از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  -نکته - حاجيه تقي زاده فانيد
-در دو آیه فوق در حقیقت از هفت طریق روى مسئله جهاد تاکید شده است ، نخست از طریق خطاب به افراد با ایمان .

دوم از طریق امر به حرکت به میدان جهاد .

سوم به وسیله تعبیر فى سبیل الله ، چهارم استفهام انکارى در باره تبدیل دنیا به آخرت .

پنجم تهدید به عذاب الیم .

ششم تهدید به اینکه شما را از صحنه خارج مى‏کند و دیگران را به جاى شما مى‏گذارد و هفتم از طریق توجه به قدرت بى پایان خدا و اینکه سستیهاى شما هیچگونه زیانى به پیشرفت کارها نمى‏رساند بلکه هر زیانى باشد دامنگیر خود شما مى‏شود .

2 -از آیات فوق به خوبىاستفاده مى‏شود که دلبستگى مجاهدان به زندگى دنیا آنها را در امر جهاد سست مى‏کند .

مجاهدان راستین باید مردمى پارسا و زاهد پیشه و بى اعتنا به زرق و برقها باشند ، امام على بن الحسین (علیهماالسلام‏) در ضمن دعائى که براى مرزبانان کشورهاى اسلامى مى‏کند چنین مى‏گوید : و انسهم عند لقائهم العدو ذکر دنیاهم الخداعة و امح عن قلوبهم خطرات المال الفتون : بارالها ! فکر این دنیاى فریبنده را به هنگامى که آنها در برابر دشمنان قرار مى‏گیرند از نظرشان دور فرما ، و اهمیت اموال فتنه‏انگیز و دلربا را از صفحه قلوبشان محو نما ( تا با دلى لبریز از عشق تو براى تو پیکار کنند ) .


تفسیر نمونه ج : 7ص :417

و براستى اگر شناخت درستى از وضع دنیا و آخرت و چگونگى این دو زندگى داشته باشیم مى‏دانیم که این یکى در مقابل آن به قدرى محدود و ناچیز است که به حساب نمى‏آید در حدیثى که از پیامبر در این زمینه نقل شده است مى‏خوانیم : و الله ما الدنیا فى الاخرة الا لما یجعل احدکم اصبعه فى الیم ثم یرفعها فلینظر بم ترجع : به خدا سوگند دنیا در برابر آخرت مثل این است که یکى از شما انگشت خود را در دریا بزند و سپس بردارد و بنگرد چه مقدار از آب دریا را با آن برداشته است ؟ !

3 -در این که منظور از گروهى که خداوند در آیات فوق به آنها اشاره کرده چه اشخاصى هستند بعضى از مفسران گفته‏اند : ایرانیان و بعضى گفته‏اند منظور مردم یمن مى‏باشند که هر کدام با شهامتهاى فوق العاده خود در پیشرفت اسلام سهم بسیار بزرگى داشتند ، و بعضى اشاره به کسانى مى‏دانند که بعد از نزول این آیات اسلام را پذیرفتند و از جان و دل در راه آن فداکارى به خرج دادند .


تفسیر نمونه ج : 7ص :418
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : فلسفی موضوع اصلی : جهاد گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جهاد - نيره تقي زاده فايند
شما که اهل ایمانید، چرا سستى؟«یا ایها الذین آمنوا»، سؤال همراه با توبیخ «ما لَکم»، جهاد راه خداست «سبیل اللَّه»، فرمانِ حرکت «انفروا»، تهدید به عذاب «یعذّبکم»، تهدید به جایگزینى «یستبدل»، تهدید به بى‏اثر بودن ترک جبهه از سوى شما «لاتضرّوه» وتهدید به قدرت الهى. «واللَّه على کلّ شى‏ءقدیر»
بر اساس برخى روایات مراد از افراد جایگزین در «قوماً غیرکم»، مردمانى از ایران و یمن هستند که براى یارى دین خدا قیام مى‏کنند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : اقای قرائتی قالب : لغوی موضوع اصلی : نیکان- مُحسنین گوینده : نیره تقی زاده فایند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مجازات - زهرا رضائي طوفال
منظور در این ایه از عذابا الیما چون قیدی ندارد هم میتواند عذاب دنیوی باشد هم اخروی یا هر دو اگر ما در اوامر خداوند سستی کنیم هیچ ضرری به خداوند نمی زنیم در چند ایه در قران امده که اگر شما نافرمانی کنید خداوند گروهی بهتر از شما را می آورد که از شما بهترند زیرا خداوند بر انجام هر کاری تواناست [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : تفسیری موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : زهرا رضائی طوفال
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نتیجه سست عنصری ومنظور ازگروه جدید - عبدالله عبداللهي
1 این آیه هشدارى به افراد سست عنصر و ضعیف الایمان است که گمان نکنند با پشت کردن به جهاد، پیشرفت اسلام متوقف مى شود و مى توانند ضررى برسانند آرى، خدایى که بر هر چیزى تواناست، مى تواند گروه جدیدى را براى یارى دین خود برانگیزد

2 درباره ى تفسیر «گروه جدید»، برخى مفسران بر این باورند که منظور ایرانیان و یا مردم یمن هستند که با شهامت ها و کوشش هاى خود سهم بزرگى در پیشرفت اسلام داشتند؛ البته این احتمال نیز وجود دارد که مقصود از آن ها تمام کسانى باشند که پس از نزول آیات فوق مسلمان شدند و با جان و دل در راه آن فداکارى کردند
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر ج 8 ، ص 203 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اهل کتاب گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : موضوع اصلی: مسلمانان
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.