از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اوامر بالتقوی ):(و یا به تقوی امر می کند) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر حسینی همدانی
و اداء وظیفه‌ عبودیت‌ و دعوت‌ مردم‌ بتقوی‌ آیا جز عقوبت‌ همیشگی‌ کیفر ‌او‌ خواهد ‌بود‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر خسروی
یا ‌ مردم‌ ‌را‌ بتقوی‌ و پرهیز ‌از‌ شرک‌ وادار می‌کرد! (‌برای‌ ‌او‌ بهتر ‌از‌ کفر بخدا و جلو گیری‌ مردم‌ ‌از‌ نماز و اطاعت‌ پروردگار نبود! البته‌ بهتر ‌بود‌.) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - بازداشتن تبلیغ کنندگان تقوا، از امر کردن مردم به آن، شگفت آور و نکوهیده است.

أو أمر بالتّقوى

2 - پیامبر(ص)، اهل تقوا و توصیه کننده دیگران به آن

أو أمر بالتّقوى

3 - نمازگزاران، داراى زمینه اى مساعد براى ترغیب دیگران به تقوا

إذا صلّى . أرءیت إن ... أمر بالتّقوى

4 - بازداشتن مردم از نماز، مایه رکود امر به تقوا است.

ینهى . عبدًا إذا صلّى ... أو أمر بالتّقوى

تلاش براى تبلیغ تقوا در این آیه، از آثار محتمل نماز شمرده شده است. بنابراین نماز، محرّک انسان به تبلیغ تقوا است.

5 - کسى که فرمان به تقواپیشگى در گفتار او نمودار یا محتمل است، هرگز نباید او را به سکوت وادار کرد.

أرءیت الذى ینهى ... أرءیت إن ... أمر بالتّقوى

حرف «إن»، براى شرط و بیانگر کافى بودن احتمال در این موارد است.

6 - بازدارندگان مردم از امر به تقوا، طغیان گر و مورد تهدید الهى اند.

لیطغى ... أرءیت الذى ینهى . عبدًا ... أو أمر بالتّقوى

تهدید، از سیاق آیات استفاده مى شود.

7 - احتمال تلاش نمازگزار براى تبلیغ تقوا، نهى او را از نماز، شگفت آورتر و نکوهیده تر مى سازد.

أرءیت الذى ینهى . عبدًا إذا صلّى . أرءیت إن ... أمر بالتّقوى

8 - بى توجهى به مربیان تقوا و احساس بى نیازى از آنان، نشان طغیان گرى است.

لیطغى . إن رءاه استغنى ... ینهى . عبدًا ... أمر بالتّقوى

9 - لزوم تقواپیشگى و ضرورت پرهیز از خوى طغیان گرى و ثروت اندوزى

لیطغى . أن رءاه استغنى ... أو أمر بالتّقوى

متعلق «تقوا»، ممکن است طغیان و استغنا باشد که در آیات پیشین مطرح بود.

10 - نهى نکردن مردم از نماز و ترغیب کردن آنان به تقوا، توصیه خداوند به طغیان گران ثروت اندوز

لیطغى . أن رءاه استغنى ... الذى ینهى . عبدًا إذا صلّى ... أو أمر بالتّقوى

جمله «أمر بالتقوى» ممکن است مربوط به «الذى ینهى» باشد. در این صورت مفاد آیه شریفه این خواهد بود که: به من خبر ده کسى که نمازگزار را ـ نهى مى کند، اگر [به جاى آن ]مردم را به تقوا امر کند [آیا برایش بهتر نیست؟] [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوى

در آیه چیزى در تقدیر است که مى تواند این گونه باشد: چه مى اندیشى؟ اگر این بنده نمازگزار بر شاهراه هدایت باشد، و یا مردم را به توحیدگرایى و پروا و ایمان و اخلاص فرمان دهد، در آن صورت حال و روز کسى که او را از کار خداپسندانه و بشردوستانه اش باز مى دارد چگونه خواهد بود و چه عذابى خواهد داشت؟ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
أو کان آمرا بالمعروف والتقوی فیما یأمر به من عبادة الأوثان کما یعتقد . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
‌-‌ أَو أَمَرَ بِالتَّقوی‌‌-‌ ‌ یا ‌ اینکه‌ بجای‌ نهی‌ ‌از‌ نماز، ‌به‌ تقوا و دوری‌ ‌از‌ شرک‌ و کفر امر میکرد آیا ‌برای‌ ‌او‌ بهتر و افضل‌ نبود‌-‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[12] ای‌ کسی‌ ‌که‌ بندگان‌ ‌خدا‌ ‌را‌ ‌از‌ نماز گزاردن‌ نهی‌ می‌کنی‌، چگونه‌ و ‌با‌ چه‌ مقیاسی‌ ‌خود‌ ‌را‌ برتر ‌از‌ آنان‌ تصور می‌کنی‌، ‌پس‌ شاید ‌آن‌ ‌که‌ اکنون‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ نماز بازمی‌داری‌، پیشوا و راهنمای‌ تو ‌باشد‌، چه‌ ‌او‌ تو ‌را‌ ‌به‌ پرهیزگاری‌ فرمان‌ می‌دهد، و تو ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ نماز بازمی‌داری‌!؟ «أَو أَمَرَ بِالتَّقوی‌‌-‌ ‌ یا ‌ ‌به‌ پرهیزگاری‌ فرمان‌ دهد!» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احمد يوسفي - تفسیر تقریب القرآن إلى الأذهان آیة الله العظمى السید محمد الحسینی الشیرازی
((أَوْ أَمَرَ)) ذلک العبد ((بِالتَّقْوَى)) والمخافة من الله سبحانه باجتناب نواهیه؟ ماذا کان مصیر ذلک الناهی له؟ ألیس مصیره إلى العذاب والنکال؟ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد مصطفي فاطمي کيا - برگزیده تفسیر نمونه
((یا مردم را به تقوا فرمان دهد)) (او امر بالتقوى ).
آیا نهى کردن او سزاوار است ؟ و آیا مجازات چنین کسى جز آتش دوزخ ‌مى تواند باشد؟!. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر طبری(عربی)
{ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى } أَوْ أَمَرَ مُحَمَّد هَذَا الَّذِی یُنْهَى عَنْ الصَّلَاة , بِاتِّقَاءِ اللَّه , وَخَوْف عِقَابه. وَبِنَحْوِ الَّذِی قُلْنَا فِی ذَلِکَ قَالَ أَهْل التَّأْوِیل . ذِکْر مَنْ قَالَ ذَلِکَ : 29164 - حَدَّثَنَا بِشْر , قَالَ : ثنا یَزِید , قَالَ : ثنا سَعِید , عَنْ قَتَادَة , قَوْله { أَرَأَیْت إِنْ کَانَ عَلَى الْهُدَى أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى } قَالَ مُحَمَّد : کَانَ عَلَى الْهُدَى , وَأَمَرَ بِالتَّقْوَى . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.