از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(سندع الزبانیه ):(ما هم بزودی ، مأموران دوزخ را می خوانیم ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر حسینی همدانی،
پروردگار نیز فرشتگان‌ غلاظ و شداد ‌را‌ مأمور اجرای‌ کیفر و عقوبت‌ ‌بر‌ ‌او‌ خواهد فرمود چنانچه‌ میتوانند ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ عقوبت‌ رهائی‌ بخشند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر خسروی
ما ‌هم‌ قریبا فرشتگان‌ موکّلین‌ بآتش‌ (‌که‌ ملائکه‌ غلاظ و شداد میباشند) می‌خوانیم‌ (‌تا‌ ببینند ‌که‌ کدام‌ طرف‌ غالب‌ آیند).

(‌إبن‌ عباس‌ گوید: ‌اگر‌ ‌او‌ طرفداران‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌برای‌ آزار رسولخدا ندا می‌کرد فرشتگان‌ موکل‌ بآتش‌ ‌هم‌ ‌در‌ همان‌ ساعت‌ معاینة می‌گرفتند و بقیامت‌ نمی‌کشید). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - خداوند، داراى مأمورانى سرسخت براى خنثى ساختن تلاش مخالفان دین و راندن آنها به سوى جهنم

سندع الزبانیة

«زِبْنِیَة» (مفرد «زبانیة» از ریشه «زَبْن» به معناى «دفع»); به معناى «شدید» و «پلیس» (یاور سلطان) است (قاموس). اطلاق «زبانیة» بر مأموران الهى، به این جهت است که آنها اهل آتش را به سوى آن سوق مى دهند. (مصباح)

2 - مخالفان نماز و تکذیب گران دین، هر چند فراوان و سازمان یافته باشند، از مقاومت در برابر مأموران الهى عاجزاند.

ینهى . عبدًا إذا صلّى ... کذّب و تولّى ... فلیدع نادیه. سندع الزبانیة

3 - مجموعه هاى سازمان یافته، از هر گونه یارى رسانى به اعضاى خویش در برابر عذاب آخرت ناتوان اند.

فلیدع نادیة . سندع الزبانیة

4 - دروغ گویان و گنه کاران، در آخرت با برخورد شدید مأموران الهى مواجه شده و به سوى جهنم رانده خواهند شد.

ناصیة کـذبة خاطئة ... سندع الزبانیة

5 - زمان کیفر دیدن مخالفان نماز، تکذیب گران دین و دروغ گویان خطاکار، نزدیک است.

سندع الزبانیة

حرف «سین»، براى آینده نزدیک به کار مى رود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
و در هشدارى سخت تر فرمود:

سَنَدْعُ الزَّبانِیَةَ

ما نیز به زودى آتشبانان دوزخ را براى کیفر او فرامى خوانیم.

«ابن عباس» مى گوید: من یقین دارم که اگر «ابوجهل» در درگیرى با پیامبر عمله هاى ددمنش خود را به یارى فراخوانده بود، آن گاه بود که در دم آتشبانان پرتوان دوزخ او را مى گرفتند.

اما به باور برخى آیه شریفه از آینده خبر مى دهد و روشنگرى مى کند که: او خواه سپاه خود را بخواند و یا نخواند سرانجام در روز رستاخیز آتشبانان دوزخ او را به آتش فراخواهند خواند.

گفتنى است که چیزى نگذشته بود که وعده خدا تحقق یافت و «ابوجهل» در پیکار «بدر» با خفت و خوارى کشته شد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
وقرأ ابن أبی عبلة : سیدعی الزبانیة ، علی البناء للمفعول ، والزبانیة فی کلام العرب : الشرط ، الواحد : زبنیة ، کعفریة ، من الزبن : وهو الدفع . وقیل : زبنی ، وکأنه نسب إلی الزبن ، ثم غیر للنسب ، کقولهم أعسی ، وأص له : زبانی ، فقیل . زبانیة علی التعویض ، والمراد : ملائکة العذاب . وعن النبی صلی الله علیه وسلم : " لو دعا نادیه لأخذقه الزبانیة عیانا " . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
سَنَدع‌ُ‌-‌ الزَّبانِیَةَ«1» کلمه زبانیة بنا بقولی‌ جمع‌ کلمه زبنیه‌ و ‌به‌ معنای‌ فرشتگانی‌ ‌است‌ ‌که‌ آتشبان‌ دوزخ‌ میباشند. ‌یعنی‌ ابو جهل‌ و ابو جهل‌ صفت‌ها یاران‌ و مددکاران‌ ‌خود‌ ‌را‌ دعوت‌ کنند و ‌ما ‌هم‌ بزودی‌ آتشبانان‌ دوزخ‌ ‌را‌ دعوت‌ میکنیم‌ ‌تا‌ ‌بر‌ آنان‌ معلوم‌ شود ‌که‌ چگونه‌ طعمه حریق‌ دوزخ‌ خواهند شد‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[18] «سَنَدع‌ُ الزَّبانِیَةَ‌-‌ ‌به‌ زودی‌ پاسبانان‌ دوزخ‌ ‌را‌ فراخواهیم‌ خواند.»

درباره ‌اینکه‌ ‌آیه‌ ‌از‌ ‌إبن‌ عباس‌ روایت‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌گفت‌: هنگامی‌ ‌که‌ ابو جهل‌ ‌به‌ نزدیک‌ پیامبر آمد، ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌خود‌ راند، و ابو جهل‌ ‌گفت‌: آیا مرا می‌رانی‌ ای‌ ‌محمّد‌؟ و ‌به‌ ‌خدا‌ سوگند ‌که‌ می‌دانی‌ شماره مجلسیان‌ هیچ‌ کس‌ بیش‌ ‌از‌ شماره افراد مجلس‌ ‌من‌ نیست‌، و ‌در‌ ‌اینکه‌ هنگام‌ ‌آیه‌ نازل‌ شد ‌که‌: فلیدع‌ نادیه‌.«10»

نیز ‌از‌ ‌إبن‌ عباس‌ روایت‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ ‌آیه‌ درباره ابو جهل‌ هنگامی‌ نازل‌ شد ‌که‌ ‌إبن‌ مسعود ‌پس‌ ‌از‌ تلاوت‌ سوره الرحمن‌ ‌بر‌ قریش‌، ‌با‌ چشم‌ گریان‌ نزد پیغمبر آمد، ‌پس‌ جبرییل‌ بشارت‌ پیروزی‌ ‌را‌ ‌برای‌ ‌رسول‌ اللّه‌‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ آورد، و دیگر کار ‌إبن‌ مسعود ‌آن‌ ‌بود‌ ‌که‌ ‌در‌ روز بدر ‌بر‌ ابو جهل‌ گذشت‌ ‌که‌ ‌با‌ مرگ‌ دست‌ ‌در‌ گریبان‌ ‌بود‌، ‌پس‌ ‌بر‌ سینه‌اش‌ نشست‌ ‌تا‌ سر ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ تن‌ جدا کند، و ابو جهل‌ ‌به‌ ‌او‌ ‌گفت‌: ‌بر‌ جایگاه‌ بلندی‌ نشسته‌ای‌، ‌پس‌ ‌إبن‌ مسعود ‌در‌ پاسخ‌ ‌او‌ ‌گفت‌: اسلام‌ برتر ‌است‌ و هیچ‌ چیز برتر ‌از‌ ‌او‌ نخواهد ‌بود‌، و چون‌ سرش‌ ‌را‌ ‌از‌ تن‌ جدا کرده‌، ‌آن‌ ‌را‌ ‌بر‌ روی‌ زمین‌ می‌کشید و بدین‌ گونه‌ مژده جبرییل‌ تحقق‌ پیدا کرد و ‌آیه‌ ‌در‌ دنیا پیش‌ ‌از‌ آخرت‌ تأویل‌ شد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احمد يوسفي - تفسیر تقریب القرآن إلى الأذهان آیة الله العظمى السید محمد الحسینی الشیرازی
((سَنَدْعُ الزَّبَانِیَةَ)) یعنی أنّا ندعو الملائکة الموکلین بالنار لقبض ذلک الشخص الناهی، ولیدع هو نادیه، حتى یظهر أینا یغلب الآخر، وهذا تهدید له بأنه لا منقذ له من بطشه سبحانه، و"الزبانیة" جمع "زبینة"، وهی النفس التی تدفع، من "الزبن" بمعنى الدفع، فإن الملائکة یدفعون المجرمین إلى النار دفعاً. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد مصطفي فاطمي کيا - تفسیر طبری(عربی)
وَقَوْله : { فَلْیَدْعُ نَادِیه } یَقُول تَعَالَى ذِکْره : فَلْیَدْعُ أَبُو جَهْل أَهْل مَجْلِسه وَأَنْصَاره , مِنْ عَشِیرَته وَقَوْمه , وَالنَّادِی : هُوَ الْمَجْلِس . وَإِنَّمَا قِیلَ ذَلِکَ فِیمَا بَلَغَنَا , لِأَنَّ أَبَا جَهْل لَمَّا نَهَى النَّبِیّ صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الصَّلَاة عِنْد الْمَقَام , اِنْتَهَرَهُ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ , وَأَغْلَظَ لَهُ , فَقَالَ أَبُو جَهْل : عَلَامَ یَتَوَعَّدنِی مُحَمَّد وَأَنَا أَکْثَر أَهْل الْوَادِی نَادِیًا ؟ فَقَالَ اللَّه جَلَّ ثَنَاؤُهُ : { لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِیَةِ } , فَلْیَدْعُ حِینَئِذٍ نَادِیه , فَإِنَّهُ إِنْ دَعَا نَادِیه , دَعَوْنَا الزَّبَانِیَة . وَبِنَحْوِ الَّذِی قُلْنَا فِی ذَلِکَ جَاءَتْ الْأَخْبَار , وَقَالَ أَهْل التَّأْوِیل . ذِکْر الْآثَار الْمَرْوِیَّة فِی ذَلِکَ : 29166 -حَدَّثَنَا اِبْن وَکِیع , قَالَ : ثنا أَبُو خَالِد الْأَحْمَر ; وَحَدَّثَنَا أَبُو کُرَیْب , قَالَ : ثنا الْحَکَم بْن جَمِیع , قَالَ : ثنا عَلِیّ بْن مُسْهِر , جَمِیعًا عَنْ دَاوُد بْن أَبِی هِنْد , عَنْ عِکْرِمَة , عَنْ اِبْن عَبَّاس قَالَ : کَانَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُصَلِّی عِنْد الْمَقَام , فَمَرَّ بِهِ أَبُو جَهْل بْن هِشَام , فَقَالَ : یَا مُحَمَّد , أَلَمْ أَنْهَک عَنْ هَذَا ؟ وَتَوَعَّدَهُ , فَأَغْلَظَ لَهُ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَانْتَهَرَهُ , فَقَالَ : یَا مُحَمَّد بِأَیِّ شَیْء تُهَدِّدنِی ؟ أَمَا وَاَللَّه إِنِّی لَأَکْثَر هَذَا الْوَادِی نَادِیًا , فَأَنْزَلَ اللَّه : { فَلْیَدْعُ نَادِیه سَنَدْعُ الزَّبَانِیَة } قَالَ اِبْن عَبَّاس : لَوْ دَعَا نَادِیه , أَخَذَتْهُ زَبَانِیَة الْعَذَاب مِنْ سَاعَته . * - حَدَّثَنِی إِسْحَاق بْن شَاهِین , قَالَ : ثنا خَالِد بْن عَبْد اللَّه , عَنْ دَاوُد , عَنْ عِکْرِمَة , عَنْ اِبْن عَبَّاس , قَالَ : کَانَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُصَلِّی , فَجَاءَهُ أَبُو جَهْل , فَنَهَاهُ أَنْ یُصَلِّیَ , فَأَنْزَلَ اللَّه : { أَرَأَیْت الَّذِی یَنْهَى عَبْدًا إِذَا صَلَّى } . .. إِلَى قَوْله : { کَاذِبَة خَاطِئَة } فَقَالَ : لَقَدْ عَلِمَ أَنِّی أَکْثَر هَذَا الْوَادِی نَادِیًا , فَغَضِبَ النَّبِیّ صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ , فَتَکَلَّمَ بِشَیْءٍ , قَالَ دَاوُد : وَلَمْ أَحْفَظهُ , فَأَنْزَلَ اللَّه : { فَلْیَدْعُ نَادِیه سَنَدْعُ الزَّبَانِیَة } فَقَالَ اِبْن عَبَّاس : فَوَاَللَّهِ لَوْ فَعَلَ لَأَخَذَتْهُ الْمَلَائِکَة مِنْ مَکَانه . 29167 - حَدَّثَنَا اِبْن عَبْد الْأَعْلَى , قَالَ : ثنا اِبْن ثَوْر , عَنْ أَبِیهِ , قَالَ : ثنا نُعَیْم بْن أَبِی هِنْد , عَنْ أَبِی حَازِم , عَنْ أَبِی هُرَیْرَة , قَالَ : قَالَ أَبُو جَهْل : هَلْ یُعَفِّر مُحَمَّد وَجْهه بَیْن أَظْهُرکُمْ ؟ قَالَ : فَقِیلَ نَعَمْ , قَالَ : فَقَالَ : وَاَللَّاتِ وَالْعُزَّى لَئِنْ رَأَیْته یُصَلِّی کَذَلِکَ , لَأَطَأَنَّ عَلَى رَقَبَته , لَأُعَفِّرَنَّ وَجْهه فِی التُّرَاب , قَالَ : فَأَتَى رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ یُصَلِّی لِیَطَأ عَلَى رَقَبَته , قَالَ : فَمَا فَجَأَهُمْ مِنْهُ إِلَّا وَهُوَ یَنْکُص عَلَى عَقِبَیْهِ , وَیَتَّقِی بِیَدَیْهِ ; قَالَ : فَقِیلَ لَهُ : مَا لَک ؟ قَالَ : فَقَالَ : إِنَّ بَیْنِی وَبَیْنه خَنْدَقًا مِنْ نَار , وَهَوْلًا وَأَجْنِحَة ; قَالَ : فَقَالَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : " لَوْ دَنَا مِنِّی لَاخْتَطَفَتْهُ الْمَلَائِکَة عُضْوًا عُضْوًا " قَالَ : وَأَنْزَلَ اللَّه , لَا أَدْرِی فِی حَدِیث أَبِی هُرَیْرَة أَمْ لَا : { کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَان لَیَطْغَى أَنْ رَآهُ اِسْتَغْنَى إِنَّ إِلَى رَبّک الرُّجْعَى أَرَأَیْت الَّذِی یَنْهَى عَبْدًا إِذَا صَلَّى أَرَأَیْت إِنْ کَانَ عَلَى الْهُدَى أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى أَرَأَیْت إِنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى } یَعْنِی أَبَا جَهْل { أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّه یَرَى کَلَّا لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِیَةِ نَاصِیَة کَاذِبَة خَاطِئَة فَلْیَدْعُ نَادِیَهُ } یَدْعُو قَوْمه { سَنَدْعُ الزَّبَانِیَة } الْمَلَائِکَة { کَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ } . 29168 - حَدَّثَنَا اِبْن حُمَیْد , قَالَ : ثنا یَحْیَى بْن وَاضِح , قَالَ : أَخْبَرَنَا یُونُس بْن أَبِی إِسْحَاق , عَنْ الْوَلِید بْن الْعِیزَار , عَنْ اِبْن عَبَّاس , قَالَ : قَالَ أَبُو جَهْل : لَئِنْ عَادَ مُحَمَّد یُصَلِّی عِنْد الْمَقَام لَأَقْتُلَنَّهُ , فَأَنْزَلَ اللَّه : { اقْرَأْ بِاسْمِ رَبّک } حَتَّى بَلَغَ هَذِهِ الْآیَة : { لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِیَةِ نَاصِیَة کَاذِبَة خَاطِئَة فَلْیَدْعُ نَادِیَهُ سَنَدْعُ الزَّبَانِیَة } , فَجَاءَ النَّبِیّ صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ یُصَلِّی , فَقِیلَ لَهُ : مَا یَمْنَعک ؟ قَالَ : " قَدْ اِسْوَدَّ مَا بَیْنِی وَبَیْنه مِنْ الْکَتَائِب ". .. قَالَ اِبْن عَبَّاس : وَاَللَّه لَوْ تَحَرَّکَ لَأَخَذَتْهُ الْمَلَائِکَة وَالنَّاس یَنْظُرُونَ إِلَیْهِ . 29169 - حَدَّثَنَا أَبُو کُرَیْب , قَالَ : ثنا زَکَرِیَّا بْن عَدِیّ , قَالَ : ثنا عُبَیْد اللَّه بْن عَمْرو , عَنْ عَبْد الْکَرِیم , عَنْ عِکْرِمَة , عَنْ اِبْن عَبَّاس , قَالَ : قَالَ أَبُو جَهْل : لَئِنْ رَأَیْت رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُصَلِّی عِنْد الْکَعْبَة , لَآتِیَنَّهُ حَتَّى أَطَأَ عَلَى عُنُقه , فَقَالَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : " لَوْ فَعَلَ لَأَخَذَتْهُ الْمَلَائِکَة عِیَانًا " . وَبِاَلَّذِی قُلْنَا فِی مَعْنَى النَّادِی قَالَ أَهْل التَّأْوِیل . ذِکْر مَنْ قَالَ ذَلِکَ : 29170- حَدَّثَنِی مُحَمَّد بْن سَعْد , قَالَ : ثنی أَبِی , قَالَ : ثنی عَمِّی , قَالَ : ثنی أَبِی , عَنْ أَبِیهِ , عَنْ اِبْن عَبَّاس فِی قَوْله : { فَلْیَدْعُ نَادِیَهُ } یَقُول : فَلْیَدْعُ نَاصِره . 29171 - حَدَّثَنِی مُحَمَّد بْن عَمْرو , قَالَ : ثنا أَبُو عَاصِم , قَالَ : ثنا عِیسَى ; وَحَدَّثَنِی الْحَارِث , قَالَ : ثنا الْحَسَن , قَالَ : ثنا وَرْقَاء , جَمِیعًا عَنْ اِبْن أَبِی نَجِیح , عَنْ مُجَاهِد { سَنَدْعُ الزَّبَانِیَة } قَالَ : الْمَلَائِکَة . 29172 - حَدَّثَنَا اِبْن حُمَیْد , قَالَ : ثنا مِهْرَان , عَنْ سُفْیَان , عَنْ أَبِی سِنَان , عَنْ عَبْد اللَّه بْن أَبِی الْهُذَیْل : الزَّبَانِیَة أَرْجُلهمْ فِی الْأَرْض , وَرُءُوسهمْ فِی السَّمَاء . 29173 - حَدَّثَنَا اِبْن عَبْد الْأَعْلَى , قَالَ : ثنا اِبْن ثَوْر , عَنْ قَتَادَة , فِی قَوْله : { سَنَدْعُ الزَّبَانِیَة } قَالَ النَّبِیّ صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : " لَوْ فَعَلَ أَبُو جَهْل لَأَخَذَتْهُ الزَّبَانِیَة الْمَلَائِکَة عِیَانًا " . 29174 - حَدَّثَنَا بِشْر , قَالَ : ثنا یَزِید , قَالَ : ثنا سَعِید , عَنْ قَتَادَة { سَنَدْعُ الزَّبَانِیَة } قَالَ : الْمَلَائِکَة . 29175 - حَدَّثَنَا عَنْ الْحُسَیْن , قَالَ : سَمِعْت أَبَا مُعَاذ یَقُول : ثنا عُبَیْد , قَالَ : سَمِعْت الضَّحَّاک یَقُول فِی قَوْله : الزَّبَانِیَة , قَالَ : الْمَلَائِکَة . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
ما هم ماموران دوزخ را صدا مى‏زنیم ( سندع الزبانیة).
تا معلوم شود که این غافل بیخبر کارى از او ساخته نیست ، و در چنگال ماموران عذاب همچون پر کاهى در وسط یک طوفان سهمگین است ! نادى از ماده ندا ( صدا زدن ) به معنى مجلس عمومى است ، و گاه به مرکز تفریح نیز نادى گفته مى‏شود ، چون در آنجا افراد یکدیگر را صدا مى‏زنند و ندا مى‏کنند.

بعضى گفته‏اند : از ندا به معنى بخشش گرفته شده ، چون در آنجا از یکدیگر پذیرائى مى‏کنند .

دار الندوة که به مجلس مشورتى معروف قریش گفته مى‏شد نیز از همین معنى گرفته شده.

ولى در اینجا منظور از نادى جماعتى است که در آن مجلس جمع مى‏شوند ، یا به تعبیر دیگر قوم و عشیره و دوستانى است که امثال ابو جهل در کارهاى خود بر نیروى آنها تکیه مى‏کردند.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.