● حاجيه تقي زاده فانيد -
تفسیر حسینی همدانی
لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ:
عبادت و قیام در آن شب خیر و افضل از یک هزار ماه که مطابق با هشتاد و سه سال و چهار ماه میشود منهای شبهای قدر آنها و نیز به لیلة القدر تصریح نموده در صورتی که ممکن بود بضمیر هی اکتفاء شود هی خیر از نظر تصریح بفضیلت آن لیلة تکرار شده است.
در حدیث است هر که شب قدر را قیام بعبادت نماید با ایمان و احتساب همه گناهان او چه گذشته و آینده او آمرزیده خواهد شد و هر که ماه رمضان را امساک نماید گناهان گذشته و آینده او مورد عفو قرار خواهد گرفت.
و معنای احتساب آنستکه با قصد ثابت بدون کراهت و اظهار دشواری و نیز از طولانی ایام اظهار نگرانی ننماید.
و گفته شده مراد از مغفرت گناهان آینده صغیره است چه گذشته و آینده باشدو نیز گفته شده مراد از ما تأخر کنایه از رعایت و پرهیز از گناه کبیره است از امام حسن علیه السّلام روایت شده در پاسخ اعتراض باو در باره صلح با معاویه میفرمود پروردگار در حال خواب برسول صلّی اللّه علیه و آله ارائه فرمود که بنی امیه بر منبر او بالا میروند مانند قرده و بوزینه.
بدین جهت رسول صلّی اللّه علیه و آله مغموم و اندوهناک گشت و باو (لیلة القدر) و شب قدر را موهبت فرمود و آن بهتر است برای او و برای ذریه او از یک هزار شهر که مدت خلافت بنی امیه خواهد بود و نیز برسول صلّی اللّه علیه و آله اعلام فرمود که مدت خلافت بنی امیه بر جوامع اسلامی همین قدر از مدت خواهد بود.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر خسروی
(قیام و عبادت و شب زندهداری در) شب قدر بهتر است از (قیام و عبادت) هزار ماه (که در آن شب قدر نباشد).
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
(قیام و عبادت و شب زندهداری در) شب قدر بهتر است از (قیام و عبادت) هزار ماه (که در آن شب قدر نباشد).
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر راهنما
1 - فضیلت شب قدر، از هزار ماه خالى از آن، افزون تر است.
لیلة القدر خیر من ألف شهر
2 - اختلاف زمان ها، در فضیلت
لیلة القدر خیر من ألف شهر
3 - نعمت هاى نازل شده از سوى خداوند در شب هاى قدر، ارجمندتر از نعمت هاى عطا شده در ماه هایى بى شمار است.
لیلة القدر خیر من ألف شهر
فضیلت زمان ها، به ارزشمندى مظروف آن بستگى دارد که در آغاز سوره نمونه اى از آن (نزول قرآن) مطرح شد و جمله «سلام هى» (در آیات بعد) بیانگر ارزشمندى سایر امورى است که در شب قدر تحقق مى یابد. عدد «ألف» (هزار)، در برخى آیات دیگر; نظیر «لو یعمّر ألف سنة» (بقره، آیه 96) در معناى کثرت به کار رفته است و احتمال اراده آن معنا، در این آیه نیز وجود دارد.
4 - «عن ابن عباس قال: ذُکِر لرسول اللّه(ص) رجل من بنى اسرائیل أنّه حمل السلاح على عاتقه فى سبیل اللّه تعالى ألف شهر فعَجِب من ذلک رسول اللّه(ص) عجباً شدیداً و تمنى أن یکون ذلک فى أمّته ... فأعطاه اللّه لیلة القدر و قال: لیلة القدر خیر من ألف شهر الذى حمل الإسرائیلى السلاح فى سبیل اللّه لک و لاُمّتک من بعدک إلى یوم القیامة فى کلّ رمضان;(1)
از ابن عباس روایت شده که براى رسول خدا(ص) ذکر مردى از بنى اسرائیل به میان آمد که او در راه خدا هزار ماه شمشیر خود را بر شانه اش حمل نموده [و آماده جهاد در راه خدا بود]. رسول خدا(ص) از این جریان سخت تعجب نمود و آرزو کرد که این فضیلت در امتش باشد ... پس خداوند[ در مقابل] به آن حضرت شب قدر را عطا کرد و فرمود: شب قدر، بهتر از هزار ماهى است که آن مرد بنى اسرائیلى در راه خدا سلاح حمل کرد [این شب قدر] براى تو و امّتت بعد از تو، تا روز قیامت در هر ماه رمضان خواهد بود».
5 - «عن حُمران أنّه سأل أباجعفر(ع) عن قول اللّه عزّوجلّ «...لیلة القدر خیر من ألف شهر» أىّ شىء عنى بذلک، فقال العمل الصالح فیها من الصلاة و الزکاة و أنواع الخیر خیر من العمل فى ألف شهر لیس فیها لیلة القدر;(2)
از حمران روایت شده که از امام باقر(ع) درباره سخن خداى عزّوجلّ «...لیلة القدر خیر من ألف شهر» سؤال کرد که مقصود از این [بهترى بر هزار ماه] چیست؟ حضرت فرمود: عمل صالح در شب قدر، از قبیل نماز و زکات و انواع کارهاى خوب، بهتر است از عمل در هزار ماهى که در آن شب قدر نباشد».
6 - «عن أبى عبد اللّه(ع) قال: قوله عزّوجلّ «خیر من ألف شهر» هو سلطان بنى امیّة و لیلة من امام عدل خیر من ألف شهر ملک بنى امیّة;(3)
از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: سخن خداوند عزّوجلّ «خیر من ألف شهر» آن [هزار ماه، دوران ]سلطنت بنى امیّه است و یک شب از [حکومت]امام عادل، بهتر از هزار ماه سلطنت بنى امیّه است».
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر مجمع البیان
آن گاه در تفسیر و بیان حرمت و عظمت آن شب مى فرماید:
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ
شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است.
«قتاده» و مقاتل» مى گویند: منظور آیه این است که: شب زنده دارى و عبادت خالصانه و هدفدار شب قدر و انجام کارهاى شایسته و عادلانه و بشردوستانه در آن، از قیام هزار شب دیگر بهتر و بالاتر است؛ چرا که پدید آورنده ماه و سال و شب و روز خواسته است که برخى از روزها و شب ها را برکت و معنویتى ویژه ارزانى دارد که از دیگر شب ها و روزهاى ماه ها و سال ها برتر باشند و شب قدر به خاطر خیر و برکت بسیارش از همه شب ها برتر است.
«ابن عباس» آورده است که: در حضور پیامبر گفته شد، مردى از بنى اسرائیل لباس رزم بر تن و سلاح خود را به دوش کشید و خدا به او عمرى طولانى داد، و او هزار ماه در راه حق وعدالت و پیکار با ستم لباس رزم را از تن در نیاورد و جهاد کرد! پیامبر از این داستان، شگفت زده گردید و آروز کرد که کاش در امت من هم چنین انسان هاى پرتلاش و موفقى بودند! آن گاه رو به بارگاه خدا کرد که:
یا ربّ! جعلت امتى اقصر الناس اعماراً، و اقلها اعمالاً، فاعطاه الله لیلة القدر و قال: لیلة القدر خیر من الف شهر.(232)
پرودگارا، عمر امّت مرا کوتاه تر و کارهاى شایسته آنان را کمتر قرار دادى. آن گاه بود که خداى مهربان شب قدر را به آن حضرت بخشید و فرمود: شب قدر از هزار ماه جهاد آن مرد اسرائیلى بهتر است. و این شب گرامى را تا روز رستاخیز، در ماه رمضان هر سال، براى تو و امّت تو قرار دادم تا با همه وجود آن را دریابید و ارج گزارید.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر کشاف
ثم بین ذلک بأنها خیر من ألف شهر ، وسبب ارتقاء فضلها إلی هذه الغایة ما یوجد فیها من المصالح الدینیة التی ذکرها : من تنزل الملائکة والروح ، وفصل کل أمر حکیم ، وذکر فی تخصیص هذه المدة أن رسول الله صلی الله علیه وسلم ذکر رجلا من بنی إسرائیل لبس السلاح فی سبیل الله ألف شهر ، فعجب المؤمنون من ذلک ، وتقاصرت إلیهم أعمالهم ، فأعطوا لیلة هی خیر من مدة ذلک الغازی . وقیل : إن الرجل فیما مضی ما کان یقال له عابد حتی یعبد الله ألف شهر ، فأعطوا لیلة إن أحیوها کانوا أحق بأن یسموا عابدین من أولئک العباد .
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیرآسان
لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ- چون همانطور که در آیه قبل گفته شد معنای شب قدر سر بسته بود لذا در اینکه آیه قسمتی از اهمیت آنرا شرح میدهد و میفرماید:
عبادت در شب قدر و احیاء آن از هزار ماه عبادت بهتر است. یکی دیگر از اهمیتهای شب قدر آن است که در آیه بعد خواهد آمد
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیرهدایت
[3] چگونه از اهمیت زمان آگاه میشویم! آیا در آن صورت نیست که فاصله میان ما و هدفهایمان کوتاهتر میشود، پس چون در یک روز به یک میلیون ریال دسترس پیدا کنی که آن در ظرف مدت یک سال به دست میآوردی، آیا اینکه یک روز برای تو بهتر از یک سال تمام نیست! به همین گونه است لیلة القدر که به انسانی که قدر آن را بشناسد، چیزی میبخشد که مساوی با یک عمر دراز است:
هشتاد و سه سال و چهار ماه، و به تعبیری رساتر: هزار ماه.
«لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ- شب قدر بهتر از هزار ماه است.»
اجل هر یک از ما در نزد خدا معین است، و گاه چندان کوتاه است که هر یک از ما نمیتواند به یک دهم از هدفهای خود دسترس پیدا کند، ولی آیا میتوان با اینکه واقعیت به چالش و مبارزه برخاست! آری. ولی نه بدان صورتی که بیشتر مردم چنان تصور میکنند و خواستار درازی عمر خویش میشوند، و عدّه کسانی که به اینکه آرزوی خود میرسند اندک است، بدان سبب که عوامل وفات فراوان و بیشتر آنها از اراده آدمی بیرون است، پس راه برای درازتر کردن عمر چیست! ژرفتر کردن آن و از لحظه لحظه آن برخوردار شدن است، در پیش خود تصور کن که اگر پاره کوچکی از زمین داشته باشی و نتوانی آن را بزرگتر کنی، چه خواهی کرد! ممکن است به بنای ساختمانی بپردازی که بخشی از آن در زمین است و بخشی دیگر در فضا است و سر به ابرها میساید، بعضی از مردمان سالهای معدودی از عمر داشته و در طول اینکه عمر به انجام دادن کارهایی پرداختهاند که معادل کار قرنهای دراز است، مثلا عمر رسول اکرم ما- صلی اللّه علیه و آله- از شصت و سه سال تجاوز نکرد، و بیست و سه سال از آن به ایام دعوت او اختصاص داشت، ولی اثر آن از اثر عمر درازنوح بیشتر است، بلکه از سالهای عمر همه پیامبران چنین است، و به همین گونه خداوند رحمان موهبت شب قدر را مخصوص امت او و آن را بهتر از هزار ماه قرار داد تا بتوانند عمر خود را در بعد سوم (یعنی بعد عمق) درازتر کنند، و شاید خبر مأثور از رسول اللّه (ص) اشاره به همین معنی بوده باشد، چه روایت شده است که عمرهای امتهای پیش از او را به او نشان دادند و چنان مینماید که عمرهای امت خود را کوتاه دید و دریافت که در درازی عمر به پیشینیان نمیرسند، و به همین جهت خدا شب قدر را به او عطا کرد و آن را بهتر از هزار ماه قرار داد.«3»
در حدیثی دیگر چنین آمده است: به پیامبر گفتند که مردی از بنی اسراییل هزار ماه سلاح را در راه خدا از گردن خود برنداشت، و او سخت دچار شگفتی شد و آرزو کرد که چنین کسی نیز در امت او بوده باشد، و گفت: «پروردگارا؟ به امت کوتاهترین عمرها را دادهای که با آن اعمالشان کمتر میشود، پس خدا لیلة القدر را به او بخشید و گفت: «لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ» که در آن ماهها آن اسراییلی سلاح را در راه خدا حمل میکرد، و اینکه شب برای امت تو تا روز قیامت در هر ماه رمضان خواهد بود».«4»
در شب قدری که به طاعت شب زندهداری میکنی، خدا نام تو را در گروه نیکبختان ثبت میکند و تن تو را بر آتش جهنم حرام میسازد، و اینکه در نتیجه توفیقی است که برای اصلاح فراگیر خودت در نتیجه عبادت بهره تو میشود، و به همین سبب در دعاهای مأثور شبهای رمضان مجموعهای از بصیرتها آمده است که با تکرار تلاوت آنها به صورت هدفهایی برای شخص مؤمن درمیآید و با تلاش و کوشش به طرف آنها میرود و به طلب آنها میپردازد.
«خدایا وسعت روزی و امنیت در وطن و نور چشمی در همسر و مال و فرزند، و جایگزینی در نعمتهای خودت که در نزد من است و تندرستی در جسم ونیرومندی بدن و سلامت دین به من ارزانی دار، و تا مرا زنده نگاه میداری، به فرمانبرداری از خودت و فرستادهات محمّد- صلی اللّه علیه و آله- برانگیز، و از پر بهرهترین بندگانت در برابر نیکی که در ماه رمضان فرو فرستادهای یا در شب قدر ماه رمضان نازل خواهی کرد قرار بده».«5»
بنا بر اینکه شایسته آن است که هدف تو در شب قدر تحقق یافتن تغییری اساسی و ریشهدار در نفس خودت باشد، و لازم است که خود را در برابر داور خرد به محاکمه بخوانی، و نابسامانیهای پیشین و انحرافات جاری آن را تسجیل کنی، و عزم بر آن مجزوم سازی که از همه اینها با پشیمانی از ارتکاب خطا درگذری، و به ترک آنها نیت خالص کنی و به خدا پناه بری که از گناهان گذشتهات درگذرد و در آینده تو را موفق به آن سازد که بر گرد گناه نگردی.
در تأویل اینکه آیه چنین آمده است: در دولت رسولی فرود آمد که نیکوتر از دولتهای ستمگر بنی امیه بود، که بنا بر نقل ترمذی از حسن بن علی- علیهما السلام-: «رسول اللّه- صلی اللّه علیه و آله- بنی امیه را بر منبر خویش دید و اینکه امر او را خوش نیامد، پس سوره «إِنّا أَعطَیناکَ الکَوثَرَ» که کوثر آن نهری در فردوس است، و نیز اینکه سوره: «إِنّا أَنزَلناهُ فِی لَیلَةِ القَدرِ وَ ما أَدراکَ ما لَیلَةُ القَدرِ لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ» یعنی هزار ماهی که بنی امیه پس از تو حکومت میکنند»،«6» و حکومت بنی امیه، بی کم و زیاد، هزار ماه بود.
بنا بر اینکه فضیلت حکمروایی عدل و داد و اثر بزرگ آن در آینده بشریت بیش از هزار ماه حکومت جور و ستم خواهد بود.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سيد مصطفي فاطمي کيا -
برگزیده تفسیر نمونه
و بلافاصله مى گوید: ((شب قدر بهتر از هزار ماه است )) (لیلة القدرخیر من الف شهر).بـهـتـر بـودن این شب از هزار ماه به خاطر ارزش عبادت و احیاى آن شب است , وروایات فضیلت لـیلة القدر و فضیلت عبادت آن , که در کتب شیعه و اهل سنت فراوان است این معنى را کاملا تایید مى کند.
عـلاوه بر این نزول قرآن در این شب , و نزول برکات و رحمت الهى در آن سبب مى شود که از هزار ماه برتر و بالاتر باشد.در بـعضى از تفاسیر آمده است که پیغمبراکرم (ص ) فرمود: یکى ازبنى اسرائیل لباس جنگ در تن کرده بود و هزار ماه از تن بیرون نیاورد و پیوسته مشغول (یا آماده ) جهاد فى سبیل اللّه بود! اصحاب و یـاران تعجب کردند و آرزوداشتند چنان فضیلت و افتخارى براى آنها نیز میسر مى شد, آیه فوق نازل گشت وبیان کرد که ((شب قدر از هزار ماه برتر است )).
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر طبری(عربی)
اِخْتَلَفَ أَهْل التَّأْوِیل فِی مَعْنَى ذَلِکَ , فَقَالَ بَعْضهمْ : مَعْنَى ذَلِکَ : الْعَمَل فِی لَیْلَة الْقَدْر بِمَا یُرْضِی اللَّه , خَیْر مِنْ الْعَمَل فِی غَیْرهَا أَلْف شَهْر . ذِکْر مَنْ قَالَ ذَلِکَ : 29188 - حَدَّثَنَا اِبْن حُمَیْد , قَالَ : ثنا مِهْرَان , عَنْ سُفْیَان , قَالَ : بَلَغَنِی عَنْ مُجَاهِد { لَیْلَة الْقَدْر خَیْر مِنْ أَلْف شَهْر } قَالَ : عَمَلهَا وَصِیَامهَا وَقِیَامهَا خَیْر مِنْ أَلْف شَهْر . 29189 - قَالَ : ثنا الْحَکَم بْن بَشِیر , قَالَ : ثنا عَمْرو بْن قَیْس الْمُلَائِیّ , قَوْله : { خَیْر مِنْ أَلْف شَهْر } قَالَ : عَمَل فِیهَا خَیْر مِنْ عَمَل أَلْف شَهْر . وَقَالَ آخَرُونَ : مَعْنَى ذَلِکَ أَنَّ لَیْلَة الْقَدْر خَیْر مِنْ أَلْف شَهْر , لَیْسَ فِیهَا لَیْلَة الْقَدْر . ذِکْر مَنْ قَالَ ذَلِکَ : 29190 - حَدَّثَنَا اِبْن عَبْد الْأَعْلَى , قَالَ : ثنا اِبْن ثَوْر , عَنْ مَعْمَر , عَنْ قَتَادَة { خَیْر مِنْ أَلْف شَهْر } لَیْسَ فِیهَا لَیْلَة الْقَدْر . وَقَالَ آخَرُونَ فِی ذَلِکَ مَا : 29191 - حَدَّثَنَا اِبْن حُمَیْد , قَالَ : ثنا حَکَّام بْن سَلْم , عَنْ الْمُثَنَّى بْن الصَّبَّاح , عَنْ مُجَاهِد قَالَ : کَانَ فِی بَنِی إِسْرَائِیل رَجُل یَقُوم اللَّیْل حَتَّى یُصْبِح , ثُمَّ یُجَاهِد الْعَدُوّ بِالنَّهَارِ حَتَّى یُمْسِی , فَفَعَلَ ذَلِکَ أَلْف شَهْر , فَأَنْزَلَ اللَّه هَذِهِ الْآیَة : { لَیْلَة الْقَدْر خَیْر مِنْ أَلْف شَهْر } قِیَام تِلْکَ اللَّیْلَة خَیْر مِنْ عَمَل ذَلِکَ الرَّجُل . وَقَالَ آخَرُونَ فِی ذَلِکَ مَا : 29192 - حَدَّثَنِی أَبُو الْخَطَّاب الْجَارُودِیّ سُهَیْل , قَالَ : ثنا سَلْم بْن قُتَیْبَة , قَالَ : ثنا الْقَاسِم بْن الْفَضْل , عَنْ عِیسَى بْن مَازِن , قَالَ : قُلْت لِلْحَسَنِ بْن عَلِیّ رَضِیَ اللَّه عَنْهُ : یَا مُسَوِّد وُجُوه الْمُؤْمِنِینَ , عَمَدْت إِلَى هَذَا الرَّجُل , فَبَایَعْت لَهُ , یَعْنِی مُعَاوِیَة بْن أَبِی سُفْیَان ! فَقَالَ : إِنَّ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أُرِیَ فِی مَنَامه بَنِی أُمَیَّة یَعْلُونَ مِنْبَره خَلِیفَة خَلِیفَة , فَشَقَّ ذَلِکَ عَلَیْهِ , فَأَنْزَلَ اللَّه : { إِنَّا أَعْطَیْنَاک الْکَوْثَر } و { إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَة الْقَدْر وَمَا أَدْرَاک مَا لَیْلَة الْقَدْر لَیْلَة الْقَدْر خَیْر مِنْ أَلْف شَهْر } یَعْنِی مُلْک بَنِی أُمَیَّة ; قَالَ الْقَاسِم : فَحَسْبنَا مُلْک بَنِی أُمَیَّة , فَإِذَا هُوَ أَلْف شَهْر . وَأَشْبَه الْأَقْوَال فِی ذَلِکَ بِظَاهِرِ التَّنْزِیل قَوْل مَنْ قَالَ : عَمَل فِی لَیْلَة الْقَدْر خَیْر مِنْ عَمَل أَلْف شَهْر , لَیْسَ فِیهَا لَیْلَة الْقَدْر . وَأَمَّا الْأَقْوَال الْأُخَر , فَدَعَاوَى مَعَانٍ بَاطِلَة , لَا دَلَالَة عَلَیْهَا مِنْ خَبَر وَلَا عَقْل , وَلَا هِیَ مَوْجُودَة فِی التَّنْزِیل .
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● آسيه افشار -
انوار درخشان، ج18، ص: 226
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ:
عبادت و قیام در آن شب خیر و افضل از یک هزار ماه که مطابق با هشتاد و سه سال و چهار ماه مىشود منهاى شبهاى قدر آنها و نیز به لیلة القدر تصریح نموده در صورتى که ممکن بود بضمیر هى اکتفاء شود هى خیر از نظر تصریح بفضیلت آن لیلة تکرار شده است.
در حدیث است هر که شب قدر را قیام بعبادت نماید با ایمان و احتساب همه گناهان او چه گذشته و آینده او آمرزیده خواهد شد و هر که ماه رمضان را امساک نماید گناهان گذشته و آینده او مورد عفو قرار خواهد گرفت.
و معناى احتساب آنستکه با قصد ثابت بدون کراهت و اظهار دشوارى و نیز از طولانى ایام اظهار نگرانى ننماید.
و گفته شده مراد از مغفرت گناهان آینده صغیره است چه گذشته و آینده باشد
و نیز گفته شده مراد از ما تأخر کنایه از رعایت و پرهیز از گناه کبیره است از امام حسن علیه السّلام روایت شده در پاسخ اعتراض باو در باره صلح با معاویه میفرمود پروردگار در حال خواب برسول صلّى اللّه علیه و آله ارائه فرمود که بنى امیه بر منبر او بالا میروند مانند قرده و بوزینه.
بدین جهت رسول صلّى اللّه علیه و آله مغموم و اندوهناک گشت و باو (لیلة القدر) و شب قدر را موهبت فرمود و آن بهتر است براى او و براى ذریه او از یک هزار شهر که مدت خلافت بنى امیه خواهد بود و نیز برسول صلّى اللّه علیه و آله اعلام فرمود که مدت خلافت بنى امیه بر جوامع اسلامى همین قدر از مدت خواهد بود.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.