الف- این که انسان بداند اعمال و رفتار او در این دنیا، پیامدهایی را در آخرت به دنبال خواهد داشت.
در این باره، قرآن کریم می فرماید: «یومئذ یصدر الناس اشتاتا لیروااعمالهم فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرایره.» (زلزال:6 8) آن روز مردم(به حال) پراکنده بر آیندتا(نتیجه) کارهایشان به آنان نشان داده شود.
پس هر که به وزن ذره ای نیکی کند(نتیجه) آن را خواهد دید و هر که به وزن ذره ای بدی کند(نتیجه) آن را خواهد دید.
با این شناخت، انسان پی می برد که ارتباط دو سرا ارتباط اعتباری وقراردادی نیست، بلکه ارتباطی واقعی و تکوینی است.
اعمال نیک و بد انسان در دنیا، علت پیدایش ثواب و عقاب در آخرت است. ب این که انسان بداند توجه به زندگی آخرت موجب آبادانی زندگی دنیوی انسان می شود.
آیات متعددی بر این مطلب دلالت دارد از جمله: «ولو ان اهل القری ءامنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والا رض » (اعراف:
97); و اگر مردم شهرها ایمان آورده، به تقوا گراییده بودند، قطعابرکاتی از آسمان و زمین برایشان می گشودیم.
گفتارهای معصومان علیهم السلام نیز به این مطلب اشاره دارند، به عنوان نمونه، فرموده اند که رسیدگی به خویشاوندان موجب زیاد شدن روزی می شود (1) و باز فرموده اند که صدقه پنهانی فقر را برطرف می نماید و عمر را زیاد می کند. (2) در واقع، توجه به توصیه های دینی نتایج دنیوی نیز دارد
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : 1-برخی از آیات مزبور عبارتند از: آیات 228، 232، 264 بقره، آیه 14 آل عمران، آیات 39،59، 162 نساء و آیه 69 مائده
2- معارف قرآن، ص 442.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
اگر خداوند کریم است چرا اینقدر در محاسه دقیق است ؟ باید گفت این دقت در محاسبه عین لطف و کرم است تا اولاً بگوید : هر کار خیر گرچه اندک باشد نزد من ضایع نمی شود .
ثانیاً ؛ انسان را از ارتکاب معصیت پرهیز دهد .
[ نظرات / امتیازها ]
پاداش و مجازات آخرت ؛ تجسم یافتن اعمال است . نعیم و عذاب قیامت ، اعمال نیک و بد ماست که تجسم و تمثل پیدا می کند ؛ تلاوت قرآن صورتی زیبا پیدا می کند . غیبت و رنجانیدن مردم به صورت خورش سگان جهنم در می آید . به عبارت دیگر اعمال صورتی دنیایی و مادی دارد که فانی و موقت است . و صورت و چهره ای ملکوتی که هرگز فانی نمی شود و بعد از مرگ به آن خواهیم رسید و آن ها را با همان وجهه و چهره مشاهده خواهیم کرد .
لذا در دو آیه پایانی سوره زلزال می فرماید : اگر کسی ذره ای کار خوب یا بد انجام دهد آن عمل خوب یا بد را در قیامت مشاهده خواهد کرد .
[ نظرات / امتیازها ]