ابراهیم عسگری
[ همه پیام ها ] پیام های ابراهيم عسگري (5 مورد)
  سوره حاقة آیه 18 - درس عبرت
#یـک داسـتـان عـبـرت انـگـیز! در اینجا سرگذشتهاى بسیارى نقل شده که همه تاکیدى است بر محتواى آیات فوق و درس عبرتى است براى آنها که تکیه بر مال ومقام کرده ، سر تا پا آلوده غرور و غفلت و گناهند، از جمله :.

در ((سـفینة البحار)) از کتاب ((نصائح)) چنین نقل شده : ((هنگامى که بیمارى هارون الرشید در خـراسان شدید شد دستور داد طبیبى از طوس حاضر کنند، وسپس سفارش کرد که ادرار او را با ادرار جـمع دیگرى از بیماران و از افراد سالم برطبیب عرضه کنند، طبیب شیشه ها را یکى بعد از دیگرى وارسى مى کرد تا به شیشه هارون رسید، و بى اینکه بداند مال کیست ، گفت : به صاحب این شیشه بگوئیدوصیتش را بکند، چرا که نیرویش مضمحل شده و بنیه اش فرو ریخته است !.

هارون از شنیدن این سخن از حیات خود مایوس شد، و شروع به خواندن این اشعار کرد:.

ان الطبیب بطبه ودوائه لا یستطیع دفـاع نحب قداتى.

مـا للطبیب یموت بالدا الذى ـــــ قد کـان یبر مثله فیمـا مضى.

((طبیب با طبابت و داروى خود ـقدرت ندارد در برابر مرگى که فرا رسید دفاع کند)).

اگر قدرت دارد پس چرا خودش با همان بیمارى مى میردـ که سابقا آن رادرمان مى کرد))؟!.

در ایـن هـنـگـام به او خبر دادند که مردم شایعه مرگ او را پخش کرده اند، براى این که این شایعه بـرچـیـده شود دستور داد چهارپائى آوردند و گفت : مرا بر آن سوار کنید،ناگهان زانوى حیوان سست شد.

گفت : مرا پیاده کنید که شایعه پراکنان راست مى گویند!.

سپس سفارش کرد کفنهائى براى او بیاورند، و از میان آنها یکى را پسندید وانتخاب کرد، و گفت در کنار همین بسترم قبرى براى من آماده کنید.

سـپس نگاهى در قبر کرد و این آیه را تلاوت نمود: مـا اغنى عنى مـالیه هلک عنى سلطـانیه و در همان روز از دنیا رفت.
  سوره حاقة آیه 11 - درس عبرت
در این آیه خداوند اشاره کوتاهى به سرنوشت قوم نوح و مجازات دردناک آنها کرده، مى‏ گوید: «و هنگامى که آب طغیان کرد ما شما را بر کشتى سوار کردیم» (انا لما طغى الماء حملناکم فى الجاریة).
طغیان آب چنین بود که ابرهاى تیره و تار آسمان را پوشانید، و چنان بارانى نازل شد که گوئى سیلاب از آسمان فرو می ‏ریزد، چشمه‏ ها نیز از زمین جوشیدن گرفت، و این هر دو آب دست به دست هم دادند، و همه چیز زیر آب فرو رفت، تنها گروهى که نجات یافتند مؤمنانى بودند که همراه نوح سوار بر کشتى شدند.
  سوره حاقة آیه 10 - درس عبرت

فرعونیان با «موسى» و «هارون» به مخالفت برخاستند، و ساکنان شهرهاى «سدوم» به مخالفت با حضرت «لوط» و اقوام دیگر نیز از فرمان پیامبر خود سرپیچى کردند، و هر گروهى از این سرکشان به نوعى عذاب گرفتار شدند، فرعونیان در کام امواج «نیل» که مایه حیات و آبادى و برکت کشورشان بود غرق گشتند، و قوم لوط با زلزله شدید، و سپس «بارانى از سنگ» محو و نابود شدند.
[ همه نکته ها ] نکته های ابراهيم عسگري (7 مورد)
  سوره حاقة آیه 17 - حاملان هشتگانه عرش خدا در قیامت
در روایتى آمده است: «حاملان هشتگانه عرش خدا در قیامت چهار نفر از اولین، و چهار نفر از آخرین هستند، اما چهار نفر از اولین نوح و ابراهیم و موسى و عیسى مى‏ باشند، و چهار نفر از آخرین محمّد صلّى اللّه علیه و آله و على و حسن و حسین علیهم السّلام هستند»! این تعبیر ممکن است اشاره به مقام شفاعت آنها براى اولین و آخرین باشد، البته شفاعت در مورد کسانى که لایق شفاعتند، و به هر حال گسترش مفهوم «عرش» را نشان مى ‏دهد.
  سوره حاقة آیه 12 - فضیلت دیگرى از فضائل على علیه السّلام‏

در بسیارى از کتب معروف اسلامى اعم از تفسیر و حدیث آمده است که پیغمبر گرامى اسلام به هنگام نزول آیه فوق (و تعیها اذن واعیة)
فرمود: «من از خدا خواستم که گوش على را از این گوشهاى شنوا و نگه دارنده حقایق قرار دهد».
و به دنبال آن على علیه السّلام مى‏ فرمود: «من هیچ سخنى بعد از آن، از رسول خدا نشنیدم که آن را فراموش کنم بلکه همیشه آن را به خاطر داشتم».
در «غایة المرام» شانزده حدیث در این زمینه از طرق شیعه و اهل سنت نقل کرده است، و تفسیر «البرهان» از «محمّد بن عباس» نقل مى‏ کند که در این باره سى حدیث از طرق عامه و خاصه نقل شده است.
و این فضیلتى است بزرگ براى پیشواى بزرگ اسلام على علیه السّلام که صندوقچه اسرار پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و وارث تمام علوم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بود، و به همین دلیل بعد از او در مشکلاتى که براى جامعه اسلامى در مسائل علمى پیش مى ‏آمد موافقان و مخالفان به او پناه مى‏بردند، و حل مشکل را از او مى‏ خواستند که در کتب تاریخ مشروحاً آمده است.

توضیح : یا علی

  سوره حاقة آیه 12 - عدم اعتقاد به قیامت
خداند می فرماید :
هرگز نمى‏خواستیم از آنها انتقام بگیریم، بلکه هدف تربیت انسانها و هدایت آنها در مسیر کمال، و ارائه طریق، و ایصال به مطلوب بوده است.
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های ابراهيم عسگري (8 مورد)
  سوره حاقة آیه 17 - تفسیر نمونه
خداوند در این آیه مى ‏فرماید: «و آن روز عرش پروردگارت را هشت فرشته بر فراز همه آنها حمل مى ‏کنند» (و یحمل عرش ربک فوقهم یومئذ ثمانیة).
منظور از «عرش» مجموعه جهان هستى است که عرش حکومت خداوند است، و به وسیله فرشتگان که مجرى فرمان او هستند تدبیر مى‏شود.
و جالب این که در روایتى آمده است: «حاملان هشتگانه عرش خدا در قیامت چهار نفر از اولین، و چهار نفر از آخرین هستند، اما چهار نفر از اولین نوح و ابراهیم و موسى و عیسى مى‏ باشند، و چهار نفر از آخرین محمّد صلّى اللّه علیه و آله و على و حسن و حسین علیهم السّلام هستند»! این تعبیر ممکن است اشاره به مقام شفاعت آنها براى اولین و آخرین باشد، البته شفاعت در مورد کسانى که لایق شفاعتند، و به هر حال گسترش مفهوم «عرش» را نشان مى ‏دهد.
  سوره حاقة آیه 13 - تفسیر نمونه
روزى که آن واقعه بزرگ رخ مى ‏دهد! در ادامه آیات آغاز این سوره که ناظر به مسأله رستاخیز و قیامت بود، در اینجا بحثهائى از حوادث این رستاخیز عظیم را مطرح مى‏ کند، مى‏ فرماید: «به محض این که یکبار در صور دمیده شود ...» (فاذا نفخ فى الصور نفخة واحدة).
از قرآن مجید استفاده مى‏ شود که پایان این جهان و آغاز جهان دیگر، ناگهانى و با صدائى عظیم انجام مى‏ گیرد که از آن تعبیر به «نفخه صور» دمیدن در شیپور) شده است.
نفخه صور دو نفخه است: «نفخه مرگ» و «نفخه حیات مجدد» و آنچه در آیه مورد بحث آمده «نفخه اول» یعنى، نفخه پایان دنیاست.
  سوره حاقة آیه 7 - تفسیر نمونه
در این آیه خداوند به توصیف دیگرى از این تندباد کوبنده پرداخته، مى‏ افزاید: « (خداوند) این تندباد بنیان کن را هفت شب و هشت روز پى در پى بر آنها مسلّط ساخت» (سخرها علیهم سبع لیال و ثمانیة ایام حسوما).
نتیجه آن شد که قرآن مى‏ گو ید: «و (اگر آنجا بودى) مى‏ دیدى که آن قوم همچون تنه‏ هاى پوسیده و تو خالى درختان نخل در میان این تند باد روى زمین افتاده و هلاک شده ‏اند»! (فترى القوم فیها صرعى کانهم اعجاز نخل خاویة).
چه تشبیه جالبى که هم بزرگى قامت آنها را مشخص مى‏ کند، و هم ر یشه کن شدن آنها را، و هم تو خالى بودن در برابر عذابهاى الهى به گونه ‏اى که تندباد آنها را به آسانى جا به جا مى‏ کرد.
[ همه لغت ها ] لغت های ابراهيم عسگري (2 مورد)
  سوره حاقة آیه 11 - تفسیر نمونه
حملناکم : شما را حمل کردیم
 توضيح : تعبیر به «حملناکم» (شما را حمل کردیم) کنایه از اسلاف و نیاکان ماست چرا که اگر آنها نجات نیافته بودند ما نیز امروز وجود نداشتیم.
  سوره حاقة آیه 6 - تفسیر نور دکتر مصطفی خرمدل
« عَادٌ » ؛ « صَرْصَرٍ » ؛ « عَاتِیَةٍ » : قوم پیغمبری به نام هود بودند ؛ باد تند و ویرانگر و سرد و پر سر و صدا ؛ سرکش . سخت ویرانگر .‏
 توضيح : « عَادٌ » : قوم پیغمبری به نام هود بودند .
« صَرْصَرٍ » : باد تند و ویرانگر و سرد و پر سر و صدا
« عَاتِیَةٍ » : سرکش . سخت ویرانگر .‏