حسین پاک دل
[ همه پیام ها ] پیام های حسين پاک دل (33 مورد)
  سوره انعام آیه 59 - خداوند به همه چیز داناست
خداوند ، به همه چیز دانا و از همه جزئیات هستی آگاه است ، پس باید مواظب اعمال خود باشیم .

- جز خداوند ، هیچکس از پیش خود علم غیب ندارد.

- نظام هستی ، طبق برنامه پیش بینی شده ای طراحی شده است .

- دامنه غیب، گسترده تر از علوم عادی است.

- در جهان ، برای اطلاعات ، مرکزیتی وجود دارد .
  سوره انعام آیه 58 - کیفر ها به دست خداست
کیفر ها به دست خداست ، لیکن او طبق حکمت و سنت خویش ، به ظالمان مهلت می دهد .

- تاخیر در قهر و عذاب الهی سبب نشود که کافران خیال کنند کفرشان از یاد رفته است.

- اعراض از ایمان و عجله در عذاب ، ظلم است .

- عجله مردم حکمت خدا را تغییر نمی دهد.

- خدا طبق حکمت و سنت خود، به ظالمان مهلت می دهد.


  سوره انعام آیه 57 - اساس دعوت انبیاء
دعوت انبیا بر اساس « بینه » است ، نه خیال و تقلید کورکورانه .

- انبیا باید بینه الهی داشته باشند ، نه آنکه طبق تقاضای روز مره مردم کار کنند.

- کافران، بینه پیامبر را تکذیب می کنند ، ولی انتظار دارند او از هواهای نفسانی آنان پیروی کند .

- با بهانه جویان ، صریح حرف بزنید.

- پیامبر ، فرستاده ای همراه با منطق و بینه است و نظام هستی به دست خداست .
[ همه نکته ها ] نکته های حسين پاک دل (7 مورد)
  سوره انعام آیه 59 - نحوه حرکت برگ ها
مفاتح، هم به معنای خزینه است (جمع مفتح) ، هم به معنای کلید است (جمع مفتح) ولی معنای اول مناسب تر است .

- کلمه خشکی و دریا و تر و خشک، کنایه از همه چیزهای دیگری است که مقابل همند، مثل مرگ و حیات، سلامتی و مرض، فقر و غنا، نیک و بد، مجرد و ماده .

- شاید مراد از سقوط برگها ، حرکات نزولی باشد و مراد از دانه های در دل زمین حرکات صعودی .
  سوره انعام آیه 57 - تفسیر کفار از معجزات پیامبر
« بینه » از کلمه بینونه (جدایی) به دلیلی گفته می شود که به طور کامل و روشن ، حق و باطل را از هم جدا می کند . دلایل و معجزات پیامبران، نه ثقیل بود و نه مبهم، همه می فهمیدند و اگر لجاجت نمی کردند، از جان و دل می پذیرفتند، به همین خاطر پیامبران خود را دارای "بیّنه" معرفی می کردند.

- کفار می گفتند : اگر راست می گویی ، چرا قهر خدا بر ما نازل نمی شود ؟ "تستعجلون به" نظیر آیه ای که می گفتند اگر این مطلب راست است ، خدا بر ما سنگ بباران "فامطر علینا حجارةً من السماء". "استعجال" و عذاب خواهی در اقوام دیگر هم بوده و به حضرت هود و صالح و نوح(ع) هم می گفتند: اگر راست می گویی عذاب موعود را سریعا برای ما بیاور "فَاتِنا بما تَعدنُا".
  سوره انعام آیه 55 - گناه کاران و پیامبر
در شان نزول آمده است، جمعی گنهکار، خدمت پیامبر آمده و گفتند: ما خلافهای زیادی کرده ایم . حضرت ساکت شد. این آیه نازل شد .

- در این سوره، خداوند دو بار جمله "کتب علی نفسه الرحمه" گفته است، یکی برای دلگرم کردن در همین دنیا (همین آیه) یکی هم برای معاد در آیه 12، "کتب علی نفسه الّرحمة لیجمعنکم".

- جهالت، گاهی در برابر علم است و گاهی در برابر عقل و در آیه 54 در برابر عقل است. یعنی از روی جهل و بی خردی به گناه کشیده شده اند، نه آنکه نمی دانستند.
[ همه سوال ها ] سوال های حسين پاک دل (11 مورد)
  سوره بقرة آیه 146 - نام پیامبر در کتب دیگر آسمانی
آیا به این معناست که در زمان پیامبر اسلام نام پیامبر اسلام در این کتابهایی که در دست مردم بوده وجود داشته؟
  سوره نساء آیه 75 - آیه های متشابه
سلام
این سوال مربوط به این آیه نمیباشد ولی سوالم رو اینجا نوشتم اگر امکانش هست جواب دهید

می دانیم که بنی امیه با توجه به آیات قرآن خیلی آزارها مخصوصا به شیعیان رساندند حال سوال من این است که چرا در قرآن کریم آیه‌های متشابه وجود دارد تا بنی‌امیه و بنی‌عباس با استناد به آن‌ها جنایت‌های خودشان را توجیه کنند؟
  سوره نساء آیه 41 - منظور آیه
سلام
این ایه برای چه کسانی نازل شده ؟
منظور چه کسانی است متوجه نشدم اگر میشود توضیح دهید
[ همه ترجمه ها ] ترجمه های حسين پاک دل (12 مورد)
  سوره آل عمران آیه 156 -
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! همانند کافران نباشید که چون برادرانشان به مسافرتى مى‏روند، یا در جنگ شرکت مى‏کنند (و از دنیا مى‏روند و یا کشته مى‏شوند)، مى‏گویند: «اگر آنها نزد ما بودند، نمى‏مردند و کشته نمى‏شدند!» (شما از این گونه سخنان نگویید،) تا خدا این حسرت را بر دل آنها ( کافران) بگذارد. خداوند، زنده مى‏کند و مى‏میراند; (و زندگى و مرگ، به دست اوست;) و خدا به آنچه انجام مى‏دهید، بیناست.
  سوره آل عمران آیه 155 -
کسانى که در روز روبرو شدن دو جمعیت با یکدیگر (در جنگ احد)، فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضى از گناهانى که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت; و خداوند آنها را بخشید. خداوند، آمرزنده و بردبار است.
  سوره آل عمران آیه 154 -
سپس بدنبال این غم و اندوه، آرامشى بر شما فرستاد. این آرامش، بصورت خواب سبکى بود که (در شب بعد از حادثه احد،) گروهى از شما را فرا گرفت; اماگروه دیگرى در فکر جان خویش بودند; (و خواب به چشمانشان نرفت.) آنها گمانهاى نادرستى -همچون گمانهاى دوران جاهلیت- درباره خدا داشتند; و مى‏گفتند: «آیا چیزى از پیروزى نصیب ما مى‏شود؟!» بگو: س‏خ‏للّههمه کارها (و پیروزیها) به دست خداست!» آنها در دل خود، چیزى را پنهان مى‏دارند که براى تو آشکار نمى‏سازند; مى‏گویند: «اگر ما سهمى از پیروزى داشتیم، در این جا کشته نمى‏شدیم!» بگو: «اگر هم در خانه‏هاى خود بودید، آنهایى که کشته‏شدن بر آنها مقرر شده بود، قطعا به سوى آرامگاه‏هاى خود، بیرون مى‏آمدند (و آنها را به قتل مى‏رساندند). و اینها براى این است که خداوند، آنچه در سینه‏هایتان پنهان دارید، بیازماید; و آنچه را در دلهاى شما (از ایمان) است، خالص گرداند; و خداوند از آنچه در درون سینه‏هاست، با خبر است.
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های حسين پاک دل (37 مورد)
  سوره نساء آیه 40 -
این آیه به افراد بى‏ایمان و بخیل که حال آنها در آیات قبل گذشت مى‏گوید: «خداوند حتى به اندازه سنگینى ذره‏اى ستم نمى‏کند» (إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ).

«ذرّه» در اصل به معنى مورچه‏هاى بسیار کوچکى است که به زحمت دیده مى‏شود، ولى تدریجا به هر چیز کوچکى ذرّه گفته شده است، و امروز به «اتم» که کوچکترین جزء اجسام است نیز ذرّه گفته مى‏شود. و از آنجا که «مثقال» به معنى «سنگینى» است، تعبیر «مثقال ذرّة» به معنى سنگینى یک جسم فوق العاده کوچک مى‏باشد.

سپس اضافه مى‏کند، خداوند تنها ستم نمى‏کند، بلکه «اگر کار نیکى انجام شود آن را مضاعف مى‏نماید، و پاداش عظیم از طرف خود در برابر آن مى‏دهد» (وَ إِنْ تَکُ حَسَنَةً یُضاعِفْها وَ یُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِیماً).

چرا خداوند ظلم نمى‏کند؟!

از آنجا که ظلم و ستم معمولا یا بر اثر جهل است و یا احتیاج و یا کمبودهاى روانى، کسى که نسبت به همه چیز و همه کس برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 403

عالم و از همه بى‏نیاز و هیچ کمبودى در ذات مقدس او نیست، ظلم کردن در باره او ممکن نیست نه این که نمى‏تواند ظلم کند، بلکه در عین توانایى به خاطر این که حکیم و عالم است از ظلم کردن، خوددارى مى‏نماید.

  سوره نساء آیه 39 -
در این آیه به عنوان اظهار تأسف به حال این عده مى‏فرماید: «چه مى‏شد اگر آنها (از این بیراهه‏ها باز مى‏گشتند و) ایمان به خدا و روز رستاخیز مى‏آوردند و از مواهبى که خداوند در اختیار آنها گذاشته با اخلاص نیت و فکر پاک به بندگان خدا مى‏دادند» و از این راه براى خود کسب سعادت و خوشبختى دنیا و آخرت مى‏کردند (وَ ما ذا عَلَیْهِمْ لَوْ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ).

«و در هر حال خداوند از نیات و اعمال آنها باخبر است» و بر طبق آن به آنها جزا و کیفر مى‏دهد» (وَ کانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِیماً).
  سوره نساء آیه 38 -
در این آیه به یکى دیگر از صفات متکبران خود خواه اشاره کرده، مى‏فرماید: «و آنها کسانى هستند که اموال خود را براى نشان دادن به مردم (و کسب شهرت و مقام) انفاق مى‏کنند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارند» (وَ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ).

و از آنجا که هدف آنها جلب رضایت خالق نیست بلکه خدمت به خلق است، دائما در این فکرند که چگونه انفاق کنند تا بیشتر بتوانند از آن بهره‏بردارى به سود خود نموده، و موقعیت خود را تثبیت کنند.
[ همه لغت ها ] لغت های حسين پاک دل (4 مورد)
  سوره آل عمران آیه 156 -
از آیه 156 تا 158 سوره آل عمران :
 توضيح : ضرب در زمین: سیر در زمین و اصل آن ضرب با دست است و گفته‏اند یعنى سرعت در سیر.

غزى: جمع غاز مثل ضارب و ضرّب و طالب و طلّب.
  سوره آل عمران آیه 154 -
لغت آیه 154 آل عمران :
 توضيح : - فرق بین اصعاد و صعود اینست که اصعاد در زمین هموار است و صعود در بلندى است.

وقتى گویى اصعدنا من مکه، یعنى سفر را از آنجا آغاز کردیم و از این معنى است قول شاعر:

هواى مع الرکب الیمانین مصعد یعنى میل و هواى من با راکب یمانى سفر آغاز کرده.

(از حسن) تصعدون (بفتح تا و عین) روایت شده و گفته که آنها بر کوه به عنوان فرار بالا میرفتند.

فراء گوید: اصعاد ابتداء هر سفرى و انحدار رجوع از سفر.

۲- لا تلوون یعنى بالا نمیروید و ماده تلون جز با نفى بکار نمیرود مثلا (لویت على کذا) گفته نمیشود.

و اصل آن از: لى الفتق است: یعنى التفات و توجه.

۳- نعاس: چرت.

ناقه نعوس: شتر خوب و پر شیر که خوب دوشیده شود.
  سوره بقرة آیه 215 -
:
 توضيح : یسئلونک- مى‏پرسند از تو- و سؤال طلب جواب است با لفظى مخصوص.

ینفقون- انفاق کنند- و نفقه اخراج چیزیست از ملک از راه بیع یا هبة یا صله یا مانند آن