اعظم السادات تقی زاده
سلام
علت وجود سجده در بعضی ایات چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این آیات فعل امر وجود دارد که می فرماید باید سجده کنید. مانند: کلا لا تطعه و اسجد و اقترب.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سپهبد رشیدی
مسئولین محترم سایت
با سلام و احترام
به نظر شما بهتر نیست علاوه بر آیتم هایی مانند ترجمه و تفسیر و اعراب و صرف و...؛ یک مورد تحت عنوان "شان نزول" برای هر آیه ایجاد فرمائید تا انگیزه ای باشد برای تعمق بیشتر در هر آیه و جستجوی شان نزول آیات در تفاسیر مختلف؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
مطالبی که به شان نزول مربوط میشود، در قالب نکاتی با همین عنوان یا نکات تفسیری و روایی وارد سایت میشوند. البته با توجه به مفهوم زیبا و عمیق تدبر، شان نزول جایگاه ویژهای ندارد و بنای سایت بر آن است که به جای تاکید بر شان نزول، کاربران را به سوی «تدبر» جهت دهد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد روشن ضمیر
با عرض سلام وخسته نباشید من می خواستم اگه ممکنه کتبی در مورد برزخ و قیامت وپل صراط و.... خصوصا در مورد اصول دین ووظایف شیعیان برام معرفی کنید.
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : علیک سلام
کتب تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی مانند معاد در قرآن و توحید در قرآن و قرآن به قرآن و ... . کتاب عدل الهی شهید مطهری.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
مگر خداوند برای ما آنچه خیر است را رقم نمی زند؟ پس چرا اینقدر توصیه به دعا کردن شده ایم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
ما انسان ها موجوداتی مختار هستیم. بسیاری از تعاملاتی که خداوند با ما انجام می دهد بر اساس کارهایی است که ما انجام می دهیم. بسیاری از نعمت ها وابسته به آن است که ما در برابر نعمت های قبلی شکرگزار باشیم.
از جمله این موارد همین رقم زدن خیر است. خداوند در قرآن می فرماید که اگر دعای شما نباشد خداوند به شما توجهی نمی کند: قل ما یعبؤ بکم ربی لولا دعائکم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
چرا پیامبر قبل از ظهور اسلام دین مسیحیت را نداشته اند؟ مگر مسیحیت دین حق نبوده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
خاندان پیامبر اکرم و پدران ایشان مکلف به تبعیت از دین حضرت ابراهیم بوده اند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
روابط زن و مرد نامحرم تا چه حد شرعی است؟ لطفا تا حد ضرورت را با مثال توضیح دهید ویک منبع برای این موضوع معرفی کنید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حد واجبی که باید در روابط نامحرم رعایت شود در رساله های مراجع تقلید ذکر شده است. برخی از مهمترین عناوین آن عبارتند از:
پوشش واجب زنان در برابر مردان نامحرم و مردان در برابر زنان نامحرم
حرمت نگاه به مناطقی از بدن نامحرم که پوشیده نشده است از سوی مرد و زن
حرمت نگاهی که به قصد لذت یا ریبه به هر جایی از بدن نامحرم انداخته شود
حرمت هر گونه تعامل زن و مرد نامحرم اعم از صحبت کردن, خندیدن, تلفن کردن و... با قصد لذت و ریبه
حرمت بودن زن و مرد نامحرم در جایی خلوت که نفر سوم نمی تواند وارد آنجا شود
و...
رساله مراجع تقلید باب نکاح
رساله دانشجویی روابط زن و مرد
کتاب مسإله حجاب شهید مطهری
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
باتوجه به قرآن که میفرماید :شرک گناه نابخشودنی است پس چرا در جریان شرک وگوساله پرستی بنی اسراییل در آیه 52 سوره بقره این طور آمده که ثم عفونا عنکم من بعد ذلک؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
منظوراز اینکه گناه شرک آمرزیده نمی شود این است که کسی بدون توبه از این گناه از دنیا برود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام خسته نباشید ؛ مدتی است جوابها به ایمیل من ارسال نمیشود .
فاطمه کیلانی (داور) : سلام.خیلی ممنون .
سوالاتی که از مشاوران پرسیده می شود، بعد از پاسخگویی آنها
1-به آدرس ایمیل شما ارسال می شود، مگر اینکه آدرس ایمیلی که وارد کرده اید نادرست بوده.
2-هم در قسمت "لیست سوالات من" در صفحه کاربریتان قابل مشاهده است.
ممنون
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
از اینکه با حوصله جواب میدهید متشکرم ؛ چند سوال دارم :
1- آیا برای تشخیص فضای سوره باید بر اساس شان نزول پیش برویم ؟
2- برداشت من این است که سوره در شرایطی نازل شده که شخصی که در جامعه اسلامی دارای جایگاه اجتماعی است در حال شبهه افکنی است و در این کار به شدت از امکاناتی که دارد استفاده میکند . این مطلب را بدون توجه به شان نزول و بر اساس آیات 12 تا 25 میگویم . و گمان میکنم سوره در سیاق اول راه کار را به رسول نشان میدهد ، در سیاق دوم فضا را روشن میکند و در سیاق سوم عموم مردم را مورد خطاب قرار میدهد . آیا اشتباه میکنم ؟مرا ببخشید ولی برای اینکه بتوانم به درستی در قرآن تدبر کنم میخواهم بدانم دقیقا کجای حرفم با سوره مطابقت ندارد ؟
3- اگر سعی نکنم مشابهت های فضای یک سوره و شرایط مختلفی که در آن قرار میگیرم را ببینم چطور میتوانم در جهتی که سوره به آن هدایت میکند گام بردارم ؟
محمد حسین شاه آبادی (داور) : بسم الله
سلام علیکم
1- خیر، شان نزول ممکن است بتواند در تشخیص فضا به ما کمک کند، ولی وجود آن ضروری نیست مخصوصا که بسیاری از آیات و سورهها شان نزول مشخصی ندارد. بلکه قرآن کریم خود فضای خود را تبیین مینماید. به تدبر سورههای جزء 30 که در سایت قرار داده شده، توجه فرمایید که چگونه بدون استفاده از شان نزول فضا را تبیین کرده است. مثلا در سوره مطففین، فضای جامعه کمفروشی و تطفیف است و در سایر سورهها هم به همین ترتیب فضا به دست میآید.
2- شاید عبارت «شبهه افکنی» خیلی مناسب نباشد. زیرا این فرد بیشتر برای مقابله با رسالت پیامبر و قرآن دارد تلاش میکند و اتهام سحر بودن به آن میزند. حالا اگر اسم این را شبهه افکنی میگذاریم، عیبی ندارد ولی بدانیم مساله برای مقابله با قرآن است. بر همین اساس سیاق اول وظیفه پیامبر را به طور کلی و در مقابل این انسان مشخص مینماید.
میتوان گفت که اجمالا برداشت شما درست است ولی برای اطمینان خوب است که فایل تدریس سوره مدثر را گوش دهید.
3- مهمترین فایده به دست آوردن فضای سوره همین است که در هر زمانی که آن فضا حاکم باشد، آن سوره فایده داشته باشد. پس اتفاقا وظیفه ما این است که شرایط و فضای جامعه خودمان را به دست آوریم و با استفاده از هدایت سورههایی که این فضا را دارند، آن مشکل جامعه را حل کنیم. بنابراین کار شما صحیح است. انشاءالله موفق باشید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا خطاوی
منظور از کنیزانی که بر آنها ملالتی نیست,چیست؟(آیه 5یا6)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : معنای آیه را درست متوجه نشدید. معنای آیه این است:
بىتردید مؤمنان رستگار شدند. (1)
آنان که در نمازشان [به ظاهر] فروتن [و به باطن با حضور قلب] اند. (2)
و آنان که از [هر گفتار و کردارِ] بیهوده و بىفایده روىگردانند، (3)
و آنان که پرداخت کننده زکاتاند، (4)
و آنان که نگه دارنده دامنشان [از شهوتهاى حرام] اند، (5)
مگر در [کام جویى از] همسران یا کنیزانشان، که آنان [در این زمینه] مورد سرزنش نیستند. (6)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.