پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
سید مالک هاشمی
سلام علیکم
در ایه38 سوره بقره میفماید قلنااهبطوا جمیعا...
سوال اینجاست که حضرت آدم و حوا دونفر بیشتر نبودند چرا در قرآن صیغه جمع آمده
با تشکر
التماس دعا
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
ظاهراً مخاطب حضرت آدم و حوا و شیطان هستند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام
این طور نیست که در ادبیات عرب همواره برای دو نفر از صیغه مثنی استفاده شود؛ لذا بسیار موارد عدیده ای می توان در ادبیات عرب به عنوان شاهد مثال در این باب ارایه نمود!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
الناز امینی
عرض سلام و قبولی طاعات
باسلام
برای امر خیر استخاره گرفتم از آیه 43- 57 سوره نحل آمده لطفا جواب استخاره اینجانب را به ادرس میلم ارسال فرمایید .
با تشکر از شما
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
از پاسخ استخاره اطلاعی ندارم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام ما اعتقاد داریم علم خدا مثل ذاتش بی نهلیت است وهمه چیز را میداند حالا چرا در سوره انفال آیه 66 آمده که خئاند اکنون ضعف شما را فهمید وبر شما تخفیف داد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در این گونه موارد، منظور علم فعلی خداوند است. توضیح آنکه خداوند عالم به تمام امور گذشته، حال و آینده است. اما زمانی که اتفاقی روی می دهد، مطلب برای دیگران نیز آشکار می شود و این را علم فعلی می گویند یعنی علمی که قبلاً وجود داشته اما تحقق خارجی و فعلیت نداشته است و الآن فعلیت پیدا کرده است.
به تعبیر ساده تر، علم خداوند در این موارد به معنای آشکار شدن آن موضوع برای دیگران و معلوم کردن آن برای مردم است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) اسماعیل زاده : کلمه علم به فتحه عین کسره لام و فتحه میم به معنای می داند است و نه به معنای فهمید ! , آیا غفلتی بر خدا مستولی است که واقعه ای او را از ندانستن به دانستن هدایت کند ؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرتضی سعیدی زاده
مرادازبهیمه الانعام عهدقدیم.عهدجدید.عهداخیردرتفسیرسوره مایده چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بهیمه الانعام یعنی چهارپایان
عهد قدیم کتب یهودیان است شامل تورات و دیگر کتب
عهد جدید انجیل است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسین
با سلام
آیا کاری که میدانی گناه هست و آنرا انجام دهی و پس از انجام آن کار پشیمان شده و توبه کنی.
آیا خداوند آن توبه را میپذیرد ؟(با توجه به اینکه میدانستی آن عمل گناه است)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
انشاء الله خداوند می آمرزد.
قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ (زمر، 53)
بگو: «اى بندگان من -که بر خویشتن زیاده‏روى روا داشته‏اید- از رحمت خدا نومید مشوید. در حقیقت، خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، که او خود آمرزنده مهربان است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام
درود و رحمت خداوند بر داور محترم باد. پاسخ سنجیده ای دادند.
2) ذوالنون : باسلام
در آیه 135 سوره آل عمران آمده است که "وَ الَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلی‏ ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ" ترجمه : ((و آنان که چون کار زشتی ( گناه کبیره ای ) انجام دهند و یا ( به گناه صغیره ای ) بر خود ستم نمایند ، خدا را به یاد آرند و برای گناهان خود آمرزش خواهند- و کیست جز خداوند که گناهان را ببخشد؟- و بر آنچه کرده اند در حالی که می دانند اصرار نمی ورزند.))
اما شرطی که در آمرزش گناهان است این است که قصد اصرار بر آن گناه را نداشته باشن با این که میداند آن گناه است .
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد رضا بهارنارنج
قرآن کریم : ما لک من الله ولی و لا نصیر ، بقره ١٢٠ ... اذان : اشهدان علیا ولی الله چه توضیحی دارین استاد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ولی کسی بودن یعنی بی واسطه به او متصل بودن. نتیجه این اتصال بی واسطه، محبت، نصرت و یاری و سرپرستی است.
خداوند ولی مومنان است یعنی همواره آنها را سرپرستی و هدایت و یاری می کند.
همچنین مومنین نسبت به یکدیگر ولایت دارند یعنی بهره ای از ولایت خداوند، بین مومنان نیز جاری است و در نتیجه مومنان نسبت به هم محبت دارند و یکدیگر را یاری می کنند.
بالاترین انسان ها از نظر ایمان، بیشترین اتصال را به خدا دارد و از خداوند کسب محبت و هدایت و یاری و شرایط سرپرستی را کسب می کند. چنین انسان مومنی نسبت به سایر مومنان از ولایت بیشتری برخوردار است. به تعبیر دقیق تر، ولایت خدا (محبت و یاری و سرپرستی و هدایت خدا) به واسطه او به سایر مومنان می رسد.
این شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است و پس از ایشان امیرالمومنین علیه السلام و سایر ائمه معصومین علیهم السلام.
پس معنای اشهد ان علیاً ولی الله این است که :
شهادت می دهم علی متصل ترین فرد به خدا پس از پیامبر است و تحت محبت و یاری و نصرت و هدایت و سرپرستی خدا است.
به خاطر همین نزدیکی، امیرالمومنین، ولی مومینن نیز هست یعنی به واسطه سیراب شدن از چشمه هدایت و محبت و یاری و سرپرستی الهی، سایر مومنان را نیز از محبت و یاری و نصرت و هدایت بهره مند می کند و به اذن خدا، آنها را سرپرستی می کند و به سمت نور حرکت می دهد.
در آیه ای که ذکر کردید:
منظور این است که ای پیامبر اگر بعد از آمدن علم از سوی خدا، از هداهای کافران پیروی کنی، در برابر خداوند هیچ سرپرست و یاری کننده ای نداری. یعنی هیچ کسی را نداری که در برابر عذاب و قهر الهی از تو محافظت کند. و این ربطی به معنای علی ولی الله ندارد. در اینجا ولی به معنای سرپرست و یاری کننده ای است که بخواهد در برابر ولایت خدا قد علم کند که قطعاً چنین کسی وجود ندارد و هیچ کسی نمی تواند به کسی غیر از خدا تکیه کند و در برابر عذاب خدا از غیر خدا کمکی بخواهد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام
اصلا بحثی که در آیه 120 سوره بقره آمده است ربطی به موضوع اذان ندارد!؟ در آیه مرقوم آمده است که : «اگر از خواهش های نفسانی آنان پیروی کنی از جانب خداوند هیچ یار و یاوری نخواهی داشت!»
بحث نماز و احکام و اذان اساسا مباحثی است که از سوی شخص پیامبر اسلام تشریع شده است و در قرآن فقط بحث کلی «صلاة» آمده است.
هر چند شایان ذکر است که در اذان زمان پیامبر اسلام «اشهد ان علیا ولی الله» وجود نداشت؛ و این مورد بعدها به اذان در مذهب تشیع افزوده شد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
پسرآفتاب
سلام
فرمودید که کتاب خدا دارای قواعد خواصی نیست و در نگاه شیعه وحیانی نمی باشد و اینکه اختلاف زیاد دیده میشود؟!!!!
ولی انچه ما تا بحال شنیدیدم و دیدم متفاون از گفته شماست
ممنون میشم بیشتر توضیح بدین
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علکیم
چه کسی گفته که قرآن در نگاه شیعه وحیانی نیست؟؟
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) محمدی : سلام علیکم
ایشان منظورشان این پاسخ شماست:
مریم صالحی
سلام.خسته نباشید.خواستم بپرسم ک چرا در سوره منافقون آیه۱۰من ما نوشته؟چرا مما ننوشته؟
ممنون
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
کتابت قرآنی تابع قواعد خاصی نیست و در نگاه شیعه وحیانی نمی‌باشد. لذا از این گونه اختلاف‌ها زیاد دیده می‌شود. به هر حال از نظر ادبی و مفهومی بین این دو نوع نگارش تفاوتی نیست."//////////////
اما متأسفانه دقت نفرموده اند و کتابت را کتاب دیده اند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد رضا بهارنارنج
با سلام و عرض ادب
با توجه به سادگی و صراحت آیه شریفه (محمد ۱۹) خدا از حضرت محمد خواسته برای گناهانش توبه کند . چرا برخی مترجمین و مفسرین ما سعی در انحراف در ترجمه این آیه شریفه دارند.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
ذنب (بر وزن عقل) در اصل بمعنى گرفتن دم حیوان و غیره است. هر فعلی که عاقبتش وخیم است آنرا ذنب گویند زیرا که جزاى آن مانند دم حیوان در آخر است‏ (قاموس).
به این ترتیب امری ممکن است برای فردی که دارای مقام و موقعیت خاصی است، عواقب نامطلوبی داشته باشد و برای او ذنب به شمار آید و برای دیگری که در آن موقعیت نیست، کار نامطلوبی نباشد. مانند اینکه یک استاد در کلاس عملی انجام دهد که خلاف ادب استادی به شمار آید اما همین عمل برای شاگردان بد انگاشته نمی شود. یا از فردی که سال ها استاد اخلاق بوده، یک عمل مکروه یا عدم رعایت شئون عرفی بسیار زشت است و دیگران او را تقبیح می کنند و ممکن است از چشم دیگران بیافتد و دیگران او را مستحق خلع از منصب استاد اخلاقی بدانند اما همین عمل برای یک فرد معمولی اصلا زشت نیست.
حسنات الابرار سیئات المقربین: خوبی های انسان های خوب، در حکم بدی برای مقربین است. یعنی آنچه از انسان های خوب، خوب شمرده می شود، برای مقربین بد است چون از مقربان انتظار بسیار بیشتری می رود.
پس ذنب همواره به معنی مخالفت با امر خداوند نیست و همیشه به معنای گناهی که مستحق عذاب اخروی باشد نیست. بلکه ممکن است برای فردی، عملی که مکروه است و یا حتی برای فرد والامقامی، انجام دادن عملی که در شرایط خاصی، «بهترین عمل» به حساب نمی آید، ذنب باشد و او در همین حد از مرتبه عالی فاصله گرفته باشد. حتی ممکن است فردی آنقدر در مراتب طهارت و تقوا و اطاعت بالا رفته باشد که خطورات ذهنی او، که نیت گناه هم نیست، بلکه خطور ذهنی چیزی است که بهترین کار به حساب نمی آید، در حق او ناپسند باشد و او برای باقی ماندن در مرتبه خاص خود و بالا رفتن از آن مرتبه و ابراز مراتب عالی تر بندگی خدا، از آن خطورات قلبی استغفار کند.
قرار نیست که قرآن را در حد اعمال خودمان و مراتب معمولی خودمان پایین بیاوریم. باید به وسعت معنای لغت و سایر قرائن و آیات و روایات توجه کرد تا آیه در محدوده تنگ بینش و تفکر ما محبوس نماند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) سالاری : معنای این آیه به تنهایی ممکنه که معنای گناه هم بدهد نباید به زور بخواهیم بقبولانیم که منظور گناه نیست . آیات قرآن را با هم معنا می کنیم . رد بر معنای گناه وجود آیات عصمت و اطاعت و الگوبودن بی قید و شرط و رجوع در تمام مسایل به حضرتش می باشد.
ابراهیمی (داور) : بهتر است ابتدا به زبان عربی مراجعه نمایید. در زبان عربی چندین کلمه معنای گناه می دهند ولی تفاوتهایی بین آنها است. انکار این تفاوتها از ندانستن است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با مراجعه به آیات 27 الی31 سوره مایده علت قبول واقع نشدن قربانی قابیل چه چیزی ذکر شده؟
کم ارزش بودن قربانی؟ بی تقوایی قابیل ؟ ایمان نداشتن قابیل به خدا
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بی تقوایی قابیل ؟
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد اقاباباییان
چرا در سوره نمل دو بسم الله وجود دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در آیه 30 این سوره نامه حضرت سلیمان به ملکه سبا آمده است که با بسم الله آغاز می شود:
انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>