قٰالَ اُخْرُجْ مِنْهٰا مَذْؤُماً مَدْحُوراً ذأم: عیب و حقارت الدحر: طرد خداوند ابلیس را به این دو ویژگى اختصاص داده است؛ زیرا خدا او را از مقامى که داشت پایین آورد امّا جهنّم از آن ابلیس و کسانى است که او را اطاعت و از فرمان خدا سرباز زده اند لَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکُمْ أَجْمَعِینَ نظیر این آیه است آیۀ «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَ مِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ »
در اینجا پرسش هایى مطرح است که نیاز به پاسخ دارد این پرسش ها عبارتند از:
1 آیا خطاب خدا به ابلیس با واسطه بوده یا بدون واسطه ؟
2 سخن ابلیس: « حال که مرا گمراه ساخته اى » نشان مى دهد که گمراه شدن شیطان از سوى خدا بوده است بنابراین، چگونه خدا او را مجازات مى کند؟
3 چرا خداوند ابلیس را مهلت داد، درحالى که مى دانست او فاسد است و دیگران را هم فاسد مى کند؟
ما به این پرسش هاى سه گانه بسیار کوتاه پاسخ مى دهیم:
امّا پاسخ پرسش اوّل: ما به وجود این گفتگو [ گفتگوى ابلیس و خداوند] ایمان داریم؛ زیرا وحى برآن دلالت دارد و عقل هم آن را نفى نمى کند و از طرف دیگر، بر ما لازم نیست که دربارۀ شکل و چگونگى این گفتگو تحقیق کنیم؛ چرا که وحى آن را بیان نکرده است
پاسخ پرسش دوم: گمراهى از جانب خود ابلیس است نه از سوى خداوند؛ زیرا ابلیس در آیۀ 40 39 از سورۀ حجر اعتراف مى کند که او گمراه کننده است: « و همگان را گمراه کنم، مگر آنها که بندگان بااخلاص تو باشند» چگونه خدا بنده را گمراه مى کند و آن گاه او را به سبب همین گمراهى مورد مجازات قرار مى دهد؟! شأن خداوند از این سخنان بسیار بالاتر است امّا سخن ابلیس: «فَبِمٰا أَغْوَیْتَنِی»، بدین معناست که چون مرا با امر به سجدۀ آدم آنچه مرا در گمراهى و معصیت انداخت آزمودى من هم چنین و چنان خواهم کرد؛ به سخن دیگر گویى ابلیس به خداوند مى گوید: خدایا! تو به من دستور دادى و من از دستور تو اطاعت نکردم و هیچ کس را هم نخواهم گذاشت که از فرمان تو اطاعت کند
پاسخ پرسش سوم: مشیت الهى اقتضا دارد که به انسان از طریق عقل و اندرز
پیامبران و نیز با بخشیدن توان انجام دادن کار نیک و بد، کمک کند و او را مختار بگذارد و از طریق شهوت ها و فریب دهندگانى که ابلیس و سپاهش با آنها او را وسوسه مى کند، آزمایشش کند، تا پاک از ناپاک و اخلاصمند از خیانتکار جدا شود به تفسیر آیه 94 از سوره مائده، بخش «معناى آزمایش خدا» و نیز به جلد دوم از همین تفسیر در بخش «همنشین شیطان» نگاه کنید
[ نظرات / امتیازها ]