لیست پیام های نسرين عالي وند
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره نساء آیه 58 - امانتداری
هماناخدابه شما امر میکند که حق امانت را ادا کنید، امانتداری و مورد اعتماد بودن نقطه ی مقابل دروغ و خیانت است ، حتی یک دروغ کوچک میتواند باعث گمراهی و سر در گمی دیگران شود ، ذات واقعی ایمان راستگویی و امانتداری (مورد اعتماد بودن ) است وهنگامی که قضاوت می کنید عادلانه باشد،رعایت عدالت از ضروریات اخلاقی است که آیه 135 سوره نساء خیلی دقیق آنرا تشریح کرده است :این آیه، آیه شریفه 135 سوره مبارکه نساء است که در آن می فرماید " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالأَقْرَبِینَ إِن یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ وَإِن تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُواْ فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا"
«اى کسانى که ایمان آورده‏اید! کاملًا قیام به عدالت کنید! براى خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهى) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد! (چرا که) اگر آنها غنىّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند» و بهترین مواردی که خدا به شما توصیه می کند این دومورد است و همانا خدا شنوا و بیناست و دروغ ها و خیانت ها را میشنود و قضاوت های ناعادلانه و شهادت های دروغی که باعث ویرانی و ویرانگری میشود را می بیند
قالب : اخلاقی گوینده : نسرین عالی وند
منبع : موضوع اصلی : اخلاق خوب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره ذاریات آیه 55 - راهنمایی قرآن در زندگی روزمره
به نام پروردگار حکیم ، به نظر من چون قرآن برای راهنمایی ما فرستاده شده است ، ما در زندگی روزمره می توانیم از تک تک آیات حکمت آموز آن استفاده کنیم ، مثلا معنی آیه ی فوق این است که تذکر و پند و اندرزتنها به حال مومنین سودمند است یعنی کسانی که به خدا و پیامبر با تمام وجود اعتماد کرده اند و آنها را باور دارند و در زندگی عادی و روزمره ی ما مفهوم آن این می شود که ما کسی را می توانیم نصیحت کنیم و در مورد کارهای اشتباهش به اوتذکر دهیم که کاملا ما را باور داشته باشد ، مثلا اگر شخص بیگانه ای را ببینیم و در مورد اشتباهش به او تذکر دهیم عناد و لجاج اوبیشتر برانگیخته می شود چون طبق الگوی ذهنی خودش رفتار ( کل حزب با لدیهم فرحون ) می کند و هیچ اعتمادی به غیر ندارد.پس اعتماد و باور شرط اصلی پذیرش سخن از غیر است
قالب : اخلاقی گوینده : نسرین عالی وند
منبع : موضوع اصلی : اخلاق
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره نور آیه 35 - قرآن در دل مومن
به باور پاره ای این مثال را خدا برای انسانهای با ایمان آورده است ، بر این باور مشکوه بمعنی جان انسان توحید گرا و با ایمان ،زجاجه : سینه ی پاک و پاکیزه ی او از آفت شرک و گمراهی و مصباح : به مفهوم ایمان و قر آن در قلب انسان با ایمان است که از درخت پر برکت اخلاص و یکتا پرستی شعله می گیرد، این درخت سر سبز و پرطراوت هماره خرم و زیباست و بسان درختی است که بر دیگر درختان پیچیده و در هر حال از تابش خورشید برکنار است و همان گونه که این درخت هماره سر سبز و بارور و از تابش خورشید به دور است انسان با ایمان نیز از سستی و نگرانی و رنجها بر کنار است ، انسان با ایمان هماره میان این حالات و شرایط چهار گانه است اگر به او نعمت ارزانی گردد سپاس خدای را می گذارد و اگر گرفتایی برایش پیش آید شکیبائی می ورزد اگر به داوری و حکومت برگزیده شد به عدل و داد داوری می کند ، واگرسخنی گفت راست و درست می گوید ، او در میان مردم نمونه زنده ای است که در میان مردگان و گورستانها حرکت می کند ، گفتار و دانش و ورود و خروج او در میان مردم و سر انجام کارش همه و همه روشن و رو شنگر است ، و چون در پرتو نور و روشنایی قرآن و ایمان زندگی میکند گفتار و عملکردش نور است .
4- و باور پاره ای دیگر این مثال درباره ی قرآن شریف در قلب انسان با ایمان است و این واقعیت را بیان می کند که همان گونه که چراغ روشنگر، نور افشانی می کند و با نور افشانی و فروغ بخشی اش از شکوه و عظمت آن کاسته نمی شود ، قرآن نیز هماره به راه راست رهبری می کند و هماره بسوی انجام کارهای شایسته فرا می خواند و شایستگانی که جانشان به فروغ آن روشن است بدان عمل می کنند و هر چه به مقررات آن عمل شود ، فروغ افکنی و روشنگری آن بیشتر می شود با این بیان ، مصباح در آیه شریفه عبارت از قرآن شریف است و زجاجه ، قلب نورانی انسان توحید گرا و با ایمان و مشکوه ، زبان حق گو و دهان پاک او ودرخت مبارک عبارت از وحی الهی است که اگر تلاوت و نفسیر هم نگردد چیزی نمانده است که خود را آشکار سازد چرا که به خودی خود روشن و روشنگر است .
به باور پاره ای منظور این است که نزدیک است آیات و دلیلهای روشن خدا بر کسانی که در آنها بیاندیشند روشنی و صفا بخشد اگرچه چه قرآن هم فرود نیامده باشد آری قران نوری است برنور ،و فروغی است همراه کتابهای دیگر آسمانی و روشنی بخش تر از همه ی آنها که همه ی یکتا پرستان گیتی باید از همه ی این نورها و روشنایی ها بویژّه برترین آنها قرآن شریف بهره برند.
با این بیان جمله نور علی نور در آیه شریفه عبارت از پیاپی قرار گرفتن دلیلها و کتابهای آسمانی و نشانه های قدرت خدادر کتاب آفرینش و کتابهای پیامبران است و این دلیلها و نشانه های یکتایی و بی همتایی و قدرت وصف ناپذیر خدا به گونه ای ترتیب یافته و تنظیم شده است که تا خردمندان و حق جویان دلیلهای پیشین راننگرند و در آنها نیاندیشند دلیلهای پسین را در نمی یابند و نمی آموزند و بدون رعایت ترتیب تمی توانند آنگونه که شایسته و بایسته است بهره ور گردند .
در ادامه آیه شریفه می فرماید :یهدی الله لنوره من یشاء و خدا هر کس را بخواهد به نور خود راه می نماید .
به باور گروهی منظور این است که خدا هر کسی را بخواهد به دین و ایمان راه می نماید اما به باور گروهی دیگر منظور این است که خدا هر کسی را مصلحت بداند و شایسته بنگرد بسوی اسلام راستین راه می نماید
و یضرب الله الامثال للناس و خدا برای نزدیک ساختن فهم ها و آسان ساختن دریافتها برای مردم مثالها میزند
و الله بکل شی علیم و خدا به هر چیزی داناست و هر چیزی را در جای خود قرار میدهد .

قالب : تفسیری گوینده : نسرین عالی وند
منبع : تفسیر مجمع البیان موضوع اصلی : سوره نور
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره مومنون آیه 61 - یسارعون فی الخیرات
کسانی که مال فراوان و فرزندان بسیار به آنها داده شده است ،فکر می کنند خدا تمام خوبیها را به آنها داده است ، نمی دانندکه یسارعون فی الخیرات کسانی هستند که خشوع بر دلشان حاکم است ، آیات پروردگارشان را باور دارند، هرگزکسی را همتای خدا نمی دانند،آنچه ازوظایف بندگی بر عهده شان است را به نحو احسن انجام می دهندو دلشان (بعلت همان خشوع ) ترسان است از روزی که بسوی معبودخویش بر می گردند.
قالب : تفسیری گوینده : نسرین عالی وند
منبع : موضوع اصلی : صالحان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : مربوط به آیات 55 تا 61 می‌باشد.
  سوره احزاب آیه 72 - اراده
به نظر من امانتی که خدا به آسمانها و زمین و کوهها داد و آنها از نگهداشتن آن اباداشتند وانسان آن را نگه داشت قدرت اراده است ،وچه بسا انسان با داشتن آن ستمکاری و نادانی می کند ،تاخدامنافقان و مشرکان را بواسطه داشتن آن عذاب کند و مومنان را ببخشد و خدا آمرزنده ی مهربان است .
قالب : تفسیری گوینده : نسرین عالی وند
منبع : موضوع اصلی : اراده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره واقعة آیه 25 - باقیات صالحات
سابقون کسانی هستند که دراثرمراقبه ی شدید چنان برنفس سرکش لگام زده اند که آنرا به اوج کمال رسانیده اند، و یکی از لذتهای روح متعالی مومن همنشینی در جوار همنوعان (هم مسلکان )خویش است که در آنجا لغو نمی گویند ( درمورد همدیگر قضاوت نمی کنند ) ودیگران را مقصر نمیدانند و سرزنش نمی کنند.
قالب : تفسیری گوینده : نسرین عالی وند
منبع : موضوع اصلی : باقیات صالحات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره نمل آیه 4 - سرگردانی
کسانی که زندگانی بعد از مرگ را باور ندارند ،زندگی دنیارا هدف نهایی میدانند وسعی میکنند نهایت حظ خودرا از از همین زندگی دنیا ببرند ومانند کوری که تازه بینا شده هرلحظه توجه شان معطوف به یک نوع زرق و برق دنیا می شودوهمین امر باعث سرگردانی شان میشود.
قالب : اعتقادی گوینده : نسرین عالی وند
منبع : موضوع اصلی : اخلاق
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره عنکبوت آیه 69 - یاری خدا
کسانی که تمامی تلاششان در جهت رضایت خداست، خدا آنهارا از تاریکیهای شبهات بیرون می آورد و به نور بدیهیات راهنمایی می کند، بعنوان مثال اگر ما از صبح تا شب مراقب کلام خود باشیم وجز به رضای دوست (الله )چیزی نگوئیم ،خدا خودش هر سعی و تلاش مارا ده برابر قدرتمندتر می کندو با مراقبه و مجاهده مداوم راه وسیع تروپیمودن آن آسانتر می شود ،چون الله همراهی خودش رابرای ما ضمانت کرده است.
قالب : تفسیری گوینده : نسرین عالی وند
منبع : موضوع اصلی : بدون موضوع
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره عنکبوت آیه 41 - دوستی بغیر از خدا
مثال کسانی که بجز خدا را به دوستی برگزیدند،مثل دوستی بین اعضای خانواده عنکبوت است (تکنولوژی امروز ه ثابت کرده که عنکبوت مونث بعد از بدنیا آوردن فرزندان عنکبوت نر را می کشد و به خارج می اندازدو بعداز اینکه فرزندان بزرگ شدند مادرخودرا می کشند و به بیرون می اندازند،خانواده عجیبی است از بدترین خانواده ها بمعنای واقعی )اگر بدانند سست ترین بنیان را خانواده عنکبوت دارند،خداوندعزیرحکیم هرچیز ی بجز او رابخوانند ،میداند
قالب : اعتقادی گوینده : نسرین عالی وند
منبع : موضوع اصلی : مثال های قرآن
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره طه آیه 121 - آشکار شدن زشتی گناه
وقتی آدم و حوا ازمیوه ی درخت ممنوعه خوردند زشتی گناه (حرص ) برایشان آشکارشد وبرآن شدند که آن زشتی را بپوشانند وآدم چون از خط قرمز تعیین شده توسط پروردگارش ردشد،گمراه گشت.
قالب : اخلاقی گوینده : نسرین عالی وند
منبع : موضوع اصلی : عصیان- نافرمانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) احمدی فقیه : "زشتی" چه معنایی دارد؟
زشتی درست نیست!

  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 2
  • >
  • >>