● سوره بقرة آیه 259 - عزیر پیامبر
شجره نامه ای از "عزیر" پیامبر در دست می باشد و این که وی در کدام عصر و دوره بوده است؟ اگر تاریخچه ای از زندگی وی می دانید، لطفاً بیان کنید.
قالب : تاریخی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : پیامبران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : اگر زناکار از عمل خود نادم باشد و تصمیم جدی بر ترک آن و بگیرد و استغفار کند امید است که خداوند او را ببخشد.
البته اگر به گونه ای زنا کرده که حد بر او لازم شده باشد، حد یا سنگسار اجرا می شود و توبه او ربطی به عقوبت این دنیایی ندارد.
● سوره بقرة آیه 254 - انفاق
فلسفه انفاق چیست؟
قالب : فلسفی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : اِنفاق |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : انفاق از جهت فردی باعث تثبیت ایمان در نفس و رشد معنوی مؤمنین و جدا شدن روح او از تعلقات مادی میشود.
از زاویه اجتماعی نیز ترویج اخلاق در جامعه، حس همدلی و نوعدوستی و افزایش دوستی میان مؤمنین و همچنین کمک به حل مشکلات اقتصادی جامعه مینماید. تفصیل بیشتر را میتوانید در تفاسیر مطالعه فرمایید.
● سوره بقرة آیه 253 - اختیار یا آنچه خدا دوست دارد!
چگونه ممکن است بین آزادی انسان (اختیار) و ناراحت شدن خداوند برای انحراف بنده را جمع کرد؟!
قالب : فلسفی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : تکلیف |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : ارتباط سؤال شما با آیه را متوجه نشدم.
اما در یک مثال بسیار ساده و ناقص، مانند معلمیکه به دانشآموز فرصت میدهد تا خودش درس بخواند و نمره بگیرد اما اگر او درس نخواندن را انتخاب کند او ناراحت میشود اما دست از این اختیار دادن برنمیدارد و نمره الکی به او نمیدهد. چرا که انسان به گونهای آفریده شده که جز با اختیار و انتخاب خیر از میان خیر و شر، به کمال خود نمیرسد و این تفاوت انسان با حیوان و فرشته است.
● سوره بقرة آیه 253 - اختلاف بین مومنین؟!
آیا ممکن است بین پیروان راستین (حقیقی) نیز اختلاف درگیرد؟
قالب : اعتقادی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : مومنین |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : پیروان حق نیز تا زمانی که تحت تأثیر هواهای نفسانی قرار نگرفته باشند و از علم کافی برخوردار باشند هرگز اختلاف نمیکنند اما به هر حال چون عصمت در مراحل عالی آن برای انسانهای عادی وجود ندارد همواره احتمال اختلاف وجود دارد اما به شرط افزایش علم و رعایت تقوا و پیروی از پیامبر و یا جانشین او اختلافات حل میشود.
● سوره بقرة آیه 253 - علت دانستن مراتب پیامبران
چه نیازی به دانستن مراتب و درجه مقام پیامبران برای عموم مردم می باشد که خداوند آن را به اطلاع ما می رساند؟
قالب : فلسفی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : پیامبران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : قرآن برای همه دستههای انسانها و مؤمنین است. بسیاری از معارف قرآن را جز با تحصیل دانش و تقوای بالا نمیتوان فهمید و به بطون آ» دست یافت و لذا برای انسانها عادی چندان معانی آن آنها را نمیفهمند. این دلیل آن نیست که به خاطر ضعف انسانها از بیان حقائق دست کشیده شود. قرآن هیچ چیزی را که به کار هدایت انسانها بیاید -چه مراحل اولیه هدایت و چه مراحل بالایی آن- کوتاهی نمیکند. قطعاً مقامات پیامبران برای همه فایده کاملی ندارد اما برای فهم عظمت پیامبر ما و همچنین برای خود پیامبر و ائمه بسیاری درسهای عظیمی دارد.
● سوره بقرة آیه 250 - راه درست
هر آینه از کجا می توان فهمید که همواره در راه درست قرار داریم؟ نکند خدای ناکرده در راه غلط بیفتیم و تازه اصرار و پایداری هم داشته باشیم!؟
قالب : اعتقادی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : مومنین |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : حد زنا در اسلام، صد ضربه شلاق است. چنانچه زنا، از زنان و مردان همسردار سرزند، زنای محصن نامیده میشود و حد آن مجازات سنگسار است. در قرآن، به مجازات سنگسار اشارهای نشدهاست؛ اما در احادیث به تواتر ذکر شدهاست. کیفر تنها در صورتی اعمال میشود که زنا با اقرار زناکننده یا با شهادت چهار شاهد مرد یا سه مرد و دو زن، اثبات شود.
قوانین ما در این مورد مطابق شرع است.
2)
هادیزاده : جواب درج شده ارتباطی به سوال ندارد ، احتمالا برای سوال دیگری بوده است
● سوره بقرة آیه 249 - درک لقاء الله
چگونه می توان به طور دایمی ایمان و اعتقاد به لقای خدا و ثواب آخرت را در خودمان قوی کنیم؟
قالب : اعتقادی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : ایمان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : با افزایش علم خود به معارف دینی (اعتقادات، احکام و اخلاق)، تفکر در آیات الهی، تفکر در مرگ و ناپایداری دنیا، عمل به آنچه از واجبات و خیر می دانیم و اجتناب از محرمات و لغو و لهو، دوری از اهل دنیا و نشست و برخاست با اهل آخرت و علمای دین،توسل به ائمه معصومین، توکل و استعانت از خدا.
توبه و استغفار مستمر از اعمال و کردار خود.
● سوره بقرة آیه 245 - وام به خدا!
وام به خدا یعنی چه؟ به چه نیتی باید به خدا وام دهیم؟
قالب : تفسیری |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : قرض الحسنه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : وام به خدایعنی همان انفاق و قرض دادن و صدقه دادن در راه خدا. همان نیت انفاق و صدقه و قرض الحسنه که خداوند آن را چندین برابر به انسان برمیگرداند
● سوره بقرة آیه 243 - چه کسانی؟
شان نزول آیه چیست؟
قالب : شأن نزول |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : اهل کتاب |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : در احتجاج از امام صادق (علیه السلام ) روایت کرده که در ضمن حدیثى فر مود: خداى تعالى قومى را که از ترس طاعون از خانه هاى خود و از وطن مانوس خود بیرون شدند، و فرار کردند همه آنها را که عددى بى شمار داشتند بمیراند، مدتى طولانى از این ماجرا گذشت ، حتى استخوانشان پوسید، و بند بند استخوانها از هم جدا شد، و خاک شدند، آنگاه خداى تعالى پیامبرى را به نام حزقیل مبعوث کرد و آن جناب در وقتى که خدا هم مى خواست خلق خویش را زنده ببیند دعا کرد و بدنهاى متلاشى شده آنان جمع شده جانها به بدنها برگشت ، و برخاستند به همان هیاءتى که مرده بودند، یعنى حتى یک نفر از ایشان کم نشده بود، پس از آن مدتى طولانى زندگى کردند.
مولف : این معنا را کلینى و عیاشى به نحو گسترده ترى روایت کرده اند و در آخر روایتشان آمده که درباره همین قوم بود که آیه شریفه : ((الم تر الى الذین خرجوا من دیارهم ...)) نازل شد.
● سوره بقرة آیه 177 - صلاة چیست؟
منظور از برپایی صلاة یعنی خواندن نمازهای روزانه (17 رکعت)؟!
قالب : تفسیری |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : بلاغت قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عالمی (داور) : با سلام
چرا نماز را به نمازهای روزانه محدود کردید
همه نمازهای واجب و مستحب نماز هستندو اقامه انها بر است
مثل نماز ایات
2)
میراحمدی : بنام خدا
برپایی نماز چیزی فراتر از خواندن نماز است. موارد بسیاری را شامل می شود، مثلا ساخت مسجد- دعوت و تبلیغ برای امر نماز- زدودن دل از معاصی و غیر خدا جهت درک کامل نماز-راهنمایی اقوام و خانواده و دوستان به خواندن نماز- اهمیت به اول وقت و جماعت و ...
فقط خواندن 17 رکهت یا تمامی نمازهای مستحب در طول روز نیست معنایی بالاتر و دقیق تر دارد.