[ همه تفسیر ها ]
تفسیر های ابوذر مالکي (7 مورد)
● سوره انعام آیه 99 - آیت الله یعقوب جعفری
این هم یکى دیگر از شگفتیهاى آفرینش و مظاهر قدرت خداوند است که در این دسته از آیات آمده است.
خداوند کسى است که از ابرها باران مىفرستد و باران رحمت او همه جا مىرسد و به وسیله آن هر چیزى که استعداد رشد و نموّ دارد رشد مىکند و مىروید. رستنىهاى گوناگون پدید مىآید از جمله دانههایى که در خوشههاى گندم و غیر آن با نظم خاصى روى هم قرار گرفته و در کنار هم چیده شده است و نیز در درخت خرما به خوبى مشهود است که از شکوفه آن خوشههایى بهوجود مىآید که نزدیک به هم هستند و نیز باغهایى از درختان انگور و زیتون و انار را مىبینیم که این درختان از نظر کلى مانند هم هستند همه آنها ریشه و ساقه و برگ و شکوفه و گل و میوه دارند، ولى در عین حال طعم و رنگ و بوى میوههاى آنها همانند نیستند و هر کدام ویژگى خاص خود را دارد.
اینها همه از آثار قدرت و علم خداوند هستند و هر انسانى اگر دقت کند و تأمل و تدبر به عمل آورد هزاران درس توحید مىآموزد و از شگفتیها و ریزهکاریهاى موجود در این پدیدهها به آفریننده آنها و حکمت و عظمت او پىمىبرند. این است که پس از بیان گوشههاى از عظمت گیاهان و درختان، مردم را مورد خطاب قرار مىدهد و مىفرماید: وقتى این درختان میوه دادند به میوه آنها و رسیدنش نگاهکنیـد.
تمام فعالیتها و فعل و انفعالات درخت براى پرورش میوه و تولید مثل است و با دقت در میوه درخت و چگونگى رسیدن آن، انسان از اینهمه نظم و حساب و کارهاى ظریف دچار حیرت و تعجب مىشود.
در پایان، اظهار مىدارد که در آنچه گفته شد، نشانههایى براى مؤمنان است. منظور از این بیان این است که همه کس این پدیدههاى شگفتانگیز را مىبینند، ولى تنها مؤمنان و کسانى که اهل عناد و لجاجت نیستند و دلهاى آمادهاى دارند، از آن درس توحید و خداشناسى یاد مىگیرند.
● سوره انعام آیه 98 - آیت الله یعقوب جعفری
در کنار پدیدههایى که ذکر آنها گذشت از یک پدیده دیگر یاد مىکند و آن نفس انسانى است که خود شاهکارى در میان پدیدههاى آفرینش است و مىفرماید: او کسى است که شما را از یک تن آفرید و نسب شما همگى به آدم مىرسد. پس از این بیان، انسانها را به دو قسم تقسیم مىکند از قسم اول به عنوان «مستقر» و از قسم دوم به عنوان «مستودع» یاد مىکند.
مستقر چیزى است که ثابت و برقرار است، ولى مستودع چیزى است که موقتى است مانند ودیعه و امانت که نزد کسى مىگذارند و سپس برمىدارند. حال باید دید که منظور از مستقر و مستودع در این آیه چیست؟ مفسران تأویلهاى گوناگونى کردهاند ولى با توجه به سیاق آیه که مربوط خلقت انسان است، ما این وجه را ترجیح مىدهیم که منظور از مستقر رحم مادران و منظور از مستودع صلب پدران است و آیه اشاره به کلّ انسانها مىکند که بعضى از آنها در رحم مادر قرار گرفتهاند و روح بر آنها دمیده و صورت بشرى به خود گرفتهاند و به فعلیت رسیدهاند و بعضى دیگر هم هنوز به دنیا نیامدهاند و در پشت پدران و به صورت قوّه هستند؛ یعنى صورت بشرى نیافتهاند ولى در علم خدا آنها هم روزى به دنیا خواهند آمد. گویا آنها در پشت پدران به صورت نطفه حالت ودیعه و امانت را دارند و چون به رحم مادران منتقل شدند حالت استقرار و ثبات پیدا مىکنند.
این وجه در بعضى از روایات هم ذکر شده است و در بعضى از روایات، این تقسیمبندى مربوط به ایمان دانسته شده به این شکل که ایمان بعضى از مردم مستقر یعنى پایدار است و ایمان بعضى دیگر مستودع؛ یعنى ناپایدار و موقتى است. این تأویل و تفسیر هم مىتواند یکى از بطون قرآن باشد.
● سوره انعام آیه 96 - آیت الله یعقوب جعفری
آنچه در روز و شب همواره به چشم مىخورد آفتاب و ماه است که همواره طلوع و غروب مىکنند و طلوع و غروب آنها به روشنى و براى همه کس مشهود است. از این جهت خداوند در این آیه آفتاب و ماه را وسیلهاى براى حساب کردن معرفى مىکند و این در کنار سایر آثار و فواید این دو شیئى نورانى است که بعضى از آنها را مىدانیم و بعضى را نمىدانیم.
البته آفرینش آفتاب و ماه و سیر آنها در آسمان، خود از روى حساب و نظم دقیق است، ولى به نظر مىرسد که منظور آیه بیان این معناست که شما به وسیله آفتاب و ماه، حساب روزها و شبها و ماهها و سالها را به دست مىآورید و این در زندگى بسیار مهم است