از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  عبادت قبل از همه چیز - محمد حسين شاه آبادي
5) چون «نعبد» را قبل از «نستعین» آورده، می فهمیم که اول باید خدا را عبادت کنیم بعد از او کمک بخواهیم.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اعتقادی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : ارزش
  إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ - محمد نيک روان
5) 1-ما در تمام امور زندگی از تولد تا مرگ به خدا وکمک های او نیازمندیم وابزار ووسایل این کمک خواستن وکمک رسانی هم خدا در دین آورده است.
2- باید از خدا خالصانه کمک خواست . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : محمد نیک روان
  ترس از شرک خفی - عفَت باقرزاده يزدجي
5) ایاک نعبد و ایاک نستعین
فقط تو را میپرستیم نه مال و نه مقام و نه آنچه که ما را از یاد تو غافل کند واگر چنین باشیم به آزادی و استقلال واقعی دست مییابیم .وآنچه را که به غیر او دلبستگی داشته باشیم شرک خفی است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : آزادی گوینده : عفَت باقرزاده یزدجی
  اسلام سراسر احکامش در توحید خلاصه میشود - خانم عرفان
5)
ایاک نعبد و ایاک نستعین:
پروردگارا تنها و تنها ترا مى‏پرستیم و تنها و تنها از تو استعانت مى‏جوئیم.
انسان گمان مى‏کند که توحید یکى از مسائل اسلام است و هزاران مسئله دیگر در اسلام در کنار توحید قرار گرفته است، ولى وقتى با نگاهى دقیقتر مى‏نگرد مى‏بیند اسلام سراسرش توحید است‏یعنى تمام مسائل آن چه آنها که مربوط به اصول عقائد است و چه آنها که به اخلاقیات و امور تربیتى و یا به دستور العملهاى روزانه ارتباط دارد همگى یکجا و یکپارچه توحید است. یعنى تمام مبانى اسلامى را اگر تحلیل کنیم بازگشت‏به توحید مى‏کند. اگر نبوت و معاد را که دو اصل دیگر از اصول اعتقادى هستند و یا امامت را مورد تحلیل قرار دهیم در شکل دیگر، توحید است. و اگر دستورهاى اخلاقى و یا احکام اجتماعى اسلامى را مورد بررسى قرار دهیم در شکل دیگر، توحید است. و اگر دستورهاى اخلاقى و یا احکام اجتماعى اسلامى را مورد بررسى قرار دهیم در شکل توحید خودنمائى مى‏کنند.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : توحید نظرى و توحید عملى شهید مرتضى مطهرى قالب : اعتقادی موضوع اصلی : سوره‌ی حمد گوینده : خانم عرفان
  ابتدا باید بندگى خدا کرد، آنگاه از او حاجت خواست. -پیام - حاجيه تقي زاده فانيد
5) 1- ابتدا باید بندگى خدا کرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نعبد، نستعین»
2- بندگى، تنها در برابر خداوند رواست نه دیگران. «ایّاک نعبد»
3- گر چه عبادت از ماست، ولى در عبادت کردن نیز نیازمند کمک او هستیم. «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین»(42)
4- «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» یعنى نه جبر است و نه تفویض. چون مى‏گوییم: «نعبد» پس داراى اختیار هستیم و نه مجبور. وچون مى‏گوییم: «نستعین» پس نیاز به او داریم و امور به ما تفویض نشده است.
5 - شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دست‏یابى به توحید و یکتاپرستى است. «ربّ العالمین، الرّحمن الرّحیم، مالک یوم الدّین، ایّاک نعبد»
6- از آداب دعا و پرستش این است که انسان خودرا مطرح نکند و خود را در حضور خداوند احساس کند. «ایّاک نعبد...»
7- توجّه به معاد، یکى از انگیزه‏هاى عبادت است. «مالک یوم الدّین ایّاک نعبد» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : افعال خداوند گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
  آداب دعا و پرستش - ابراهيم چراغي
5) از آداب دعا و پرستش این است که انسان خودرا مطرح نکند و خود را در حضور خداوند احساس کند. «ایّاک نعبد...»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره‌ی حمد گوینده : ابراهیم چراغی
  بهترین نمونه استعانت از خدا - ابراهيم چراغي
6) بهترین نمونه استعانت از خدا، درخواست راه مستقیم است. «ایّاک نستعین اهدنا اهدنا الصّراط المستقیم» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره‌ی حمد گوینده : ابراهیم چراغی
  دلایل جمع آمدن نعبد ، نستعین و اهدنا - ليلا حسين زاده
5) 1. نمازگزار ، عمل خود را ناچیز و حقیر می داند و آن را در جمع عمل صالحان عرضه می دارد.
2. نمازگزار با کفتن نعبد اخوت دینی خود را با تمام مسلمانان جهان اعلام می دارد.
3. اصولا تشریع نماز به جماعت است و به همین جهت جمله های ا« جمع آمده
4. انسان متشکل از قوای ظاهری مثل چشم و گوش و دست و پا و قوای باطنی مانند قلب است این مجموعه در واحد انسانی گرد آمده اند و باید در نماز جمع ادا شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : نسیم حیات قالب : تفسیری موضوع اصلی : نماز گوینده : لیلا حسین زاده
  دعا کردن - سمانه عباس نژاد
6) 1. برای دستیابی به راه مستقیم باید دعا کرد ، در خواست از خدا و ارتباط با او ، چاشنی دستیابی به راه مستقیم است . و هیچگاه نباید از دعا غافل شد (اهدنا) .
2. در مقایسه با کمال مطلق - یعنی خداوند- همه ناقص اند؛ لذا بر همه ، حتی پیامبران و امامان لازم است برای دستیابی به مراتب بالاتر ، دعا کنند . انسان در هر مرتبه ای که باشد ، نباید مغرور شود ، بلکه همواره سعی در ارتقا به مراتب بالاتر داشته باشد . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر همراه قالب : تفسیری موضوع اصلی : استعانت گوینده : سمانه عباس نژاد
  آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت فاطمه(س) است - ليلا رضائي
6) حضرت فاطمه(س) صراط مستقیم
«اهدنا صراط المستقیم».ابن عباس می گوید: «بگویید: ای جمعیت بندگان خدا! ما را راهنمایی فرما به دوستی پیغمبر و اهل بیتش .»ابوهریره نیز در تفسیر این آیه گفته است: «صراط محمد و آله؛ یعنی صراط مستقیم راه محمد و آل محمد است.
« صراط الذین انعمت علیهم». ابوالعالیه گفته: «هم آل رسول الله با مراد از آن، آل پیامبر خداست [ نظرات / امتیازها ]
منبع : خبرگزاری رسا قالب : شأن نزول موضوع اصلی : فاطمه (سلام‌الله‌علیها) گوینده : لیلا رضائی
  انسان و خواسته هایش - ولي اله سوراني
5) با سلام می گویند سلام گرگ بی طمع نیست انسان نیز بر اساس خواسته هایی که دارد باید کسی را پرستش و عبادت کند تا بتواند خواسته هایش را درخواست و به مرحله اجابت برساند حال این شخص اگر توانا ترین و عالمترین و مهربانترین و بخشنده ترین باشد که به قول قدیمیها نانمان توی روغن است و چه کسی می تواند این صفات را داشته باشد جز خدایی که ما را آفریده و به تمام اسرار ما آگاه است پس خدایا تنها تو را می پرستیم که تنها لایق پرستش تویی و تنها از تو مدد می خواهیم که تنها مددکار تویی [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اجتماعی موضوع اصلی : انسان گوینده : ولی اله سورانی