از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(کلا لینبذن فی الحطمه ):(نه ! چنین نیست ، محققا او را در آتش دوزخ می افکنده شود) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
کَلاّ لَیُنبَذَن‌َّ فِی‌ الحُطَمَةِ (4)

کَلّا: (ردع‌ ‌است‌ ‌از‌ گمان‌ ‌او‌) نه‌ چنین‌ ‌است‌ آنچه‌ ‌او‌ پندارد ‌که‌ مال‌ سبب‌ تخلید ‌او‌ ‌باشد‌ ‌در‌ دنیا ‌ یا ‌ حقا سزاوار ‌است‌، لَیُنبَذَن‌َّ: ‌هر‌ آینه‌ انداخته‌ شود، فِی‌ الحُطَمَةِ: ‌در‌ آتشی‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌هم‌ شکند ‌هر‌ چیزی‌ ‌را‌ ‌که‌ انداخته‌ می‌شود ‌در‌ ‌آن‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر انگلیسی- ابن کثیر
﴿کَلاَّ﴾
(But no!) meaning, the matter is not as he claims, nor as he reckons. Then Allah says,

﴿لَیُنبَذَنَّ فِى الْحُطَمَةِ﴾
(Verily, he will be thrown into Al-Hutamah.) meaning, the person who gathered wealth and counted it, will be thrown into Al-Hutamah, which is one of the descriptive names of the Hellfire. This is because it crushes whoever is in it
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - مؤثر دانستن ثروت، در جاودانگى و رهایى از نابودى و مرگ، پندارى نادرست و ناروا است.

أخلده . کلاّ

حرف «کلاّ»، مخاطب را از پذیرش گفتارهاى بیان شده در جملات پیش، بازمى دارد.

2 - لزوم پرهیز از زراندوزى، سخن چینى و تمسخر مردم

همزة لمزة . الذى جمع مالاً ... کلاّ

3 - عیب جویان، غیبت کنندگان، سخن چینان، بدگویان، تمسخرکنندگان مردم و زراندوزان، در آتش جهنم افکنده خواهند شد.

لینبذنّ فى الحطمة

آیات بعد، بیانگر آن است که مراد از «حطمة»، آتش جهنم است.

4 - سوگند خداوند، در تأکید برافکنده شدن دوزخیان در آتشِ جهنم

لینبذنّ

حرف «لام» در «لینبذنّ»، نشانگر قسم محذوف است.

5 - آتش جهنم، دوزخیان را در هم شکسته، آنان را به شدّت خرد خواهد کرد.

الحطمة

«حَطْم» (ریشه «حطمة»)، به معناى شکستن چیزى مانند هیزم است. این کلمه ـ با گذشت زمان ـ در مورد ریز ریز کردن کامل استعمال شده است (مفردات). وزن «فُعَلَة»، براى مبالغه به کار مى رود و دلالت دارد که کار، به صورت عادت در آمده است. (مجمع البیان)

6 - «حطمة»، از نام هاى جهنم

الحطمة

7 - غیبت کنندگان، عیب جویان و زراندوزان، مردمى خوار و بى ارزش در پیشگاه خداوند

همزة لمزة . الذى جمع مالاً ... لینبذنّ

«نَبْذ»، به معناى افکندن و دور انداختن چیزى، بر اثر بى اعتنایى به آن است. (مفردات)

8 - امتناع دوزخیان از ورود به جهنم، امکان پذیر نیست.

لینبذنّ

مجهول بودن «لینبذنّ»، بیانگر آن است که ورود دوزخیان به جهنم، به اختیار آنان نبوده و آنها مقهور مأموران الهى اند.

9 - تناسب کیفرهاى اخروى، با گناهان انسان

همزة لمزة ... لینبذنّ فى الحطمة

برگزیدن نام «حطمة» ـ که نشانگر درهم شکسته شدن جهنمیان در آتش است ـ ممکن است در ارتباط با گناه «هَمْز» و «لَمْز» باشد که باعث شکسته شدن شخصیت و اعتبار کسى نزد دیگران است. مادّه «نبذ» نیز که بر افکندن تحقیرآمیز دلالت دارد، چه بسا ناظر به تناسب آن با استهزاها و متلک انداختن هاى فرد دوزخى باشد.

10 - درهم شکسته شدن در آتش جهنم، کیفرى مناسب براى درهم شکستن شخصیت مردم

همزة لمزة ... لینبذنّ فى الحطمة [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر ص‍ف‍ی‌ ع‍ل‍ی ش‍اه‌
اینچنین‌ نبود ‌که‌ ‌او‌ پنداشته‌ بل‌ فتد ‌در‌ آتش‌ انباشته‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
در آیه بعد در نفى پندار پوچ این عناصر اصلاح ستیز و تاریک اندیش مى فرماید:

کَلاَّ

نه، هرگز آن گونه نیست که او مى پندارد، و ثروت و قدرت بادآورده و محاسبه ناپذیر او، نه مى تواند او را از مرگ نجات دهد و نه جاودانه اش سازد.

به باور پاره اى واژه «کلّا» به معنى «حقاً» آمده و منظور این است که: بى تردید پندار او درست نیست.

لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ

بى گمان او در آتش خردکننده اى فرو افکنده خواهد شد.

واژه «حطمه» یکى از نام هاى دوزخ است.

به باور «مقاتل» این واژه در اصل به معنى خُردکننده و شکننده آمده، و منظور این است که: او در آتش دوزخ که استخوان ها را خرد مى کند و درهم مى شکند افکنده خواهد شد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
قرآن در پاسخ این گروه مى فرماید: چنان نیست که او مى پندارد (کلا).
بلکه به زودى با کمال ذلت و حقارت در آتشى خرد کننده پرتاب مى شود! (لینبذن فى الحطمة ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[4] دیگران‌ ‌با‌ کوشش‌ و تلاش‌ خویش‌ ‌به‌ نعمتهای‌ ‌خدا‌ دست‌ یافتند، ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ آنان‌ ‌در‌ حالی‌ ‌به‌ نزد پروردگارشان‌ باز خواهند گشت‌ ‌که‌ باید حساب‌ ‌هر‌ دیناری‌ ‌از‌ داراییهای‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌پس‌ بدهند و بگویند ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ چگونه‌ ‌به‌ دست‌ آورده‌اند.«کَلّا‌-‌ هرگز (چنان‌ نیست‌ ‌که‌ خیال‌ می‌کنند).»

مال‌ هرگز سبب‌ جاودانی‌ شدن‌ کسی‌ نمی‌شود، بلکه‌ زودتر ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ مرگ‌ می‌رساند، ‌ما همه‌ روزه‌ ‌از‌ اخبار سالخوردگانی‌ ‌با‌ خبر می‌شویم‌ ‌که‌ عمرشان‌ ‌از‌ صد سال‌ تجاوز کرده‌ ‌است‌، و معمولا ‌در‌ میان‌ آنان‌ کسانی‌ ‌را‌ جز مردمان‌ ساده متعارفی‌ نمی‌یابیم‌، و ‌اگر‌ مال‌ سبب‌ خلود می‌بود، عمر مردمان‌ ‌با‌ اندازه مالشان‌ محاسبه‌ می‌شد، ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ ‌ما عکس‌ ‌آن‌ ‌را‌ مشاهده‌ می‌کنیم‌.

دیگر ‌اینکه‌ ‌که‌ فراهم‌ آوردن‌ مال‌ بسیار جز ‌از‌ طریق‌ حرام‌ میسر نمی‌شود ‌که‌ ‌اینکه‌ ‌خود‌ خسران‌ و زیانکاری‌ دارنده ‌آن‌ ‌را‌ بیشتر می‌کند، مال‌ ‌را‌ ‌با‌ تلاش‌ فراوان‌ جمع‌ می‌کند ‌که‌ عاقبت‌ مایه و بالی‌ ‌برای‌ ‌او‌ ‌است‌، و ‌در‌ حدیثی‌ ‌به‌ جا مانده‌ ‌از‌ امام‌ رضا‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ آمده‌ ‌است‌: «مال‌ جز ‌با‌ پنج‌ خصلت‌ جمع‌ نمی‌شود: بخل‌ شدید و آرزوی‌ دراز و حرص‌ فراوان‌ و بریدن‌ پیوند رحم‌ و برگزیدن‌ دنیا ‌بر‌ آخرت‌».«3»

«لَیُنبَذَن‌َّ فِی‌ الحُطَمَةِ‌-‌ حتما ‌در‌ آتش‌ شکننده‌ افکنده‌ خواهد شد.»

آنان‌ کسانی‌ بودند ‌که‌ ‌با‌ همز ‌خود‌ مردم‌ ‌را‌ تحقیر می‌کردند، و ‌با‌ لمز خویش‌ ‌به‌ استهزای‌ ‌ایشان‌ می‌پرداختند، و اکنون‌ ‌به‌ آتش‌ دوزخی‌ فرو افکنده‌ می‌شوند ‌که‌ آنان‌ ‌را‌ فرو می‌شکند و خرد می‌کند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » یوسفعلی
6267. Hutamah: that which smashes or breaks to pieces: an apt description of the three antisocial vices condemned. For scandalmongering and backbiting make any sort of cohesion or mutual confidence impossible; and the miser's hoards block up the channels of economic service and charity, and the circulation of good-will among men. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تدبرقران

اگر خیال می‌کنی که با مرگت وضعیتت بهتر خواهد بود، گوش کن تا به تو بگویم که کَلا لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ (۴)حتماً حتماً در آتش خرد کننده و شکننده انداخته خواهد شد. در اینجا تناسب جرم و جزاست و آثار شکستن و خرد کردن دیگران در دنیا آتش خرد کننده هست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - ترجمه تفسیر المیزان ج20 ص 617
" کَلَّا لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ" این جمله ردع و تخطئه پندار غلط او است، که مى‏پندارد مال، جاودانه‏اش مى‏کند، و لام در کلمه" لینبذن" لام سوگند است، و واژه" نبذ" به معناى پرت کردن و دور انداختن چیزى است. و کلمه" حطمة" (بر وزن همزه و نیز بر وزن لمزه و نکحة و ضحکة) صیغه مبالغه است، و مبالغه در حطم (شکستن) را مى‏رساند، البته به معناى خوردن هم استعمال شده، و این کلمه یکى از نامهاى جهنم است چون جمله" نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ" آن را به آتش جهنم تفسیر کرده.
و معناى آیه این است که: نه، او اشتباه کرده، مال دنیایش جاودانش نمى‏سازد، سوگند مى‏خورم که به زودى مى‏میرد و در حطمه‏اش پرت مى‏کنند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.