از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای آیه با توجه به نوع حرف «باء»
دعا به معناى مطلق طلب است، و حرف «باء» در دو کلمه: «بِالشَّرِّ» و «بِالْخَیْرِ» براى چسباندن فعل به مفعول آن است و مقصود این است که انسان به همان نحو شر را مى‏خواند و آن را درخواست مى‏کند که خیر را مى‏طلبد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 66 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تفاوت قائل نشدن انسان در طلب خیر و شر به خاطر عجول بودنش
این آیه و آیات بعدیش در سیاق توبیخ و سرزنشى است که ناشى از منت نهادن خداى تعالى در آیات قبل است که مساله «هدایت اقوم» را به رخ بندگانش مى‏کشد، گویى که فرموده است: ما کتابى نازل کردیم که شما را به سوى ملتى اقوم هدایت مى‏کند و گروندگان به آن ملت و کیش را به سعادت و بهشت مى‏رساند و به سوى اجرى عظیم و خیرى کثیر ارشاد مى‏کند، و لیکن جنس بشر عجول است و به خاطر همین عجله‏اش میان خیر و شر فرق نمى‏گذارد.
بنا بر این خداى سبحان مى‏خواهد بفرماید که انسان به خاطر آن قریحه استعجالى که دارد آن طور که باید قدر نعمت هدایت الهى را نمى‏داند، و ملت اقوم و ملت دیگر در نظرش یکسان است، و به همین جهت همانطور و به همان عشق و علاقه که خیر را مى‏طلبد در طلب شر مى‏رود، و به همان عجله که به دنبال سعادت مى‏رود در پى شقاوت مى‏دود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 66 تا 68 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از کلمه «دعا»
مراد از «دعا» بطورى که از سیاق آیه استفاده مى‏شود مطلق طلب است، چه به لفظ دعا باشد مثل «خدایا مال و اولاد بر من روزى کن و ...» و چه بدون لفظ صورت گیرد و به صورت سعى و عمل بوده باشد، همه اینها دعا و درخواست از خداست، حتى اگر این درخواست از کسى صادر شود که به خدا معتقد نبوده و توجهى به درخواست از خدا ندارد، چون در حقیقت غیر از خدا معطى و مانعى وجود ندارد هم چنان که فرمود: «یَسْئَلُهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (الرحمن/29) و نیز فرموده: «وَ آتاکُمْ مِنْ کُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ» (إبراهیم/34).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 66 و 68 قالب : لغوی موضوع اصلی : دعا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توجه انسان به مسئولیت اعمالش مانع از عجله‌اش می‌شود
سزاوار نیست که انسان دستخوش عجله گشته و هر چه را که دلش خواست و اشتهایش طلب کرد دنبال کند، و آن گاه این معنا را بهانه کند که خدا برایم فراهم کرد و اگر او نمى‏خواست نمى‏گذاشت من اینکار را بکنم!.
درست است که اعمال خیر و شر همه به اذن خدا در عالم وجود تحقق مى‏یابند و همه آنها با قدرتى براى آدمى مقدور است که خدا به آدمى داده است و لیکن این معنى باعث نمى‏شود که اعمال خیر و شر، هر دو براى آدمى جایز شوند، و انسان بدون هیچ احساس مسئولیتى مرتکب هر عملى- چه خیر و چه شر- بشود.
آرى عمل آدمى گریبانگیر آدمى است و تا او را به سعادت و یا شقاوتش نکشاند دست بردار نیست و آنچه مى‏کند آثارش به خود برگشته و به غیر خود نمى‏رسد، و کسى را به جاى خود نمى‏گیرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 67 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «خیر» و «شر» در آیه به چه معناست؟
با توجه به سیاق آیه مقصود از خیر و شر هر آن چیزى است که در حقیقت مایه سعادت و یا شقاوت آدمى است، نه مطلق هر چیزى که مضر یا نافع باشد، مانند درخواست فلاح و رستگارى براى کسى که مورد علاقه او است و درخواست خسران و نومیدى براى کسى که مورد انزجار و خشم او است و ... . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 68 قالب : لغوی موضوع اصلی : خیر و شر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «عجله» در آیه به چه معناست؟
با توجه به سیاق آیه مراد از «عجله» علاقه آدمى است به اینکه آنچه میل دارد به زودى تحقق یابد، نه لجاجت و درخواست عذاب. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 68 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا انسان ذاتا عجول است ؟ - عبد بائس
نه تنها در رابطه با عجله و شتابزدگى که انسان به آن توصیف شده ، در موارد متعددى دیگر از قرآن نیز مذمتهائى روى عنوان ((انسان )) دیده مى شود، از قبیل ((ظلوم )) و ((جهول )) و ((کفور)) و ((طغیانگر)) و ((هلوع )) (کم ظرفیت ) و ((مغرور)) و مانند آن .
این تعبیرات گاهى این سؤ ال را به وجود مى آورد که چگونه مى توان این امور را با برداشتى که از قرآن در مورد فطرت پاک انسان و حامل روح خدائى بودنش داریم ، هماهنگ ساخت ؟
به تعبیر دیگر انسان از نظر جهان بینى اسلامى ، موجودى است بسیار والا، به حدى که لایق مقام خلیفة اللهى و نمایندگى خدا در زمین است ، معلم فرشتگان و برتر از آنهاست ، این موضوع با نکوهشهاى فوق چگونه سازگار است ؟!
پاسخ این سؤ ال را در یک جمله مى توان داد که آنهمه مقام و شخصیت و ارزش انسان مشروط به یک شرط است و آن ((تربیت تحت نظر رهبران الهى )) است ، در غیر این صورت انسان به گونه گیاهى خودرو پرورش مى یابد و در میان هوسها و شهوات غوطه ور مى شود سرمایه هاى عظیمى را که بالقوه دارد از دست مى دهد و جنبه هاى منفى در وجود او آشکار مى شود. بنابراین اگر شرط مزبور تحقق یابد تمام جنبه هاى مثبتى که در قرآن در رابطه با انسان آمده در وجود او بارور مى گردد، و اگر این شرط، تحقق نیابد، جنبه هاى منفى یاد شده آشکار مى شود، لذا در آیه 19 تا 24 سوره معارج مى خوانیم ان الانسان خلق هلوعا اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخیر منوعا الا المصلین الذین هم على صلاتهم دائمون .
:((انسان ، هلوع آفریده شده ، هنگامى که بدى به او برسد بى تابى مى کند، و هنگامى که خوبى به او برسد، بخل مى ورزد، مگر نمازگزاران که همواره به این برنامه ادامه مى دهند)). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : آیت الله مکارم شیرازی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.