از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ذوالقرنین - سيد محمد جعفري
چرا خداوند از ذوالقرنین استفاده نکرده؟
آیا میخواسته با ذوالقرنینی که در ذهن یهود بوده مقابله کند؟
چرا در این آیه که مردم میخواهند در موردش بپرسند از ذی استفاده شده و در آیاتی که منظور خداست از ذا استفاده شده؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : ذوالقرنین گوینده : سید محمد جعفری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) رمضانی (داور) : کلمه «ذو» از اسماء خمسه است که معرب می‌باشد و چون در این آیه قبل از کلمه، حرف جرّ «عن» آمده بنابراین کلمه «ذی» مجرور خواهد شد و علامت جر آن با «یاء» است اما در آیات 86 و 94 سوره مبارکه کهف، قبل از کلمه، حرف ندا «یا» آمده و «ذا» منادای مضاف منصوب می‌شود که علامت نصب آن «الف» است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  یا صاحب العصر و الزمان - سيد محمد جعفري
یا صاحب العصر و الزمان - این جمله را همه بارها شنیدیم و دیدیم
و یا جملات مشابه - یا حضرت صاحب - یا صاحب الزمان - و یا اینکه در شب قدر " دریافت تقدیر و اعمال ما توسط امام زمان (عج ) صورت می‌گیرد" و یا "اعمال بندگان بر امام عصر(عج) عرضه می شود" خوب از همه اینها چه دریافت میشود؟
آیا این دریافت بنده از این موضوع درست است؟"یا صاحب العصر و الزمان" رو جز جز بررسی کنیم => صاحب = ذو - ذا - ذی ، {العصر = قرن ، الزمان = قرن} جمعشون میشه القرنین ، که باهم به کلمه ذالقرنین یا ذوالقرنین یا ذی القرنین میرسیم. [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : دریافت شخصی و کتاب ذوالقرنین قالب : لغوی موضوع اصلی : مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گوینده : سید محمد جعفری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) رمضانی (داور) : با سلام
اولا: عبارت «یا صاحب العصر و الزمان» یک عبارت غیر قابل انفکاک نیست همانطور که هر کدام از واژه‌ای آن نیز به تنهایی کاربرد دارد.
ثانیا: این عبارت، یک عبارت رایج در بین مردم است و حتی یک اصطلاح روایی هم نیست.
ثالثا: در فرهنگ قرآن معنای عصر و زمان و قرن با هم متفاوت است و هر کدام یک معنای اختصاصی برای خود دارد. (در فارسی این کلمات هم معنی هستند)
بنابراین نمی‌توان از دو اصلاح را از این طریق به هم مرتبط کرد.
2) جعفری : علیکم السلام
منظورتان از غیر قابل انفکاک بودن یعنی اینکه کل عبارت به یک معناست و نباید از جز به کل رسید؟
و اینکه قرن در قرآن با توجه به لینک زیر
http://wikifeqh.ir/قرن_(سال)
به معنی جمعیتی است که در یک زمان با هم زندگی می‌کنند و اینکه عبارت مد نظر ما قرآنی نیست و بنده از عمق تاریخی این عبارت هیچ اطلاعی ندارم که اگر شما بفرمایید خوشحال میشم که بدونم
رمضانی (داور) : لطفا معانی واژه‌های عصر و زمان را نیز مطالعه بفرمایید.
ارائه یک مقارنه، نیازمند تحقیق و اطلاع همه جانبه است تا متقن باشد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.