● خداوند مالک به تمامی جهات است
مشرق و مغرب و جنوب و شمال و هر جهت دیگر از آنجا که به حقیقت معناى کلمه ملک خداست و ملک حقیقى هم تبدل و انتقال نمى پذیرد و چون ملک اعتبارى میانه ما افراد یک اجتماع نیست و نیز از آنجا که ملک خدا بر ذات هر چیزى قرار مى گیرد، خودش و آثارش را شامل می شود و چون ملک اعتبارى ما نیست که تنها متعلق به اثر و منفعت هر چیز می شود، نه به ذات آن و نیز از آنجا که ملک به آن جهت که ملک است قوامى جز به مالک ندارد، لذا خداى سبحان قائم بر تمامى جهات و محیط به آن است، در نتیجه کسى که به یکى از این جهات متوجه شود، به سوى خداى تعالى متوجه شده است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : خواهى گفت، پس چرا تنها مشرق و مغرب را ذکر کرد؟ و از سایر جهات نام نبرد؟
در جواب مى گوییم: مراد به مشرق و مغرب در اینجا مشرق و مغرب حقیقى نیست تا شامل سایر جهات نشود، بلکه مشرق و مغرب نسبى است که تقریبا شامل دو نیم دائرهى افق می شود. تنها دو نقطه شمال و جنوب حقیقى باقى می ماند که به همان جهت فرمود: «هر جا رو کنید» و نفرمود: (هر جا از مشرق و مغرب رو کنید). پس کانّه هر جا که انسان رو کند آنجا مشرق است و یا مغرب و در نتیجه جمله «لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ» به منزله این است که فرموده باشد: «للَّه الجهات جمیعا».
باز ممکن است بگویى چرا به جاى مشرق و مغرب شمال و جنوب را نام نبرد؟
در پاسخ مى گوییم: براى اینکه سایر جهات از این دو جهت مشخص می شود. یعنى وقتى مشرق و مغرب افق معلوم شد و یا سایر اجرام نورانى آسمان طلوع کردند آن وقت سایر جهات نیز معلوم مى گردد.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 390 |
قالب : فلسفی |
موضوع اصلی : مالکیت خداوند |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فعل و جزای شرط «اینما»
کلمه «اینما» از کلمات شرط است که باید دو فعل دنبالش بیاید، یکى به نام شرط و دیگرى به نام جزا. (مانند اگر) که مى گوییم: «اگر بزنى مى زنم». به همین جهت باید در آیه مورد بحث مىفرمود: «اینما تولوا جاز لکم ذلک لان هناک وجه اللَّه، هر جا رو کنید می توانید رو کنید چون طرف خدا هم همانجا است». ولى اینطور نفرمود و جمله (جاز لکم ذلک) را که جزاى شرط است انداخته و علت آن را به جایش قرار داده است (و خدا داناتر است).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : دلیل بر اینکه گفتیم تقدیر آیه (جاز لکم ذلک) است این است که حکم خود را چنین تعلیل کرده است که (خدا واسعى علیم است)، یعنى ملک خدا و احاطه او به شما وسعت دارد و نیات شما به هر سو توجه کند او نیز از قصد شما آگاه است و او مانند یک انسان و یا مخلوق جسمانى دیگر نیست که نشود به سویش توجه کرد مگر وقتى که در جهت معینى قرار داشته باشد و نیز مانند ما انسان ها نیست که اطلاعى از توجه اشخاص به سویمان پیدا نکنیم مگر وقتى که از جهت معینى به سوى ما توجه کنند یا از پیش روى ما درآیند یا از دست راست ما و یا از جهتى دیگر. چون خداى تعالى نه خودش در جهت معینى قرار دارد و نه متوجه به او باید از جهت معینى به سویش توجه کند تا او به توجه وى آگاه شود. پس توجه به تمام جهات توجه به سوى خداست و خدا هم به آن آگاه است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 391 |
قالب : قواعد عربی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● حقیقت توجه به سوی خدا
آیه شریفه می خواهد حقیقت توجه به سوى خدا را از نظر جهت توسعه دهد نه از نظر مکان و خلاصه اگر فرموده است: «به هر جا رو کنى به سوى خدا رو کرده اى» با حکمش به اینکه در نماز باید به سوى کعبه رو کنید، منافات ندارد. {فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 391 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : وجهالله |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دلیل اعاده نماز پس از فهمیدن جهت صحیح قبله
شخصى نامهاى به حضرت موسى بن جعفر(علیهالسلام) نوشت و پرسید: «مردى در روزى ابرى در بیابان نماز می خواند درحالیکه قبله را تشخیص نداده بود. بعد از نماز آفتاب از زیر ابر درآمد و برایش معلوم شد که نمازش رو به قبله نبوده است. آیا به این نمازش اعتنا بکند و یا آنکه دوباره بخواند؟».
امام در پاسخ نوشتند: «مادام که وقت باقى است اعاده کند. مگر نمىداند که خداى تعالى فرموده است و فرمایشش حق است: «فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ».
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را تهذیب (ج2، حدیث 160) از محمد بن حصین روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 391 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : وجهالله |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● عدم وجوب رعایت قبله در نمازهای مستحبی
امام باقر(علیهالسلام) در تفسیر جمله «لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ» الخ فرمودند: خداى تعالى این آیه را در خصوص نمازهاى مستحبى نازل کرد. چون در نمازهاى مستحبى لازم نیست حتما به سوى کعبه خوانده شود؛ مىفرماید: «به هر طرف بخوانى رو به خدا خواندهاى»، همچنانکه رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) وقتى به طرف خیبر حرکت کرد، بر بالاى مرکب خود نماز مستحبى مىخواند. مرکبش به هر طرف مىرفت آن جناب با چشم به سوى کعبه اشاره مىفرمود. همچنین وقتى از سفر مکه به مدینه برمىگشت و کعبه پشت سرش قرار گرفته بود.
علامه طباطبایی: عیاشى نیز قریب به این مضمون را از زراره از امام صادق (علیه السلام) (ج 1 ص 56 حدیث 80 و 81) و همچنین تفسیر قمى (ج 1 ص 59) و شیخ، از امام ابى الحسن (علیه السلام) (تهذیب ج 2 حدیث 155) و نیز صدوق از امام صادق (علیه السلام) (فقیه ج 1 حدیث 846) روایت کرده اند. این را هم باید دانست که اگر آن طور که باید و شاید اخبار ائمه اهل بیت (علیهالسلام) را در مورد عام و خاص و مطلق و مقید قرآن دقیقا مورد مطالعه قرار دهیم، به موارد بسیارى برخواهیم خورد که از عام آن یک قسم حکم استفاده مى شود و از همان عام به ضمیمه مخصصش حکمى دیگر استفاده مى شود. مثلا از عام آن در غالب موارد استحباب و از خاصش وجوب فهمیده مى شود و همچنین آنجا که دلیل نهى دارد از عامش کراهت و از خاصش حرمت و همچنین از مطلق قرآن حکمى و از مقیدش حکمى دیگر استفاده مى شود. این خود یکى از کلیدهاى اصلى تفسیر در اخباری است که از آن حضرات نقل شده است و مدار عده بى شمارى از احادیث آن بزرگواران بر همین معنا است و با در نظر داشتن آن شما خواننده مى توانى در معارف قرآنى دو قاعده استخراج کنى:
1- هر جمله از جملات قرآنى به تنهایى حقیقتى را مى فهماند و با هر یک از قیودى که دارد از حقیقتى دیگر خبر مى دهد، حقیقتى ثابت و لایتغیر و یا حکمى ثابت از احکام را. مانند آیه شریفه «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ» (انعام/91) که چهار معنا از آن استفاده می شود. معناى اول از جمله «قُلِ اللَّهُ» و معناى دوم از جمله «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» و معناى سوم از جمله «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ» و معناى چهارم از جملات «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ» که تفصیل آن در تفسیر خود آیه مى آید ان شاء اللَّه و شما مى توانید نظیر این جریان را تا آنجا که ممکن است همه جا رعایت کنید.
2- اگر دیدیم دو قصه و یا دو معنا در یک جمله اى شرکت دارند و آن جمله در هر دو قصه آمده است و یا چیز دیگرى در هر دو ذکر شده است، مى فهمیم که مرجع این دو قصه به یک چیز است.
این دو قاعده دو سر از اسرار قرآنى است که در تحت آن اسرارى دیگر است و خدا راهنما است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 391 و 392 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : نماز |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● قبله -
سيد علي بهبهاني
چنانکه در رسالههاى احکام مراجع آمده است، در نمازهاى مستحبى، قبله شرط نیست و حتّى مىتوان در حال راه رفتن یا سواره بجا آورد. برخى روایات نیز در ذیل این آیه، به این مطلب اشاره نمودهاند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : قبله |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فلسفه قبله -
مسعود ورزيده
نخستین سؤ الى که در اینجا پیش مى آید این است که اگر به هر سو رو کنیم خدا آنجاست ، پس توجه به قبله چه لزومى دارد؟
اما چنانکه بعدا نیز اشاره خواهیم کرد، توجه به قبله هرگز مفهومش محدود کردن ذات پاک خدا در سمت معینى نیست ، بلکه از آنجا که انسان یک وجود مادى است و بالاخره باید به سوئى نماز بخواند، دستور داده شده است که همه به یکسو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمین پیدا شود، و از هرج و مرج و پراکندگى جلوگیرى به عمل آید فکر کنید اگر هر کسى به سوئى نماز مى خواند و صفوف متفرق تشکیل میدادند چقدر زننده و ناجور بود؟ ضمنا سمتى که به عنوان قبله تعیین شده (سمت کعبه ) نقطهاى است مقدس که از قدیمیترین پایگاه هاى توحید است و توجه به آن بیدار کننده خاطرات توحیدى مى باشد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : قدیمیترین پایگاه هاى توحید است و توجه به آن بیدار کننده خاطرات توحیدى مى باشد.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : قبله |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● وجه الله -
مسعود ورزيده
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : وجهالله |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سمت کعبه -
مسعود ورزيده
در روایات متعددى مى خوانیم که به این آیه ، براى صحت نماز کسانى که به غیر سمت کعبه از روى اشتباه و یا عدم توانائى بر تحقیق نماز خوانده اند استناد شده ، و نیز به همین آیه براى صحت نماز خواندن بر مرکب ، استدلال نموده اند (براى توضیح بیشتر به کتاب وسائل الشیعه کتاب الصلوة ابواب القبله مراجعه نمائید).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : همین آیه براى صحت نماز خواندن بر مرکب ، استدلال نموده اند
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : نماز |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● توجه کامل -
حسن اعظمي
بسم الله الرحمن الرحیم
واژه- تولّی- اگر خودش فعل متعدّی باشد معنی ولایت دارد که از نزدیکترین جاها این معنی حاصل میشود میگویند:
(ولیت) سمعی کذا- ولیت عینی کذا- ولیت وجهی کذا- یعنی گوش و چشم و رویم را به او گرداندم و توجه دادم. خدای تعالی فرمود:
فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها- البقره/ 144 و فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ- البقره/ 144 و وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ- البقره/ 150(ترجمه مفردات قرآن ) و منظور اصلی توجه کامل با تمام وجود و از هر نظر می باشد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه وتحقیق مفردات الفاظ قرآن , سید غلامرضا خسروی حسینی |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : عمل انسان |
گوینده : حسن اعظمی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.