● استجابت دعای حضرت ابراهیم(علیهالسلام)
این آیه حکایت دعائى است که حضرت ابراهیم (علیه السلام) کرد و خداوند دعایش را مستجاب کرد. چون خدا بزرگ تر از آن است که در کلام حقش دعائى را نقل کند که مستجاب نکرده باشد. حاشا بر اینکه کلام او مشتمل بر هجو و لغو هایى باشد که جاهلان، خود را با آن سرگرم می کنند با اینکه خودش فرمود: «وَ الْحَقَّ أَقُولُ» (ص/84) و «إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ وَ ما هُوَ بِالْهَزْلِ» (طارق/13).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : خداى سبحان در قرآن کریمش از این پیامبر کریم دعاهایى بسیار نقل کرده است که در آن ادعیه از پروردگارش حوائجى درخواست نمود. مانند دعایى که در آغاز امر براى خودش کرد و دعائى که هنگام مهاجرتش به سوریا کرد و دعائى که در خصوص بقای ذکر خیرش در عالم کرد و دعائى که براى خودش و ذریه اش و پدر و مادرش و براى مؤمنین و مؤمنات کرد و دعائى که بعد از بناى کعبه براى اهل مکه کرد و از خدا خواست تا پیامبران را از ذریه او برگزیند. از همین دعاهایش و درخواست هایش است که آمال و آرزوهایش و ارزش مجاهدت ها و مساعیش در راه خدا و نیز فضائل نفس مقدسش و سخن کوتاه موقعیت و قربش به خداى عز اسمه شناخته مى شود.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 425 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیهالسلام) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دعای حضرت ابراهیم(علیهالسلام) درباه اهالی مکه
بعد از آنکه حضرت ابراهیم (علیه السلام) امنیت شهر و روزی اهل مکه را درخواست کرد ناگهان متوجه شد که ممکن است در آینده مردم مکه دو دسته شوند: یک دسته مؤمن و یکى کافر و دعایى که درباره اهل مکه کرد که خدا از میوه ها روزیشان کند شامل هر دو دسته مى شود و او قبلا از کافران و آنچه به غیر خدا می پرستیدند بیزارى جسته بود، لذا در جمله مورد بحث عمومیت دعاى خود را مقید به قید (مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ) کرد و گفت: «خدایا روزى را تنها به مؤمنین از اهل مکه بده» تا تبرّى خود را از کفار همه جا رعایت کرده باشد. ولیکن جوابى داده شد که شامل مؤمن و کافر هر دو شد. در این جواب این نکته بیان شد که از دعاى وى آنچه بر طبق جریان عادى و قانون طبیعت است مستجاب است و خداوند در استجابت دعایش خرق عادت نمی کند و ظاهر حکم طبیعت را باطل نمى سازد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 425 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیهالسلام) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● درخواست کرامت برای مکه در دعای حضرت ابراهیم(علیهالسلام)
حضرت ابراهیم (علیه السلام) که مى خواست تنها در حق مؤمنین مکه دعا کند، جا داشت بگوید: «و ارزق من آمن من اهله من الثمرات» چرا اینطور نگفت؟ بلکه گفت: «و اهل مکه را از ثمرات روزى ده آنان را که از ایشان ایمان مى آورند»؟
پاسخ: منظور حضرت ابراهیم (علیه السلام) این بود که کرامت و حرمتى براى شهر مکه که بیت الحرام در آنجاست از خداوند بگیرد نه براى اهل آن. چون بیت الحرام در سرزمینى واقع شده است که کشت و زرعى در آن نمى شود و اگر درخواست حضرت ابراهیم (علیه السلام) نمى بود، این شهر هرگز آباد نمى شد و اصلا کسى در آنجا دوام نمى آورد. لذا حضرت ابراهیم (علیه السلام) خواست تا با دعاى خود شهر مکه را معمور و در نتیجه خانه خدا را آباد کند. به این جهت گفت: «و ارزق اهله».
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 426 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیهالسلام) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «امتعه»
کلمه (امتعه) که از باب تفعیل است به صورت (امتعه) یعنى از باب افعال نیز قرائت شده است و تمتیع و امتاع هر دو به یک معنا است و آن برخوردار کردن است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 426 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● احترام کعبه
در جمله «ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى عَذابِ النَّارِ» به اکرام و حرمت بیشترى براى خانه خدا اشاره شده است تا حضرت ابراهیم (علیهالسلام) نیز خشنودتر شود.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : کانّه فرمود: «آنچه تو درخواست کردى که (من با روزى دادن مؤمنین اهل مکه این شهر و خانه کعبه را کرامت دهم) با زیاده مستجاب نمودم. پس کفارى که در این شهر پدید مى آیند از زندگى مرفه و رزق فراوان خود مغرور نشوند و خیال نکنند که نزد خداوند کرامتى و حرمتى دارند، بلکه احترام هر چه هست از خانه خداست و من چند صباحى ایشان را بهره مندى از متاع اندک دنیا مى دهم و آن گاه به سوى آتش دوزخ که بد بازگشت گاهى است، مضطرش می کنم.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 426 و 427 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کعبه |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نفت محصول دعا -
نصرت عزتي ساميان
بعید نیست نفت موجود در کشور عربستان که آن کشور را بعنوان بزرکترین صادر کننده نفت مطرح نموده محصول همین دعای حضرت ابراهیم (ع) باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : نصرت عزتی سامیان |
1)
شیخ محمد : صراحت آیه شهر مکه که لم یزرع بوده است می باشد نه تمام شبه جزیره عرب
2)
ابراهیمی : این آیه صراحتا در مورد روزی مادی و آباد شدن مکه بوسیله زراعت می باشد و هیچ گونه دلالتی بر نفت ندارد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.