مراد از پیروى خطوات شیطان، پیروى او در تمامى دعوت هاى او به باطل نیست؛ بلکه منظور پیروى او است در دعوت هایى که به عنوان دین مى کند و باطلى را که اجنبى از دین است زینت داده و در لفافه زیباى دین مى پیچد و نام دین بر آن مى گذارد و انسان هاى جاهل هم بدون دلیل آن را مى پذیرند. علامت شیطانى بودن آن این است که خدا و رسول در ضمن تعالیم دینى خود نامى از آن نبرده باشند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این معنا با توجه به معنای سلم که بیان شد، استخراج شد.
از خصوصیات سیاق کلام و قیود آن این معنا نیز استفاده مى شود که خطوات شیطان تنها آن گام هایى از شیطان است که در طریقه و روش پیروى شود. اگر فرض کنیم که این پیروى کننده مؤمن باشد- که طریقه او همان طریق
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
بقره-208: نکتهها:
قرآن، ایجاد رابطهى مسالمتآمیز با گروههاى زیر را مطرح کرده است:
1 با مشرکانِ بىآزار. «لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ» «ممتحنه، 8»
با کسانى که سر جنگ با شما ندارند و مزاحم وطن شما نیستند،خوشرفتارى کنید.
2 با اهل کتاب. «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ» «آل عمران، 64»
به اهل کتاب بگو: بیایید تا در آنچه ما و شما هم عقیده هستیم، متّحد باشیم.
3 با دیگر مسلمانان. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً» در چند آیه قبل «بقره، 197» درباره اجتماع بزرگ سیاسى عبادى حج فرمود:در آنجا فسق وجدال نباشد.
پس مىتوان جامعهاى بدون فسق و جدال تشکیل داد و چه بهتر که همیشه چنین باشیم و از گامهاى شیطانى که عامل تفرقه است دورى نمائیم.
روایات متعدّد، دخول در سِلم را ورود در تحت رهبرى معصوم دانستهاند. «تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 205» چنان که در روایات آمده است: «ولایة على بن ابى طالب حصنى» و ناگفته پیداست که دخول در حِصن و دژ، دخول در سِلم و سلامتى و آرامش است و چه آرامشى بالاتر از اینکه انسان احساس کند رهبرش الهى، معصوم، آگاه، دلسوز و پیشگامترین افراد در همه ارزشها و کمالات مىباشد.
[ نظرات / امتیازها ]