از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  منای کلمه «عوان»
کلمه «عوان» در زنان و چارپایان عبارت است از زن و یا حیوان ماده ‏اى که در سنین متوسط از عمر باشد یعنى سنین میانه باکره ‏گى و پیرى. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 305 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سؤالات نابجا - سيد علي بهبهاني
از سؤالات نابجا نهى شده‏ایم. در سوره‏ى مائده مى‏خوانیم: «لا تسألوا عن اشیاء ان تُبدَلکم تَسؤکم» از چیزهایى که اگر به آنها پاسخ داده شود براى شما مشکل به وجود مى‏آید، سؤال نکنید.
روزى پیامبر صلى الله علیه وآله درباره لزوم و اهمّیت حج، خطبه‏اى ایراد مى‏فرمودند. در بین خطبه، شخصى سؤال کرد: آیا حج، هر سال واجب است؟ پیامبر صلى الله علیه وآله جواب نفرمود. آن شخص دوباره سؤال خود را تکرار نمود. حضرت ناراحت شده فرمودند: چرا اصرار مى‏کنى؟ اگر بگویم بله، کار شما مشکل مى‏شود، همین که دیدید من ساکت شدم، اصرار نکنید. سپس پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: یکى از عوامل هلاکت اقوام گذشته، سؤالات نابجاى آنها بود.
حضرت على علیه السلام در نهج البلاغه مى‏فرماید: «و سَکت لکم عن اشیاء ولم یدعها نسیاناً فلا تتکلّفوها» خداوند حکم برخى اشیا را مسکوت گذاشته است، این سکوت از سر فراموشى نیست، بلکه براى آن است که شما در عمل، در وسعت باشید. و لذا با سؤالات نابجا، موشکافى نکنید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : بهانه جویی گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت سؤالات - سيد علي بهبهاني
با اینکه فرمان ذبح، دوبار صادر شد، امّا گویا برخى از آنها قاتل را مى‏شناختند و نمى‏خواستند معرّفى شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ربک - سجاد حسني پازکي
در این آیه و آیات بعدی و هم چنین در آیات گذشته (60) داشتیم که اینها به موسی می گویند ربک. یعنی پروردگار تو. نمی گویند پروردگار ما. این علاوه بر اساعه ادب، حماقت و عدم ایمان به خدا را می رساند. هم چنین این ایات مهر تاییدی بر اصالت الحس بودن آنهاست [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : سجاد حسنی پازکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تکرار لنا - سجاد حسني پازکي
این تکرار «لنا» و از خود مکررّ نام بردن این همان نشانهٴ خودخواهی بنی اسرائیل است «ادع لنا ربک یبیّن لنا» این «لنا» در چند تا تکرار شده است با این​که بدون ذکر «لنا» هم کافی بود بر فرض هم ذکرش لازم باشد یک بار گفتن آن کافی بود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خصوصیات گاو - سجاد حسني پازکي
همانگونه که گفتیم تکلیف بنى اسرائیل در آغاز، مطلق و بى قید و شرط بود، اما سختگیرى و سرپیچى آنها از انجام وظیفه، حکم آنها را دگرگون ساخت و سخت‏تر شد
با این حال اوصاف و قیودى که بعدا براى این گاو ذکر شده ممکن است اشاره به یک حقیقت اجتماعى در زندگى انسانها بوده باشد: قرآن گویا مى‏خواهد این نکته را بیان کند که گاوى که باید نقش احیا کننده داشته باشد، ذلول یعنى تسلیم بدون قید و شرط، و باربر و اسیر و زیر دست نباشد، همچنین نباید رنگهاى مختلف در اندام آن به چشم بخورد بلکه باید یک رنگ و خالص باشد.
به طریق اولى کسانى هم که در نقش رهبرى و احیاء کردن اجتماع ظاهر مى‏شوند و مى‏خواهند قلبها و افکار مرده را احیا کنند، باید رام دیگران نگردند، مال و ثروت فقر و غنى، قدرت و نیروى زورمندان، در هدف آنها اثر نگذارد، کسى جز خدا در دل آنها جاى نداشته باشد، تنها تسلیم حق و پایبند دین باشند، هیچگونه رنگى در وجودشان جز رنگ خدایى یافت نشود، و این افراد هستند که مى‏توانند بدون اضطراب و تشویش به کارهاى مردم رسیدگى کرده، مشکلات را حل نموده، و آنها را احیاء کنند.
ولى دلى که متمایل به دنیا و رام دنیا است، و این رنگ وى را معیوب ساخته، چنین کسى نمى‏تواند با این عیب و نقصى که در خود دارد قلوب مرده را زنده سازد و نقش احیا کننده داشته باشد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : آیه الله مکارم شیرازی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.