معجزه با سِحر فرق روشنی دارد که تا حدودی بیان شد سِحر جزء علوم است و مسائل و موضوعی دارد, محمولی دارد و مبادی تصوّری و تصدیقی دارند, راه فکری دارند و هر کسی میتواند برابر استعداد خود این علوم را یاد بگیرند اما معجزه راه فکری ندارد مثل خود نبوّت است مثل خود امامت است امامت, نبوّت اینها خلافتهای الهی است و منصبهای مخصوص خدا راه فکری ندارد که انسان چند سال درس بخواند بشود پیغمبر یا چند سال درس بخواند بشود امام یا چطور انسان پیغمبر میشود, چطور انسان امام میشود اینها راهِ تحصیلی و فکری ندارد جریان اعجاز هم همین طور است اعجاز به قداست روحِ پیغمبر و امام(علیهما السلام) وابسته است
[ نظرات / امتیازها ]
1 این آیه مى گوید «به موسى گفتیم آنچه را در دست راست دارى بیفکن »، و مستقیماً نفرمود که عصاى خودت را بیفکن این تعبیرات شاید به عنوان بى اعتنایى به عصا باشد؛ یعنى عصا بودن مهم نیست، مهم اراده و فرمان خداست که اگر او اراده کند هرچه در دست دارى معجزه آسا و با سرعت و مهارت، افسون هاى ساحران را مى رباید و مى بلعد
2 در این آیه به یکى از تفاوت هاى معجزه با سحر، یعنى قابل شکست بودن سحر اشاره شده است معجزه با سحر تفاوت هاى عمده اى دارد که عبارت اند از: الف) معجزه شکست ناپذیر است، ولى سحر مغلوب جادوى قوى تر از خود واقع مى شود ب) جادو متکى به نیروى محدود انسان است، اما معجزه بر قدرت بى پایان الهى تکیه دارد ج) سحر، براساس تمرین و آموزش به دست مى آید، اما معجزه این گونه نیست د) ساحران نمى توانند براساس پیشنهاد مردم کارى بکنند بلکه براساس تمرین هاى قبلى خود عمل مى کنند، اما پیامبران معجزات مهمى در پاسخ مردم حق طلب مى آورند ه ) سحر براساس نیرنگ و از افراد منحرف صادر مى شود، اما معجزه براساس راستى و از افراد پاک صادر مى شود
[ نظرات / امتیازها ]