از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 377 حزب : 76 جزء : نوزدهم سوره : نمل
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(طس تلک ایات القران وکتاب مبین ): (طس ، این آیات قرآن و کتاب آشکار است ) طس همچون سایر حروف مقطعه از رموز قرآنی است که گفته می شودنشانه از اسماء حسنای طالب و سمیع می باشد.اشاره با (تلک ) که مخصوص اشاره به دور است برای دلالت بر رفعت قدر و علومرتبه آیات این سوره است و قرآن به معنای خواندنی می باشد. می فرماید: این آیات عظیم الشأنی که ما نازل می کنیم ، آیات کتابیست خواندنی و رفیع المنزله که مقاصد خودرا به روشنی بیان می کند و هیچ ابهام و پیچیدگی ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
در آغاز این سوره به حروف مقطعه قرآن برخورد مى کنیم ، و با توجه به اینکه بلافاصله بعد از آن از عظمت قرآن سخن مى گوید به نظر مى رسد که یکى از اسرار آن این باشد که این کتاب بزرگ و آیات مبین از حروف ساده الفباء تشکیل یافته ، و زیبنده ستایش آن آفریدگارى است که چنین اثر بدیعى را از چنان مواد ساده اى به وجود آورده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره نود و سه آیه دارد و نام معروف آن به مناسبت آیه‏ى 18 که درباره‏ى داستان مورچگان و حضرت سلیمان است، «نمل» مى‏باشد، ولى نام «سلیمان» و «طاسین» نیز بر آن نهاده شده است.
تمام این سوره در مکّه - در جریان‏ها و مناسبت‏هاى مختلف - نازل شده و «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» دوبار در آن آمده است؛ یکى در آغاز سوره و دیگرى در آیه‏ى 30 در آغاز نامه‏ى حضرت سلیمان به ملکه‏ى سبأ.
مبارزات چهار پیامبر بزرگ الهى، (موسى، سلیمان، صالح و لوط علیهم السلام) با اقوام منحرف زمان خود در این سوره آمده است که مفصّل‏ترین آن، برخورد حضرت سلیمان با ملکه‏ى سبأ و چگونگى ایمان آوردن او به خدا مى‏باشد.
سخن گفتن پرندگانى همچون هدهد و حشراتى چون مورچه، حضور افرادى از جنّ در لشگر و دربار سلیمان و بالاخره آوردن تخت بلقیس از یمن به شام در یک چشم بهم زدن، بخشى دیگر از آیات این سوره را به خود اختصاص داده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معصومه فرشيد مقدم - سیوطی - تفسیر طبری-الاتقان
حروف مقطعه از نوع متشابهات قرآنی است که علم آن مخصوص به خداوند است حم در این سوره ها هم وجود دارد غافر، فصلت، الزخرف، الدخان، الجاثیه، الاحقاف
حروف مقطعه از ناحیه خدا، سوگندهایی است مبنی بر این که این کتاب از سوی او و برای آگاه نمودن پیامبر از نزول وحی و تمایز آن از سخنان بشری نازل شده‌است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داريوش بيضايي - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
طس یکی از نامهای پروردگار است و خدایتعالی باین نام قسم یاد نموده که این آیات روشن پروردگار است و روایت شده ”طا” اشاره به لطیف و ”س” بمعنای سمیع است ولی مقطعات اوایل سور قرآنی حروفی هستند که به رمز و کنایه از اسم اعظم و یا پیغمبر حکایت میکند.. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌
طس تِلْکَ آیاتُ الْقُرْآنِ وَ کِتابٍ مُبِینٍ «1»
طس‌: 1- در معانى الاخبار از حضرت صادق علیه السلام فرمود: و اما طس پس معنى آن (انا الطالب السّمیع) «2».
2- لباب التفسیر از اخفش نقل مى‌کند که حروف مقطعه براى ابتدا و انتهاى کلام است، پس دلالت آن بر افتتاح و اختتام سخن باشد چنانکه «طس» ختم سوره شعرا و فتح سوره نمل است‌ «3».
3- «طا» اشاره به طهارت قدس الهى، «سین» اشاره به سناى عزت نامتناهى.
4- «طا» طلب روندگان راه و «سین» سلامت قلوب آنها از ما سوى اللّه.
5- «طا» از لطیف و «سین» از سمیع است.
6- ابن عباس گفته این نامى است از نامهاى الهى که به آن قسم یاد فرموده.
(تِلْکَ آیاتُ الْقُرْآنِ وَ کِتابٍ مُبِینٍ‌ چون حق تعالى ختم سوره شعرا فرمود به ذکر قرآن، در این سوره نیز افتتاح به ذکر قرآن مى‌فرماید:
تِلْکَ آیاتُ الْقُرْآنِ‌: این آیتهاى سوره، آیات قرآن، وَ کِتابٍ مُبِینٍ‌: و آیات کتاب روشن کننده و بیان نماینده است. مراد به این «کتاب» یا «لوح محفوظ» است که در آن مکتوب است آنچه وجود یابد، پس بیان مى‌کند مر ناظر خود را از ملائکه آنچه واقع است از مکنونات، و تأخیر آن از قرآن به اعتبار تعلق علم است به آن. و تقدیم آن در سورة الحجر بر آن به اعتبار وجود است. یا مراد به «کتاب» قرآن است که بیان نماید احکام را و آشکار است صحت آن به اعجاز، پس عطف کتاب بر قرآن عطف یکى از دو صفت است بر دیگرى. پس این کتاب شریف قرآن است به اعتبار آنکه قرائت کنند و کتاب است به اعتبار آنکه مى‌نویسند.
نکته: اضافه آیات به قرآن و کتاب مبین، بر سبیل تفخیم و تعظیم است، زیرا مضاف به عظیم موجب عظمت است به اضافه. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِیم‌ِ
طس‌ تِلک‌َ آیات‌ُ القُرآن‌ِ وَ کِتاب‌ٍ مُبِین‌ٍ «1»
فضیلت‌ ‌سورة‌: گذشت‌ ‌در‌ اول‌ سوره شعراء حدیث‌ شریفی‌ ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ (ع‌) ‌در‌ فضیلت‌ طواسین‌ ثلاث‌ ‌که‌ سوره شعراء و ‌اینکه‌ سوره‌ و سوره قصص‌ ‌باشد‌ مراجعه‌ کنید.
بعلاوه‌ ‌از‌ ‌آن‌ حضرت‌ مرویست‌ فرمود راجع‌ ‌به‌ ‌اینکه‌ سوره‌
«‌من‌ کتبها لیلة ‌فی‌ رق‌ غزال‌ و جعلها ‌فی‌ رق‌ مدبوغ‌ ‌لم‌ یقطع‌ ‌منه‌ شی‌ء و جعلها ‌فی‌ صندوق‌ ‌لم‌ یقرب‌ ‌ذلک‌ البیت‌ حیة و ‌لا‌ عقرب‌ و ‌لا‌ بعوض‌ و ‌لا‌ شی‌ء یؤذیه‌ باذن‌ اللّه‌ ‌تعالی‌).
و حدیثی‌ ‌از‌ خواص‌ القرآن‌ نقل‌ می‌کنند ‌از‌ حضرت‌ رسالت‌ لکن‌ چون‌ سند ندارد ‌از‌ نقل‌ ‌آن‌ خودداری‌ کردیم‌ و ‌لو‌ ‌در‌ باب‌ تسامح‌ ‌در‌ ادله سنن‌ ملاحظه سند لازم‌ نیست‌ ‌به‌ واسطه‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ فرمودند:
«‌من‌ بلغه‌ ثواب‌ ‌علی‌ عمل‌ فعمله‌ رجاء لادراک‌ ‌ذلک‌ الثواب‌ یعطیه‌ و ‌لو‌ ‌لم‌ یکن‌ ‌کما‌ بلغ‌).
(طس‌) ‌از‌ حروف‌ مقطعه‌ قرآن‌ و رمز ‌ما ‌بین‌ خداوند و ‌رسول‌ ‌است‌، ‌لا‌ یعلمها الا اللّه‌ و الراسخون‌ ‌فی‌ العلم‌ و ‌هم‌ ائمه‌ (ع‌).
(تِلک‌َ آیات‌ُ القُرآن‌ِ وَ کِتاب‌ٍ مُبِین‌ٍ) اینست‌ آیات‌ قرآن‌ مجید و کتاب‌ ‌که‌ مبین‌ احکام‌ الهی‌ ‌است‌.
(تلک‌) اشاره‌ ‌به‌ ‌اینکه‌ سوره مبارکه‌ ‌است‌ ‌که‌ مشتمل‌ ‌بر‌ آیات‌ شریفه‌ ‌است‌.
(آیات‌ القرآن‌)، توصیف‌ ‌به‌ قرآنیت‌ ‌برای‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌که‌ فرمود: قُرآناً فَرَقناه‌ُ لِتَقرَأَه‌ُ عَلَی‌ النّاس‌ِ عَلی‌ مُکث‌ٍ وَ نَزَّلناه‌ُ تَنزِیلًا (الاسری‌ آیه 106)
جلد 14 - صفحه 105
(و کتاب‌ مبین‌) و توصیف‌ ‌به‌ کتاب‌ ‌برای‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ لوح‌ محفوظ ثبت‌ ‌شده‌ بَل‌ هُوَ قُرآن‌ٌ مَجِیدٌ فِی‌ لَوح‌ٍ مَحفُوظٍ (بروج‌ آیه 21 و 22) إِنَّه‌ُ لَقُرآن‌ٌ کَرِیم‌ٌ فِی‌ کِتاب‌ٍ مَکنُون‌ٍ لا یَمَسُّه‌ُ إِلَّا المُطَهَّرُون‌َ (واقعه‌ ‌آیه‌ 78) و توصیف‌ ‌به‌ مبین‌ ‌قوله‌ ‌تعالی‌ هذا بَیان‌ٌ لِلنّاس‌ِ وَ هُدی‌ً وَ مَوعِظَةٌ لِلمُتَّقِین‌َ (آل‌ عمران‌ آیه 122) و ‌قوله‌ ‌تعالی‌ وَ ما أَنزَلنا عَلَیک‌َ الکِتاب‌َ إِلّا لِتُبَیِّن‌َ لَهُم‌ُ الَّذِی‌ اختَلَفُوا فِیه‌ِ وَ هُدی‌ً وَ رَحمَةً لِقَوم‌ٍ یُؤمِنُون‌َ (نحل‌ آیه 64). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.