از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان موضوع آیات 111 تا 120
این آیات کریمه- بطورى که ملاحظه مى‏فرمائید- توجه و انعطاف به هدفى دارد که آیات قبل متعرض آن بود، و آن بیان حال اهل کتاب و مخصوصا یهودیان بود که به آیات خدا کفر ورزیده و خود را گمراه و مؤمنین را از راه خدا بازداشتند، و آیات دهگانه‏اى که گذشت، از باب" الکلام یجر الکلام"، در بین این دو دسته آیات قرار گرفته بود، پس اتصال آیات مورد بحث با آیات دهگانه قبل به حال خود باقى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 594 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «أَذىً»
کلمه «اذى» بطورى که در مفردات القرآن راغب آمده، به معناى هر آن ضررى است که به جانداران برسد- به جان یا به تن آنها و یا به سعادت اخروى یا دنیوى‏شان. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 594 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اخبار غیبی از هزیمت یهود - سيد علي بهبهاني
جمله مستقل ﴿ثُمَّ لایُنصَرون﴾ در پایان آیه مورد بحث و بیش از ده آیه از این دست، مانند ﴿ولَو قتَلَکُمُ الَّذینَ کَفَروا لَوَلَّوُا الاَدبرَ ثُمَّ لایَجِدونَ ولیًّا ولانَصیرا) 2 و ﴿اَم یَقولونَ نَحنُ جَمیعٌ مُنتَصِر ٭ سَیُهزَمُ الجَمعُ ویُوَلّونَ الدُّبُر) 3 بدین معناست که اینان نه تنها بر شما پیروز نمی‏شوند، بلکه هرگز راهی برای یاری کردن خود نمی‏یابند.
این جمله به صورت مستقل آمد، تا بفهماند که اینان در جنگ یا غیر آن هرگز پیروز نمی‏شوند، در حالی که اگر مجزوم، و به جمله ﴿یُوَلّوکُم﴾ عطف می‏گردید، معنا چنین بود: اگر با شما وارد جنگ شوند، فرار می‏کنند و کسی آنان را یاری نخواهد کرد و دیگر این معنا که «هرگز یاری نخواهند شد، در جنگ یا غیر آن»، از آیه استفاده نمی‏شد.
وجه دیگری که برای مرفوع بودن (مجزوم نبودن)﴿یُنصَرون﴾ گفته شده این است که پایان آیات هماهنگ می‏شود 1.
جمله ﴿لایُنصَرون﴾ معجزه الهی از باب اخبار غیبی است، زیرا یهودان مدینه از بنی‏قریظه و بنی‏النضیر و بنی‏قینقاع و یهود خیبر در تمام جنگ‏ها محکوم به هزیمت شدند و هیچ نصرتی نصیب آنان نشد و هزیمت آن‏ها از قبیل ﴿مُتَحَرِّفًا لِقِتالٍ اَو مُتَحَیِّزًا اِلی فِئَة) 2 نبوده است.
نصارا در برخی از جنگ‏ها منصور شده‏اند؛ لیکن عنصر محوری آیه مورد بحث یهودان‏اند، چنان‏که شواهدی آن را تأیید می‏کنند. گذشته از آنکه منصور شدن مسلمانان مشروط به نصرت آنان نسبت به دین الهی است: ﴿اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم) 3 چنان‏که مشروط به قیام آن‏ها به مهم‏ترین وظیفه دینی، یعنی دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر است و با ترک تعهد نسبت به این وظایف، نصرت غیبی متوقف خواهد شد.
نکته: حرف ﴿ثُمّ﴾ در ﴿ثُمَّ لایُنصَرون﴾ برای تراخی عدم نصرت در رتبه است نه در زمان، چون به لحاظ زمان مقارن بوده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.