از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(والذین اجتنبوا الطاغوت ان یعبدوها و انابوا الی الله لهم البشری فبشرعباد): (و کسانی که اجتناب می کنند از اینکه طاغوت را بپرستند و به سوی خدا بازمی گردند برایشان بشارت است ،لذا بندگان مرا بشارت بده ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
در این آیات ، قرآن از روش مقایسه بهره گیرى کرده ، و در مقابل مشرکان متعصب و لجوجى که سرنوشتى جز آتش دوزخ ندارند سخن از بندگان خاص و حقیقتجوى پروردگار به میان آورده ، مى گوید: ((بشارت باد بر کسانى که از عبادت ((طاغوت )) اجتناب کردند و به سوى خدا بازگشتند)) (و الذین اجتنبوا الطاغوت ان یعبدوها و أ نابوا الى الله لهم البشرى ).
با توجه به اینکه ((بشرى )) در اینجا مطلق است همه گونه بشارت بر نعمتهاى الهى اعم از مادى و معنوى را شامل مى شود، اما این بشارت وسیع و گسترده مخصوص کسانى است که از پرستش طاغوت اجتناب ورزند، و به سوى خدا باز آیند که مجموع ایمان و اعمال صالح در همین جمله جمع است .
زیرا ((طاغوت )) در اصل از ماده ((طغیان )) به معنى تعدى و تجاوز از حد و مرز است ، و لذا این کلمه بر هر متجاوز، و هر معبودى جز خدا، مانند شیطان و حکام جبار اطلاق مى شود (این کلمه در واحد و در جمع هر دو به کار مى رود).
بنابراین ((اجتناب از طاغوت )) با این معنى وسیع و گسترده ، دورى از هر گونه شرک و بتپرستى و هواپرستى و شیطان پرستى و تسلیم در برابر حاکمان جبار و سلطه گران ستمکار را فرا مى گیرد، ((انابه الى الله )) جامع روح تقوى و پرهیزگارى و ایمان است ، و البته چنین کسانى درخور بشارتند.
این نکته نیز قابل توجه است که عبادت طاغوت تنها به معنى رکوع و سجود نیست ، بلکه هر گونه اطاعت را نیز شامل مى شود، چنانکه در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم : من اطاع جبارا فقد عبده !: ((کسى که اطاعت زمامدار ستمگرى کند او را پرستش کرده است .))
سپس براى معرفى این بندگان ویژه مى گوید: ((بندگان خاص مرا بشارت ده )) (فبشر عباد). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : ممنون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى‌ فَبَشِّرْ عِبادِ «17»
وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ‌: و آنانکه اجتناب نمودند از شیطان که در غایت‌
طغیان و عدوان است و شیاطین انسى که رؤساى ضلالند و دورى نمودند، أَنْ یَعْبُدُوها: از اینکه پرستش و اطاعت کنند آنها را، وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ‌: و بازگشتند بسوى خدا از روى یقین و به صدق بدرگاه او رو آوردند، لَهُمُ الْبُشْرى‌: مر ایشان راست مژده ثواب، و آن یا در زمان حیات به لسان پیغمبر یا بعد از ممات به خطاب الهى به مغفرت گناهان و دخول جنان است. فَبَشِّرْ عِبادِ: پس بشارت ده اى پیغمبر بندگان مرا. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.