از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لکن الذین اتقوا ربهم لهم غرف من فوقها غرف مبنیه تجری من تحتهاالانهار وعد الله لا یخلف الله المیعاد): (اما کسانیکه از پروردگارشان می ترسند غرفه هایی دارند که مافوق آن نیز غرفه هایی است بنا شده که در زیر آن نهرها جاریست ، این وعده خداست و خدا خلف وعده نمی کند) (غرفه ) یعنی منزل رفیع و طبقه فوقانی ،در اینجا به شرح وضع اهل تقوی می پردازدکه در مقابل اهل آتش که از بالا و پایین با پوششی از آتش احاطه شده بودند، ایشان دارای منازلی رفیع هستند که در بالای آن نیز غرفه هایی ساخته شده و در چشم اندازآنها نهرهای بهشتی جاریست . این خداست که این وعده را به اهل تقوی داده و وعده اوحق است چون سنت الهی آنست که هرگز در وعده خود خلاف نمی کند، پس ای بندگان بشتابید بسوی بهشتی که عرض آن مطابق آسمانها و زمین است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
براى شادى قلب پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و امیدوارى مؤ منان ، در این آیه چنین مى گوید: ((ولى کسانى که تقواى الهى پیشه کردند غرفه هائى در بهشت از آن آنها است که بر فراز آنها غرفه هاى دیگرى بنا شده )) (لکن الذین اتقوا ربهم لهم غرف من فوقها غرف ).
اگر دوزخیان در میان پرده هاى آتش قرار دارند، و به تعبیر آیات گذشته لهم من فوقهم ظلل من النار و من تحتهم ظلل بهشتیان غرفه هائى دارند بر فراز غرفه ها، و قصرهائى بر فراز قصرها، چرا که دیدن منظره گلها و آب و نهرها و باغها از فراز غرفه ها لذتبخشتر و دلپذیرتر است .
((غرف )) جمع ((غرفه )) از ماده ((غرف )) (بر وزن حرف ) به معنى برداشتن چیزى است ، و لذا به آبى که با کف از چشمه برمى دارند و مى نوشند غرفه مى گویند، سپس به قسمتهاى فوقانى ساختمان و طبقات بالاى منازل اطلاق شده است .
این غرفه هاى زیباى بهشتى با نهرهائى که از زیر آن جارى مى شود تزیین شده لذا در دنباله آیه مى فرماید: ((از زیر آنها نهرها پیوسته جریان دارد)) (تجرى من تحتها الانهار).
آرى این وعده الهى است ، و خداوند در وعده خود تخلف نمى کند (وعد الله لا یخلف الله المیعاد).
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
لکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِها غُرَفٌ مَبْنِیَّةٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَعْدَ اللَّهِ لا یُخْلِفُ اللَّهُ الْمِیعادَ «20»
لکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ‌: لکن آنانکه بپرهیزند و بیاندیشند پروردگار خود را از مخالفت و نافرمانى بوسیله قبولى ایمان و طاعت، لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِها: براى ایشان است در بهشت غرفه‌ها که بنا کرده از بالاى آن، غُرَفٌ مَبْنِیَّةٌ: غرفه‌هاى بلندتر بنا کرده و مستحکم گردانیده شده بدون قصور و کجى، تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ: جارى است از زیر آن غرفه‌ها نهرها، وَعْدَ اللَّهِ‌: این وعده خداى تعالى است به ایشان، لا یُخْلِفُ اللَّهُ الْمِیعادَ: خلاف نمى‌کند خدا وعده خود را، پس البته محقق الوقوع باشد و تخلف آن محال است.
شیخ کلینى (رحمه اللّه) به سند معتبر روایت نموده که حضرت امیر المؤمنین علیه السلام از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله سؤال نمود از تفسیر (لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِها غُرَفٌ مَبْنِیَّةٌ) فرمود: یا على، خداوند این غرفه‌ها را بنا نمود براى دوستان خود از مروارید و یاقوت و زبر جد، و سقفهاى آن از طلا منقش به نقره، هر غرفه هزار در، و هر درى را ملکى موکل است‌.

از حضرت سیّد سجاد مروى است که درجات بهشت را حق تعالى به عدد آیات قرآن قرار داده، پس کسى که قرآن بخواند به او گویند بخوان و بالا برو. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
لکِن‌ِ الَّذِین‌َ اتَّقَوا رَبَّهُم‌ مراتب‌ تقوی‌ ‌را‌ مکرر بیان‌ کرده‌ایم‌ درجه اول‌ تقوای‌ ‌از‌ عقائد فاسده‌ و مذاهب‌ باطله‌ و طرق‌ ضاله‌ ‌است‌ ‌که‌ مرادف‌ ‌با‌ ایمان‌ ‌است‌ و ایمان‌ ‌هم‌ مراتب‌ زیادی‌ دارد ‌از‌ علم‌ الیقین‌ و عین‌ الیقین‌ و حق‌ الیقین‌ و ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ تقوای‌ ‌از‌ معاصی‌ و محرمات‌ الهیه‌ و ‌آنها‌ ‌هم‌ بسیار ‌است‌ معاصی‌ ترکیه‌ ترک‌ واجبات‌ مثل‌ صلوة و صوم‌ و زکاة و خمس‌ و امر بمعروف‌ و نهی‌ ‌از‌ منکر و حج‌ و جهاد و تولّی‌ موالیان‌ و تبرّی‌ ‌از‌ اعداء و أداء حقوق‌ واجبه‌ و وفاء بعهد و نذر و یمین‌ و سایر واجبات‌ الهیه‌ و معاصی‌ فعلیه‌ جوارحیه‌ معاصی‌ زبان‌ ‌از‌ کذب‌ و غیبت‌ و سعایت‌ و نمامی‌ و فحش‌ و ‌غیر‌ اینها ‌که‌ گفتند زبان‌ 25 معصیت‌ دارد معاصی‌ چشم‌ نظر بنامحرم‌ و نظر بعورت‌ ‌غیر‌ و نظر سوء بمؤمن‌ ‌که‌ خائنة‌-‌ الاعین‌ گفتند معاصی‌ گوش‌ استماع‌ غیبت‌ و ساز و آواز و کلمات‌ محرمه‌ و معاصی‌ ید ظلم‌ و تعدی‌ و ایذاء و قتل‌ و ضرب‌ و ‌غیر‌ اینها معاصی‌ رجلین‌ رفتن‌ ‌در‌ بسیاری‌ ‌از‌ مجالس‌ و مراکز سوء و ‌غیر‌ اینها و مؤمنین‌ ‌در‌ ترک‌ ‌اینکه‌ معاصی‌ اختلاف‌ زیادی‌ دارند.

لَهُم‌ غُرَف‌ٌ مِن‌ فَوقِها غُرَف‌ٌ مَبنِیَّةٌ ‌که‌ درجات‌ بسیار دارد ‌هر‌ چه‌ ایمان‌ و تقوی‌ بالا رود درجات‌ بالا میرود تَجرِی‌ مِن‌ تَحتِهَا الأَنهارُ ‌از‌ پای‌ قصرها و غرفه‌ها ‌که‌ میفرماید فِیها أَنهارٌ مِن‌ ماءٍ غَیرِ آسِن‌ٍ وَ أَنهارٌ مِن‌ لَبَن‌ٍ لَم‌ یَتَغَیَّر طَعمُه‌ُ وَ أَنهارٌ مِن‌ خَمرٍ لَذَّةٍ لِلشّارِبِین‌َ وَ أَنهارٌ مِن‌ عَسَل‌ٍ مُصَفًّی‌ ‌محمّد‌ آیه 17.

وَعدَ اللّه‌ِ وعده الهیست‌ ‌برای‌ اهل‌ تقوی‌.
لا یُخلِف‌ُ اللّه‌ُ المِیعادَ چون‌ خلف‌ وعد قبیح‌ ‌است‌ و فعل‌ قبیح‌ محال‌ ‌است‌ ‌از‌ خداوند متعال‌ صادر شود بلی‌ خلف‌ وعید ‌که‌ وعده عذاب‌ ‌باشد‌ بسا حسن‌ پیدا میکند ‌اگر‌ مورد قابلیت‌ عفو و مغفرت‌ داشته‌ ‌باشد‌.

مسئله‌: وعده‌هایی‌ ‌که‌ خداوند ‌در‌ قرآن‌ و ‌در‌ لسان‌ اخبار باهل‌ معاصی‌
داده‌ سه‌ قسم‌ ‌است‌ یک‌ قسم‌ ‌اگر‌ بطور اخبار ‌باشد‌ تخلف‌پذیر نیست‌ زیرا ‌در‌ تخلفش‌ کذب‌ لازم‌ میاید و کذب‌ قبیح‌ ‌است‌ و محال‌ ‌است‌ ‌از‌ ‌خدا‌ صادر شود و یک‌ قسم‌ بنحو وعد ‌است‌ ولی‌ محل‌ قابلیت‌ ندارد مثل‌ شرک‌ و کفر و ضلالت‌ و ظلم‌ و عناد و امثال‌ اینها آنهم‌ تخلف‌ پذیر نیست‌ زیرا احسان‌ ‌در‌ محل‌ ‌غیر‌ قابل‌ ‌هم‌ قبیح‌ ‌است‌ قسم‌ ثالث‌ اینکه‌ بنحو وعید ‌است‌ و محل‌ قابلیت‌ عفو دارد تخلفش‌ ‌از‌ باب‌ تفضل‌ نه‌ استحقاق‌ مانعی‌ ندارد.

مسئله‌: وعده‌هایی‌ ‌که‌ بندگان‌ بیکدیگر میدهند آنهم‌ اقسامی‌ دارد ‌اگر‌ ‌در‌ باب‌ معاصیست‌ تخلفش‌ واجب‌ ‌است‌ و ‌اگر‌ ‌در‌ قسمت‌ عبادات‌ ‌است‌ و احسان‌ تخلفش‌ قبیح‌ ‌است‌ و ‌اگر‌ وعید ‌است‌ ‌اگر‌ بدون‌ حق‌ ‌است‌ واجب‌ ‌است‌ تخلف‌ و ‌اگر‌ ‌از‌ روی‌ حق‌ ‌است‌ بسا حسن‌ پیدا میکند و بسا قبح‌ موارد مختلف‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.