از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  تاکید خداوند بر ارث بردن زنان در اسلام
اما اینکه در هنگام بیان حکم، تعبیر دیگرى آورد و فرمود: «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ» براى هر نر، چیزى دو برابر سهم ماده است، براى این بود که اشاره کرده باشد به اینکه رسوم جاهلیت (که ارث بردن زنان را ممنوع مى‏دانست) در اسلام باطل شده و کانه بطلان این رسم و نیز حکم خدا یعنى ارث بردن زنان را یک حکم معروف وا نمود کرده و فرموده: مردان مثل زنان ارث، مى‏برند ولى دو برابر و به عبارت دیگر ارث زن را اصل در تشریع قرار داده و ارث مرد را به طفیل آن ذکر کرده تا مردم براى فهمیدن اینکه ارث مرد چه مقدار است محتاج باشند به اینکه به دست آورند، ارث زن (یعنى دختر میت) چه مقدار است، به مقایسه با آن دو برابرش را به پسر میت بدهند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : اما اینکه در هنگام بیان حکم، تعبیر دیگرى آورد و فرمود: «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ» براى هر نر، چیزى دو برابر سهم ماده است، براى این بود که اشاره کرده باشد به اینکه رسوم جاهلیت (که ارث بردن زنان را ممنوع مى‏دانست) در اسلام باطل شده و کان قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خطاب آیه به وراث
خطاب در این دو جمله به ورثه است که در حقیقت شامل عموم مسلمانان که از اموات خود ارث مى‏برند مى‏باشد و این کلامى است که در مقام اشاره به سر اختلاف سهام در وراثت پدران و فرزندان القا شده و نوعى تعلیم است براى مسلمانان که با لحن (شما نمى‏دانید) ادا شده، و امثال این تعبیرات در لسان هر اهل لسانى شایع است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : ،4 ص : 331 و 332 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای لغوی «وصیت»
کلمه ایصا که جمله یوصیکم از این مصدر مشتق شده به معنای توصیه یعنی سفارش و دستور است. راغب در کتاب مفردات القرآن می‏گوید: کلمه وصیت به معنای این است که عملی را به دیگری پیشنهاد کنی، پیشنهادی که توام با وعظ باشد، این بود گفتار راغب. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 326 و 327 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حکم سهم ارث طبقه دوم بر طبق طبقه اول
اینکه به جای لفظ ابنا کلمه اولاد را به کار برده، دلالتی است بر اینکه حکم یک سهم دختر و دو سهم پسر مخصوص به فرزندانی است که بدون واسطه از خود میت متولد شده‏اند و اما فرزندان با واسطه یا نوه و نتیجه و نبیره و پائین‏تر، حکمشان، حکم کسی است که بوسیله او به میت متصل می‏شوند و بنابراین پسر زادگان هر چند که دختر باشند دو سهم می‏برند و دختر زادگان هر چند که پسر باشند یک سهم می‏برند البته این در صورتی است که در حال مرگ مورث هیچیک از فرزندان بلاواسطه او، زنده نباشند و گرنه ارث از آن او خواهد بود و نوه و نتیجه و نبیره ارث نمی‏برند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 327 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان حکمی از ارث
در آیه «فَإِنْ کُنَّ نِساءً فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثا ما تَرَکَ» از ظاهر وقوع این جمله بعد از جمله: «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ» بر مى‏آید که جمله نامبرده عطف شده است بر معطوف علیهى حذف شده و تقدیرى کانه فرموده: گفتیم پسر دو برابر دختر مى‏برد در صورتى که متوفى هم پسر داشته باشد و هم دختر و یا هم برادر داشته باشد، هم خواهر، حال اگر ورثه او در هر طبقه که هستند تنها زنان باشند حکمش چنین و چنان است و حذف معطوف علیه در ادبیات عملى است شایع و این آیه شریفه از همان باب است: «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ، فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ»(بقره/196) و آیه: «أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ، فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ»(بقره/184) یعنى جمله: «فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ ...»(بقره/196) و جمله: «فَمَنْ کانَ ...»(بقره/184) معطوف است به جمله‏اى مقدر.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 328 و 329 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  میزان سهم ارث دو دختر
در اینجا سهم دو دختر را ذکر نکرد، برای اینکه از جمله قبلی یعنی «للذکر مثل حظ الانثیین» به دست می‏آمد، چون وقتی نر و ماده هر دو وارث کسی باشند و سهم مذکر مثل سهم دو مونث باشد، ارث به سه قسمت تقسیم می‏شود، دو قسمت از آن مذکر و یک قسمت از آن مونث می‏شود، در نتیجه سهم یک مونث یک ثلث خواهد بود و قهرا سهم دو مونث دو ثلث می‏شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 329 و 330 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پدر و مادر جز طبقه اول وراث
اینکه آیه پدر و مادر را عطف کرده بر اولاد ، خود دلالتی است بر اینکه پدر و مادر در طبقات ارث هم طبقه اولادند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 330 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  برادران میت جز طبقه دوم وراث
اینکه فرمود: «وَ وَرِثَهُ أَبَواهُ ...» معنایش این است که وارث میت منحصر در پدر و مادر باشد، و واقع شدن جمله: «فَإِنْ کانَ لَهُ إِخْوَةٌ ...» بعد از جمله: «فَإِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلَدٌ وَ وَرِثَهُ أَبَواهُ» دلالت دارد بر اینکه اخوة( برادران ) در طبقه دوم قرار دارند و بعد از پسران و دخترانند، یعنی با وجود پسران و دختران میت، برادران از میت ارث نمی‏برند، تنها اثری که در وجود اخوة هست، این است که نمی‏گذارند مادر ثلث ببرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 330 و 331 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تاکید بر سهیم کردن خویشاوندان در ارث
در جمله «من بعد وصیة یوصی بها او دین» منظور از وصیت همان دستور استحبابی در آیه: «کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ»(بقره/180) که مى‏فرماید: اگر مرگ کسى نزدیک شد و مال بسیارى داشت، خوب است علاوه بر ارثى که خدا براى پدر و مادر معین کرده، سهمى براى آن دو و براى خویشاوندان معین کند.
در اینجا این سؤال پیش مى‏آید که دستور مستحبى از نظر اهمیت بعد از وظیفه واجب قرار دارد و جا داشت اول مساله قرض را که دادنش واجب است ذکر کند، بعد از آن این دستور مستحبى را، در پاسخ مى‏گوئیم: بله همین طور است و لیکن بسا مى‏شود که دستور غیر اهم در هنگام بیان کردن (نه در عمل) جلوتر از اهم بیان مى‏شود، از این بابت که وظیفه اهم به خاطر قوت ثبوتش احتیاجى به سفارش ندارد، به خلاف غیر اهم که آن نیازمند تاکید و تشدید است و یکى از وسایل تاکید و تشدید همین است که جلوتر ذکر شود و بنا بر این بیان، پس جمله: «أو دین» طبعا در مقام اضراب و ترقى خواهد بود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 331 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احترام به وصیت میت
اینکه وصیت را به وصف «یوصی بها» توصیف کرد، وجهش این است که خواست تاکید را برساند و این توصیف علاوه بر تاکید خالی از این اشعار نیست که ورثه باید رعایت احترام میت را بکنند و به وصیتی که کرده عمل نمایند. همچنانکه در آیه سوره بقره که گذشت دنبالش به این نکته تصریح نموده و فرمود: «فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علی الذین یبدلونه»( البقره/181). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 331 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : وصیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت مقدم شدن آباء بر ابناء در آیه
اینکه آباء را جلوتر از ابناء ذکر کرد اشاره دارد به اینکه ارث آباء زودتر به ورثه می‏رسد تا ارث ابناء، همچنان که در آیه:«ان الصفا و المروة من شعائر الله»(البقره/158) گفتیم جلوتر ذکر کردن صفا دلالت دارد بر اینکه سعی را باید از صفا شروع کرد. رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) در این باره فرمود: آغاز کن از نقطه‏ای که خدای تعالی از آن نقطه آغاز کرده تا آخر حدیث. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 332 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  میزان سهم وراث بر طبق آثار رحم
مساله ارث و اختلاف سهام در آن، طبق آثارى که رحم دارد و اختلاف درجه‏اى که عواطف انسانى نسبت به ارحام دارد تنظیم شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 332 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تشریع احکام ارث بر طبق تکوین
و آیه مورد بحث که می‏فرماید:« آباؤکم و ابناءکم لا تدرون ایهم اقرب لکم نفعا» خود یکی از شواهد بر این معنا است که خدای تعالی حکم ارث را (مانند تمامی احکام دیگر اسلام ) بر طبق احکام تکوینی و خارجی تشریع فرموده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 332 و 333 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تقسیم ارث برطبق طبقات ارحام
چه بسا که از آیه یعنی جمله:« آباؤکم و ابناؤکم ... » تقدم اولاد اولاد بر اجداد و جدات استفاده بشود و یا حداقل استشمام گردد، برای اینکه اجداد و جدات با وجود اولاد و فرزندان اولاد، ارث نمی‏برند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 333 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  لا یتغیر بودن حکم سهام ارث
در جمله «فَرِیضَةً مِنَ اللَّه» ظاهرا منصوب بودن کلمه «فریضة» به خاطر فعل تقدیرى باشد و تقدیر کلام «خذوا فریضة» و یا «الزموا فریضة» و یا امثال اینها باشد، یعنى شما این حکم را به عنوان یک فریضه بگیرید و یا متعهد به آن باشید و این جمله تاکیدى بالغ و شدید است بر اینکه سهام نامبرده از ناحیه خداى تعالى به شما پیشنهاد شده و حکمى است معین و لا یتغیر. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 333 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان سهام طبقه اول از طبقات ارث
این آیه شریفه متکفل بیان سهام طبقه اول از طبقات ارث است و طبقه اول عبارتند از: اولاد و پدر و مادر در همه تقدیرهایش چرا که سهم آنان بطور واضح در قرآن آمده مانند:
1- سهم پدر و مادر با وجود اولاد که هر یک سدس (یک ششم) مى‏برند.
2- و سهم پدر و مادر با نبود اولاد که پدر یک سدس مى‏برد (یک ششم) و مادر یک ثلث (یک سوم) اگر میت برادر نداشته باشد، و گرنه او هم یک سدس (یک ششم) مى‏برد.
3- و سهم یک دختر نصف مال است.
4- و سهم چند دختر در صورتى که وارث دیگرى نباشد که دو ثلث (دو سوم) مى‏برند.
5- و سهم پسران و دختران در صورتى که هر دو بوده باشند که پسران دو برابر دختران مى‏برند.
6- و ملحق به این قسم است ارث دو دختر که آن نیز به بیانى که گذشت دو ثلث (دو سوم) است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 333 و 334 قالب : احکام موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  در مساله ارث بین رسول خدا(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و سایرین فرقى نیست‏
این را هم باید دانست که مقتضاى اطلاق آیه این است که در ارث دادن مال و بهره‏ور ساختن ورثه بین رسول خدا (ص) و سایر مردم فرقى نیست، نظیر این اطلاق و یا به عبارت دیگر عمومیت حکم در آیه: «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ ...»(نساء/7) گذشت و اینکه بعضى‏ها جسته گریخته گفته‏اند که: خطابهاى عمومى قرآن شامل رسول خدا (ص) نمى‏شود، چون به زبان خود آن جناب جارى شده، سخنى است که نباید بدان اعتنا کرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 334 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول آیات ارث
جابر بن عبد اللَّه روایت آورده که گفت: رسول خدا (ص) و ابو بکر با عده‏اى از قبیله بنى سلمه با پاى پیاده بعیادتم مى‏آمدند، رسول خدا (ص) وقتى مرا دید که دیگر بیهوش گشته و حواسى برایم نمانده و چیزى را تشخیص نمیدهم، دستور داد آب آوردند، وضو گرفت و آب وضویش را بر من پاشید، که در دم بهوش آمده برخاستم، عرضه داشتم: یا رسول اللَّه در باره اموالم چه دستور مى‏دهى؟ (کنایه از اینکه انسان وقتى مى‏خواهد بمیرد در باره اموالش چه کند)؟ در پاسخ او آیه شریفه: «یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِی أَوْلادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ» نازل گردید.

علامه طباطبایی: در سابق مکرر گذشت که گفتیم: مانع ندارد که در باره شان نزول یک آیه به سبب‏هاى متعددى روایت وارد شود، و همه این سبب‏ها و قصه‏ها که در روایت آمده‏ شأن نزول یک آیه باشد، و منافات ندارد که عنایت آیه نامبرده منحصر در یکى از آن قصه‏ها نباشد، و مانعى ندارد که نزول آیه مصادف با پیش آمدن مضمون همه آن روایات باشد: پس نباید در این زمینه پافشارى کرد که سؤال در روایت با جوابش نمى‏خواند. (ادامه بیانات علامه در توضیحات ذکر شده است.)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 344 و 345 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان منشأ تعصیب
1-ابن جریر و ابن ابی حاتم از ابن عباس روایت آورده‏اند که گفت: وقتی آیه فرائض یعنی سهامی که خدا برای ارث فرزندان دختر و پسر و برای پدر و مادر نازل شد مردم خوششان نیامد، یا حداقل بعضی از مردم به اعتراض برخاسته، گفتند: یک چهارم و یا یک هشتم مال را به همسر میت بدهیم؟ و نصف مال را به یک دختر؟ و آیا به کودک صغیر هم ارث بدهیم؟ با اینکه اینگونه بازماندگان نمی‏توانند با احدی جنگ کنند، و غنیمتی به دست آورند؟ و منشا این اعتراض رسم دوران جاهلیت آنان بود، که ارث را تنها به وارثانی می‏دادند که می‏توانستند کار زار کنند، در نتیجه ارث هر کس تنها به قوی‏تر و بزرگترین فرزندان او و یا اقوام او می‏رسید.

علامه طباطبایی: منشا تعصیب هم همین رسم بوده، و تعصیب عبارت است از اینکه میراث را تنها بخویشاوندان پدرى میت بدهند، البته در صورتى که میت پسرى بزرگ و کار آمد براى قتال نداشته باشد. (ادامه بیانات علامه در توضیحات ذکر شده است.)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 345 و 346 قالب : روایی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خلیفه دوم بنیانگذار عول در ارث
1-حاکم و بیهقى از ابن عباس روایت کرده‏اند که گفت: اولین کسى که در باب ارث عول را سنت کرد عمر بن خطاب بود که نظام آن را بر هم زد، و گفت: به خدا نمى‏دانم با شما چه کنم، و به خدا سوگند نمى‏دانم کدامتان را خدا مقدم و کدامتان را مؤخر دانسته، و به خدا سوگند در این مال بى‏ارزش چیزى بهتر از این نمى‏دانم که بطور مساوى در بینتان تقسیم کنم.
ابن عباس سپس گفت: به خدا سوگند اگر مقدم مى‏داشت کسى را که خدا مقدمش داشته، هرگز هیچ فریضه و سهامى کوتاه نمى‏آمد، شخصى پرسید خداى تعالى کدام فریضه را مقدم داشته؟ گفت: هر فریضه‏اى که خداى تعالى براى صورت کمبودش هم فریضه معین کرده آن همان فریضه‏اى است که خدا مقدمش داشته، و هر فریضه‏اى که وقتى از فرض خودش زایل شود دیگر فریضه دیگرى ندارد و تنها ما بقى را مى‏برد آن همان فریضه‏اى است که خدا مؤخرش داشته، پس مثال مقدم زن و شوهر و مادر است، و مثال مؤخر خواهران و دخترانند، و در نتیجه اگر در موردى هم مقدم وارث باشد و هم مؤخر، اول باید ارث مقدم را جدا نموده، حق او را بطور کامل به او داد، اگر چیزى باقى ماند بین خواهران و یا دختران تقسیم مى‏شود و اگر چیزى باقى نماند چیزى به آنان داده نمى‏شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 346 تا 350 قالب : روایی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عدم تجاوز سهام ارث از رقم شش
امام باقر(علیه السلام) در ضمن حدیثى فرموده‏: امیر المؤمنین(علیه‏السلام) می‏فرمود: خدائی که عدد ریگهای عالج را می‏داند البته می‏داند که هرگز سهام کمتر از شش نمی‏شود، شما هم اگر وجه آنرا در یابید خواهید دید که سهام از رقم شش تجاوز نمی‏کند.

علامه طباطبایی: در کتاب صحاح اللغة آمده: کلمه (عالج) به معناى قسمتى از بیابان است که ریگزار باشد. و اینکه در روایت فرمود: «ان السهام لا تعول على ستة» معنایش این است که سهام از رقم شش تجاوز نکرده، و در هیچ فرضى تغییر نمى‏کند، و منظور از رقم شش همان سهامى است که در قرآن آمده، یعنى: نصف (2: 1) و ثلث (3: 1) و ثلثان (3: 2) و ربع (4: 1) و سدس (6: 1) و ثمن (8: 1).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 348 و 349 قالب : روایی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دو برادر، مانع ثلث بردن مادر از ارث
امام صادق(علیه‏السلام) فرمود: مانع ثلث بردن مادر، تنها دو برادر و یا چهار خواهر است، البته برادر و خواهر پدر مادری و یا پدری اما یک برادر حاجب و مانع نمی‏شود.

علامه طباطبایی: و اخبار در این باره بسیار زیاد است، و اما برادران مادری از آنجائیکه از طرف مادر به میت ارتباط پیدا می‏کنند نمی‏توانند حاجب مادر شوند بلکه در این صورت خود مادر حاجب ایشان است، و در اخبار شیعه و سنی نیز آمده که برادران، مانع ثلث بردن مادرند با این که خودشان ارث نمی‏برند چون در طبقه دومند و مادر از طبقه اول است، پس حاجب شدن برادران از ثلث بردن مادر با اینکه خودشان ارث نمی‏برند، بخاطر رعایت حال پدر بوده (که خرج دهنده فرزندان خویش یعنی برادران میت است) برای این است که زائد بر فریضه به او رد شود و به همین جهت است که برادران مادری حاجب مادر نمی‏شوند چون خرجشان به گردن پدر خودشان خواهد بود نه پدر میت.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 350 و 351 قالب : روایی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ادای دین میت قبل از عمل به وصیت
در مجمع البیان‏ در ذیل جمله:«من بعد وصیة یوصی بها او دین» از امیر المؤمنین(علیه‏السلام) روایت آورده که فرمود: (هر چند هنگام خواندن قرآن) شما در این آیه وصیت را قبل از دین می‏خوانید و (لیکن در مقام عمل) رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) حکم کرد به اینکه قبل از عمل بوصیت میت باید قرض او داده شود.

علامه طباطبایی: این روایت را سیوطى نیز در الدر المنثور (ج 2 ص 126) از عده‏اى از صاحبان کتاب حدیث و تفسیر نقل کرده است‏. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 351 قالب : روایی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تاریخ ارث بردن در جامعه بشری
مال و مخصوصا مال بی صاحب چیزی است که انسان طبیعتا خواستار آن بوده و علاقمند است آن مال را در حوائج خود صرف کند همچنین از قدیم الایم نیز افراد برخی را بر خود نزدیک می دانستند مثلا فرزند به پدر نزدیک تراز دیگران است(و رابطه خویشاوندی وجود داشته است) که لازمه این دو امر این است که مساله ارث نیز از قدیم‏ترین عهدهای اجتماعی باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 353 و 354 قالب : تاریخی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تحول تدریجی ارث
سنت‏هایی که در مورد ارث وجود داشت چون نمی‏توانست خواسته و قریحه فطرت بشر را تضمین نماید، قهرا دستخوش تغییرها و دگرگونی‏ها می گردید، ولی قانون ارثی اسلام از اولین روزی که ظهور یافت تا به امروز که نزدیک چهارده قرن است عمر کرده است .(زیرا که مطابق با فطرت می باشد)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 354 و 355 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وراثت در بین امتهاى متمدن:(محرومیت زنان و فرزندان صغیر از ارث)
در روزهای نزول قرآن محرومیت زنان از ارث سنتی بوده که در همه دنیا و اقوام و ملل دنیا جاری بوده و زن به عنوان اینکه همسر است یا مادر است یا دختر و یا خواهر ارث نمی‏برده، و اگر استثناء به زنی چیزی از مال را می‏داده‏اند به عناوین مختلف دیگر بوده، و نیز این سنت که اطفال صغار و ایتام را ارث ندهند مگر در بعضی موارد به عنوان ولدیت و قیمومت همیشگی، در همه جا مرسوم بوده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 355 تا 358 قالب : تاریخی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فطرت بشر، ریشه و اساس حقیقى احکام اسلام
اسلام ریشه و اساس حقیقى و درست احکام و قوانین بشرى را فطرت بشر مى‏داند، فطرتى که همه بشر بر آن خلق شده‏اند، چون خلقت خدا تبدیل پذیر نیست، و خداى تعالى بر اساس این دیدگاه پایه مساله ارث را، رحم قرار داده، که آن خود نیز فطرت و خلقت ثابت است، به این معنا که ارث بردن پسرخواندگان را لغو نموده، مى‏فرماید: «وَ ما جَعَلَ أَدْعِیاءَکُمْ أَبْناءَکُمْ ذلِکُمْ قَوْلُکُمْ بِأَفْواهِکُمْ، وَ اللَّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَ هُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ، ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ، فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آباءَهُمْ فَإِخْوانُکُمْ فِی الدِّینِ وَ مَوالِیکُمْ»(الاحزاب/4-5). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 359 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اصول نحوه ارث در اسلام
اسلام در مساله ارث دو اصل اساسی را معیار قرار داد. اول اصل رحم یعنی عنصری که مشترک است بین انسان و خویشاوندانش، که در این عنصر فرقی بین نر و ماده و کوچک و ... نیست و دوم اصل اختلاف مرد و زن انسان(که این اختلاف ناشی از) نحوه وجود قریحه‏های آن دو است، قریحه‏هائی که از اختلاف آن دو و از تجهیز آفرینش آن دو ناشی می‏شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 360 تا 362 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حق ارث بر کودکان و زنان در اسلام
در اسلام ایتام صغیر نیز دارای سهم ارث شدند و از این نظر تفاوتی با مردان قوی و کبیر ندارند همجنین زنان نیز از حق ارث برخوردار شدند و علت اختلاف در سهم ارث که از مردان کم تر است گفتیم که به تفاوت در قریحه و وظایف آن دو جنس بر می گردد مثلا مرد وظیفه دارد که خرج زن را بدهد و...

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 362 تا 365 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شخصیت زن از نظر اسلام‏
زن در اسلام داراى شخصیتى است مساوى با شخصیت مرد، و مانند او در اراده و خواسته‏اش، و عملش از هر جهت آزاد است و وضع او هیچ تفاوتى با مرد ندارد، مگر در آنچه که مربوط به وضع خلقتى او است، و روحیه خاص به خود او، آن را اقتضا مى‏کند که در اینگونه امور البته وضعش با وضع مرد مختلف است، زندگى زن زندگى احساسى و از مرد زندگى‏ تعقلى است، و به همین جهت اسلام از ثروت روى زمین دو ثلث را در اختیار مرد قرار داد، تا در دنیا، تدبیر تعقل ما فوق تدبیر احساس و عاطفه قرار گیرد، و نواقصى که در کار زن و تدبیر احساسیش رخ مى‏دهد، (چون مداخلات زن در مرحله تصرف بیش از مرد است) بوسیله نیروى تعقل مرد جبران گردد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 362 تا 365 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ترجمة المیزان ج : 4، ص : 365 تا 367
قوانین ارثى که در عصر حاضر در جریان است هر چند که از نظر کم و کیف به بیانى که بطور اجمال مى‏آید با قانون ارث اسلامى مخالف است، الا اینکه همین قوانین در پیدایش و استقرارش از سنت ارثى اسلامى کمک گرفت، با اینکه بین زمان پیدایش این قوانین و زمان ظهور قانون اسلام فرقهاى بسیارى هست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 365 تا 367 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تفاوت اساسی اسلام با سایر سنت ها در ارث
تفاوت اساسى و جوهرى سنت اسلامى با سایر سنت‏ها(در بحث ارث) همانا در غرض و هدف از این سنت است، که در اسلام غرض از قانون ارث این است که دنیا به صلاح خود برسد، و غرض سایر سنت‏ها این است که اشخاص به هوا و هوس خود نائل گردند، و همه تفاوتهاى جزئى برگشتش به این تفاوت جوهرى است‏، قرآن کریم بسیاری از هوا و هوسهای آدمی را اشتهای کاذب دانسته، می‏فرماید: «و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون »(البقره/216) و نیز در باره چگونه معاشرت کردن با زنان می‏فرماید:« و عاشروهن بالمعروف فان کرهتموهن فعسی ان تکرهوا شیئا و یجعل الله فیه خیرا کثیرا »(النساء/19). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 367 و 368 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انحصار حکم ارث از ناحیه خداوند
1-سعید بن منصور از عطاء روایت آورده که‏ روایت آورده که گفت: من به ابن عباس گفتم: مردم نه به گفته تو عمل می‏کنند نه به نظریه من، اگر من و تو بمیریم دیگر هیچ ارثی را طبق گفته ما تقسیم نمی‏کنند، ابن عباس گفت: من حاضرم با مردم مباهله کنم، ما از یکسو و مردم از سوی دیگر دست به رکن خانه کعبه بگذاریم، و از خدای تعالی بخواهیم هر یک از دو طرف را که بر باطل است مورد لعنت خود قرار داده، هلاک کند، چون من ایمان دارم که خدای تعالی به حکم آنان حکم نکرده است.

علامه طباطبایی: این معنا از طرق شیعه نیز از ابن عباس روایت شده که روایتش از نظر خواننده می‏گذرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏4، ص: 347 قالب : روایی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث - سيد علي بهبهاني
گرچه دریافتى ارث زن نصف مرد است، ولى بهره‏گیرى‏اش دو برابر مرد است. فرض کنید مقدار موجودى 30 باشد که دختر 10 و پسر 20 مى‏برد، ولى دختر به خاطر آنکه تعهّدى ندارد، سهم خود را پس‏انداز مى‏کند و براى مخارج زندگى از سهم پسر که 20 بود بهره‏مند مى‏شود. پس نیاز خود را از سهم مرد تأمین کرده و سهم خود را ذخیره دارد. بنابراین دختر در گرفتن نصف مى‏گیرد، ولى در بهره‏گیرى کاملاً تأمین است.
در حدیثى از امام جوادعلیه السلام آمده است: هیچگونه هزینه فردى واجتماعى بر عهده زن نیست، علاوه بر آنکه هنگام ازدواج مهریه مى‏گیرد، ولى مرد هم مهریه مى‏دهد، هم خرج زن را عهده‏دار است. زن بى‏هیچ مسئولیّتى سهم ارث دریافت مى‏کند وحقّ پس‏انداز دارد ولى در بهره‏گیرى، از همان سهم مرد بهره مى‏گیرد.
احکام ارث، در تورات نیز بیان شده و در انجیل آمده است که مسیح گفت: من نیامده‏ام تا احکام تورات را تغییر دهم.
عرب جاهلى، زنان و کودکان را از ارث محروم مى‏کرد، ولى اسلام براى هریک از فرزند و همسر، متناسب با نیازهاى آنان سهم الارث قرار داد.
رسیدن ارث به فرزند، انگیزه‏ى فعّالیت بیشتر است. اگر انسان بداند که اموالش به فرزندش نمى‏رسد، چندان تحرّک از خود نشان نمى‏دهد. در فرانسه، هنگامى که قانون ارث لغو شد، فعّالیت‏هاى اقتصادى ضعیف شد.
بیشتر بودن سهم فرزندان متوفّى از والدین او، شاید براى آن است که والدین، سال‏هاى پایانى عمر را مى‏گذرانند و نیاز کمترى دارند. اگر متوفّى برادر نداشت، سهم مادر یک سوّم، و اگر داشت یک ششم، و باقى براى پدر است. شاید بدان جهت که مخارج برادران متوفّى معمولاً به عهده‏ى پدر است، نه مادر.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : احکام موضوع اصلی : ارث گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول - . پوربافراني
"عبد الرحمن بن ثابت انصارى" برادر "حسان بن ثابت" شاعر معروف صدر اسلام، از دنیا رفت در حالى که یک همسر و پنج برادر از او به یادگار مانده بود. برادران میراث عبد الرحمن را در میان خود قسمت کردند و به همسر او چیزى ندادند. او جریان را به خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) عرض کرد، و از آنها شکایت نمود، در این هنگام این آیات نازل شد و در آن، میراث همسران دقیقا تعیین گردید. همچنین از "جابر بن عبد اللَّه" نقل شده که می گوید: بیمار شده بودم، پیامبر (صلی الله علیه و آله) از من عیادت کرد، من بى هوش شده بودم، پیامبر (صلی الله علیه و آله) آبى خواست و با مقدارى از آن وضو گرفت، و بقیه را بر من پاشید و من به هوش آمدم. عرض کردم: اى رسول خدا! تکلیف اموال من بعد از مرگم چه خواهد شد؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) خاموش گشت، چیزى نگذشت که آیات 11 و 12 نازل گردید و سهم وراث در آن تعیین شد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : شأن نزول موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ناقصات العقول نه ناقصات العقل - محمد عطار
عَقَلَ الشئ عَقلاً: فهِمَهُ وتدبّره
عَقَلَ القتیل: أدّی دِیّته
اعقل الرجل: وجب علیه الزکاة
المعقلة: الغرامة، الدیّة.
ناقصات العقول: ناقصات الدیّة والغرامة والإلتزامات والواجبات الشرعیة والقانونیة والاجتماعیة والفرائض کالصلاة والصوم والنفقة و...
= مسئوولیِت شرعی واجتماعی زن کمتر (ناقص) از مرد هست.
به احکام زن رجوع کنید.
بإین خاطر؛ زن را مانند مرد؛ نباید جریمه یا مجازات شود؛ بالأخص وقتیکه حامله هست یا نوزاد دارد.
واین امر مُهم در احکام مدنی غافل واقع شد و در احکام شرعی وعرفی به خوبی لحاظ نشد.
زن باید زن بماند ومانند زن را(نه مرد) باهاش باید رفتار کرد(تشویق، پادداشت یا مجازات یا ...)؛ ومسئولیّتها وکارهای مردانه به زن نباید واگذارشود
چونکه خارج از فطرت الأنوثة وخصلتهای ژنتیک وتوانائیهای بالقوّه از بدو توَلُّد نهادینه شد.
"أَلاَّ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی"

قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : ما رأیت من ضعیفات الدین و ناقصات العقول ...
معاشر الناس، إن النساء نواقص الایمان، نواقص الحظوظ، نواقص العقول،...

نواقص الحظوظ: حقوق شرعی (مانند إرث ) کمتر از مرد سهم (نصیب) دارند.
نواقص العقول: مجازات شرعی‌( مانند دیّة) کمتر از مرد جریمه میشن.

ناقصات العقول(به دلیل "ناقصات الحظوظ"): عقول از عقل (مغز) نیست.
کاملا اشتباه ودر عربی مفهومی ندارد
ناقصات العقل: کم عقلی وکم فهمی وکم تدبیری ... مختص زن نیست؛
هرکسی(مرد یا زن یا حتی ملّت) با محرومیت از دانش وتجربه وموعظه به نقصان عقل مبتلا میشه.
حتی دانشمند اگه از کسب علم وتجربه دست میکشه به کم عقلی وناتوانائی ذهن مبتلا میشه.
کاشکی عربی با فارسی خلط نشده بود واینهمه مصائب وفجایع برداشتهای اشتباه از احادیت
وقرآن منجر نمی شد.
ملّت "ناقص العقول"(از عقل) میشه وقتیکه دانشمند ندارد.
ملّت "ناقص العقول" میشه اگه مُستعمر ومُحتل ( تحت احتلال واستعمار) میشه. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : لغت نامه عربی - عربی متعدد قالب : لغوی موضوع اصلی : زن گوینده : محمد عطار
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سهم الارث دختر و پسر - علي اکبر صوفي نيارکي
1- در روزهای نزول قرآن در هیچ کدام از تمدن های آن روز هرگز به زنان ارث نمی دادند،با استناد به کتاب های تاریخی معتبر برای نمونه می توان گفت به طور مثال در تمدن یونان: افلاطون و ارسطو به عنوان مشاهیر آن تمدن کهن، معتقد بودند که زن، تنها براى خدمت به مرد و دوام نسل به وجود آمده است و شخصیتى بین انسان و حیوان دارد- در شرق دنیاى آن روز نیز ؛ مانند هند و چین و ژاپن و مصر که ریشه در تمدن کهن داشت، این محرومیت حکمفرما بود؛ به‏گونه‏اى که در مصر قدیم، ارث به پسر بزرگتر منتقل مى‏شد و برادران و خواهران و زنان از ارث بردن محروم بودند. در تمدن هند، طبق مجموعه قوانین «مانو»، زن از ارث محروم بود و تحت قیمومت مرد قرار داشت. طبق این قانون، پس از مرگ پدر، اموال او به فرزندان پسرش منتقل مى‏شد. هرگاه متوفى جز دختر، فرزند دیگرى نداشته باشد، باید دخترش را مکلف به تولید پسرى کرد، تا آن پسر بتواند وارث قانونى جد مادرى خود گردد. در برخى از قبایل هندى، زن پس از شوهرش به عنوان ترکه به ارث مى‏رسید و یا بر اساس رسم «ساتى» او را به همراه جسد شوهرش در آتش مى‏افکندند و یا او را خفه کرده و به همراه شوهرش در گور مى‏نهادند و این امر را نشانه اعلام وفادارى و عشق زن هندى به شوهرش قلمداد مى‏کردند. در چین و ژاپن، بویژه در عصر کنفوسیوس، پدر مالک زن و فرزندان به شمار مى‏رفت؛ حتى حق داشت، آنها را بکشد. گاهى زن وظیفه داشت، براى اثبات وفادارى به شوهر، خود را بکشد. مادران همواره آرزوى داشتن پسر مى‏کردند. دختران و زنان از ارث محروم بودند.درکشورهای اروپایی مانند فرانسه، در مناطق ژرمنى براى زن مطلقا حقى قائل نبودند. قانون مدنى ناپلئون، زن را در شمار ورثه قرار داد. کمتر موردى اتفاق مى‏افتاد که زن از دارایى شوهر ارث ببرد. در مارس 1891 میراث ثابتى براى زن پیش‏بینى شد که در هر صورت از میراث شوهر محروم نگردد .در انگلستان نیز تا چندى قبل، تمامى ماترک پدر، تنها به پسر ارشد منتقل مى‏شد و اگر متوفى فرزند ارشد پسر نداشت، ارث منحصر به فرزندان پسر بود. در میان اعراب،زن مانند کالا خرید و فروش مى‏شد و از هرگونه حقوق اجتماعى و فردى، حتى ارث به طور کلى محروم بود. در تمدن ایران باستان اساسا زن جزئى از اموال و دارایى متوفى به شمار مى‏آمد. میان آریایى‏ها محرومیت دختر از ارث، یک قاعده بود؛ ولى هرگاه پدر مى‏مرد و دختر ازدواج نکرده بود، مى‏توانست به اندازه نصف سهم پسر از ترکه پدرش برخوردار گردد. در این نظام (با توجه به این که نکاح با محارم و تعدد زوجات رایج بود.)، بسیار اتفاق مى‏افتاد که از میان زنان، زنى که بیشتر از دیگران محبوب شوهر بود، به عنوان یکى از پسران وى پذیرفته شده و تمامى ترکه شوهر به او تعلق مى‏گرفت و بقیه زنان، از ارث محروم بودند. همچنین در تمدن ایران باستان به دخترانى که شوهر کرده بودند نیز به جهت این که مال پدر به خارج از خانواده منتقل نشود، ارث نمى‏دادند؛ ولى به دخترانى که هنوز ازدواج نکرده بودند، به اندازه نصف سهم پسر ارث مى‏دادند. بنابراین، اگر دخترى ازدواج مى‏کرد (مشروع یا نا مشروع)، از پدر یا کفیل خود ارث نمى‏برد. در شریعت یهود ومسحیت ، اصل کلى مبتنى بر محرومیت زنان از ارث بود و بحثى درباره ارث نمى‏یابیم. خلاصه اینکه در دنیاى قبل از اسلام، براى زن حقوق ارثى مستقل و مسلّمى قائل نبود، یا اصلا به او ارث نمى‏داد و یا اگر مى‏داد به صورت سهم قطعى و مفروض نبود؛ بلکه احتمال داشت که به عنوان وصیت، مالى را براى زن بگذارد و یا به عنوان پسر خوانده و در واقع به جاى پسر ارشد، او را وارث و اداره کننده اموال خود قرار دهد؛ چنان که «شاه زن» درایران از چنین وضعى برخوردار بود. به دیگر عبارت، محرومیت زن از ارث، سنت رایج و حاکم بر دنیاى قبل از اسلام بود؛ به گونه‏اى که زن تحت هیچ یک از عناوین: همسر، مادر، دختر و خواهر (که در شریعت اسلام تشریع شده) ارث نمى‏برد؛ مگر احیانا تحت عناوین دیگر، به او مالى داده مى‏شد که در آن صورت هم داراى استقلال کامل مالى و اختیارى در صرف اموالش نداشت. میراث زن، در شریعت اسلام: با ظهور اسلام وتعلیمات ویژه آن، موقعیت زن وارد مرحله نوینى گردید. در این دوره بود که زن در سایه دستورات حیات‏بخش اسلام، از کلیه حقوق فردى و اجتماعى و انسانى‏برخوردار شد. اسلام درباره حقّ برخوردارى زن از ارث (حق فردى)، انقلاب عظیمى به وجود آورد و به زنان، حق ارث عطا کرد و تمام قوانین ظالمانه دوران جاهلیت را (که بر پایه اعتقادات و آداب و رسوم قبیلهاى بود) نسخ نمود. اسلام نه تنها حق ارث براى زنان تشریع نمود، بلکه به ارث برده شدن زنان را (که در آن عصر امرى رایج بود) نیز ممنوع کرد. سوره نسا آیه18 و همچنین قرآن کریم در سوره نساء، با عادات و رسوم غلطى که زنان، کودکان و افراد تانوان را از ارث محروم مى‏ساخت، به مبارزه برخاست و بر روى تمام آن قوانین غلط، خط بطلان کشید . سوره نسا آیه7( براى مردان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان از خود به جا مى‏گذارند سهمى است. براى زنان نیز از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان به جا مى‏گذارند سهمى است؛ خواه آن مال کم باشد یا زیاد بنابراین، هیچ کس حق ندارد که سهم دیگرى را غصب کند. سپس در پایان آیه شریفه براى تأکید مطلب مى‏فرماید: «این سهمى است تعیین شده و لازم الأداء.» تا هیچ‏گونه تردید در این بحث باقى نماند) منبع مطالب :خلاصه ای از مقاله عسکری اسلامپور کریمی -رواق اندیشه-1383-شماره35
2-از نظر جمله ‏بندى و طرز بیان در این آیه ارث دختران اصل قرار داده شده و ارث پسران به صورت فرع و با مقایسه به آن تعیین گردیده ، زیرا مى‏گوید : پسران دو برابر سهم دختران میبرند و این یک نوع تاکید روى ارث بردن دختران و مبارزه با سنتهاى جاهلى است که آنها را به کلى محروم مى‏کردند(تفسیر نمونه)
3- زن در اسلام داراى شخصیتى است مساوى با شخصیت مرد،اما چون ... زندگى زن زندگى احساسى و اما زندگى‏ مرد عقلانی است، و به همین جهت اسلام از ثروت روى زمین دو ثلث را در اختیار مرد قرار داد، تا در دنیا، تدبیر تعقل ما فوق تدبیر احساس و عاطفه قرار گیرد، و نواقصى که در کار زن و تدبیر احساسیش رخ مى‏دهد، (چون مداخلات زن در مرحله تصرف بیش از مرد است) بوسیله نیروى تعقل مرد جبران گردد(تفسیر المیزان )
4- در اسلام غرض از قانون ارث این است که دنیا به صلاح خود برسد، و غرض سایر سنت‏ها این است که اشخاص به هوا و هوس خود نائل گردند.(تفسیر المیزان)
5- امام جواد (ع) می فرمایند : هیچگونه هزینه فردى واجتماعى بر عهده زن نیست، علاوه بر آنکه هنگام ازدواج مهریه مى‏گیرد، ولى مرد هم مهریه مى‏دهد، هم خرج زن را عهده‏ دار است. زن بى‏ هیچ مسئولیّتى سهم ارث دریافت مى‏کند وحقّ پس‏ انداز دارد ولى در بهره‏ گیرى، از همان سهم مرد بهره مى‏گیرد.(تفسیر نور) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفاسیر قرآن-روایات-تجربیات علمی قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علی اکبر صوفی نیارکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.