از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و رفعنا فوقهم الطور بمیثاقهم و قلنا لهم ادخلوا الباب سجدا و قلنالهم لا تعدوا فی السبت و اخذنا منهم میثاقا غلیظا):(و به مقتضای پیمانی که بسته بودند کوه طور را بر بالای سر آنان بلند کردیم و به آنان گفتیم :از این دروازه سجده کنان داخل شوید و نیز دستورشان دادیم که از فرمان مربوط به شنبه تجاور نکنید و از آنان پیمانی سخت محکم گرفتیم )، طور نام کوهی است که خداوند آن را برای ترساندن آنها از عظمت قدرت خود بر بالای سر آنها برافراشت ، بدون اینکه آنها را اکراه یا اجبار کند و منظور از میثاق ، پیمان محکمی بود که خداوند برای عمل به احکام تورات از آنان گرفته بود و اینکه به ایشان دستور داده شد که سجده کنان از باب حطه وارد شوند به جهت خشوع و خضوع در پیشگاه الهی و در نتیجه عفو و رحمت خدا بود، اما آنها عمل نکردند و به موسی (ع ) گفتند: خودت با پروردگارت بروید بجنگید و همچنین از آنها پیمان گرفته شد که در روز شنبه صید نکنند ،اما آنها حیله کردند و با دام نهادن در روزشنبه صید کردند و پیمان محکم الهی را نقض نمودند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي - تفسیر نور
مشابه این آیه، در سوره‏ى بقره آیات 63 و93 ونیز اعراف آیه‏ى 171 آمده است. منظور از پیمان خدا با بنى‏اسرائیل، همان است که در آیات 40 و 84 سوره‏ى بقره و 12 مائده آمده است. مکان‏هاى مقدّس، آداب ویژه‏اى دارد: «ادخلوا الباب سجّدا» نسبت به کوه طور، در قرآن آمده است: «فاخلع نعلیک» <414> در مورد خانه‏هاى پیامبر: «لاتدخلوا بیوت النبى حتّى یؤذن لکم» <415> درباره‏ى مساجد: «خذوا زینتکم عند کل مسجد» <416> درباره‏ى مسجد الحرام: «فلایقربوا المسجد الحرام» <417> درباره‏ى کعبه: «طهّرا بیتى» <418> و آداب دیگرى که نسبت به مساجد در کتب فقهى و منابع حدیثى آمده است. 1- در تربیت گاهى لازم است از اهرم ترس وارعاب استفاده شود. «و رفعنا فوقهم الطور» 2- اشتغال به کار هنگام تعطیلى وعبادت، نوعى تعدّى از مرز است. «لاتعدوا فى السّبت» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
( بمیثاقهم ) بسبب میثاقهم لیخافوا فلا ینقضوه ( و قلنا لهم ) و الطور مطل علیهم ( ادخلوا الباب سجدا ) و لا تعدوا فی السبت ، و قد أخذ منهم المیثاق علی ذلک ، و قولهم سمعنا و أطعنا ، و معاهدتهم علی أن یتموا علیه ثم نقضوه بعد . و قرئ : لا تعتدوا . و لا تعدوا ، بادغام التاء فی الدال . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 154)- باز آنها از خواب غفلت بیدار نشدند و از مرکب غرور و لجاجت پایین نیامدند، به همین جهت «ما کوه طور را بر بالاى سر آنها به حرکت درآوردیم، و در همان حال از آنها پیمان گرفتیم و به آنها گفتیم که به عنوان توبه از گناهانتان از در بیت المقدس با خضوع و خشوع وارد شوید، و نیز به آنها تأکید کردیم که در روز شنبه دست از کسب و کار بکشید و راه تعدى و تجاوز را پیش نگیرید (و از ماهیان دریا که در آن روز صیدش حرام بود استفاده نکنید) و در برابر همه اینها پیمان شدید از آنان گرفتیم» اما آنها به هیچ یک از این پیمانهاى مؤکد وفا نکردند! (وَ رَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِیثاقِهِمْ وَ قُلْنا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُلْنا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِی السَّبْتِ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِیثاقاً غَلِیظاً). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیر نمونه
باز آنها از خواب غفلت بیدار نشدند و از مرکب غرور پائین نیامدند ، به همین جهت ما کوه طور را بر بالاى سر آنها به حرکت در آوردیم ، و در همان حال از آنها پیمان گرفتیم و به آنها گفتیم که به عنوان توبه از گناهانتان از در بیت المقدس با خضوع و خشوع وارد شوید ، و نیز به آنها تاکید کردیم که در روز شنبه دست از کسب و کار بکشید و راه تعدى و تجاوز را پیش نگیرید و از ماهیان دریا که در آن روز صیدش حرام بود استفاده نکنید و در برابر همه اینها پیمان شدید از آنان گرفتیم اما آنها به هیچیک از این پیمانهاى مؤکد وفا نکردند ! ( و رفعنا فوقهم الطور بمیثاقهم و قلنا لهم ادخلوا الباب سجدا و قلنا لهم لا تعدوا فى السبت و اخذنا منهم میثاقا غلیظا ) .
آیا این جمعیت با این سوابق تاریک در این تقاضائى که از تو دارند صادق و راستگو هستند ؟ ! اگر آنها راست میگویند چرا صریح کتب آسمانى خود را در باره نشانه‏هاى آخرین پیامبر عمل نمى‏کنند و چرا این همه نشانه‏هاى روشن تو را نادیده میگیرند .
در اینجا ذکر دو نکته لازم به نظر میرسد : نخست اینکه اگر گفته شود این اعمال مربوط به پیشینیان یهود بوده است چه ارتباطى به یهودیان معاصر پیامبر اسلام (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) دارد ؟ در پاسخ باید گفت آنها هیچگاه نسبت به اعمال نیاکان خود معترض نبودند ، بلکه نسبت به آن نظر موافق نشان میدادند ، و لذا همگى در یک صف قرار گرفتند .
دیگر اینکه آنچه در شان نزول آیات فوق آمده که یهودیان مدعى بودند تورات یکجا نازل شده است مطلب مسلمى نیست شاید چیزى که باعث اینتوهم شده این است که فرمانهاى دهگانه ( وصایاى عشر ) یکجا بر موسى در الواحى نازل شد و اما در مورد سایر دستورهاى تورات دلیلى بر اینکه یکجا نازل شده باشد در دست نداریم . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.