ما یُجادِلُ فِی آیاتِ اللَّهِ إِلاَّ الَّذِینَ کَفَرُوا فَلا یَغْرُرْکَ تَقَلُّبُهُمْ فِی الْبِلادِ «4»
ما یُجادِلُ فِی آیاتِ اللَّهِ: جدل نکند در آیتهاى خدا که قرآن است، إِلَّا الَّذِینَ کَفَرُوا: مگر آنانکه کافر شدند به خدا و انکار قیامت نمودند. مراد مجادله باطل است که دفع حجج قرآنى است و اطفاء براهین، و الا مجادلهاى که براى حل و عقد قرآنى و استنباط حقایق و قطع تشبث اهل زیغ و حل مشکلات باشد، از اعظم طاعات است، و لذا لفظ جدال در فرمایش نبوى صلّى اللّه علیه و آله که «ان جدالا فى القران کفر» «1» به لفظ تنکیر واقع شده. فَلا یَغْرُرْکَ: پس باید که فریب ندهد تو را، تَقَلُّبُهُمْ فِی الْبِلادِ: گردیدن کافران در شهرها براى تجارت و بروز امتعه و صنایع آنان، یعنى باید کثرت ثروت و جمعیت و تمادى تنعم ایشان به خاطر تو نرسد که من ایشان را واگذاشته، چه امهال موجب اهمال عقوبت آنها نیست بلکه باعث ازدیاد عذاب است و بعد از آنکه معمور به کثرت نعم دنیویه و مغرور به وفور امتعه فانیه و به نهایت طغیان رسند، به چنگال عقاب گرفتار شوند.
[ نظرات / امتیازها ]
ما یُجادِلُ فِی آیاتِ اللّهِ إِلاَّ الَّذِینَ کَفَرُوا فَلا یَغرُرکَ تَقَلُّبُهُم فِی البِلادِ «4»
مجادله نمیکنند در آیات الهی مگر کسانی که کافر شدند پس فریب ندهد تو را تقلب اینها در شهرستانها رفت و آمد و معاشرت با یکدیگر با صحّة و سلامتی.
ما یُجادِلُ مجادله بمعنی مخاصمه و مدافعه و مغالبه است و اینکه محکوم باحکام خمسه بسا واجب میشود برای اثبات حق و ابطال باطل در امر دین چنانچه میفرماید وَ جادِلهُم بِالَّتِی هِیَ أَحسَنُ- نحل آیه 126 و بسا مستحبّ میشود در اثبات حق ذی حق و ابطال دعوی طرف و بسا مباح میشود در اخذ طلب از من علیه الحق و بسا مکروه میشود و در اینکه مورد حرام است که کفّار و مشرکین و ارباب ضلال مجادله میکنند در ابطال حق و اثبات باطل چنانچه میفرماید
وَ إِن یَرَوا کُلَّ آیَةٍ لا یُؤمِنُوا بِها حَتّی إِذا جاؤُکَ یُجادِلُونَکَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِن هذا إِلّا أَساطِیرُ الأَوَّلِینَ انعام آیه 25- و میفرماید یُجادِلُونَکَ فِی الحَقِّ بَعدَ ما تَبَیَّنَ انفال آیه 6 و میآید در آیه بعد وَ جادَلُوا بِالباطِلِ لِیُدحِضُوا بِهِ الحَقَّ.
فِی آیاتِ اللّهِ معجزات را سحر میگویند قرآن را مفتریات میشمارند انبیاء را مجنون و کذّاب میپندارند.
إِلَّا الَّذِینَ کَفَرُوا و مثل کفار میمانند ارباب ضلال که باطل خود را اثبات کنند و حق را از بین ببرند.
فَلا یَغرُرکَ تَقَلُّبُهُم فِی البِلادِ مدت آنها زود سپری میشود اینکه چهار روز دنیا هر غلطی میخواهند بکنند چنانچه میفرماید فَذَرهُم یَخُوضُوا وَ یَلعَبُوا حَتّی یُلاقُوا یَومَهُمُ الَّذِی یُوعَدُونَ- زخرف آیه 83 سپس برای تسلیت قلب مطهّر حضرت رسالت (ص) خداوند قضایای امم سابقه را بیان میفرماید که آنها هم مثل اینها بودند
[ نظرات / امتیازها ]