از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(مثل الذین حملوا التوریه ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا بئس مثل القوم الذین کذبوا بایات الله و الله لا یهدی القوم الظالمین ):(مثل کسانی که علم تورات را تحمل کرده و خلاف آن عمل نمودند، مانند الاغیست که کتابها بر پشت حمل کند، چه بد است مثل قومی که آیات خدا را تکذیب کردند و خدا مردم ستمکار راهدایت نمی کند)می فرماید: مثل قوم یهود که تورات به آنان تعلیم داده شده ، ولی به آن عمل نکردندمانند دراز گوشیست که کتابهایی بر آن بار شده و خود آن حیوان ابدا بهره و آگاهی ازمعارف و حقایق آن کتابها ندارد و در نتیجه از حمل آنها چیزی جز خستگی عایدش نمی شود، در ادامه می فرماید: چه بد است مثل قومی که آیات خدا را تکذیب کرده وبدان عمل نکردند، همانطور که گفتیم منظور، قوم یهود هستند که با این اعمال خودمرتکب ظلم و ستم شدند و خداوند هم که گروه ستمکاران را هدایت و راهنمایی نمی کند، لذا در گمراهی و ضلالت خود غوطه ور ماندند، پس مسلمانان باید به امر دین اهتمام بورزند و در حرکات و سکنات خود، مراقب خداوند باشند و رسول او را بزرگ بدانند و احترام کنند و آنچه را که رسولخدا ص برایشان آورده ، ناچیز نگیرند و بترسنداز اینکه خشم خدا همانطور که شامل حال یهود شد، ایشان را نیز فرا بگیرد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعظم زارع بيدکي - تفسیر مجمع البیان
نکوهشى تفکرانگیز از عالمان بى‏عمل‏
در ادامه آیات قرآن شریف در نکوهشى سخت تفکرانگیز و تکاندهنده از دانایان و عالمان و آگاهانى که بر اساس دانش و آگاهى خویش رفتار نکنند و حقوق خدا و خلق را پایمال سازند - در اشاره به آن گروه از یهود که عمل به رهنمودهاى تورات را وا نهاده بودند - مى‏فرماید:
مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً
وصف و حال آن کسانى که تورات بر آنان فرود آمد و به عمل به مفاهیم و مقررات عادلانه و انسانى آن موظف گردیدند، امّا آن گونه که شایسته بود حق آن را رعایت ننموده و به وظایف خویش عمل نکردند، بسان وصف درازگوشى است که کتاب‏هاى دانش و حکمت را بر پشت خویش مى‏کشد، امّا نه آن‏ها را مطالعه مى‏کند و از مفاهیم آنها آگاه است و نه بدان‏ها عمل مى‏نماید و اصلاح مى پذیرد.
بدین سان قرآن شریف وصف و داستان آن کسانى را که کتاب آسمانى را مطالعه و آیات آن را دسته‏بندى و حفظ و در دفترهاى خویش یادداشت مى‏کنند، امّا به احکام و مقررات آن عمل نمى‏کنند و اصلاح نمى پذیرند، بسان داستان و وصف آن درازگوشى است که بارى گران از کتاب و کتابخانه را بر پشت مى‏کشد و جابه جا مى‏کند، امّا از آنچه جابه جا نموده بى‏خبر است و سودى نمى‏برد و کمال نمى جوید.به باور «ابن عباس» منظور این است که: به دوش کشیدن کتاب و عمل نکردن به مفاهیم و مقررات آن، با نپذیرفتن و انکار کتاب یکسان است؛ از این رو کسى که قرآن را تلاوت نماید و مفاهیم آن را درنیابد و یا از آن روى گرداند و عمل نکند، چه تفاوتى دارد؟ آرى، داستان این آیه به چنین کسى نیز اشاره دارد و تلاوتگر قرآن و حافظ آن، که بدان عمل نکند و آن را به ابزار توجیه ظلم و استبداد تبدیل سازد از مصادیق این آیه است؛ امّا اگر تلاوت کرد و حلال و حرام آن را در میدان زندگى رعایت نمود، و حقوق و آزادى و امنیت و کرامت مردم را بازیچه خودسرى‏ها و خودکامگى‏ها و انحصار قدرت و امکانات ملى نساخت از شمول آن خارج است.
یکى از سرایندگان اندیشمند در این مورد مى‏گوید:
زوامل للاسفار لاعلم عندهم‏
بجیدهم الاّ کعلم الأباعر...
مردمى که کتاب‏ها را بر دوش مى‏کشند و مفاهیم و معارف آن را حفظ مى‏کنند، امّا به زیبایى و نیکویى محتواى آن جز بسان شترها نمى‏اندیشند و آگاهى ندارند، و حقوق خدا و خلق را پایمال مى سازند، چنین کسانى به جان تو سوگند، بسان مرکب‏هایى هستند که بامدادان و شامگاهان در رفتن به سفر و بازگشتن خویش نمى‏دانند که بر بارهاى پشت آنها چیست و چه چیزى را جابه جا مى‏کنند! گواه مطلب این است که در این شعر، بارها واژه «اسفار» به مفهوم کتاب آمده است.
آن گاه در ادامه آیه شریفه مى‏فرماید:بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ‏
راستى که چه زشت است وصف و مثال مردمى که آیات روشن و روشنگر خدا را دروغ انگاشتند.
و این زشتى وصف و حال این گروه بدان دلیل است که خداى فرزانه آنان را نکوهش کرده و منظور از این گروه در آیه، آن گروه از یهودیان مى‏باشند که با ایمان نیاوردن به پیام‏آور بزرگ اسلام، حضرت محمد(ص)، قرآن و تورات را انکار کردند و نویدها را در مورد آمدن پیامبر خدا دروغ انگاشتند.
وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ.
و خدا مردم بیدادپیشه را راه نمى‏نماید، و آن مهر و لطفى را که در حق ایمان‏آوردگان راستین به تورات و قرآن مى‏نماید در حق ستمکاران نخواهد نمود.
به باور پاره‏اى منظور این است که: خدا به بیدادگران پاداش ارزانى نداشته و آنان را به سعادت و نیک‏بختى راه نخواهد نمود.
از یکى از صاحبان دانش و بینش آورده‏اند که مى‏گفت: هان اى پیروان قرآن، پیش از آن که دیگران در عمل به قرآن از شما پیروى کنند و بر شما سبقت گیرند، از قرآن پیروى نمایید و مقررات عادلانه و انسانى آن را در همه میدان‏ها و عرصه‏ها، فراراه خویش قرار دهید، و آن گاه به تلاوت آیه مورد بحث مى‏پرداخت.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : این تفسیرهای شخصی که ثبت می شود چقدر صحیح است و آیا کسی بر صحت آنها نظارت دارد ؟
رمضانی (داور) : در بخش تفسیر، چیزی به نام تفسیر شخصی وجود ندارد و همه نقل از کتب تفسیری هستند و دارای منبع می‌باشند که در ابتدای هر کدام ثبت شده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
در بعضى از روایات آمده است که یهود مى گفتند: اگر محمد به رسالت مبعوث شده رسالتش شامل حال ما نیست ، لذا در این آیه به آنها گوشزد مى کند که اگر کتاب آسمانى خود را دقیقا خوانده و عمل مى کردید این سخن را نمى گفتید، چرا که بشارت ظهور پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در آن آمده است .
مى فرماید: ((کسانى که تورات بر آنها نازل شد و مکلف به آن گشتند ولى حق آن را اداء ننمودند و به آیاتش عمل نکردند همانند درازگوشى هستند که کتابهائى بر پشت خود حمل مى کند)) (مثل الذین حملوا التوراة ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا).
او از کتاب چیزى جز سنگینى احساس نمى کند، و برایش تفاوت ندارد که سنگ و چوب بر پشت دارد یا کتابهائى که دقیقترین اسرار آفرینش و مفیدترین برنامه هاى زندگى در آن است .
این قوم از خود راضى که تنها به نام تورات یا تلاوت آن قناعت کردند، بى آنکه اندیشه در محتواى آن داشته باشند و عمل کنند همانند همین حیوانى هستند که در حماقت و نادانى ضرب المثل و مشهور خاص و عام است .
این گویاترین مثالى است که براى عالم بى عمل مى توان بیان کرد که سنگینى مسؤ لیت علم را بر دوش دارد بى آنکه از برکات آن بهره گیرد، و افرادى که با الفاظ قرآن سر و کار دارند ولى از محتوا و برنامه عملى آن بیخبرند (و چه بسیارند این افراد در بین صفوف مسلمین ) مشمول همین آیه اند.
این احتمال نیز وجود دارد که یهود با شنیدن آیات نخستین این سوره و مانند آن که از موهبت بعثت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سخن مى گوید گفته باشند که ما نیز اهل کتابیم ، و مفتخر به بعثت حضرت موسى کلیم هستیم ، قرآن در پاسخ آنها مى گوید: چه فائده ؟ که دستورهاى تورات را زیر پا نهادید و آن را در زندگى خود هرگز پیاده نکردید.
ولى به هر حال هشدارى است به همه مسلمانان که مراقب باشند سرنوشتى همچون یهود پیدا نکنند، این فضل عظیم الهى که شامل حال آنها شده ، و این قرآن مجید که بر آنها نازل گردیده ، براى این نیست که تنها در خانه ها خاک بخورد، یا به عنوان ((تعویذ چشم زخم )) حمایل کنند، یا براى حفظ از حوادث به هنگام سفر از زیر آن رد شوند، یا براى میمنت و شگون خانه جدید همراه آئینه و ((جاروب ))! به خانه تازه بفرستند، و تا این حد آن را تنزل دهند، و یا آخرین همت آنها تلاش و کوشش براى تجوید و تلاوت زیبا و ترتیل و حفظ آن باشد، ولى در زندگى فردى و اجتماعى کمترین انعکاسى نداشته باشد و در عقیده و عمل از آن اثرى به چشم نخورد.
سپس در ادامه این مثل مى افزاید: ((قومى که آیات الهى را تکذیب کردند مسلما مثال بدى دارند)) (بئس مثل القوم الذین کذبوا بایات الله ).
چگونه آنها تشبیه به ((حمار حامل اسفار)) نشوند؟ در حالى که نه تنها با عمل که با زبان هم آیات الهى را انکار کردند، چنانکه در آیه 87 سوره بقره درباره همین قوم یهود مى خوانیم : ا فکلما جاءکم رسول بما لا تهوى انفسکم استکبرتم ففریقا کذبتم و فریقا تقتلون : ((آیا هر زمان پیامبرى بر خلاف هواى نفس شما آمد در برابر او تکبر کردید، گروهى را تکذیب نمودید، و گروهى را به قتل رساندید))؟!
و در پایان آیه در یک جمله کوتاه و پرمعنى مى فرماید: ((خداوند قوم ستمگر را هدایت نمى کند))؟ (و الله لا یهدى القوم الظالمین ).
درست است که هدایت کار خدا است ، اما زمینه لازم دارد، و زمینه آن که روح حق طلبى و حقجوئى است باید از ناحیه خود انسانها فراهم شود، و ستمگران از این مرحله دورند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.