از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «طوفان»
کلمه «طوفان» به گفته راغب (مفردات راغب ص 312 ماده طوف‏) به معناى هر حادثه‏اى است که انسان را احاطه کند، و لیکن بیشتر متعارف شده که در آب بسیار زیاد استعمال شود. و در مجمع البحرین مى‏گوید: این کلمه به معناى سیلى است که زمین را در خود غرق کند، و اصل آن، ماده «طوف «است که به معناى طواف و دور زدن مى‏باشد (مجمع البحرین ج 5 ص 91 ماده طوف و مجمع البیان ج 4 ص 467). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 291 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «قمل»
کلمه «قمل»- به ضم قاف و تشدید میم- به گفته بعضى‏ها به معناى میمون‏هاى درشت هیکل و به گفته بعضى دیگر به معناى مگس‏هاى ریز است. و قمل- به فتح قاف و سکون میم- به معناى شپش معروف است. «جراد» و «ضفادع» و «دم» به ترتیب به معناى ملخ، قورباغه و خون است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 291 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «مفصلات»
کلمه «مفصلات» از تفصیل به معناى جدا جدا کردن اجزاى یک شى‏ء متصل است، که لازمه آن متمایز شدن هر جزئى است از اجزاى دیگر. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 291 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آمدن عذاب های الهی بر آل فرعون بصورت جداگانه
از اینکه فرمود: «آیاتٍ مُفَصَّلاتٍ» استفاده مى‏شود آیاتى که به سوى قوم فرعون فرستاده مى‏شده یک جا و یک دفعه نبوده، بلکه هر کدام جداى از ما بقى فرستاده مى‏شده، و این خود دلیل بر این است که این آیات آیاتى است الهى که هر کدام در موقع مناسبش نازل مى‏شود، چون اگر یک جا نازل مى‏شد ممکن بود خیال کنند یک امر اتفاقى و جزافى بوده و ربطى به موسى و نفرین او نداشته است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 291 قالب : تاریخی موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عذابهای خداوند بر فرعونیان
در مجمع البیان (ج 4 ص 468) است که ابن عباس و سعید بن جبیر و قتاده و محمد بن اسحاق بن بشار مطلبى را گفته‏اند، و على بن ابراهیم (تفسیر قمى ج 1 ص 237) هم همان مطلب را به سند خود از ابى جعفر و ابى عبد اللَّه (علیه السّلام) روایت کرده، و آن مطلب که از مجموع روایات گرفته شده این است که: بعد از ایمان ساحران به موسى و شکست خوردن فرعون و اصرار بر کفر خود، هامان به فرعون گفت: مردم بطورى که مى‏بینى یکى پس از دیگرى به موسى ایمان مى‏آورند، باید فکرى کرد، من فکر مى‏کنم صلاح در این باشد که مامور بگذارى تا هر کس را که به دین موسى در آمده زندانیش کنند.
پس فرعون هر کس را که به موسى ایمان آورده بود حبس نمود. خداوند هم فرعونیان را به عذاب‏هاى گوناگونى از قبیل کمبود زراعت و امثال آن مبتلا نمود، و در آخر طوفانى بر آنان مسلط کرد تا تمامى خانه‏هاى آنان را در هم فرو ریخت، فرعونیان ناگزیر به بیابان گریختند، و خیمه‏ها به پا کردند، و اما خانه‏هاى بنى اسرائیل یک قطره از آب سیل به آنها نرسید، و زمین‏هاى زراعتى آنان نیز آسیبى ندید، بر عکس براى فرعونیان هیچ زمین زراعتى نماند، لذا به موسى گفتند: از خدایت بخواه این بارندگى هولناک را از ما قطع کند، که اگر چنین کنى ما به تو ایمان آورده و بنى اسرائیل را از زندانها رها کرده با تو روانه مى‏سازیم.
موسى (علیه السّلام) از خدا خواست و خداوند هم عذاب را از آنان برداشت، و لیکن متاسفانه به وعده خود وفا ننموده و ایمان نیاوردند. این بار هامان به فرعون گفت: اگر بنى اسرائیل را آزاد کنى به دست خود، موسى را بر خود غلبه داده‏اى، و او بطور مسلم سلطنت تو را از بین خواهد برد، لذا فرعون بنى اسرائیل را رها ننمود و در باره باران‏هاى خطرناک گفت:
بارانى که آمد عذاب نبود، بلکه نعمتى بود براى ما زیرا دشت و صحراى ما را پس از خشکى و مردگى زنده و سر سبز و خرم نمود، و چون چنین کردند خداوند هم- به روایت على بن ابراهیم (تفسیر قمى ج 1 ص 237) در سال دوم و به روایت دیگران (تفسیر ابو الفتوح رازى ج 5 ص 261) در ماه دوم ملخ را بر زراعتها و اشجار ایشان مسلط کرد، بطورى که از زراعت و درختان چیزى باقى نگذاشت بلکه موى سر و ریش آنان و لباس و فرش و زندگى‏شان را هر چه بود خوردند، و حال آنکه همین ملخ‏ها به خانه‏هاى بنى اسرائیل داخل نمى‏شدند و هیچگونه آزارى نمى‏رساندند.
مردم همه سر و صدایشان بلند شد، و فرعون شدیدا به جزع و فزع در آمد، و به موسى (علیه السّلام) گفت: این بار هم از پروردگارت بخواه این بلا را از ما بگرداند، و بطور قطع من نیز دست از بنى اسرائیل بر مى‏دارم. موسى (علیه السّلام) دعا کرد و ملخ بعد از آنکه یک هفته یعنى از شنبه تا شنبه دیگر بر ایشان مسلط بود از آنان بر طرف گردید.
بعضى‏ها (تفسیر جرجانى ج 3 ص 234) در کیفیت دعاى موسى (علیه السّلام) گفته‏اند که وى نگاهى به آسمان نمود و سپس عصاى خود را به طرف مشرق و مغرب به حرکت در آورد، و بدون درنگ ملخ‏ها از همان طرف که آمده بودند برگشتند، تو گویى اصلا ملخى نیامده بوده. این بار هم هامان نگذاشت فرعون به وعده خود وفا کند و بنى اسرائیل را آزاد سازد، لذا در سال سوم- به روایت‏ على بن ابراهیم (تفسیر قمى ج 1 ص 238 و الصافى ج 1 ص 606)- و در ماه سوم (الدر المنثور ج 3 ص 111 و تفسیر قرطبى ج 7 ص 271)- به روایت دیگران- خداوند «قمل «را که عبارت است از ملخ ریز و بدون بال و خیلى خبیث‏تر و خطرناک‏تر از سایر انواع ملخ بر همه زراعت آنان مسلط نمود، به این معنى که این بار ملخ ساقه و ریشه‏ها را هم خورد، و خلاصه زمین را لیسید.
بعضى (تفسیر قرطبى ج 7 ص 270 و تفسیر ابو الفتوح رازى ج 5 ص 260) دیگر گفته‏اند: موسى (علیه السّلام) مامور شد تا به تلى خاکى که در دهى از دهات مصر معروف به عین شمس قرار داشت برود، موسى بدانجا رفت و عصاى خود را به آن تل خاک زد و بلافاصله ملخ‏هاى نام برده سراسر مصر را پر کرده حتى به جامه‏هاى فرعونیان در آمده و آنان را گزیدند، و اگر کسى مشغول غذا خوردن بود قمل در غذایش شده و ظرف غذایش از آن پر مى‏شد.
سعید بن جبیر (تفسیر ابو الفتوح رازى ج 5 ص 261) گفته است: «قمل «همان شپشه‏اى است که به حبوبات مى‏افتد، و نیز گفته است: اگر کسى ده جراب (مشک) گندم به آسیاب مى‏برد از آن ده مشک بیش از سه قفیز (پیمانه) عایدش نمى‏شد، و این بلا شدیدترین بلائى بود که فرعونیان بدان دچار شدند، زیرا نه تنها حبوبات آنان به خطر افتاد بلکه موى بدن و حدقه و پلک چشم و ابروهاى آنان نیز دستخوش این بلا شد. وقتى به بدنهایشان حمله مى‏کرد هر که میدید خیال مى‏کرد پوست بدن‏هاى آنان مبتلا به گرى شده. خلاصه خواب و آرامش از آنان سلب شد، همه به ناله و فریاد در آمدند. ناچار فرعون موسى را طلبید و گفت: اگر این بار از خدایت بخواهى تا عذاب را از ما بردارد بطور قطع و مسلم دست از بنى اسرائیل بر مى‏دارم. موسى این بار نیز پذیرفت و دعا کرد، و به دعاى او قمل که هفت روز تمام یعنى از روز شنبه‏اى تا شنبه بعد مسلط بر آنان شده بود بر طرف گردید. و این بار هم عهد خود را شکسته خداوند در سال چهارم (تفسیر ابو الفتوح رازى ج 5 ص 259) و به آن روایت دیگر در ماه چهارم (الدر المنثور ج 3 ص 111) ضفدع (قورباغه) را بر آنان مسلط کرد.
تمام زندگى آنان مالامال از ضفدع شد، لباس و یا ظرف و یا طعام و یا آبى نماند مگر اینکه پر از ضفدع بود، غذا مى‏پختند چیزى نمى‏گذشت که مى‏دیدند پر از ضفدع شده، مى‏خواستند با یکدیگر صحبت کنند تا دهن باز مى‏کردند ضفدع به دهانشان مى‏افتاد، لقمه بر مى‏داشتند تا دهانشان باز مى‏شد ضفدع قبل از لقمه دهانشان را پر کرده بود. این بار به گریه در آمده به شکایت نزد موسى آمدند، و گفتند اینبار توبه کرده و دیگر به کردار زشت خود بر نمى‏گردیم، از خدا بخواه تا ما را از شر قورباغه‏ها رهایى دهد، موسى دعا کرد و خداوند ضفدع را پس از آنکه هفت روز یعنى از روز شنبه تا شنبه دیگر بر ایشان مسلط بود از آنان بر داشت.
و چون این بار نیز عهد خود را شکستند خداوند در سال پنجم (نور الثقلین ج 2 ص 59) خون را روانه بسوى ایشان کرد، به این معنا که آب نیل را براى ایشان خون گردانید، بنى اسرائیل آن را آب و قبطى‏ها آن را خون مى‏دیدند، حتى قبطى‏ها به بنى اسرائیل التماس مى‏کردند که ایشان آب را در دهان خود ریخته و از دهان خود به دهان قبطى‏ها بریزند، با این حال تا در دهن اسرائیلى‏ها بود آب بود و به محضى که به دهان قبطى‏ها منتقل مى‏شد خون مى‏گردید. فرعون که دید از عطش هلاک مى‏شود، ناچار شد برگ درختان را بجود ولى مع الوصف رطوبت برگ درختان هم در دهانش خون مى‏شد، هفت روز هم به این عذاب دچار بودند، هیچ آب و غذایى نمى‏خوردند مگر آنکه خون بود. زید بن اسلم گفته است خونى که خداوند مسلط بر فرعونیان کرد عبارت از خون دماغ (رعاف) بود. بهر حال به نزد موسى آمدند که از خدایت رفع این پریشانى و عذاب را بخواه تا به تو ایمان آورده دست از بنى اسرائیل برداشته و با تو روانه‏شان کنیم، موسى این بار نیز دعا کرد و عذاب از ایشان برداشته شد مع ذلک دست از بنى اسرائیل بر نداشتند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 293- 296 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پنج عذاب الاهی - محمدامين احمدي فقيه
سلام و درود
تنها در این آیه، پنج نوع عذاب الاهی پشت سر هم ذکر شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : محمدامین احمدی فقیه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب تفسیری است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.