فَکَذَّبُوهُ فَأَنْجَیْنٰاهُ وَ اَلَّذِینَ مَعَهُ فِی اَلْفُلْکِ :پس تکذیب کردند و مصرّ و مستمر شدند در کفر تا مدت نهصد و پنجاه سال، لذا مستحق عذاب الهى شدند و طوفان نازل گردید، پس ما نجات دادیم نوح علیه السّلام و آن کسانى که با او در کشتى بودند، به قولى هشتاد نفر از مرد و زن، و به قولى هشت نفر مؤید آن روایتى در مجمع از حضرت صادق علیه السّلام: قال: آمن مع نوح من قومه ثمانیة نفر و باقى از جمیع اقسام حیوانات برّى و بحرى هرکدام جفتى نر و ماده بودند
در لوامع التنزیل در اخبار کثیره به طرق خاصه و عامه وارد شده: وقتى که آب از زمین بلند شد و موج ما بین پسر نوح و آن حضرت حایل و پسر غرق شد، باد و طوفان ظاهر گردید، کشتى متلاطم، اهل آن مأیوس از حیات؛ حضرت نوح علیه السّلام ملهم شده توسل به اسماء خمسه طیبۀ حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و على علیه السّلام و فاطمه علیها السّلام و حسن علیه السّلام و حسین علیه السّلام و به روایت دیگر اسماء چهارده معصوم را شفیع آورد، خداى تعالى آنها را از غرق طوفان نجات مرحمت فرمود
وَ أَغْرَقْنَا اَلَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیٰاتِنٰا :و غرق ساختیم آنان که تکذیب کردند آیات ما را إِنَّهُمْ کٰانُوا قَوْماً عَمِینَ :بتحقیق که ایشان بودند قومى نابینا از بصیرت، چه قلوب آنها بالکلیه محجوب از معرفت الهى شده بود به سوء اختیار خودشان
تنبیه: در کتاب وسائل و علل الشرائع و توحید و عیون از عبد السلام هروى مروى است که از حضرت رضا علیه السّلام سؤال نمودم به چه علت غرق فرمود خداى عز و جل تمام دنیا را در زمان نوح علیه السّلام و حال آنکه در آنها اطفال و بى گناهان بودند؟ فرمود: اطفال در ایشان نبودند، زیرا خداوند عز و جل عقیم نمود اصلاب قوم نوح و ارحام زنان را چهل سال، پس نسل آنها منقطع، و غرق شدند و حال آنکه در آنها اطفال نبودند، و شایسته نباشد که خدا هلاک فرماید به عذاب خود بى گناهان را و اما سایرین غرق شدند به سبب راضى بودن آنان به تکذیب مکذبان و من غاب عن امر فرضى به کان کمن شاهده و اتاه: و هرکه غایب باشد از امرى، پس راضى باشد به آن، مثل کسى است که مشاهده کرده و به جاآورده آن را
فرمود حضرت صادق علیه السّلام: زندگانى نمود نوح علیه السّلام در دنیا دو هزار و پانصد سال، از جمله هشتصد و پنجاه سال آن قبل از بعثت، و نهصد و پنجاه سال دعوت قوم نمود، و دویست سال در کشتى ساختن مشغول، و پانصد سال بعد از نزول از کشتى و فرورفتن آب پس بنا نمود شهرها و ساکن کرد اولاد خود را در بلاد سپس ملک الموت براى قبض روحش آمد، سلام نمود، جواب داد و فرمود: اى ملک الموت، براى چه آمدى ؟ گفت: آمدم به جهت قبض روح تو فرمود: آیا اجازه هست که از آفتاب به سایه روم ؟ ملک الموت اجازه داد آن حضرت به سایه رفت، و فرمود: زندگانى دنیا براى من، مثل همین تحول و حرکت من از آفتاب به سایه گذشت پس مقبوض شد
[ نظرات / امتیازها ]
فَکَذَّبُوهُ فَأَنْجَیْنٰاهُ وَ اَلَّذِینَ مَعَهُ فِی اَلْفُلْکِ وَ أَغْرَقْنَا اَلَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیٰاتِنٰا پس ازآنکه ارشاد و انذار چندین ساله نوح ع در گوش سنگین آن جماعت کوچک ترین تأثیرى ننمود و بانواع و اقسام گوناگون بحضرت اذیت روا داشتند و نسبت سحر و دیوانگى به آن بزرگوار مى دادند و نیز اذیتهاى دیگر از قبیل فحش و ناسزا حتّى گاهى چنانچه گفته اند در جواب نصیحت او سنگ به او مى زدند و او را مجروح مى گردانیدند و داستان او را در چندین موضع از قرآن مجید مثل سوره هود و طه و قصص و جاهاى دیگر تا اندازه اى شرح داده ایم،وقتى نوح از ایمان آوردن قوم مأیوس گردید و آنها مخالفت را به انتها رسانیدند این است که خدا خبر مى دهد که ما او را و آنهائى که با او در کشتى بودند نجات دادیم و کسانى که آیات ما را تکذیب کردند و دروغ انگاشتند همه را غرق گردانیدیم گفته اند کسانى که در کشتى با نوح بودند بقول اسحاق سه پسرش بنام سام و حام و یافث و زنان آنها بودند و شش نفر دیگر که در آن مدت نهصد و پنجاه سال به او ایمان آورده بودند،و کلبى گفته هشتاد نفر بودند چهل مرد و چهل زن بعضى از مفسرین دیگر گفته اند در کشتى هفتاد نفر بودند
[تفسیر ابو الفتوح رازى] إِنَّهُمْ کٰانُوا قَوْماً عَمِینَ (قَوْماً عَمِینَ ) وصف و موصوف است،عمین جمع عمى و بر وزن خشن است و صفت مشبّهه از ماده(عمى یعمى)و گفته اند(عمى)کسى را گویند که بصیرت نداشته باشد،و(اعمى)کسى است که چشم ندارد
[ نظرات / امتیازها ]