از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
1) (سال سائل بعذاب واقع ):(سائلی از کفار، درخواست عذابی کرد که لامحاله واقع می شود) [ نظرات / امتیازها ]
2) (للکافرین لیس له دافع ):(و کافران دفعی برای آن ندارند)(سئوال )یعنی طلب و درخواست یا دعا.می فرماید: درخواست کننده ای از کفار، عذابی را از خدا درخواست کرد که مخصوص کافران است و قطعا بر آنان واقع می شود و آنها هیچ دافعی برایش ندارند وچه درخواست کنند و چه نکنند، واقع شدنیست و همین کلام در واقع نوعی جواب تحقیرآمیز و تهکم نسبت به آن سائل است .و در تفسیر مجمع البیان از امام صادق ع نقل شده که پس از آنکه رسولخدا ص ،علی ع را به خلافت نصب کرد و فرمود:(من کنت مولاه فهذا علی مؤلاه هر کس من مولای اویم ، پس این علی مولای اوست )، این خبر در شهرهای گوناگون پخش شد و به گوش نعمان بن حارث فهری رسید، او از دیار خود حرکت کرده و به نزد رسولخدا ص مشرف شد و عرضه داشت : به ما دستور دادی که به لااله الا الله شهادت بدهیم واعتراف کنیم که تو فرستاده خدایی ، و دستور دادی که جهاد کنیم و حج بجا بیاوریم ،روزه بگیریم و نماز بخوانیم و زکات بدهیم و ما هم قبول کردیم ، آیا به این مقدار راضی نشدی تا اینکه پسر عمت را به خلافت نصب نموده و گفتی ( هر کس من مولای اویم ،این علی مولای اوست )، حال بگو این مسأله از ناحیه خودت بود و یا از ناحیه خدای تعالی ؟ پیامبر ص فرمود: به آن خدایی که جز او معبودی نیست ، این دستور از ناحیه خدا بود، نعمان بن حارث برگشت ، در حالیکه می گفت : بارالها اگر این سخن حق است واز ناحیه توست سنگی از آسمان برسر ما ببار، همینکه سخنش تمام شد، خداوند سنگی آسمانی بر سرش کوبید و او را در جا کشت و آنوقت خدا آیه‌ را نازل‌ فرمود. [ نظرات / امتیازها ]
3) (من الله ذی المعارج ):(از ناحیه خدایی که در درگاهش برای فرشتگان مراتبی دارد) [ نظرات / امتیازها ]
4) (تعرج الملئکه و الروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه ): (ملائکه وروح در آن روزی که مقدار آن پنجاه هزار سال است به سوی او بالا می روند) [ نظرات / امتیازها ]
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
1) این سوره، چهل و چهار آیه دارد و از سوره‏هاى مکّى است، گرچه آیات اولیه آن در مدینه نازل شده است.
نام سوره، برگرفته از آیه سوم است و به معناى محل عروج فرشتگان در آسمان‏ها مى‏باشد.
همانند دیگر سوره‏هاى مکّى، محور آیات این سوره، پیرامون معاد و انذار مشرکان و مخالفان است. حالات کافران در قیامت و صفات و ویژگى‏هاى بهشتیان و دوزخیان، بخش دیگرى از آیات این سوره را تشکیل مى‏دهد.
البتّه آیات اولیه سوره درباره نزول عذاب در دنیاست که یکى از منکران ولایت حضرت على‏علیه السلام گرفتار آن شد و به هلاکت رسید و تفصیل ماجرا در ذیل آیه اول آمده است.
[ نظرات / امتیازها ]