از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  منافع کوه‏ها
7) «اوتاد» جمع «وتد» به معناى میخ است و تشبیه کوه به میخ، از معجزات علمى قرآن است. ریشه کوه‏ها در عمق زمین، مانع حرکت لایه‏هاى زمین و وقوع زلزله‏هاى دائمى است. کوهها همچون میخ، چند برابر آنچه در بیرون‏اند، در دل زمین فرورفته‏اند، بگذریم که کوه‏ها منافع دیگرى نیز دارند: حافظ برفها براى تابستان، مانع تند بادها، علامت و نشانه راهها، محل معادن و سنگها و غارها و عامل ایجاد درّه‏ها هستند که هر یک در جاى خود براى زندگى ضرورى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 360 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کوه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای لغوی «اوتاد»
7) «اوتاد» جمع «وتد» به معناى میخ است و تشبیه کوه به میخ، از معجزات علمى قرآن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 360 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای لغوی «سبات»
9) «سُبات» به معناى قطع کار و تعطیل کردن آن است که موجب آسایش و آرامش جسم و روان مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 360 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اداره منظم جهان
13) خداوند اداره هستى را بر اساس یک نظام مشخص (نظام سببیّت و علّت و معلول) قرار داده است. (نور و حرارت خورشید همراه با ابر و باران، عامل تولید دانه و گیاه مى‏شود.) {سراجاً وهّاجاً... ماءً سجاجاً لنخرج به حبّاً و نباتاً} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 361 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جهان- عالَم گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای لغوی «معصرات»
14) «معصرات» از «عصر» به معناى فشردن، یا صفت ابرهاى باران‏زاست که گویا چنان خود را مى‏فشرند که باران ببارند و یا صفت بادهایى که ابرها را متراکم و فشرده مى‏سازد تا از آنها باران ببارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 361 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  خواب و رویا در قرآن - اعظم زارع بيدکي
9) به شب خواب را داد یکتا خدا که یابید آرامش از آن، شما
بپوشاند با پرده تار شب عمل ‎های مردم سراپای، رب
به هنگام آرمیدن، بخش عظیمی از فعالیت‎های روحی و جسمی انسان تعطیل می ‎شود و در پرتو آن اعضای فرسوده بازسازی می‎شود. روح و جسم تقویت می‎گردد، نشاط تجدید می‎شود و سرانجام پس از رفع هر گونه خستگی و ناراحتی، آمادگی دوباره برای کار و تلاش و حضور جدی در عرصه اجتماع فراهم خواهد شد.
واقعیتی که در فرهنگ قرآن با واژه «سَبْت» یعنی قطع کوشش‎های جسمانی و روحانی بیان شده است.«و جعلنا نومکم سباتا»؛ ما خواب شما را مایه آرامش و آسایش قرار دادیم. (انبیاء /9).
در سخنی دیگر، پروردگار حکیم به حقیقتی شگرف اشاره می‎کند، از تحویل و تحول در روح آدمی به هنگام خواب خبر می‎دهد، و می‎فرماید: «الله یتو فی الانفس حین موتها و التّی لَمْ تَمُتْ فی مَنامِها....»
خداوند تمامی روح‎ها را موقع مرگ باز می‎ستاند و هم‎چتین روحی را که در موقع خواب نمرده است، قبض می‎کند ، آن گاه روحی که مرگ بر او واجب کرده است نگاه می‎دارد و دیگر روح‎ها را ـ تا هنگامی معین به سوی دنیاـ باز می‎فرستد، حادثه‎ای که در آن نشانه‎های قدرت خداوندی برای صاحبان خرد و اندیشه به چشم می‎خورد.
پیشوایان معصوم ـ علیه السّلام ـ با اشاره به سخنان پروردگار، خواب را برادر مرگ دانسته‎اندو موجب راحتی از درد، آسایش تن و آرامش اندیشه و روان بیان کرده‎اند
با این تفاوت که مرگ «خواب شدید و بزرگ» معرفی شده است و در خواب انسان به سفری که رفته و ااکنون -پس از بیداری- باز می‎گردد، توجهی ندارد، اما در مرگ این سفر برای او و اطرافیان روشن است.
هر چیز که هست ترک باید کرد
وز ترک اساس برگ می‎باید کرد
در ترک تعلق از بدن راحت‎هاست
از خواب قیاس مرگ می‎باید کرد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : اندیشه قم -قرآن شناسی- ترجمه منظوم قرآن، امید مجد، قالب : تفسیری موضوع اصلی : شب و روز گوینده : اعظم زارع بیدکی
  ابرهاى باران‏زا - اعظم زارع بيدکي
14) و تفسیر عیاشی از امام صادق (علیه‏السلام‏) روایت کرده که فرمود : کلمه یعصرون در آیه عام فیه یغاث الناس و فیه یعصرون با یاء به معنای یمطرون است ، یعنی باران به ایشان می‏بارد ، آنگاه به عنوان استشهاد فرمود مگر نشنیده‏ای که در سوره نبا فرموده : و أنزلنا من المعصرات ماء ثجاجا .

مؤلف : مراد این است که کلمه یعصرون باید با ضمه یاء و به صیغه مجهول خوانده شود ، چون معنایش این است که مردم در آن سال یمطرون - باران داده می‏شوند ، به شهادت اینکه در سوره نبا اسم فاعل همین فعل بکار رفته ابرها را معصرات و مردمرا معصر - باران داده شده - خوانده است ، پس سحاب معصر - با کسره صاد - به معنای ابر ممطر است .

و عیاشی مثل این حدیث را از علی بن معمر از پدرش از امام صادق (علیه‏السلام‏) نقل کرده .

و قمی در تفسیر خود نظیر آن را از امیر المؤمنین (علیه‏السلام‏) روایت کرده است
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 20ص :266 قالب : روایی موضوع اصلی : آب گوینده : اعظم زارع بیدکی
  زوجیت - اعظم زارع بيدکي
8) ازواج جمع زوج به معنی جفت، و جنس مذکر و مؤنث است، و آفرینش انسان از این دو جنس علاوه بر اینکه ضامن بقای نسل او است، سبب آرامش جسم و جان او محسوب می‏شود، چنانکه در آیه 21 سوره روم می‏خوانیم: و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة: از نشانه‏های (عظمت) خداوند این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش بیابید، و در میان شما محبت و رجعت قرار داد.
و به تعبیر دیگر جنس مذکر و مؤنث هر کدام مکمل وجود دیگری و بر طرف کننده کمبودهای طرف مقابل می‏باشد.
و از آنجا که ازواج در لغت به معنی اصناف و انواع نیز آمده، بعضی این آیه را اشاره به اصناف مختلف انسانها می‏دانند، و تفاوتهائی که از نظر رنگ و نژاد و روحیات و استعدادهای مختلف در میان انسانها است که آن نیز از نشانه‏های عظمت حق و مایه تکامل جامعه انسانی است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : خلقت گوینده : اعظم زارع بیدکی
  پیوند مواهب الهى با مساله معاد - مسعود ورزيده
16) در ایات 5الی 16 به مهمترین مواهب الهى ، و اساسى‏ترین ارکان زندگى انسان ، یعنى نور و ظلمت و حرارت و آب و خاک و گیاهان اشاره شده است.
بیان این نظام دقیق از یکسو دلیل روشنى است بر قدرت خداوند بر همه چیز ، بنا بر این جائى براى این سخن باقى نمى‏ماند که چگونه ممکن است خداوند بار دیگر مردگان را به زندگى و حیات باز گرداند همانگونه که در پاسخ
منکران معاد در آیات آخر سوره یس نیز با کمال وضوح بیان شده است که مى‏فرماید : آیا کسى که آسمانها و زمین را آفریده قادر نیست همانند آن را بیافریند ( یس - 81).
از سوى دیگر این تشکیلات عظیم حتما هدفى دارد ، و این هدف مسلما زندگى چند روزه دنیا نمى‏تواند باشد ، و به همین خوردنها و آشامیدنها و خواب و بیداریهااکتفاء شود ، بلکه حکمت خداوند ایجاب مى‏کند که هدفى والاتر براى آن باشد یا به تعبیر دیگر نشاه اولى تذکرى است براى نشاه آخرت و منزلگاهى است براى سیر طولانى بشر ، همانگونه که در آیه 115 سوره مؤمنون مى‏فرماید : ا فحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون آیا گمان کردید که شما را بیهوده آفریدیم و به سوى ما باز نمى‏گردید ؟ ! و از سوى سوم مساله خواب و بیدارى که خود نمونه‏اى از مرگ و حیات مجدد است ، و مساله زنده شدن زمینهاى مرده بر اثر نزول باران که صحنه معاد را همه سال در برابر چشمان انسانها جلوه‏گر مى‏کند، اشاراتى است پر معنى به مساله رستاخیز و زندگى پس از مرگ ، همانگونه که در آیه 9 سوره فاطر بعد از ذکر تجدید حیات زمینهاى مرده با نزول باران مى‏فرماید : کذلک النشور : رستاخیز نیز چنین است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : مسعود ورزیده
  عظمت آسمانها - مرضيه علمدار
12) آنچه ما از ستارگان می‌بینیم همه متعلّق به آسمان اوّل است و ماورای آن ، شش آسمان دیگر وجود دارد که از دسترس علم بشر بیرون و فراتر است .وسعت کیهان و کهکشانها بقدری ست که نمیتوان از مقیاسهای زمینی برای درک آن استفاده کرد ونکته ی دیگر اینکه وسعت عالم هستی ثابت نیست و کهکشانها در حال انساط و وسیع تر شدن هستند( نظریه دوپلر) عقل عاجز از درک عظمت خلقت است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : آسمان گوینده : مرضیه علمدار
  نکات تفسیری آیه 11 سوره مبارکه نباء - مرتضي حاجي احمدي
11) 🔹همچنانکه خداوند شب را بهترین زمان استراحت و خواب قرار داده است، روز را هم بهترین زمان زندگی و کسب و کار قرار داده است.
🔸خالق روز نیز خدای متعالی است.
🔹تقابل این آیه و آیه قبل بیانگر این است که روز زمان تلاش براى زندگى و شب زمان استراحت است .
🔸آمد و شد شب و روز،سرچشمه پیدایش یک تقویم طبیعی برای نظام مندیِ زمانیِ زندگی افراد بشر است.🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : تفسیری موضوع اصلی : شب و روز گوینده : مرتضی حاجی احمدی
  آیا قرآن کریم؛ مخالف کار در شب است؟ - مرتضي حاجي احمدي
11) 🔹تاکید آیات شریفه 10 و 11 سوره مبارکه نباء بر خواب و استراحت در شب و کار و زندگی در روز، این سئوال را به ذهن متبادر می سازد که آیا قرآن کریم مخالف کار در شب، آنچنان که در جوامع امروزی خاصه تیپ صنعتی آن رایج شده است، می باشد؟
🔸به نظر میرسد حتی اگر نتوان، گزاره مخالفت را استنباط کرد، ترجیح کار در روز و استراحت در شب قطعی می باشد.
🔹بدیهی است امور ارزشمند و ضروری و غیرقابل اجتنابی چون پاسداری و حراست از کیان و امنیت و نیز موضوع سلامت و پرستاری، از این گزاره مستثنی می باشد.
🔸سختی کار در شب -که به شیفت شب معروف شده است- نسب به روز، آنقدر واضح و عوارض مبتلابه آن چنان بدیهی است که آنرا از لزوم توضیحات اضافی، معاف می دارد.
🌱 برای تبادر بهتر موضوع به ذهن، ذیلاً خلاصه عوارض کار در شب بیان می گردد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : اجتماعی موضوع اصلی : کار گوینده : مرتضی حاجی احمدی
  نکات تفسیری آیه 15سوره مبارکه نباء - مرتضي حاجي احمدي
15) 🔹یکی از فواید مهم نزول باران،"رویش دانه و گیاه" است.
🌱تقدم «حبّ» بر «نبات»، به دلیل اهمیت بیشتر دانه جات (از قبیل گندم، جو و...) در زندگی انسانهاست، به گونه ای که در اکثر موارد، گیاه را برای دانه اش می خواهند.
🔸تلطیف هوا،شستن آلودگی ها، فرونشاندن گرما، تعدیل سرما، از بین بردن عوامل بیماری ها و بخشیدن روح و نشاط به انسان از دیگر فواید باران است.
🔹"باء" در «به»، برای استعانت است و بیانگر نقش باران در رویش دانه ها و گیاهان و نیز میوه هایی است که در بوستان های پوشیده از درخت، حاصل می شود.
🔸 خداوند،پدید آورنده بذرها و دانه های خوراکی و روییدنی های زمین و تأمین کننده غذاهای گیاهی انسان است.
🔹حبوبات و گیاهان، از نعمت های الهی هستند.
🔸عوامل طبیعی، اسباب و مجاری افعال خداوند است.
🔹 معاد انسان، شبیه رویش گیاهان از زمین است.
🌱خداوندى که زمین مرده را با نزول باران به صورت بوستانى پر درخت در مى‏آورد، از زنده کردن مردگان عاجز نیست. {لنخرج به... جنّات الفافاً}
🔸اسباب و وسایل طبیعى، نباید ما را از خداوند غافل کند. {لنخرج به...}🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : تفسیری موضوع اصلی : گیاه گوینده : مرتضی حاجی احمدی