از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «راجفه»
6) کلمه «راجفه» به صیحه‏هاى عظیمى تفسیر شده که در آن تردد و اضطرابى باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 299 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «رادفه»
7) کلمه «رادفه» به صیحه متاخر تابع تفسیر شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 299 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  اشاره به نفخ صور در روز قیامت
6) کلمه «راجفه» به صیحه‏هاى عظیمى تفسیر شده که در آن تردد و اضطرابى باشد، و کلمه «رادفه» (نارعات/7) به صیحه متاخر تابع تفسیر شده، در نتیجه بنابراین تفسیر، دو آیه مورد بحث با دو نفخه صور تطبیق مى‏شود، که آیه زیر هم بر آنها دلالت دارد، مى‏فرماید: «وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرى‏ فَإِذا هُمْ قِیامٌ یَنْظُرُونَ» (الزمر/68).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 299 و 300 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نفخ صور گوینده : علامه طباطبایی
  اشاره به نفخ صور در روز قیامت
7) کلمه «راجفه» (نازعات/6) به صیحه‏هاى عظیمى تفسیر شده که در آن تردد و اضطرابى باشد، و کلمه «رادفه» به صیحه متاخر تابع تفسیر شده، در نتیجه بنا بر این تفسیر، دو آیه مورد بحث با دو نفخه صور تطبیق مى‏شود، که آیه زیر هم بر آنها دلالت دارد، مى‏فرماید: «وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرى‏ فَإِذا هُمْ قِیامٌ یَنْظُرُونَ» (الزمر/68).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 299 و 300 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نفخ صور گوینده : علامه طباطبایی
  علت منصوب آمدن کلمه «یَوْمَ»
6) آنچه با سیاق مناسب‏تر است، این است که جمله «یَوْمَ تَرْجُفُ ...» ظرف باشد، براى جواب قسم که در کلام نیامده، تا بر فخامت و عظمت آن دلالت کند، و بفهماند آن قدر شدید است که ناگفتنى است، و آن جواب عبارت است از جمله «لتبعثن- حتما مبعوث خواهید شد».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 300 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  وجه نکره آمدن کلمه «قُلُوبٌ»
8) نکره و بدون الف و لام آوردن کلمه «قُلُوبٌ» براى افاده تنویع است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 300 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  بیان اعراب جمله «قُلُوبٌ یَوْمَئِذٍ واجِفَةٌ»
8) کلمه «قُلُوبٌ» مبتدا و خبرش کلمه «واجِفَةٌ» است، و کلمه «یَوْمَئِذٍ» ظرفى است متعلق به واجفه، و جمله مورد بحث استینافى و بیانگر صفت آن روز است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 300 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «واجفه»
8) «وجیف» به معناى اضطراب است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 300 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  وجه نسبت دادن ابصار به قلوب
9) ضمیر «ها» در کلمه «أَبْصارُها» به قلوب بر مى‏گردد، و نسبت ابصار به قلوب (النازعات/8) و اضافه‏اش بر آن، به خاطر این بوده که مراد از قلوب در امثال این موارد که صفات ادراکى از قبیل علم و خوف و رجاء و نظائر آن بدان نسبت داده مى‏شود، نفوس بشرى است که قبلا هم به آن اشاره شد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 300 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قلب- صدر گوینده : علامه طباطبایی
  وجه نسبت دادن خشوع به چشم
9) اگر خشوع را به ابصار نسبت داده با اینکه خشوع از احوال قلب است، بخاطر آن بوده که اثر ظاهرى خشوع در چشمها قوى‏تر از سایر اعضاء است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 300 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خشوع گوینده : علامه طباطبایی
  استبعاد کافران نسبت به قیامت
10) این آیه اخبار و حکایت گفتار آنان در دنیا است، که از در استبعاد مى‏گفتند: «مگر ممکن است که ما دوباره برگردیم»، مى‏خواهد اشاره کند به اینکه اینها که در قیامت قلوبشان اضطراب و دیدگانشان خشوع دارد، همانهایند که در دنیا بعث را منکر بودند، و تا در دنیا بودند چنین و چنان مى‏گفتند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 300 و 301 قالب : تفسیری موضوع اصلی : منکرین معاد گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «نخر»
11) کلمه «نخر» -به دو فتحه- به معناى پوسیده شدن و متلاشى گشتن است، گفته مى‏شود:" نحر العظم- ینخر- نخرا" و اسم فاعل آن، هم ناخر مى‏آید و هم نخر. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 301 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  مشارالیه کلمه «تِلْکَ»
12) کلمه «تِلْکَ» اشاره است به معناى رجعتى که از جمله «لَمَرْدُودُونَ فِی الْحافِرَةِ» (النازعات/10) استفاده مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 301 قالب : تفسیری موضوع اصلی : منکرین معاد گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «کَرَّةٌ»
12) کلمه «کَرَّةٌ» به معناى رجعت و برگشتن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 301 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  کفار در روز قیامت خاسرند
12) اگر برگشتن را خاسرة خوانده، یا از باب مجازگویى است و خاسر حقیقى صاحب کره و برگشت است، و یا اینکه کلمه «خاسِرَةٌ» به معناى صاحب خسران است، و به هر حال معناى عبارت، این است که گفتند: این رجعت -یعنى برگشتن بعد از مرگ بسوى زندگى- رجعتى است که براى صاحبش خسران‏آور است.
این گفتارى است از کفار، البته در صورتى که جمله «أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ ...» (النازعات/10) از سخنانى باشد که کفار در دنیا آن را به منظور استهزاء گفته باشند و بهمین جهت بوده که قرآن کریم سیاق را تغییر داده، فرمود: «قالُوا تِلْکَ إِذاً ...» ، چون قبلا فرموده بود: مى‏گویند: «أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ ...» (النازعات/10)، و اما بنابر اینکه جمله مزبور حکایت گفتارى باشد که کفار در روز قیامت آن را مى‏گویند، در آن صورت انگیزه‏شان اظهار حسرت و نفرت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 301 و 302 قالب : تفسیری موضوع اصلی : منکرین معاد گوینده : علامه طباطبایی
  مرجع ضمیر «هِیَ»
13) ضمیر «هِیَ» به کلمه « کَرَّةٌ» (النازعات/12) بر مى‏گردد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 302 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «زجر»
13) کلمه «زجر» به معناى طرد کردن کسى با آواز و نهیب است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 302 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  آسان بودن زنده کردن مردگان برای خداوند
13) این دو آیه (13-14) در مقام جواب از استبعادى است که از جمله «أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ ...» (النازعات/10) نسبت به قیامت استفاده مى‏شود، و معناى آن این است که براى ما دشوار نیست که ایشان را بعد از مردن زنده کنیم، و دوباره به زندگى برگردانیم، براى اینکه برگشتن آنان -و یا به قول آن مفسر دیگر نفخه دوم- بیش از «زَجْرَةٌ واحِدَةٌ» مئونه ندارد، به محضى که آن زجره محقق شود، ناگهان همه زنده گشته و روى زمینى تخت و یا بى‏آب و علف قرار خواهند گرفت، با اینکه لحظه قبل از آن مرده و در شکم زمین بودند.
پس دو آیه مورد بحث در معناى آیه زیر است که مى‏فرماید: «وَ ما أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ» (النحل/77). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 302 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : علامه طباطبایی
  چرا نفخه دوم، «زجره» نامیده شده است؟
13) اگر نفخه دوم را زجره خوانده، از این جهت بوده که انسان با این نهیب از نشاه مرگ به نشاه حیات، و از باطن زمین به روى زمین منتقل مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 302 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نفخ صور گوینده : علامه طباطبایی
  بیان نوع کلمه «اذا»
14) کلمه «فَإِذا» فجائیه است، یعنى معناى «ناگاه و ناگهان» را مى‏دهد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 302 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «ساهرة»
14) کلمه «ساهرة» به معناى زمین هموار، و یا زمین خالى از گیاه است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 302 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  بیان نوع کلمه «اذ»
6) کلمه «اذ» ظرف است براى قصه. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 303 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  منظور از «راجفه» چیست؟
6) در تفسیر قمى در ذیل آیه «یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ» (النازعات/6-7) آمده که امام فرمود: یعنى زمین زیر پاى اهلش شکافته مى‏شود، و رادفه به معناى صیحه است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 314 قالب : روایی موضوع اصلی : نشانه های قیامت گوینده : علامه طباطبایی
  منظور از «رادفه» چیست؟
7) در تفسیر قمى در ذیل آیه «یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ» (النازعات/6-7) آمده که امام فرمود: یعنى زمین زیر پاى اهلش شکافته مى‏شود، و رادفه به معناى صیحه است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 314 قالب : روایی موضوع اصلی : نفخ صور گوینده : علامه طباطبایی
  استبعاد کفار به زندگی بعد از مرگ
10) در ذیل آیه «أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِی الْحافِرَةِ» آمده که امام در معناى آن فرمود: قریش مى‏پرسیدند آیا بعد از مرگ دوباره بر مى‏گردیم؟.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 314 قالب : روایی موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
  استهزاء کفار در مورد قیامت
12) در ذیل آیه «تِلْکَ إِذاً کَرَّةٌ خاسِرَةٌ» امام فرمود: کفار این سخن را از در استهزاء زدند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 315 قالب : روایی موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
  مراد از «ساهره» چیست؟
14) امام باقر (علیه‌السلام) در معناى «أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِی الْحافِرَةِ» (النازعات/10) فرمود: یعنى در خلقتى جدید و در معناى «فَإِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ» فرمود: ساهره یعنى زمین، چون کفار در قبرها قرار دارند، همین که زجره و صیحه را مى‏شنوند از قبرشان در مى‏آیند، و با خلقتى تمام عیار روى زمین قرار مى‏گیرند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 315 قالب : روایی موضوع اصلی : قیامت گوینده : علامه طباطبایی
  معنای «راجفه»
6) «راجفة» به معناى اضطراب و لرزه شدید است. «اراجیف» به کلمات فتنه‏انگیز که مایه اضطراب باشد گفته مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : لغوی موضوع اصلی : زلزله گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای «رادفه»
7) «رادفة» از «ردیف» به معناى در پى آمدن است و به پس لرزه‏ها گفته مى‏شود. شاید زمین لرزه اول به خاطر صور اول باشد که همه مى‏میرند و مراد از «رادفة» صور دوم باشد که همه زنده مى‏شوند، چنانکه در آیه 68 سوره زمر به هر دو امر تصریح شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : لغوی موضوع اصلی : زلزله گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای لغوی «واجفه»
8) «واجفة» به حرکت یا اضطراب شدید و سریع گفته مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اضطراب دلهای غافل در آخرت
8) دلهایى که در دنیا از خوف خدا لرزان باشد «وجلت قلوبهم» (انفال/ 2) در آخرت در امان است. «لاخوف علیهم و لا هم یحزنون» (یونس/ 62) و دلهایى که در دنیا آرامش غافلانه دارند، آنجا مضطربند. {قلوب یومئذ واجفة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : غفلت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای لغوی «خاشعة»
9) «خاشعة» به کسى گویند که سر به زیر انداخته و به زمین چشم دوخته است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای «حافره»
10) «حافرة» به معناى آغاز و ابتداى هر چیزى است. بنابراین کافران از بازگشت به زندگى نخستین تعجّب مى‏کردند. امّا ممکن است «حافرة» به معناى «محفورة» باشد، یعنى قبرى که در زمین حفر مى‏کنند، که در این صورت معنا چنین مى‏شود: آیا بعد از مردن، از قبرهایمان برمى گردیم و زنده مى‏شویم؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای لغوی «نخره»
11) «نخرة» استخوان پوسیده‏اى است که با اندک فشارى از هم بپاشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای «زجر»
13) «زجر»، راندن با فریاد و صداست و «زجرة» شاید همان نفحه دوم در صور باشد که مقدّمه زنده شدن تمام مردگان مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای «ساهرة»
14) «ساهرة» زمین هموار قیامت است، زیرا در آن سرزمین، چشم‏ها به خواب نمى‏رود و در حال سَهَر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 373 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  قیامت - اعظم زارع بيدکي
13) فَإِنَّما هِیَ زَجْرَةٌ واحِدَةٌ در معنى جواب انکار منکرین معاد است که از روى انکار یا شک و تردید گوید چگونه وقتى استخوان پوسیده شده‏ایم بازگشت مینمائیم پاسخ آنها است که پدید شدن قیامت منوط بیک فریاد است که از صور اسرافیل پدید میگردد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج‏14، ص: 322 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نفخ صور گوینده : اعظم زارع بیدکی
  گوشه‏اى از فصاحت قرآن - مسعود ورزيده
11) گوشه‏اى از فصاحت قرآن
دقت در یازده آیه کوتاه بالا بیانگر نهایت فصاحت و بلاغت قرآن است ، در این چند خط کوتاه خلاصه‏اى از تمام ماجراى موسى و فرعون ، انگیزه رسالت ، هدف رسالت ، وسیله پاکسازى ، چگونگى دعوت ، کیفیت واکنش و عکس العمل ، چگونگى توطئه فرعون ، نمونه‏اى از ادعاهاى پوچ و بى‏اساس او ، و سرانجام مجازاتهاى دردناک این مست باده غرور و در نهایت درس عبرتى که از آن عائد همه انسانهاى بیدار مى‏شود منعکس شده است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : بلاغت قرآن گوینده : مسعود ورزیده
  پیدایش قیامت - مسعود ورزيده
12) «قالُوا تِلْکَ إِذاً کَرَّةٌ خاسِرَةٌ فَإِنَّما هِیَ زَجْرَةٌ واحِدَةٌ فَإِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ» نازعات/14-12 پیدایش قیامت به واسطه یک صدای مهیب است. بایک صدا و سیهه همگی زنده می شوید. با یک صوری که رمیده می شود همگی زنده می شوید، ناگهان همه مردم در یک جایی قرار می گیرند. «ساهِرَةِ» سرزمینی است که خواب به چشم کسی نمی رود. برای همه سحر است. اینها برای خدا کاری ندارد.
شخصی به من گفت: شنیده ای که موبایل(تلفن همراه) آمده است؟ ! گفتم: بله. خودم هم دارم. گفت: ببین قدرت علم روز را، با آن طرف دنیا می توان صحبت کرد. از اینها گذشته تا چندسال دیگر، علم به جایی می رسد که حتی تصویر کسی که با او صحبت می شود بر روی صفحه ظاهر می شود. به او گفتم: قرآن بالاتر از اینها را می گوید. می فرماید: حضرت سلیمان(ع) یک وزیر داشت. به آن حضرت گفت: اگر چشمت را روی هم بگذاری خود بلقیس را با کاخش می آورم. نه صدا و نه تصویر، بلکه خودش را.
تازه وزیر حضرت سلیمان(ع) مقداری از علم کتاب را می دانست. «قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ» نمل/40 آنوقت: «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ» رعد/43 به پیغمبر(ص) می گوید: اگر کفار ترا قبول ندارند غصه نخور، همینکه خدا ترا قبول دارد و کسی ترا قبول دارد که علم من الکتاب دارد، ترا بس است(در روایت آمده که او علی(ع)است) وزیر سلیمان بخشی از علم را داشت و چنان قدرتی داشت، امام صادق(ع) انگشتانش را باز کرد و به سینه‌اش اشاره فرمود: به خدا قسم علم کتاب ما هستیم. وقتی بنده خدا این کار را می کند، خدا هم می تواند با یک دمیدن انسان را زنده کند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : نشانه های قیامت گوینده : مسعود ورزیده