از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  درخواست عذاب توسط مشرکین
در الدر المنثور (ج 3 ص 180) است که بخارى و ابن ابى حاتم و ابو الشیخ و ابن مردویه و بیهقى در دلائل از انس بن مالک روایت کرده‏اند که گفت: ابو جهل بن هشام گفته بود: بارالها اگر این حق است و از ناحیه تو است سنگى از آسمان بر ما بباران و یا عذاب دردناکى به سوى ما بفرست، در پاسخش این آیه نازل شد: «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 109 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  درخواست عذاب توسط مشرکین
در الدر المنثور (ج 3 ص 181) است که ابن جریر از یزید بن رومان و محمد بن قیس روایت کرده که گفتند: قریشیان برخى به برخى دیگر گفتند: آیا خداوند از میان همه ما محمد را گرامى داشته؟ بارالها اگر این معنا حق و از ناحیه تو است سنگى از آسمان بر ما فرو آور. لیکن چون شب شد از گفته خود پشیمان شده و گفتند: خدایا ما را ببخش، لذا خداى تعالى این آیه را نازل کرد: «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ ... لا یَعْلَمُونَ». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 109 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول آیه 33 و 34
الدر المنثور (ج 3 ص 181) ابن جریر و ابن ابى حاتم و ابو الشیخ از ابن ابزى روایت کرده‏اند که گفت: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در مکه بود که خداوند آیه «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» را نازل کرد و بعد از آنکه به مدینه مهاجرت فرمود جمله «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» را نازل کرد، و بعد از آنکه براى جنگ بدر از مکه بیرون آمدند آیه «وَ ما لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ ... »، را فرستاد و به دنبالش اجازه فتح مکه را داد، و همین شکست خوردنشان در فتح مکه عذابى بود که خداوند به ایشان وعده داد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 109 و 110 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دفع عذاب در نتیجه استغفار و حضور پیامبر (صلّی الله علیه و آله)
در الدر المنثور (ج 3 ص 181) از عبد بن حمید، ابن جریر، ابن منذر، ابن ابى حاتم و ابو الشیخ از عطیه (رضى اللَّه عنه) نقل کرده که گفت: معناى آیه «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» این است که خداوند مشرکین را عذاب نمى‏کند تا تو را از میان ایشان بیرون برد. و معناى جمله «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» این است که خداوند مؤمنین را عذاب نمى‏کند ما دام که استغفار کنند، آن گاه دوباره در باره مشرکین فرموده: «وَ ما لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 110 قالب : روایی موضوع اصلی : سنت‌های خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دفع عذاب در نتیجه استغفار
الدر المنثور (ج 3 ص 181) از ابن ابى حاتم از سدى نقل کرده که گفته است خداوند در آیه «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» مى‏خواهد بفرماید که اگر استغفار کنند و به گناهان خود اعتراف نمایند مؤمن خواهند بود و در آیه «وَ ما لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» مى‏فرماید: چگونه عذابشان نکنم و حال آنکه استغفار نمى‏کنند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 110 قالب : روایی موضوع اصلی : سنت‌های خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دفع عذاب در نتیجه استغفار و حضور پیامبر (صلّی الله علیه و آله)
الدر المنثور (ج 3 ص 181) از عبد بن حمید و ابن جریر و ابن منذر و ابو الشیخ از مجاهد روایت کرده که در ذیل آیه «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» گفته است: یعنى در میان ایشان، و در ذیل: «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» یعنى مسلمان مى‏شوند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 110 قالب : روایی موضوع اصلی : سنت‌های خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عدم عذاب اهل مکه
الدر المنثور (ج 3 ص 181) از عبد بن حمید و ابن جریر از ابى مالک نقل کرده که گفت: «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» یعنى اهل مکه، و از جمله «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ» نیز منظور اهل مکه است، و معنایش این است که خداوند اهل مکه را عذاب نمى‏کند در حالى که مؤمنین در میان ایشان باشند و استغفار کنند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 110 و 111 قالب : روایی موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دفع عذاب در نتیجه استغفار و حضور پیامبر (صلّی الله علیه و آله)
الدر المنثور (ج 3 ص 181) مى‏گوید: ترمذى از ابى موسى اشعرى روایت کرده که گفت: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: خداوند براى امت من دو امان نازل کرد، یکى در جمله «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» است و یکى دیگر در جمله «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» است، و وقتى من از میان امتم بروم یک امان براى ایشان تا روز قیامت باقى مى‏ماند، و آن استغفار است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 111 قالب : روایی موضوع اصلی : سنت‌های خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دفع عذاب در نتیجه استغفار
الدر المنثور (ج 3 ص 182) مى‏گوید: احمد از فضالة بن عبید از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) روایت کرده که فرمود: بنده از عذاب خدا ایمن است تا وقتى که استغفار کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 111 قالب : روایی موضوع اصلی : استغفار گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عرضه شدن اعمال مسلمانان بر پیامبر (صلّی الله علیه و آله)
در کافى (روضه کافى ج 8 ص 211 ش 361) از على بن ابراهیم از پدرش از حنان بن سدیر از پدرش از ابى جعفر (علیه السّلام) روایت کرده که فرمود: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: بودن من در میان شما براى شما خیر است، چون خداوند مى‏فرماید: «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ»، و رفتن من از میان شما نیز براى شما خیر است. گفتند: یا رسول اللَّه! با اینکه فرمودى بودنت در میان ما خیر است چطور ممکن است رفتنت از میان ما براى ما خیر باشد؟ فرمود: اما رفتنم از میان شما بدان جهت براى شما خیر است که اعمال شما در هر پنج شنبه و دوشنبه بر من عرضه مى‏شود، هر عمل نیکى که در نامه عمل شما ببینم خدا را حمد مى‏کنم، و هر گناهى ببینم براى شما طلب مغفرت مى‏کنم.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 111 و 112 قالب : روایی موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عذاب خداوند بر مشرکین
جمله «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» اگر منظور این باشد که مادامى که تو در مکه و در میان کفار قریش هستى و هنوز هجرت نکرده‏اى خداوند ایشان را عذاب نمى‏کند در این صورت مدلول آیه این خواهد بود که مانع از نزول عذاب در آن ایام وجود رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در میان آنان بوده، و نیز منظور از عذاب، غیر عذابى خواهد بود که بدست رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) بر سر ایشان آمد و ایشان را کشته و اسیر کرد، چون آیات قبلى این را نیز عذاب دانسته و در جاى دیگر هم نظایر آن را عذاب خوانده و فرموده: «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یُصِیبَکُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیْدِینا» (توبه/52) بلکه منظور از آن، عذابى آسمانى و موجب استیصال آنان خواهد بود، مانند آن عذابهایى که در امت‏هاى انبیاى گذشته جریان داشت، و لیکن این معنا (حمل آیه مورد بحث بر نفى عذاب استیصال) صحیح نیست، براى اینکه خداوند در آیات بسیارى مانند آیه «فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنْذَرْتُکُمْ صاعِقَةً مِثْلَ صاعِقَةِ عادٍ وَ ثَمُودَ» (فصلت/13) مشرکین همین امت را به عذاب استیصال تهدید کرده، با وجود چنین تهدیدات چگونه ممکن است بگوییم جمله «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» عذاب استیصال را از مشرکین مکه ما دام که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در مکه است نفى مى‏کند؟
این در صورتى است که مقصود از معذبین، کفار قریش و مشرکین عرب باشد، و اما اگر مقصود جمیع عرب و یا همه امت باشد و منظور از جمله «وَ أَنْتَ فِیهِمْ» حیات داشتن رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) باشد، در این صورت معناى آیه شریفه این مى‏شود که «خداوند امت اسلام را ما دام که تو زنده‏اى به عذاب استیصال معذب نمى‏کند» و چه بسا جمله بعدیش که مى‏فرماید: «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» این معنا را تایید کند، البته در این صورت منظور نفى عذاب از جمیع امت خواهد بود، و منافات با نزول عذاب بر بعض ایشان نخواهد داشت، هم چنان که عذاب به معناى قتل و اسارت که در آیات سابق گذشت بر سر بعضى از ایشان بیامد، و نیز به مقتضاى روایات، خداوند گروهى از ایشان را از قبیل ابى لهب و آنهایى که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) را استهزاء مى‏کردند عذاب نمود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 88- 91 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عدم نزول عذاب بر امت اسلام
جمله «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» ظاهرش نفى استقبالى است، چون صفت «معذبهم» و استمرارى که جمله «یستغفرون» مفید آن است ظهور در نفى استقبالى دارد، و جمله «وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» حالیه است، و معنایش این است که خداوند در آینده نیز عذاب نخواهد فرستاد ما دام که طلب آمرزش مى‏کنند.
این جمله بهر معنایى که گرفته شود با وضع مشرکین مکه منطبق نمى‏شود، براى اینکه آنان مشرک و معاند بوده‏اند و در برابر حق خاضع نگشته و از هیچ ظلم و گناهى استغفار نمى‏کرده‏اند، روایاتى هم که مى‏گوید مشرکین بعد از آن حرفى که زدند (اللَّهُمَّ إِنْ کانَ ...) پشیمان شده و در مقام استغفار برآمده و گفتند: «غفرانک اللهم» اشکال را حل نمى‏کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 91- 93 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نزول عذاب بر امت اسلام
از جمله «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» به ضمیمه آیاتى که این امت را وعده عذابى مى‏دهد که میان رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) و امت حکم مى‏نماید مانند آیات: «وَ لِکُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ» (یونس/47)- تا آخر آیات- برمى‏آید که براى این امت در آینده روزگارى است که استغفار از آنان منقطع گشته و دیگر مؤمنى خدا ترس که استغفار کند نمى‏ماند و در چنان روزگارى خداوند آنان را عذاب مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏9، ص: 93 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  برداشته شدن عذاب عمومى از مسلمانان به برکت وجود شخص پیامبر صلى الله علیه وآله - رضا رضائي
با توجّه به اینکه در آیه‏ى بعد، کفّار مکّه به عذاب تهدید شده‏اند، معلوم مى‏شود که منظور از نفى عذاب در این آیه، برداشته شدن عذاب عمومى از مسلمانان به برکت وجود شخص پیامبر صلى الله علیه وآله است، مثل عذاب‏هاى اقوام پیشین، وگرنه اشخاصى در موارد خاصّى گرفتار عذاب الهى شده‏اند. مانند عذاب نعمان‏بن حارث در آیه‏ى قبل. در احادیث آمده است که خداوند به خاطر وجود برخى افراد پاک و علماى ربّانى، سختى و عذاب را از دیگران برمى‏دارد. چنانکه در ماجراى قلع و قمع قوم لوط، حضرت ابراهیم به فرشتگان مأمور عذاب گفت: «انّ فیها لوطاً» یعنى آیا با وجود یک مرد خدایى در منطقه، آنجا را نابود مى‏سازید؟! فرشتگان گفتند: ما مى‏دانیم که لوط در آنجاست و به او دستور خارج شدن از آنجا را داده‏ایم. <507> یا حضرت على علیه السلام پس از رحلت پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: یکى از دو امان از میان ما رفت، أمن دیگر را که استغفار است حفظ کنید. <508> و یا در روایت مى‏خوانیم امام رضا علیه السلام به زکریا ابن آدم فرمود: در شهر قم بمان که خداوند همان گونه که به واسطه‏ى امام کاظم علیه السلام بلا و عذاب را از اهل بغداد برداشت، به واسطه‏ى وجود تو نیز بلا را از آن شهر دور مى‏کند. <509> پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمودند: مرگ و زندگى من براى شما خیر است؛ در زمان حیاتم خداوند عذاب را از شما بر مى‏دارد و پس از مرگم نیز با عرضه‏ى اعمالتان به من، با استغفار و طلب بخشش من، مشمول خیر مى‏شوید. «امّا فى مماتى فتعرض علىّ اعمالکم فاستغفر لکم» <510> نافرمانى و انجام بعضى گناهان، از اسباب نزول بلا و عذاب الهى است، و راه جبران آن توبه و استغفار است. «و ما کان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون» چنانکه در دعاى کمیل مى‏خوانیم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تنزل البلاء» وهمان گونه که خداوند در آیه‏اى دیگر مى‏فرماید: «و ما کان ربّک لیهلک القرى بظلم و أهلها مصلحون» <511> تا وقتى که مردم اهل صلاح و اصلاح باشند، خداوند آنان را هلاک نمى‏کند. 1- وجود پیامبر صلى الله علیه وآله و مردان خدا، مایه‏ى امان براى اهل زمین است. «و ما کان اللّه لیعذّبهم و أنت فیهم» 2- استغفار، مانع بلاست. «و ما کان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون» (برگشت از کفر و الحاد نیز نوعى استغفار است.) 3- توبه و استغفار، اهمیّت ویژه‏اى نزد خدا دارد، چنانکه سرنوشت امّتى را نیز تغییر مى‏دهد. «و ما کان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره انفال گوینده : رضا رضائی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فرمایش حضرت علی در خصوص امنیت از عذاب خدا - مرضيه علمدار .ب
امیرالمؤمنین(ع) فرموده است:

کان فى الارض امانان من عذاب اللّه‏ و قد رفع احدهما فدونکم الاخر فتمسکوا به امّا الامان الذى رفع فهو رسول‏اللّه‏ وامّا الامان الباقى فالاستغفار.(1)

بر روى زمین دو وسیله امنیت از عذاب خدا وجود داشت؛ یکى از آنها برداشته شد؛ برشما باد دومى. امانى که برداشته شد وجود پیامبر بود و ا مان باقى، استغفار است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر کوثر قالب : روایی موضوع اصلی : سنت‌های خداوند گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای اصتغفار و فواید آن - مرضيه علمدار .ب
منظور از استغفار، فقط گفتن «خدایا بیامرز» نیست. بلکه استغفار توجه عمیق به سوى خدا و پشیمانى واقعى از گناهان است و در این صورت است که رابطه انسان با خدا محکم مى‏شود و رحمت و عنایت خدا شامل او مى‏گردد.

استغفار نه تنها از نزول بلا جلوگیرى مى‏کند بلکه طبق روایتهاى متعددى که از معصومین (ع) نقل شده، باعث گشایش در زندگى و وسعت روزى مى‏شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر کوثر قالب : تفسیری موضوع اصلی : استغفار گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.