از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اسمهای خداوند - مسعود ورزيده
– آیا می‌‌توان «سبح اسم ربک الاعلی» را این طور معنا کرد: «نام پروردگارت را در کنار نامهای دیگر نبر!»؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) :
نام های اختصاصی او را بر غیر او اطلاق مکن
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  “اعلی” صفت رب است یا اسم؟ - محمد هادي مؤذن جامي
“اعلی” صفت رب است یا اسم؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : هادی محسنی □ روزنامه رسالت، شماره 5891 به تاریخ 29/3/85، صفحه 18 (اندیشه قرآنی) قالب : تفسیری موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : محمد هادی مؤذن جامی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) رمضانی (داور) : علامه طباطبایی می‌فرمایند: کلمه" الاعلى"- به معناى کسى است که بر فراز هر بلندى که تصور شود در آمده، و بر هر چیزى قاهر و چیره باشد، و این کلمه صفت" ربک" است، نه صفت" اسم"، و همین صفت حکم آیه را تعلیل مى‏کند، و مى‏فهماند که چرا گفتیم نام پروردگارت را منزه بدار، براى اینکه او از هر علوى که تصور شود عالى‏تر است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تسبیح اسم - محمد هادي مؤذن جامي
اسم و تسبیح اسم یعنی چه ؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : هادی محسنی □ روزنامه رسالت، شماره 5891 به تاریخ 29/3/85، صفحه 18 (اندیشه قرآنی) قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسم‌های خداوند گوینده : محمد هادی مؤذن جامی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) رمضانی (داور) : در المیزان آمده است که: تنزیه نام خدا این است که وقتى سخن از خدا مى‏رود باید کلام از ذکر امورى که مناسب با ذکر او نیست خالى باشد، این تنزیه خدا در مرحله زبان و سخن است که باید با تنزیه او در مرحله عمل موافق باشد و لازمه این تنزیه توحید کامل و نفى شرک جلى است، و شرک جلى درست عکس توحید است، و شخص مشرک نه تنها خداى تعالى را منزه از نواقص مذکور نمى‏داند، بلکه از شنیدن نام خدا به تنهایى ناراحت مى‏شود، و دو آیه زیر بر این معنا ناطق است:" وَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ إِذا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ" (زمر/45) و چون خدا به تنهایى نامش برده مى‏شود آنهایى که به آخرت ایمان ندارند دلهایشان متنفر مى‏شود، و چون نام خدایانى که به جاى خداى تعالى مى‏پرستند برده شود بشاش و خشنود مى‏گردند،
" وَ إِذا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى‏ أَدْبارِهِمْ نُفُوراً" (اسراء/46) و چون نام پروردگارت به تنهایى در قرآن برده مى‏شود از شدت تنفر پشت مى‏کنند و مى‏روند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.