از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اثربخش نبودن اظهار ندامت در قیامت
تذکّر و پشیمانى در قیامت سودى ندارد. {و انّى له الذّکرى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 478 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان ویژگی روز قیامت
قیامت، روز هوشیارى و یادآورى است. {یومئذ یتذکّر الانسان} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 478 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : قیامت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  روز ظهور جهنم
جهنم، در قیامت ظاهر مى‏شود. {جیى‏ء... بجهنّم} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 478 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : جهنم گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آورده شدن جهنم - محمد سجاد ابراهيمي
قرآن مجید درباره اوصاف قیامت می‏فرماید: روزی است که زمین (بر اثر زلزله یا چیز دیگر) تکه تکه می‏شود. فرمان حق‏تعالی و فرشتگان صف در صف به عرصه محشر وارد می‏شوند: (و جِی‏ءَ یومئذٍ بجهنّم یومئذٍ یتذکّر الإنسانُ و أنّی له الذّکری)؛[1] آن روز جهنّم به حضور آورده می‏شود و آدمی یادآور حال و کار خود شود، و آن یادآوری چه سودی به حال او دارد؟! جهنَّم از یک دیدگاه جا و مکانی است که تبه‏کاران را در آن‏جا عذاب می‏دهند و از اماکن غیرمنقول می‏نماید؛ چنان‏که آیات فراوان بر آن دلالت دارد.
لیکن از دیدگاه آیه فوق، از اماکن منقول است که چونان خانه‏های پیش ساخته، آن را به صحنه محشر می‏آورند، و در این‏باره روایات فراوانی است؛ چنان که امام باقر (علیه‏السلام) می‏فرماید: چون آیه (و جِی‏ءَ یومئذٍ بجهنّم) نازل شد از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در این‏باره سؤال شد. آن حضرت فرمود: جناب روح الامین (علیه‏السلام) مرا به آن خبر داد که چون خداوند، که هیچ معبودی جز او نیست برای خلایق ظهور کند و خلق اولین و آخرین را جمع کند هنگامی که فرمان حقّ تعالی درباره آوردن جهنّم آشکار شود و خلق اوّل و آخر جمع گردند دوزخ را با هزار دهانه که بر هر دهانه صدهزار فرشته غلاظ شداد موکّل است کشان کشان به صحنه قیامت می‏آورند. جهنّم دارای صدایی مهیب و خشم و غرّش است و صدای افروختن آن به گوش می‏رسد، و اگر نبود این‏که خلایق برای حساب گرد آمده بودند همه طعمه آتش می‏شدند. سپس گردن‏های گروهی از دوزخ خارج می‏شود. آن‏گاه جهنّم همه خلق را از خوب و بد احاطه می‏کند. در این‏جاست که همه بندگان خدا از فرشته و پیامبران ندا می‏دهند: «نفسى، نفسى»؛ خدایا جان من، جان من. تنها پیامبر اسلام ندا می‏کند: «أمتى، أمتى» خدایا به فریاد امّت من برس، خدایا به فریاد امّت من برس. آنگاه صراط را بر جهنم استوار می‏دارند که از لبه شمشیر نازکتر و برنده‏تر است و دارای سه دهانه و پل و بر روی هر دهانه ایستگاهی است. در ایستگاه اول از امانت‏داری و رحم پرسیده می‏شود. بر ایستگاه دوم از نماز پرس و جو می‏شود، و در ایستگاه (دهانه) سوم حضرت پروردگار از آنچه صلاح می‏داند می‏پرسد، و این است معنای (إنّ ربّک لبالمرصاد)[1] امّا حال مردم بر صراط بدین‏گونه است که برخی با دست و پا و شکم پیش می‏روند، برخی دست‏ها آویزان و با سختی یک قدم یک قدم به پیش می‏روند. امّا فرشتگان اطراف صراط را گرفته صدا می‏زنند: «یا حلیم اعفُ و اصفح و عد بفضلک و سلّم سلّم»؛ ای خدای حلیم ببخشای و درگذر، فضل و کرمت را شامل دار، و از آتش دوزخ سالم دار و بِرَهان، لیکن گروهی از مردم چون پروانه به آتش می‏ریزند. وقتی کسی از پل می‏گذرد و نجات می‏یابد گوید: «الحمد لله»؛ سپاس و درود خداوندی را که به فضل و نعمت خویش نجاتم بخشید «إنّ ربّنا لغفور شکور»....[2]
بر پایه حدیثی دیگر چون آیه (و جِی‏ءَ یومئذ بجهنّم) نازل گشت، چهره رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دگرگون شد و این دگرگونی بر یاران رسول خدا نیز سنگین آمد. برخی از علی بن ابی‏طالب (علیه‏السلام) پرسیدند: یا علی چه رخ داده که این‏گونه چهره مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) تغییر کرده است؟ امیرالمؤمنین (علیه‏السلام) از پی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روان شد. و آن حضرت را به سینه چسبانید و بین دو شانه حضرت را بوسه داد و گفت: پدر و مادرم به فدایت یا نبی اللّه امروز چه پدیده‏ای رخ داده است؟ فرمود: جبرئیل این آیه (و جِی‏ءَ یومئذ بجهنّم) را نازل کرد. گفتم دوزخ را می‏آورند؟! فرمود: آری هفتاد هزار فرشته با هفتاد هزار دهانه کشان کشان می‏آورند....[3]
اشاره: برخی برآنند که 1 ـ جهنم اکنون موجود است. 2 ـ در باطن این عالَم وجود دارد. 3 ـ معاد عبارت از ظهور باطن است. 4 ـ ظهورشَی‏ءِ باطن به منزله خروجِ از حدّی به حدّ دیگر است. 5 ـ همین خروج و تطور مصحّح اطلاق کلمة آوردن و مانند آن است، بنابراین، آوردن جهنم به معنای ظهور آن از باطن به ظاهر است، که نقل مکانت است، نه نقل مکان و مظهر مَجی رَبّ است، نه از قبیل مَجی مَطَر (دقت شود).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : کتاب معاد در قرآن ج 2 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : قیامت گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.