از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و الضحی ):(قسم به روز آن هنگام که نور خورشید گسترده می شود) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 - سوگند خداوند، به چاشت گاه و به گسترش نور خورشید در آن زمان

و الضحى

«ضحى» در معانى گسترش نور خورشید و «پهناور شدن روز» (مفردات راغب) و «اندکى پس از بالا آمدن روز» (قاموس) به کار مى رود.

2 - وقت چاشت و زمان پرتو افشانى خورشید، داراى عظمتى درخور سوگند خداوند

و الضحى

3 - نور خورشید و برآمدن آن در صبحگاه، نعمتى الهى است.

و الضحى [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر منهج الصادقین
(1)‌-‌

بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِیم‌ِ وَ الضُّحی‌ سوگند بچاشتگاه‌ ‌که‌ آفتاب‌ ‌در‌ ‌آن‌ وقت‌ ارتفاع‌ یافته‌ و بسبب‌ ‌آن‌ نور نهار متزاید گشته‌، و تخصیص‌ اینوقت‌ ‌از‌ نهار ‌ یا ‌ بجهت‌ قوت‌ و تزاید نور آفتابست‌ ‌در‌ ‌آن‌ زمان‌ و وقت‌ اعتدال‌ نهار ‌در‌ گرما و سرما ‌در‌ زمستان‌ و تابستان‌، ‌ یا ‌ بجهت‌ آنکه‌ ‌در‌ ‌آن‌ ساعت‌ حق‌ ‌تعالی‌ ‌با‌ موسی‌ کلیم‌ ‌علیه‌ التحیة و التسلیم‌ سخن‌ ‌گفت‌ و ‌در‌ ‌آن‌ وقت‌ سحره فرعون‌ مشاهده معجزه موسی‌ نموده‌ خدای‌ ‌را‌ سجده‌ کردند کقوله‌ وَ أَن‌ یُحشَرَ النّاس‌ُ ضُحًی‌ و گویند مراد بضحی‌ نهار ‌است‌ و مؤید اینست‌ کریمه‌ أَن‌ یَأتِیَهُم‌ بَأسُنا ضُحًی‌ ‌که‌ ‌در‌ مقابله بَیاتاً واقع‌ ‌شده‌ ‌است‌، و نزد بعضی‌ دیگرمراد رب‌ الضحی‌ ‌است‌: [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
‌-‌ کلمه ضحی‌ ‌برای‌ اوایل‌ روز بکار میرود. ولی‌ ‌در‌ اینجا ‌به‌ قرینه کلمه (لیل‌) ‌که‌ ‌در‌ آیه ‌بعد‌ خواهد آمد ‌به‌ معنای‌ کلیه روز ‌است‌. ‌یعنی‌ سوگند ‌به‌ روز روشن‌‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[1] چرا ‌بر‌ مردمان‌ روا نیست‌ ‌که‌ ‌به‌ آفریده‌های‌ ‌خدا‌ سوگند یاد کنند، ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌به‌ آنچه‌ آفریده‌ ‌است‌ قسم‌ می‌خورد و ‌در‌ حدیثی‌ چنین‌ آمده‌ ‌است‌:

‌از‌ امام‌ باقر‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌: «خدای‌ عز و جل‌ می‌تواند ‌به‌ ‌هر‌ چه‌ ‌از‌ آفریده‌هایش‌ ‌که‌ بخواهد قسم‌ یاد کند، و بندگانش‌ ‌را‌ نرسد ‌که‌ جز ‌به‌ ‌او‌ قسم‌ یادکنند».«1»

‌در‌ ‌اینکه‌ معنی‌ روایات‌ فراوان‌ دیگر نیز آمده‌ ‌است‌.

جواب‌: هنگامی‌ ‌که‌ ‌به‌ چیزی‌ سوگند یاد می‌کنیم‌، ارزشی‌ ذاتی‌ ‌به‌ ‌آن‌ می‌بخشیم‌ ‌که‌ بیم‌ ‌آن‌ می‌رود ‌که‌ ‌به‌ حالتی‌ ‌از‌ تقدیس‌ منافی‌ ‌با‌ صفای‌ یکتاپرستی‌ و پاکیزگی‌ ‌آن‌ مبدل‌ شود، ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ چون‌ پروردگار ‌ما ‌به‌ چیزی‌ سوگند یاد کند، ‌به‌ ‌آن‌ ارزشی‌ می‌دهد و ‌ما ‌را‌ متوجه‌ اهمیت‌ ‌آن‌ می‌سازد، و چنین‌ ‌است‌ ‌در‌ آغاز ‌اینکه‌ سوره‌ ‌که‌ قسم‌ ‌به‌ برآمدن‌ خورشید و زیاد شدن‌ ارتفاع‌ ‌آن‌ ‌در‌ آسمان‌ و بازگشت‌ آدمی‌ ‌به‌ کار و تلاش‌ و رنج‌ و فعالیت‌ ‌است‌.

«وَ الضُّحی‌‌-‌ سوگند ‌به‌ روز روشن‌.» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » محمد حسینی همدانی
وَ الضُّحی‌:

‌آیه‌ مبنی‌ ‌بر‌ سوگند بروشنائی‌ و بسط روز و تابش‌ اشعه‌ خورشید ‌است‌ ‌که‌ جهان‌ ‌را‌ فرا گرفته‌ و ‌در‌ اعماق‌ زمین‌ و موجودات‌ ‌در‌ ‌آن‌ تأثیر بسزائی‌ نهاده‌ و نمونه‌ و مسطوره‌ای‌ ‌از‌ نظام‌ خلقت‌ شگفت‌ آور ‌است‌ ‌که‌ ‌هر‌ لحظه‌ بتابش‌ خورشید و افشاندن‌ اشعه‌ ‌آن‌ ‌از‌ عالم‌ بالا و فیوضات‌ بی‌نهایت‌ ‌آن‌ حکایت‌ می‌نماید ‌که‌ چنانچه‌ جهان‌ لحظه‌ای‌ ‌از‌ فیض‌ وجود بی‌بهره‌ گردد محو و نابود خواهد شد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرنمونه
درباره شاءن نزول این سوره روایات زیادى نقل شده که از همه روشن تر روایت زیر است .
ابن عباس مى گوید: پانزده روز گذشت ، و وحى بر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نازل نشد، مشرکان گفتند: پروردگار محمد، او را رها کرده ، و دشمن داشته ، اگر راست مى گوید ماءموریت او از سوى خدا است ، باید وحى به طور مرتب بر او نازل مى شد، در اینجا سوره فوق نازل گشت (و به سخنان آنها پاسخ گفت ). قابل توجه اینکه طبق حدیثى وقتى این سوره نازل شد پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به جبرئیل فرمود: دیر کردى در حالى که سخت به تو مشتاق بودم ، جبرئیل گفت و انا کنت اشد الیک شوقا: من به تو مشتاق تر بودم ، ولى من بنده ماءمورم و جز به فرمان پروردگار نازل نمى شوم !
در حدیث دیگرى آمده است که جماعتى از یهود خدمت رسول الله (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) رسیدند، و از داستان ذى القرنین و اصحاب کهف و آفرینش روح سؤ ال کردند، پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) فرمود فردا به شما خبر خواهم داد، و ان شاء الله نگفت ، و همین سبب شد که وحى الهى ایامى از او قطع شود و زبان دشمنان به شماتت باز گشت ، و از این جهت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) غمگین شد سوره نازل شد تا مایه تسلى خاطر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) گردد (ولى این شاءن نزول بعید به نظر مى رسد چرا که تماس یهود با پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و اینگونه سؤ الات معمولا در مدینه بود نه در مکه ).
در بعضى از روایات نیز آمده است جمعى از مسلمانان عرض کردند: اى رسول خدا! چرا وحى بر شما نازل نمى شود ؟ فرمود: و کیف ینزل على
الوحى و انتم لا تنقون براجمکم و لا تقلمون اظفارکم : چگونه وحى بر من نازل شود در حالى که شما مفاصل انگشتان خود را پاکیزه نمى کنید، و ناخنهاى خود را نمى گیرید!؟. <2>
در اینکه مدت انقطاع وحى چقدر بود؟ روایات مختلف است ، بعضى دوازده روز، بعضى پانزده ، بعضى نوزده ، بعضى بیست و پنج ، و حتى بعضى چهل روز نقل کرده اند.
و در روایتى نیز فقط دو سه شبانه روز نقل شده است .
سوره ضحى
مقدمه
این سوره در مکه نازل شده و 11 آیه دارد.
محتوى و فضیلت سوره الضحى
این سوره که از سوره هاى مکى است ، و طبق بعضى از روایات وقتى نازل شد که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بر اثر تاءخیر و انقطاع موقت وحى ناراحت بود، و زبان دشمنان نیز باز شده بود، سوره نازل شد و همچون باران رحمتى بر قلب پاک پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نشست ، و تاب و توان تازهاى به او بخشید و زبان بدگویان را قطع کرد.
این سوره با دو سوگند آغاز مى شود، سپس به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بشارت مى دهد که خدا هرگز تو را رها نساخته است .
بعد به او نوید مى دهد که خداوند آنقدر به او عطا مى کند که خشنود شود. و در آخرین مرحله ، گذشته زندگانى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را در نظر او مجسم مى سازد که خداوند چگونه او را همیشه مشمول انواع رحمت خود قرار داده ، و در سخت ترین لحظات زندگى حمایتش ‍ نموده است .
و لذا در آخرین آیات به او دستور مى دهد که (به شکرانه این نعمتهاى بزرگ الهى ) با یتیمان و مستمندان مهربانى کند و نعمت خدا را بازگو نماید در فضیلت این سوره همین بس که در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده است من قراءها کان ممن یرضاه الله ، و لمحمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) ان یشفع له و له عشر حسنات بعدد کل یتیم وسائل !: هر کس آن را تلاوت کند از کسانى خواهد بود که خدا از آنها راضى مى شود و شایسته است که محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) براى او شفاعت کند و به عدد هر یتیم و مسکین سؤ ال کننده ده حسنه براى او خواهد بود. <1>
و این همه فضیلت از آن کسى است که آنرا بخواند و در عمل پیاده کند.
قابل توجه اینکه مطابق روایات متعددى ، این سوره و سوره آینده (سوره ا لم نشرح ) یک سوره است ، و لذا براى اینکه در هر رکعت بعد از سوره حمد باید یک سوره کامل خوانده شود این دو سوره را باید با هم خواند (نظیر این معنى درباره سوره هاى ((فیل )) و ((لایلاف )) نیز گفته شده است ).
و اگر درست در محتواى این دو سوره دقت کنیم مى بینیم پیوند مطالب آنها بقدرى زیاد است که حتما یکى ادامه دیگرى مى باشد، هر چند میان آن دو بسم الله فاصله شده است .
در اینکه آیا این دو سوره از هر نظر یکى است ؟ یا در خصوص نماز باید در حکم یک سوره حساب شود؟ گفتگوئى است که باید شرح آن را در کتب فقهى (بحث قرائت نماز) مطالعه کرد، ولى به هر حال اجماع علماء بر این است که در قرائت نماز نمى توان به یکى از این دو قناعت نمود.
تفسیر :
آن قدر به تو میبخشد که خشنود شوى !
در آغاز این سوره نیز با دو سوگند روبرو مى شویم : سوگند به نور و سوگند به ((ظلمت )) مى فرماید:
قسم به روز در آن هنگام که آفتاب بر آید و همه جا را فرا گیرد (و الضحى ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » مجمع البیان
سوگند به روز، آن‏گاه که خورشید بر آید و نور آن همه جارا فراگیرد،
در این آیه به تمام روز و روشنایى آن سوگند یاد مى‏شود؛ دلیل آن، آیه بعد است که شب دربرابر روز قرار مى‏گیرد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
در آغاز این سوره نیز با دو سوگند روبرو مى‏شویم : سوگند به نور و سوگند به ظلمت مى‏فرماید : قسم به روز در آن هنگام که آفتاب بر آید و همه جا را فرا گیرد ( و الضحى).
و سوگند به شب در آن زمان که آرام گیرد و همه جا را در آرامش فرو برد ( و اللیل اذا سجى).
ضحى به معنى اوائل روز است آن موقعى که خورشید در آسمان بالابیاید و نور آن بر همه جا مسلط شود ، و این در حقیقت بهترین موقع روز است ، و به تعبیر بعضى در حکم فصل جوانى است ، در تابستان هوا هنوز گرم نشده ، و در
زمستان سرماى هوا شکسته شده است ، و روح و جان انسان در این موقع آماده هر گونه فعالیت است
در هر حال آنچه در شب مهم است همان آرامشى است که بر آن حکمفرما است ، و طبعا اعصاب و روح انسان را در آرامش فرو مى‏برد ، و براى تلاش و کوشش فردا و فرداها آماده مى‏سازد ، و از این نظر نعمت بسیار مهمى است که شایسته است سوگند به آن یاد شود.
میان این دو قسم و محتواى آیه شباهت و رابطه نزدیکى وجود دارد ، روز همچون نزول نور وحى بر قلب پاک پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) است و شب همچون انقطاع موقت وحى که آن نیز در بعضى از مقاطع لازم است .

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - انوار درخشان ج‏18، ص: 185
وَ الضُّحى‏:
آیه مبنى بر سوگند بروشنائى و بسط روز و تابش اشعه خورشید است که جهان را فرا گرفته و در اعماق زمین و موجودات در آن تأثیر بسزائى نهاده و نمونه و مسطوره‏اى از نظام خلقت شگفت آور است که هر لحظه بتابش خورشید و افشاندن اشعه آن از عالم بالا و فیوضات بى‏نهایت آن حکایت مى‏نماید که چنانچه جهان لحظه‏اى از فیض وجود بى‏بهره گردد محو و نابود خواهد شد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره یازده آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام سوره، برگرفته از آیه اول است که با سوگند به هنگام بالا آمدن روز آغاز مى‏شود.
از آنجا که مخالفان، به خاطر قطع نزول وحى به مدّت پانزده روز، به آن حضرت نیش زبان مى‏زدند، لذا این سوره در مقام دلدارى به پیامبر است و حمایت‏هاى خداوند از آن حضرت را، از هنگام یتیمى تا رسیدن به رسالت بیان مى‏دارد.
و آنگاه از پیامبر مى‏خواهد تا او نیز با یتیمان و محرومان برخوردى خدایى داشته و با زبان و عمل، نعمت‏هاى الهى را آشکار ساخته و سپاس‏گزار آنها باشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.