- از مسائل مردم داری چرا صرفاً به موارد جزئی (یتیم و سائل) آن اشاره کرده و موارد عمومیتر را بیان نداشته است؟
توضیح : – اینجا اگر به معنای یتیم یعنی بیپدر بگیریم، جزئی است. ولی اگر به معنای بیسرپرست بگیریم، فقط منظور همان یتیم مصطلح نخواهد بود، مثل خود ما که به ما ایتام ال محمد (ص) میگویند چرا ایتام؟ چون سرپرست و اماممان را نداریم. یعنی یتیم بودن فقط منحصر در نداشتن پدر ظاهری عادی و مادی نیست که با این نگاه جزئی نیست، آن یتیمی است که پیامبر به تناسب رسالتش سرپرستی او را به عهده گرفته است.
و اگر تابع خود سوره هم بدون توسعه نگاه کنیم و همان یتیم معمولی و سائل معمولی بگیریم نباید برداشت جزئی بودن شود. و از خود سوره فهمیده میشود که این دو جزئی نیستند و خیلی هم اساسی هستند. توجه پیامبر به این دو قشر نیازمند در جامعه که یکی فقر مالی و یکی هم فقر شخصیتی و سرپرستی دارد، جزئی نیست. و در ردیف حدیث قرآن قرار خواهد گرفت.
[ بستن توضیحات ]