از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ضرورت رسیدگی به نیازمندی‌های یتیمان
9) اگر نیازهاى یتیم تأمین نشود مفاسد اخلاقى و اجتماعى فراوانى جامعه را تهدید مى‏کند و کمبود محبت ممکن است یتیم را به صورت فردى سنگدل و عقده‏اى درآورد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 517 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یتیم گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمه «قهر»
9) «قهر»، غلبه توأم با تحقیر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 517 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمه «نهر»
10) «نهر» راندن همراه با خشونت است. عنوان نهر آب نیز به خاطر حرکت تند آب است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 517 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مراد از «و امّا بنعمة ربّک فحدّث»
11) امام صادق (علیه‌السلام) در ذیل آیه «و امّا بنعمة ربّک فحدّث» فرمودند: «حدّث بما اعطاک اللّه و فضّلک و رزقک و احسن الیک و هداک» آنچه از عطاها، برترى‏ها، رزق‏ها، احسان‏ها و هدایت‏هاى اوست بازگو کن.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 518 قالب : روایی موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  آثار نعمت‏هاى الهى در زندگى
11) پیامبر اکرم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: «التحدّث بنعمة اللّه شکر و ترکه کفر» کسى که آثار نعمت‏هاى الهى در زندگى او دیده نشود، دشمن خدا و مخالف نعمتهاى اوست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 518 قالب : روایی موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نکات - زينب افراونده
9) در آیات و روایات، توجه ویژه ای به یتیمان شده است؛چرا که آنها از نظر عاطفی کمبودهایی دارند که اگر تأمین نشود، کودکانی ناسالم و در بسیاری از مواقع سنگدل و جانی و خطرناک بار می آیند.به علاوه، عواطف انسانی ایجاب می کند که آنها نیز همچون سایر فرزندان جامعه مورد حمایت و توجه عموم باشند و از همه اینها گذشته لازم است مردم از آینده کودکان خود که ممکن است در چنین شرایطی قرار گیرند، مطمئن شوند. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است:" هنگامی که یتیم گریه می کند، عرش خدا به لرزه در می آید...آنگاه خداوند می فرماید:" ای ملائکه من، شما را گواه می گیرم که هر کسی گریه او را خاموش و فلبش را خشنود کند، من روز قیامت او را خشنود خواهم ساخت"." در روایت دیگری از پیامبر اسلام (ص) می خوانیم:" هرکس برای نوازش دست بر سر یتیمی کشد، به شمار موهایی که دست او از آن می گذرد، در روز قیامت نوری خواهد داشت."

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قرآن حکیم( آیه الله مکارم شیرازی) قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره ضحِِی گوینده : زینب افراونده
  نوازش یتیمان - ليلا حسين زاده
9) وجود کودکان یتیم که پدر خود را در طفولیت از دست داده‏اند در هر اجتماعى اجتناب‏ناپذیر است ، این کودکان از جهات مختلفى باید مورد حمایت قرار گیرند.
از نظر عاطفى داراى کمبودهائى هستند که اگر خلاء وجود آنها از این نظر پر نشود کودکانى ناسالم ، و در بسیارى از مواقع سنگدل و جانى و خطرناک بار مى‏آیند ، بعلاوه عواطف انسانى ایجاب مى‏کند که آنها همچون سایر فرزندان جامعه مورد حمایت و توجه عموم باشند ، و از همه اینها گذشته مردم از آینده کودکان خود که ممکن است در چنین شرائطى قرار گیرند مطمئن شوند .
یتیمان در بسیارى از موارد داراى اموالى هستند که باید با دقت و امانت براى آینده آنها حفظ شود ، و در بسیارى از موارد فاقد امکانات مالى هستند که باید از این نظر نیز مورد توجه قرار گیرند باید دیگران همچون پدران و مادرانى دلسوز رنج یتیمى را از روح آنها بیرون کنند ، و گرد و غبار تنهائى را از چهره آنها بزدایند .
لذا در آیات قرآن مجید و روایات اسلامى بسیار روى این مساله تکیه شده است که هم بعد اخلاقى دارد و هم بعد اجتماعى و انسانى.
این حدیث از پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) معروف است که فرمود : ان الیتیم اذا بکى اهتز لبکائه عرش الرحمن ! : هنگامى که یتیم گریه مى‏کند عرش خدا به لرزه در مى‏آید خداوند به فرشتگانش مى‏فرماید : اى ملائکه من! چه کسى این یتیم را که پدرش در خاک پنهان شده است به گریه در آورده ؟ ملائکه مى‏گویند : خدایا ! تو آگاهترى ، خداوند مى‏فرماید : اى ملائکه من ! شما را گواه مى‏گیرم که هر کس گریه او را خاموش ، و قلبش را خشنود کند ، من روز قیامت او را خشنود خواهم کرد .
از این بالاتر حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) مى‏خوانیم : اذا بکى الیتیم وقعت دموعه فى کف الرحمن : هر گاه یتیم گریه کند اشکهاى او در دست خداوند رحمن مى‏ریزد!.
باز در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است که فرمود : انا و کافل الیتیم کهاتین فى الجنة اذا اتقى الله عز و جل و أشار بالسبابة و الوسطى : من و سرپرست یتیم مانند این دو در بهشت خواهیم بود - به شرط اینکه تقواى الهى را پیشه کند - سپس اشاره به انگشت سبابه و انگشت وسط نمود .
اهمیت این موضوع آن قدر زیاد است که امیر مؤمنان على در وصیتنامه معروفش توجه به یتیمان را در کنار توجه به نماز و قرآن قرار داده ، مى‏فرماید : الله الله فى الایتام فلا تغبوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم : خدا را خدا را در باره یتیمان ، آنها را گاهى سیر و گاهى گرسنه نگذارید ، و نکند با حضور شما ضایع شوند.
در حدیثى از یکى از یاران پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) آمده است که مى‏گوید ما خدمت رسول خدا (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏)نشسته بودیم ، پسر بچه‏اى خدمتش آمد ، عرض کرد : کودکى یتیم هستم ، و خواهرى یتیم دارم ، و مادرى بیوه زن.
از آنچه خدا به تو اطعام کرده به ما اطعام کن ، تا خداوند از آنچه نزد او است آنقدر به تو ببخشد که خشنود شوى ! پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) فرمود : چه زیبا گفتى اى پسر ! سپس رو به بلال کرده ، فرمود : برو از آنچه نزد ما است بیاور ، بلال بیست و یک خرما با خود آورد پیغمبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) فرمود : هفت دانه براى تو ، هفت دانه براى خواهرت ، و هفت دانه براى مادرت .
معاذ بن جبل برخاست دستى بر سر کودک یتیم کشید گفت : خداوند یتیمى تو را جبران کند ، و تو را جانشین صالحى براى پدرت سازد ( کودک یتیم از فرزندان مهاجران بود).
پیغمبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) رو به معاذ کرد و فرمود : انگیزه تو براى اینکار چه بود ؟ عرض کرد : محبت و رحمت بود.
فرمود : هر کس از شما سرپرستى یتیمى را بر عهده گیرد ، و حق آن را ادا کند ، و دست بر سر یتیم کشد خداوند به عدد هر موئى حسنه‏اى براى او مى‏نویسد ، و به هر موئى سیئه‏اى از او محو مى‏کند ، و به هر موئى درجه‏اى به او مى‏بخشد.
البته در جوامع گسترده‏اى مانند جوامع امروز ، مسلمانان باید به کارهاى فردى در این زمینه قناعت نکنند بلکه باید نیروهاى خود را متمرکز کرده یتیمان را زیر پوشش برنامه‏هاى حساب شده اقتصادى و فرهنگى و آموزشى قرار دهند ، و از آنها افرادى لایق براى جامعه اسلامى بسازند ، و این امر مهم نیاز به همکارى عمومى دارد .

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : یتیم گوینده : لیلا حسین زاده
  - بازگو کردن نعمتها - مسعود ورزيده
11)


- بازگو کردن نعمتها
دستورى که در آیات فوق در این زمینه آمده در صورتى که به عنوان شکر و سپاس الهى ، و نه به عنوان افتخار برترى جوئى انجام گیرد، علاوه بر اینکه انسان را در مقام عبودیت پروردگار تکامل مى بخشد و اثرات مثبت اجتماعى دارد در روح و جان خود انسان نیز اثر آرام بخشى مى گذارد.
یادآورى نعمتهاى خدا سبب مى شود که انسان کمبودها را کمتر احساس کند، از بیماریها شکوه نکند چرا که بر سلامت اعضاء دیگر خود شکرگزار است ، بخاطر از دست دادن چیزى جزع و فزع ننماید چرا که بقیه امکانات خود را بازگو مى کند.
اینگونه افراد در سختیها و طوفانهاى زندگى گرفتار یاءس و نومیدى و اضطراب و ناراحتى نمى شوند روحى آرام و قلبى مطمئن دارند و توان آنها در مبارزه با مشکلات زیاد است .
خداوندا! نعمتهایت بیش از آن است که بتوان آنها را بازگو کرد، آنها را از ما سلب مکن ، و به کرمت بیفزا.
پروردگارا! ما در این دنیا غرق احسان توئیم ، انتظار داریم در آن دنیا نیز چنین باشیم .
بارالها! ما را توفیقى مرحمت کن که همیشه پشتیبان محرومان و حافظ حقوق یتیمان باشیم .
آمین یا رب العالمین

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 115 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : مسعود ورزیده
  بازگو کردن نعمتها - مسعود ورزيده
11) دستورى که در آیات فوق در این زمینه آمده در صورتى که به عنوان شکر و سپاس الهى ، و نه به عنوان افتخار برترى‏جوئى انجام گیرد ، علاوه بر اینکه انسان را درمقام عبودیت پروردگار تکامل مى‏بخشد و اثرات مثبت اجتماعى دارد در روح و جان خود انسان نیز اثر آرام بخشى مى‏گذارد.
یادآورى نعمتهاى خدا سبب مى‏شود که انسان کمبودها را کمتر احساس کند ، از بیماریها شکوه نکند چرا که بر سلامت اعضاء دیگر خود شکرگزار است ، بخاطر از دست دادن چیزى جزع و فزع ننماید چرا که بقیه امکانات خود را بازگو مى‏کند.
اینگونه افراد در سختیها و طوفانهاى زندگى گرفتار یاس و نومیدى و اضطراب و ناراحتى نمى‏شوند روحى آرام و قلبى مطمئن دارند و توان آنها در مبارزه با مشکلات زیاد است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : شکر- سپاس گوینده : مسعود ورزیده