زینب افراونده
اللهم عجل الولیک الفرج"اللهم صل علی الزهرا الزکیة المبارکة المیمونه، صلاة تزیدُ فی شرفه محلها عندک وجلالة منزلتها لدیک و بلغها منی السلام"
[ همه پیام ها ] پیام های زينب افراونده (10 مورد)
  سوره ممتحنة آیه 3 - عدم تأثیر خویشاو ندی در روز قیامت
(هرکس در روز قیامت پاسخگوی اعمال خود خواهد بود) و هرگز بستگان و اولاد شما سودی به حالتان نخواهند داشت (زیرا) خداوند روز قیامت میان شما و آنها جدایی می افکند(پس مبادا به خاطرآنها دست به گناهی بزنید) و خداوند به آنچه انجام می دهید بینا است (هم پنهان و هم آشکار شما را می داند)
  سوره عبس آیه 2 - روایت
طبرسی چنین نقل می کند: از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است: رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم آنگاه که عبدالله بن امّ مکتوم را می دید، می فرمود: خوش آمدی، خوش آمدی، به خدا سوگند! خداوند تبارک و تعالی در خصوص تو، مرا سرزنش نخواهد کرد و آن قدر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در حق عبدالله بن امّ مکتوم لطف و مهربانی می کرد که او، خود را از پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم دور نگاه می داشت (کمتر به دیدار ایشان می رفت)

توضیح : این روایت در تفسیر مجمع البیان ج 10ص 266 نیز آمده

  سوره مطففین آیه 14 - زنگار دل
در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) می خوانیم: پدرم می فرمود:" چیزی بدتر از گناه قلب را فاسد نمی کند. قلب تحت تأثیر گناه واقع می شود و گناه به تدریج در آن اثر می گذارد تا بر آن غالب گردد. در این هنگام، قلب وارونه می شود و بالای آن پایین قرار می گیرد."

توضیح : بدیهی است که منظور از وارونه شدن قلب، دگرگون شدن حس تشخیص آدمی است؛ تا آنجا که بر اثر انس با گناه، زشتی ها را زیبایی و اعمال حسنه و زیبا را زشت می بیند و این خطر ناک ترین مرحله است.

[ همه نکته ها ] نکته های زينب افراونده (27 مورد)
  سوره انسان آیه 5 - فضیلت اهل بیت پیامبر (ص)
آلوسی- مفسر بزرگ اهل سنت- این سوره را در شأن اهل بیت دانسته و در ذیل این آیات گفته است: در این سوره سخنی از حور العین به میان نیامده؛ در حالی که به نعمت خدمتکاران بهشتی تصریح شده، و این به خاطر رعایت احترام زهرای بتول (س) است
  سوره غاشیة آیه 6 - معنا
ضریع: ضریع طعام اهل جهنم است که نه سیر می کند و نه فربه می گرداند با توجه به آیه 6و 7سوره غاشیه
  سوره تکویر آیه 1 - فضیلت سوره تکویر
از پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) روایت شده: هرکس این سوره را بخواند در روز قیامت، آنگاه که نامه اعمال داده می شود، او را از رسوایی ایمن می دارد و در حالت ایمنی به پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) نگاه می کند. هر کس این سوره را بر کسی که مبتلا به چشم درد باشدو یا چشم وی آسیب دیده باشد، بخواند ، به خواست خداوند، بیماری چشم وی بهبود می یابد.
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های زينب افراونده (9 مورد)
  سوره جمعة آیه 2 - تفسیر البرهان علامه سید هاشم بحرانی
ابن بابویه می گوید : پدر م برای ما روایت کرد: از جعفربن محمد صوفی نقل می کند: از ابو جعفر محمدبن علی الرضا علیه السلام پرسیدم: ای فرزند رسول خدا! چرا پیامبر صلی الله علیه وآله اُمّی نامیده شد؟ فرمود: مردم چه می گویند: گفتم : آنها می پندارند که پیامبر به دلیل آن که قادر به نوشتن نبود، امّی نامیده شد.
ایشان فرمود: دروغ می گویند؛ لعنت خدا بر آنها باد! چگونه چنین چیزی ممکن است در حالی که خداوند در قرآن می فرماید:" هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ" چگونه می توانست چیزی را آموزش دهد که خود آن را فرا نگرفته است؟ به خدا قسم ! رسول خدا صلی الله علیه وآله می خواند و به هفتاد دو - و یا فرمود: به هفتاد و سه - زبان می نوشت؛ ایشان به این دلیل امّی نامیده شد که از اهل مکه بود و مکه از " اُمّهات قُری" بود و این همان چیزی است که خداوند می فرماید:" لِتُنذِرَ اُمّ القُری وَ مَن حَولَها" (سوره انعام آیه 92) ( برای اینکه (مردم) اُمّ القری(= مکه) و کسانی را که پیرامون آنند هشدار دهی)
  سوره انسان آیه 5 - تفسیر نمونه ج25 ص 343
سند بزرگ بر فضیلت اهل بیت پیامبر (ص)
ابن عباس می گوید:امام حسن و امام حسین(ع) بیمار شدند. پیامبر (ص) با جمعی از یاران به عیادتشان آمدند و به حضرت علی (ع) گفتند: ای ابوالحسن، خوب بود نذری برای شفای فرزندان خود می کردی . حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و فضه- خدمتکار ایشان- نذر کردند که اگر آنها شفا یابند ، سه روز روزه بگیرند. طبق بعضی از روایات ، امام حسن و امام حسین نیز نذر کردند روزه بگیرند. چیزی نگذشت که هر دو شفا یافتند. در حالی که از نظر مواد غذایی دست خالی بودند، حضرت علی (ع) سه من جو قرض کرد و حضرت فاطمه (س) یک سوم آن را آرد کرد و نان پخت. هنگام افطار، سائلی بر در خانه آمد و گفت: سلام بر شما ای خاندان محمد! مستمندی از مستمندان مسلمان هستم. غذایی به من بدهید، خداوند به شما غذاهای بهشتی مرحمت کند. آنها همگی مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند.روز دوم همچنان روزه گرفتند و موقع افطار، که غذا(نان جو) را آماده کردند، یتیمی در خانه آمد . آن روز نیز ایثار کردندو غذای خود را به او دادند و بار دیگر با آب افطار کردند. روز بعد را نیز روزه گرفتند. در سومین روز، اسیری هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد. باز هم سهم غذای خود را به او دادند. هنگامی که صبح شد، حضرت علی (ع) دست امام حسن و امام حسین (ع) را در دست گرفته، خدمت پیامبر رفت. هنگامی که پیامبر (ص) آنها را مشاهده کرد، دید از شدت گرسنگی می لرزند. فرمود: این حالی که در شما می بینم، بر من بسیار گران است. سپس برخاست و با آنها حرکت کرد. هنگامی که وارد خانه حضرت فاطمه (س) شدند، دیدند در محراب عبادت ایستاده؛ در حالی که شکم او از شدت گرسنگی به پشت چسبیده و چشم هایش به گودی نشسته بود پیامبر از این منظره بسیار ناراحت شد. در همین هنگام ، جبرئیل نازل شد و گفت: ای محمد، این سوره را بگیر که خداوند با داشتن چنین خاندانی به تو تهنیت می گوید. سپس سوره انسان را بر او خواند. بعضی گفته اند که از آیه 5 تا 22 در این هنگام نازل شد.
  سوره عبس آیه 8 - ترجمه تفسیر برهان( تفسیر روایی شیعه)سید هاشم بحرانی
"و اما من جاءک یسعی" منظور ابن امّ مکتوم است( و اما آنکه با تلاش به سوی تو(پیامبرصلی اله علیه وآله) آمد.
[ همه لغت ها ] لغت های زينب افراونده (2 مورد)
  سوره تکویر آیه 17 - قرآن بهرام پور
عسعس : پشت کرد و رفت
 توضيح : این لغت از اضداد است و به مفهوم تاریکی رقیق که در اول شب و در پایان شب مشاهده می شود است
  سوره تکویر آیه 9 - شخصی
قتلت : کشته شد
 توضيح : در (قتلت) " ت" علامت تأنیث است (کشته شد آن مؤنث)
ضمیر " هی " در تقدیرست و نائب فاعل قتلت می باشد.
[ همه صرف ها ] صرف های زينب افراونده (1 مورد)
  سوره طارق آیه 1 - تدبر شخصی
واو: قسم است
السماء: اسم ، معرفه به ال، از ماده (سمو)
واو (دوم): عطف (البته به معنای قسم کلمه بعدی هم می تواند باشد)
الطارق: اسم ، معرفه به ال، از ماده (طرق)