علی احمدی
به نام خدا
با سلام
در بیشتر آیات قرآن از لفظ آسمان ها و زمین یاد شده است و تنها در آیات 96 سوره اعراف،31 یونس،23 ذاریات،29 دخان از لفظ آسمان و زمین استفاده شده که در این آیات خداوند روزی رسانی از زمین و آسمان را یادآوری نموده و در آیه 21 حدید وسعت آسمان و زمین را یاد کرده است ولی تنها در آیه 27 سوره ص است که خداوند از لفظ آسمان و زمین یاد کرده و فرمونده آنچه را که بین زمین و آسمان است را بیهوده نیافریده ایم.نکته ایی که فکر مرا مشغول کرده این است که با توجه به اینکه گفته شده آسمان و نه آسمان ها پس منظور باید آسمانی باشد که ما میبینیم نه سایر آسمانهای هفت گانه و چون تنها در این آیه درباره خلقت صحبت شده ولی در سایر آیات که از لفظ آسمان استفاده شده از خلقت بحثی به میان نیامده، سوال این است که آیا خداوند در این آیه که فرموده آنچه را بین زمین و آسمان است بیهوده خلق ننموده میتوان استنباط کرد که منظور مخلوقاتی فرازمینی و شبیه ما انسانها باشد ؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
چگونه این استنباط را کردید؟ چه ارتباطی دارد؟
آنچه میان آسمان و زمین است یعنی همه مخلوقات بین این دو. چه با شعور و جاندار و چه بی شعور و بی جان.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
در آیه ای از قران داریم پیروی نکن از چیزی که به آن علم نداریم تدبر من اینست که مستند و با سند صحبت کنیم و متعصب افراطی هم نباشیم / رب و مربی بشر خداست حال برای خنثی سازی این سخنان بی سندی که مردم به آن گرفتارند شما چه آیه ای برای پاسخ به آنان در قران بیان می کنید؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
آیه ای که گفتید در سوره اسرا می باشد. همین آیه برای انسانی که دنبال حقیقت باشد کافی است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
همه پاسخها در قران است.
خدا در قران می فرمایند به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید با تدبر و مطالعه و مشاهده واقعیت جامعه متوجه قوم پرستی عمیق چه در مذهب و گروههای مختلف مردم هستیم امام زمان مصلح جهانی است همه به یک مقصد در یک حرکتیم با توجه به این ایه برای رفع این معضل قوم پرستی و رسیدن به جهان بینی شما آیه ای را در قران بیان کنید
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
اگر با کلید واژه نفس واحده بگردید آیات بسیاری را خواهید یافت. همچنین معروفترین آیه در سوره حجرات است که می فرماید انّ اکرمکم عند الله اتقاکم.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
باسلام
منظور از ذبح عظیم درایات مربوط به ماجرای ذبح اسمعیل چیست؟ایا صحیح است که امام حسین (ع) در عالم ذر با پذیرش اینکه به جای حضرت اسمعل قربانی شود در حقیقت فدایی پیامبر (ص) شده؟یعنی با قربانی شدن و زنده ماندن حضرت اسمعیل سبب تداوم نسل ایشان و تولد پیامبر اسلام (ص) شده اند؟و این از قسمت دوم حدیث پیامبر(ص) که می فرمایند: « ...انا من حسین» قابل استنباط است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در اینکه عظمت این ذبح از چه نظر بوده از نظر جسمانى و ظاهرى؟ و یا از جهت اینکه فداى فرزند ابراهیم شد؟ و یا از نظر اینکه براى خدا و در راه خدا بود؟
و یا از این نظر که این قربانى از سوى خدا براى ابراهیم فرستاده شد؟
مفسران گفتگوهاى فراوانى دارند، ولى هیچ مانعى ندارد که تمام این جهات در ذبح عظیم جمع، و از دیدگاههاى مختلف داراى عظمت باشد.
یکى از نشانههاى عظمت این ذبح آن است که با گذشت زمان سال به سال وسعت بیشترى یافته، و الان در هر سال بیش از یک میلیون به یاد آن ذبح عظیم ذبح مىکنند و خاطرهاش را زنده نگه مىدارد.
منشأ این تفسیر ، روایتى است که مرحوم صدوق (ره) در کتاب خصال نقل مى کند که پیش از بیان پاسخ آن را بیان مى کنیم :
«هنگامى که خداوند ، گوسفندى را به جاى ذبح اسماعیل ، براى حضرت ابراهیم (علیه السلام ) فرستاد ، حضرت درخواست کرد که فرزندش را ذبح کند ، تا با تحمل غم و اندوه دل پدرى که به دست خویشتن ، فرزندش را ذبح کرده است درجاتش بالا رود . خداوند از او پرسید: محبوب ترین مخلوقاتم نزد تو کیست ؟» پاسخ داد: «محبوب تر از حبیبت محمد(صلی الله علیه و آله ) نیافریدى .» فرمود: «نزد تو ، او محبوب تر است یا خودت ؟» گفت : او ، فرمود: «فرزند او نزد تو محبوت تر است یا فرزند خودت ؟» گفت : «فرزند او» فرمود: «این که فرزند او را دشمنانش از روى ستم ذبح کردند ، تو را بیشتر اندوهگین مى سازد یا این که فرزندت را به دست خود ذبح کنى ؟» گفت : «پروردگارا ! ذبح او به دست دشمنانش دلم را اندوهگین کرد .» فرمود: «اى ابراهیم ! شخصى از امت محمّد ، فرزندش حسین را بعد از او ، از روى ظلم همچون گوسفند ذبح مى کند و با این کار گرفتار غضب من مى شود .» دل ابراهیم اندوهگین شد و ناله و گریه سر داد .
وحى آمد که اى ابراهیم ! ناله ات را پذیرفتم و آن را جایگزین ناله و زارى براى فرزندت ـ اگر او را ذبح مى کردى ـ کردم و برایت درجات اهل ثواب بر مصیبت ها را واجب کردم و این همان قول خداوند است که فرمود: «و فدینـهُ بذبح عظیم .» (صلی الله علیه و آلهافات ، 107)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی قارداش
مفهوم کامل مخلَص فتحه به لام را بیان کنید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مخلص یعنی انسان کامل یعنی کسی که تمامی قوای انسانی را به فعلیت رسانده و از عالم ماده و مثال و عقل گذشته و به لقای خداوند رسیده است و می تواند در میان مردم زیست کند در حالی که همواره با خدا است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
این همه سوال ناشی از تنزل درک من است که ضعف ایمانم را مشخص می کند که ذهنم در این فضای مجازی درگیر شبهه ها و انحرافات نامرئی شده است. خدا هر کس را با توجه به تواناییهایش امر میکند نتیجه اینکه بنده در راه دین کلافه و سردرگم شده ام* سوال پشت سوال* آخر تا به کی * سوال کردن دیگه بس* حضرت حق در قران اشاره به این کرده که ما به هر کس می خواهیم حیات طیبه می دهیم* پس بهتره خود خدا تصمیم بگیره و گره های ذهنمان را از این بیشتر نکنیم* تشکر از جوابهای شما به بنده.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سوال کردن چیز بدی نیست و در بسیاری موارد می تواند راهگشا باشد. در برخی موارد بنده منظور سوال شما را متوجه نشده بودم. این به معنای ناراحت شدن از سوالات شما نیست.
برای آسوده شدن فکری و روحی از پرسه زدن بی علت در فضای مجازی خودداری کنید.
برنامه ای برای مطالعه در مورد اعتقادات و احکام دینی و همچنین مباحث اخلاقی برای خود داشته باشید.
می توانید کتاب آموزش عقاید آیت الله مصباح و کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) را آرام آرام مطالعه کنید و سوالات خود را نیز از همین طریق بپرسید.
از رحمت و هدایت الهی هیچ گاه ناامید نشوید چرا که کسانی که برای دستیابی به هدایت تلاش می کنند خداوند قطعاً راه های هدایت را به آنها نشان خواهد داد و این وعده خداست و وعده خدا تخلف ناپذیر است.
دستیابی به حیات طبیه منوط به فضل و عنایت الهی است و آن هم نیازمند علم و عمل است. به آنچه می دانید عمل کنید و از خداوند کمک بخواهید و توسل به ائمه علیهم السلام را از دست ندهید. برنامه عبادی خود را پررنگ کنید: نماز اول وقت و به جماعت و با توجه و همراه با تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها؛ ترک گناه؛ دوری از افراد و سایت ها و کتاب هایی که شبهه های فکری طرح می کنند یا از جهت تقوا و اخلاق مورد تأیید نیستتد و همچنین بالا بردن معلومات دینی خود از راه منظم و با برنامه انشاء الله شما را به مقصد می رساند.
موفق باشید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
نگاه رهبر فرزانه مان به دین و قران زیبا و دلنشین است وقتی خط به خط متن سخنرانی هایشان را مطالعه می کنم از طرز فکر رهبر خوشم می آید* ایمان را با عمل تاکید دارند* جوانانی را نیاز دارد که در اجتماع برای خنثی سازی دشمن تلاشگر باشند* متاسفانه نگاه متدین جامعه ایمان خیلی افراد را کاهش می دهد که عضویت در ارگانهای مذهبی ضربه به روحیه خداجویی می زند* به نظر شما چگونه در اجتماع به خواسته های خودمان برسیم و با این افراد چه رفتاری داشته باشیم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : چرا عضویت در ارگان های رسمی روحیه خداحویی را کاهش می دهد؟ مگر بخش مهمی از جنگ را مومنین عضو در سپاه و بسیج اداره نکردند؟ مگر بسیاری از خدمات به دین خدا و خلق خدا از کانال ارگان های رسمی صورت نمی گیرد؟
منظورتان تعامل با چه افرادی است؟
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
دوری کردن جمیل از کسی که نمی خواهیم دلش را بشکنیم را طبق قران توضیح دهید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
دوری کردن جمیل یعنی چه؟!
1)
پناهی : سلام به شما
ممنون از جواب شما به بنده
2)
بائس : مسإله روى گردانى مغرورانه از مردم, یک جسارت و توهین است که از آثار شوم آن کینه پرورى و کاشتن بذر عداوت و دشمنى است, و چنین کارى موجب تباهى اخلاق و شیوه هاى خداپسندانه انسانى خواهد شد. حتى در مورد دورى و فاصله گرفتن از کافران, خداوند به پیامبرش چنین دستور مى دهد ((...واهجرهم هجرا جمیلا; از آنها دورى کن, ولى دورى جمیل و شایسته)). یعنى دورى تو از آنها توإم با دل سوزى و دعوت و ارشاد دوستانه ـ که یکى از روش هاى تربیتى در مقاطع خاص است ـ باشد. این دستور حاکى است که در برخوردها, شیوه هاى جذب, بر طرد مقدم است, و مسإله طرد, مربوط به موارد استثنایى و شرایط خاص است. مفسر معروف علامه طبرسى, در تفسیر این آیه مى نویسد: ((و فیه دلاله على وجوب ... المعاشره باحسن الاخلاق و استعمال الرفق لیکونوا اقرب الى الاجابه; این آیه بیانگر آن است که واجب است با مردم با حسن خلق و صمیمیت و مدارا رفتار نمود, تا سخنانى که به مردم گفته مى شود, از سوى آنان زودتر پذیرفته شود.))
منبع:http://www.porsojoo.info
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
من معتقدم که برای ترویج خدادوستی و دین باوری باید یک سری افراد در جامعه مان بدور از ارگانهای دینی مثل بسیج ، حوزه و غیره در عین گمنامی با لحن لین و نرم ، مدارا و سازش با استدلال اخلاقی بالا و روحیه مهربان فعال باشند آیا به نظر شما این عمل صالح است و خدا راضی است؟ فکر می کنم که تاثیر این افراد زیادتر باشدآیا اینطور نیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : برای انجام وظایف دینی مانند امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد جاهل نیازی به عضویت در ارگان رسمی نیست. شرط مهم تبلیغ دین داشتن علم در حیطه تبلیغ است. مثلاً اگر می خواهیم احکام دین را یاد دهیم باید در آن محدوده دانش داشته باشیم. همچنین در حیطه اخلاق و اعتقادات. البته اخلاص و شناخت وضعیت دیگری نیز بسیار مهم است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
سلام به شما
در سوره 69 سوره عنکبوت آمده است که کسانی که در راه ما جهاد می کنند را راههایی را نشانشان می دهیم این راهها چیه که خداوند در این راهها قطعا با نیکوکاران چیه؟ منظور خدا از راههای سفارشی چیه؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
یکی از راهها ایجاد بصیرت برای مجاهدین است. مطلب دیگر ایجاد شرایط مناسب و مساعد برای فعالیت و ادامه جهاد آنها است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.