لیست پیام های ليلا رضائي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره انسان آیه 8 - انفاق
در این سوره داستان انفاق خانواده حضرت علی (ع) بیان شده و قرآن از این عمل تجلیل کرده است:
«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا * إِنمَّا نُطْعِمُکمُ‏ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُکُورًا؛[انسان/۹-۸] و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» مى‏ دهند! * (و مى ‏گویند ما شما را بخاطر خدا اطعام مى ‏کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى ‏خواهیم!»
در این سوره مبارکه، خداوند برای اهل بیت، نعمت‌ها و رحمت‌ها و بهشت‌هایی را وعده می‌دهد که نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است. از لطایف این سوره این است که انواع نعمت‌های بهشتی در آن بیان شده ولی برای رعایت حرمت فاطمه علیهاسلام از نعمت حورالعین سخنی به میان نیامده است.
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی موضوع اصلی : اهل بیت (علیهم السلام)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره قدر آیه 5 - آیاتی که تأویل آن در شأن امام زمان(عج) است
قدر/5: «سلام هی حتی مطلع الفجر»
ترجمه: شبی است سرشار از سلامت (و رحمت و برکت) تا طلوع سپیده.
تفسیر: از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: منظور از «حتی مطلع الفجر» زمانی است که قائم علیه‌السلام قیام کند.
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : سایت شهدای دستگرد موضوع اصلی : مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب روایی است.
  سوره عصر آیه 1 - آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت مهدی(ع) است
عصر/ 1-3: «والعصر (1) ان الانسان لفی خسر (2) الا الذین آمنوا و عمولوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر (3)»
ترجمه: به عصر سوگند (1) که انسانها همه در زیانند (2) مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و صبر توصیه نموده‌اند (3)
تفسیر: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: منظور از «عصر»، زمان خروج قائم علیه‌السلام است و منظور از «انسان»، دشمنان ما هستند.
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : سایت شهدای دستگرد موضوع اصلی : مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره اسراء آیه 81 - آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت مهدی(ع) است
اسراء/81: «و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا»
ترجمه: و بگو آمد حق و رفت باطل، به درستی که باطل نابود شدنی است.
تفسیر: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: وقتی که قائم علیه‌السلام قیام کند، دولت باطل برود.
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : سایت شهدای دستگرد موضوع اصلی : مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره حمد آیه 6 - آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت فاطمه(س) است
حضرت فاطمه(س) صراط مستقیم
«اهدنا صراط المستقیم».ابن عباس می گوید: «بگویید: ای جمعیت بندگان خدا! ما را راهنمایی فرما به دوستی پیغمبر و اهل بیتش .»ابوهریره نیز در تفسیر این آیه گفته است: «صراط محمد و آله؛ یعنی صراط مستقیم راه محمد و آل محمد است.
« صراط الذین انعمت علیهم». ابوالعالیه گفته: «هم آل رسول الله با مراد از آن، آل پیامبر خداست
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : خبرگزاری رسا موضوع اصلی : فاطمه (سلام‌الله‌علیها)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره عبس آیه 39 - آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت فاطمه(س) است
حضرت فاطمه(س) چهره درخشان و خندان
وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُّسْفِرَةٌ ضَاحِکَةٌ مُّسْتَبْشِرَةٌ ؛ (چهره هایی در آن روز (رستاخیز) درخشان و خندان و شادمان مژده دهند.
حسکانی از انس بن مالک ذیل آیه روایت آورده است: «از رسول الله درباره این آیه «وجوه یومئذ مسفرة» پرسیدم. فرمود: «ای انس! آن، چهره های ما اولاد عبدالمطلب است؛« من، علی ، حمزه، جعفر، حسن، حسین، و فاطمه»
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : خبرگزاری رسا موضوع اصلی : فاطمه (سلام‌الله‌علیها)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره مومنون آیه 111 - آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت فاطمه(س) است
حضرت فاطمه(س) رستگار و پیروز
إِنِّی جَزَیْتُهُمُ الْیَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ؛ امروز من به آنان پاداش می دهم به واسطه آنچه بردباری نمودند. زیرا صبرکنندگان رستگاران اند.
حسکانی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است: «منظور، علی بن ابیطالب (ع)، فاطمه(س)، حسن (ع) و حسین(ع) است که در دنیا بر طاعات و بر گرسنگی و تنگدستی بردبار بودند و به سبب آنچه بر ترک گناه و بر بلا در دنیا صبر نمودند، رستگاران اند و از حساب در نجات اند
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : خبرگزاری رسا موضوع اصلی : فاطمه (سلام‌الله‌علیها)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره اسراء آیه 57 - آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت فاطمه(س) است
وسیله بین خدا و مردم
أُولَـٰئِکَ الَّذِینَ یَدْعُونَ یَبْتَغُونَ إِلَىٰ رَبِّهِمُ الْوَسِیلَةَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ وَیَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَیَخَافُونَ عَذَابَهُ ۚ إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ کَانَ مَحْذُورًا؛( آنها که خداوند را می خوانند، هر یک از آنها که قربشان به خداوند بیشتر است، خواهان وسیله نزدیک تو به خداوند می باشند و دائماً به رحمت خداوند امیدوار و از عذاب خداوند ترسان می باشند. هر آینه از عذاب پروردگارت باید فرار نمود و ترسان بود.
حسکانی از عکرمه روایت کرد که گفت: «آنان پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسنائمه(ع) و حسین(ع) هستند.
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : خبرگزاری رسا موضوع اصلی : فاطمه (سلام‌الله‌علیها)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : بسیار عالی
  سوره توبة آیه 119 - آیاتی که تأویل آن در شأن حضرت فاطمه(س) است
حضرت فاطمه(س) راستگوترین فرد
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ؛(ای کسانی که ایمان آورده اید، از (مخالفت) خداوند بپرهیزید و با راستگویان باشید. )
ثعلبی از امام باقر روایتی آورده که درباره این آیه فرمود:«ای مع آل محمد». حسکانی نیز در ذیل آیه نظیر آن را از امام باقر آورده است. ابن جوزی آورده است که «با علی و اهل بیتش باشید
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : خبرگزاری رسا موضوع اصلی : فاطمه (سلام‌الله‌علیها)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره انفال آیه 41 - آیه خمس
آیه خمس؛ «سوره انفال آیه 41»
«وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن کُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ؛ و بدانید آنچه را که سود می برید، برای خداست. پنج یک آن برای رسول و خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان آورده اید».
راغب می گوید: «غنمتم» رسیدن به گوسفند و دسترس یافتن به آن است. سپس درباره هر غنیمتی که از دشمنان و غیر ایشان به دست می آید، به کار رفته است. « وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ » به این معناست.» به دست آوردن چیزی بدون زحمت غنیمت است. در تاج العروسو لسان العربهم همین معنا آمده است.
در روایات اهل سنت و در برخی فتاوای فقهای اهل سنت هم، غنیمت اعم از غنائم جنگی آمده است. همین طور در نامه های پیامبر اکرم (ص) به قبایل و شخصیت ها تأکید فراوان بر پرداخت خمس شده است.
مجاهد گوید: «مراد از ذالقربی همان نزدیکان رسول خدا (ص) هستند که صدقه برای ایشان حرام است.» طبری هم می نویسد: «برخی می گویند: ذی القربی همان نزدیکان رسول خدا (ص) از بنی هاشم هستند.» همین نظریه را امام مالک، ثوری ، اوزاعی و غیره قبول کرده اند.
در بخاری آمده است: «حضرت فاطمه (س) از خلیفه اول مطالبه خمس خیبر کرد و خلیفه اول انکار نمود و فاطمه (س) ناراحت شد و تا هنگام مرگ با ابوبکر صحبت نکرد»
قالب : شأن نزول گوینده : لیلا رضائی
منبع : خبرگزاری رسا موضوع اصلی : فاطمه (سلام‌الله‌علیها)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.

  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 5
  • >
  • >>