سؤال: آیات مورد بحث در سیاق توبیخ و ملامت است، و آیه مورد بحث یعنى آیه «وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ» به منزله جواب از احتجاجى است تقدیرى که ممکن است کسى درخواست شر نموده با زبان حال چنین استدلالکند که با اینکه خداوند قدرت اینگونه اعمال را به من داده و مرا از آن جلوگیرى نکرده، چرا نکنم؟
پاسخ: (و این آیه جواب می دهد) همانطور که مشترک بودن شب و روز در آیت بودن باعث نمىشود که در حرکات و تقلبات هم مشترک باشند، بلکه حرکات و تقلبات مخصوص روز است، همچنین اشتراک اعمال خیر و شر در اینکه هر دو به اذن خدا صورت مىگیرند، و خداوند قدرت انجام آنها را به آدمى داده باعث نمىشود که بگوییم ارتکاب هر دو جایز است، بلکه جواز انجام و ارتکاب از خواص عمل خیر است، و عمل شر از آن سهمى ندارد، پس آدمى نباید هر چه که برایش پیش آمد بکند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : و خلاصه آن احتجاج این است که آدمى به خاطر عجلهاى که دارد در طلب مقاصدش سراسیمه مىشتابد، و بدون اینکه اعتنا و توجهى نسبت به کتاب و هدایت الهى که به سوى ملت فرستاده شده و اقوم است، بنماید، در این راه تفاوتى میان خیر و شر نگذاشته و از هیچ عملى به منظور بررسى صلاح و فساد آن بازنمىایستد، بلکه به مجرد اینکه عملى را مورد علاقه و مطابق میلش یافت، و قدرتش بر انجام آن نیز مساعدت نمود انجامش مىدهد، و در این باره بحریت طبیعى خود اعتماد نموده با زبان حال چنین استدلال مىکند که با اینکه خداوند قدرت اینگونه اعمال را به من داده و مرا از آن جلوگیرى نکرده، چرا نکنم؟ هم چنان که قرآن کریم این زبان حال را به عنوان زبان حال از مشرکین نقل کرده که رسما مىگفتند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا» (نحل/35)، و چون جاى چنین استدلالى بوده خداوند در آیه مورد بحث بعد از آنکه کلام را با لحن توبیخ و ملامت بیان فرمود چنین جواب داد که صرف قدرت داشتن بر عمل و صحیح انجام دادن آن، دلیل بر جواز آن نمىشود، و صرف اینکه خداوند ایشان را هم بر انجام خیرها قدرت داده و هم بر انجام شرها دلیل بر این نیست که ارتکاب شر هم جائز باشد، مگر نمىبینید که خداوند شب و روز را دو آیت از آیات خود قرار داده که انسانها در آن شب و روز زندگى کنند، و در عین حال آیت شب را محو نموده، و موجودات را محکوم کرده که در آن به آسایش و خمود بپردازند و آیت روز را مبصر و وسیله درک و بینایى قرار داده تا در آن رزق خود را طلب کنند و به وسیله آن عدد سنین و حساب را در دست داشته باشند.
پس همانطور که مشترک بودن شب و روز در آیت بودن باعث نمىشود که در حرکات و تقلبات هم مشترک باشند، بلکه حرکات و تقلبات مخصوص روز است، همچنین اشتراک اعمال خیر و شر در اینکه هر دو به اذن خدا صورت مىگیرند، و خداوند قدرت انجام آنها را به آدمى داده باعث نمىشود که بگوییم ارتکاب هر دو جایز است، بلکه جواز انجام و ارتکاب از خواص عمل خیر است، و عمل شر از آن سهمى ندارد، پس آدمى نباید هر چه که برایش پیش آمد بکند، و یا هر چه که دلش خواست انجام دهد، و به این معنا اعتماد و استدلال کند که هم آزادى طبیعى دارم، و هم خداوند قدرت انجام آن را به من داده است.
از آنچه گفته شد فساد گفتار بعضى از مفسرین (تفسیر فخر رازى، ج 20، ص 164) روشن مىشود که گفتهاند آیه مورد بحث در مقام استدلال و اثبات توحید است، به این بیان که شب و روز و اختلافاتى که بر آن دو عارض مىشود و برکاتى که از ناحیه آن اختلافات پیدا مىکنند از نشانههاى توحید است.
زیرا دلالت شب و روز بر توحید دلیل بر این نمىشود که آیه هم بخواهد همان را افاده کند، و در هر سیاقى که قرار داشته باشد دلیل بر توحید به حساب آید.
[ بستن توضیحات ]
[ پاسخ ها / امتیازها ]
با توجه به محتوای قسمت اول آیه،
آیا ماه نیز همانند خورشید نور داشته است؟
آیا اکنون نیز از خود نور می دهد یا تنها منعکس کننده نور است؟
از وضعیت پشت ماه چه اطلاعاتی داریم؟
[ پاسخ ها / امتیازها ]