از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نفی اجبار در پذیرفتن دین
این آیه شریفه یکى از آیاتى است که دلالت مى ‏کند بر اینکه مبنا و اساس دین اسلام شمشیر و خون نیست و اکراه و زور را تجویز نکرده است. {لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 524 و 525 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  لا اکراه فی الدین - حسين پاک دل
در آیه 256 سوره بقره کلمه لا اکراه فی الدین مطرح گردیده.
پیامی که بنده ازین آیه گرفته ام این است که در انتخاب دین اجباری نیست نه انجان واجبات دین
لا اکراه فی الدین به معنی آن است که نوشته است در دین اجباری نیست . ولی اندکی تامل لازم است تا پیام آیه را خوب درک کنیم.
که پیامی که این آیه به ما میدهد این است که اگر در انتخاب دین هیچ اجباری نیست در انجام واجبات دین اجبار هست و باید امر به معروف و راهنمایی کرد.ممنون [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : محکم- محکمات گوینده : علی کاکاوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) عطار : پیام: در انتخاب دین اجباری نیست نه انجام واجبات دین!
پس به این آیه:وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ85
چی پیامی داری؟
حکم "إرتداد چی معنی میدهید؟إجبار یا إختیار یا بغی ومحاربه بااسلام ؟
انها که مسلمانان متولد شدند وتوسط اولیاء مسلمان شدند چی اختیاری داشتند یا اجبار؟!!!
قرآن مجید واحادیث معتبر وسیرت را کامل بخوانید سپس پیام بدهید.
سپاس
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اکراه خوب نیست! - علي م. ميرزائي
با اکراه و از سر دلخوری و سیری دین را پذیرفتن باعث می شود هم مزه ی شیرین آن حس نشود هم باعث طغیان و سرکشی می شود . همیشه شخص فکر می کند به طور حتم چیز بهتری بوده که از آن سلب شده است و به این ترتیب آرام و قرار از او سلب می شود. اکراه خوب نیست، خداوند کمک کند که با اکراه کاری انجام دهیم و نه به اکراه کسی را وادار به انجام کاری کنیم. باورم این است یکی از کمالات بزرگ این گونه اتفاق می افتد؛ این گونه انسان از قید و بندهایی که باعث کندی حرکت تعالی روح او می شوند نیز آزاد می گردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علی م. میرزائی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  برهان و منطق - مسعود ورزيده
1 دینى که برهان و منطق دارد، نیازى به اکراه و اجبار ندارد. (لااکراه فى الدین )
2 تاءثیر زور در اعمال و حرکات است ، نه در افکار و عقاید. (لااکراه فى الدین )
3 راه حقّ از باطل جدا شده ، تا حجّت بر مردم تمام باشد. روشن شدن راه حقّ، با عقل ، وحى ومعجزات است . (قد تبیّن الرشد من الغى ) اسلام دین رشد است .
4 دین ، مایه ى رشد انسانیّت است . (قد تبیّن الرشد من الغى )
5 اسلام با استکبار سازش ندارد. (یکفر بالطاغوت )
6 تا طاغوت ها محو نشوند، توحید جلوه نمى کند. اوّل کفر به طاغوت ، بعد ایمان به خدا. (فمن یکفر بالطاغوت ویؤ من باللّه )
7 کفر به طاغوت و ایمان به خدا باید دائمى باشد. (یکفر، یؤ من ) فعل مضارع نشانه ى تداوم است .
8 محکم بودن ریسمان الهى کافى نیست ، محکم گرفتن هم شرط است . (فقد استمسک بالعروة ...)
9 تکیه به طاغوت ها و هر آنچه غیر خدایى است ، گسستنى و از بین رفتنى است . تنها رشته اى که گسسته نمى گردد، ایمان به خداست . (لا انفصام لها)
10 ایمان به خدا و رابطه با اولیاى خدا ابدى است . (لاانفصام لها) ولى طاغوت ها در قیامت از پیروان خود تبّرى خواهند جست .
11 ایمان به خدا و کفر به طاغوت باید واقعى باشد، نه منافقانه . زیرا خداوند مى داند ومى شنود. (واللّه سمیع علیم )

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معجزات جدید وتازه میخواهی؟ - محمد عطار
حُجّت وشعار بر زبان خیلیها (دین گریزند):
«لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ »؛
"پس حجاب ونماز وزکاة وحج وجهادو راستگوئی ... اختیاری واجباری نیست!"
در سخنان مذکور بین مرزهای إختیار وإجبار خلط صورت گرفته وچند مغلطه آشکار اتفاق افتاده است.
مغلطۀ اوّل: خلط بین امور اعتقادی و احکام عملی.
دوّم:این سخن مانند" من به مهندسی ودکترای وطبابت ... عقیده دارم؛ أمّا مجبور نیستم به
دستورات علمی وعقلی عمل کنم؛ بلکه آزادم به میل خودم وبه قوانین ونظرات خودم عمل می کنم"!"
أوج حماقت وگستاخی.
سوّم:
وقتیکه حق حقّانیّت خودرا ثابت کرد؛ باید تبعیت کرد وحجّت به إتمام رسید وبه معجزه جدید نیازندارد!
مردم"أمیین" گستاخ؛ توقع دارند تک تک افراد بشریت یه معجزه تازه وجدید ببینند (إنگار نمیبینند) تا باورکنند وإیمان بیاورند وعمل به دستورات لازم الاجراء، إقدام کنند!
این أمر مسخره است؛ هرچه دانشمندان(که معجزات میبینن نه انها که شنیدند) اذعان دارند که
در هر لحظه میگذارد با تولّد معجزات تازه وجدید مواجه هستند وبی جواب علمی یا عقلی
ماندند؛ أمّا از جهلاء غایب است.
معجزات جدید وتازه میخواهی؟ دانشمند باسواد ووجدان باشید.
"أم علی قلوب أقفالها"

لازم به ذکر است: کم کاری وبدکاری أکثریت مسلمانان ؛ باعث شد: مسلمانان جاهل یا غافل یا راحت طلب یا فرصت طلب ... به همچنین سؤالات وعقائد ترویج می پردازند وتغییر دین را میانجامند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قرآن قالب : اجتماعی موضوع اصلی : واجب گوینده : محمد عطار
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.