از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  علت کفر یهود به اسلام
ااین آیه علت کفر یهود را با وجود علمى که بحقانیت اسلام داشتند، بیان مى‏کند، و آن را منحصرا حسد و ستم پیشگى می‌داند.{بِئْسَمَا اشْتَرَوْا} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 335 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا یهودیان از طرفداری قرآن برگشتند؟
حرف (باء) در کلمه «بغضب» به معناى مصاحبت و یا تبیین است و معناى جمله این است که ایشان با داشتن غضبى به خاطر کفرشان به قرآن و غضبى به علت کفرشان به تورات که از پیش داشتند از طرفدارى قرآن برگشتند.{فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلى‏ غَضَبٍ} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 335 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : یهودی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
1) قلیچ خانی : این ایه در واقع معامله زیان اور است
2) قلیچ خانی : این ایه در واقع یک معامله زیان اور میباشد
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول آیه - . پوربافراني
دو قبیله در میان قبائل عرب به نام "بنى ضمره" و "أشجع" وجود داشتند که قبیله اول با مسلمانان پیمان ترک تهاجم و تعرض بسته بودند و طایفه أشجع با بنى ضمره نیز هم پیمان بودند. بعضى از مسلمانان از قدرت طایفه بنى ضمره و پیمان شکنى آنها بیمناک بودند، لذا به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پیشنهاد کردند که پیش از آنکه آنها حمله را آغاز کنند، مسلمانان به آنها حمله‏ور شوند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: "کلا فانّهم ابرّ العرب بالوالدین و اوصلهم للرّحم و اوفاهم بالعهد"؛ نه، هرگز چنین کارى نکنید، زیرا آنها در میان تمام طوائف عرب نسبت به پدر و مادر خود نیکوکارترند، و از همه نسبت به اقوام و بستگان مهربانتر، و به عهد و پیمان خود از همه پایبندترند! پس از مدتى مسلمانان با خبر شدند که طایفه اشجع به سرکردگى "مسعود بن رجیله" که هفتصد نفر بودند، به نزدیکى مدینه آمده‏اند، پیامبر (صلی الله علیه و آله) نمایندگانى نزد آنها فرستاد تا از هدف مسافرتشان مطلع گردد. آنها اظهار داشتند آمده‏ایم قرار داد ترک مخاصمه با محمد (صلی الله علیه و آله) ببندیم، هنگامى که پیامبر (صلی الله علیه و آله) چنین دید دستور داد مقدار زیادى خرما به عنوان هدیه براى آنها بردند، و سپس با آنها تماس گرفت و آنها اظهار داشتند ما از یک طرف توانایى مبارزه با دشمنان شما را نداریم، چون عدد ما کم است، و نه قدرت و تمایل به مبارزه با شما را داریم، زیرا محل ما به شما نزدیک است، لذا آمده‏ایم که با شما پیمان ترک تعرض ببندیم. در این هنگام آیه نازل شد و دستورهاى لازم در این زمینه به مسلمانان داد. از پاره‏اى روایات استفاده مى‏شود که قسمتى از آیه درباره طایفه‏ "بنى مدلج" نازل شده است که خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسیدند و اظهار داشتند که ما نه با شما همصدا هستیم و نه بر ضد شما گام بر مى‏داریم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) پیمان ترک مخاصمه با آنها بست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : شأن نزول موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تفسیر ((بائوا بغضب على غضب )) - مسعود ورزيده
قرآن مجید در سرگذشت بنى اسرائیل هنگامى که در بیابان (سینا)
سرگردان بودند، مى گوید ((و بائوا بغضب من الله )) (آنها به غضب خدا باز گشتند) سپس اضافه مى کند ((این خشم خداوند نسبت به آنها به خاطر کشتن انبیاء و کافر شدن به آیات خدا بود)).
در سوره آل عمران آیه 112 نیز همین معنى دیده مى شود که یهود به خاطر کفر به آیات خدا و قتل پیامبران مورد خشم خدا قرار گرفتند، این غضب اول است که دامنگیر آنها شد.
بازماندگان آنان بعد از ظهور پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) همان روش نیاکان را در مورد این پیامبر ادامه دادند، یعنى نه تنها به آئین او کافر شدند بلکه در برابر او به مبارزه برخاستند، این سبب شد که خشم و غضب تازه اى آنها را فرا گیرد و این غضب دوم است لذا مى گوید: ((فبائوا بغضب على غضب )).
((بائوا)) در اصل به معنى بازگشتند و منزل گرفتند مى باشد و در اینجا کنایه از استحقاق پیدا کردن است ، یعنى آنها خشم پروردگار را همچون منزل و مکانى براى خود برگزیدند.
این گروه طغیانگر هم قبل از قیام موسى و هم قبل از ظهور پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) از طرفداران سرسخت چنین قیامى بودند اما پس از ظهور هر دو، از عقیده خود برگشتند و خشم و غضب خدا را یکى پس از دیگرى به جان خریدند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تاریخی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قصد باطنی نه نمایش ظاهری - آرش طوفاني
این آیه ی کریمه یادآور آیه ی بسیار مهم دیگری از قرآن است که در آن می فرمایند: «الأعمال بالنیّات» کارهای انسان های بر اساس نیّت آنها محاسبه می شود، نه بر اساس ظواهر پر زرق و برق و یا حقیر!
و براستی هم همان درون و باطن و به اصطلاح قلب آدمی است که چنان جایگاهی می یابد که حضرت حقّ نگاهش را به آن می دوزد و در آن حتی سکنی می گیرد!
هرکه ره به خلاص برد از دلش برد!
«الهی منعمم گردان به درویشی و خرسندی!» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبّر شخصی قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اخلاص گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) دال : « الاعمال بالنیات» آیه قرآنی نیست بلکه حدیثی است منسوب به پیامبر اکرم که فعلا در سند و صحتش بحث است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.