از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(فاعبدوا ما شئتم من دونه قل ان الخاسرین الذین خسروآ انفسهم واهلیهم یوم القیمه الا ذلک هو الخسران المبین ): (پس شما هر چه می خواهید به جای خدا بپرستید، بگو براستی زیانکاران کسانی هستند که نفس خود و خویشان خود را درروز قیامت باخته باشند، بدانید که این خسارت آشکار است ) مراد از این آیات این است که کفار را به کلی از انعطاف رسولخدا ص مأیوس کندتا دیگر طمعی به سازش با او و ترک دعوتش ننمایند. می فرماید به ایشان بگو من در اطاعت از دستور خدا در امر اخلاص در دین وعبادت خالصانه ، مانند سایر مردم هستم و باید فقط خدای واحد را عبادت کنم . به علاوه من مأمور شده ام که اولین کسی باشم که تسلیم امر خدا شده و به این دین ایمان آورده ام و من از اینکه از امر خدا در مورد عبادت خالصانه نافرمانی کنم ، از عذاب روز قیامت درهراسم . آنگاه مجددا به رسولخدا امر می کند که به مشرکین بگوید: من امر پروردگارخود را مطلقا امتثال می کنم و فقط خدای واحد را می پرستم و غیر او را عبادت نمی کنم و آنگاه در مقام تهدید ایشان می فرماید: شما به غیر خدا هر چه می خواهید بپرستید که سودی به حالتان نخواهد داشت و سرانجام عذاب و وبال این عمل خود را خواهیدچشید، آنگاه به رسولخدا امر می نماید که به آنها بگو: همانا خسارت دیدگان واقعی کسانی هستند که در نفس و اهل خود خسارت دیده اند و این امر خسارتی آشکار است ،یعنی با کنایه و تعریضی می خواهد خطاب به مشرکین بگوید، شما با این شرک و کفرخود سرمایه نفس خود را از دست داده اید و آن را با کفر در معرض هلاکت قرار دادیدو همچنین باعث هلاکت خویشاوندان خود شدید، چون آنها را وادار به کفر و شرک نمودید و این خسارت حقیقتی است ، چون خسارتهای دنیوی که مربوط به از بین رفتن کل مال و یا قسمتی از آن می شود، هر چه باشد ناپایدار و سریع الزوال است ، اماخسارت اخروی زوال و انقطاعی ندارد و دائم و جاویدان است . بعضی از مفسران گفته اند مراد از (اهل ) در این آیه ، خانواده دنیایی نیست چون درقیامت نسب و خویشاوندی وجود ندارد (فلا انساب بینهم یومئذ در آن روزخویشاوندی میانشان نیست ) بلکه منظور از (اهل ) همسران و خدمه بهشتی است که خداوند برای اهل تقوا و ایمان آماده کرده است و گنه کاران در قیامت از بابت از دست دادن و نداشتن این نعمات در خسارت هستند. و این وجه خالی از دقت نیست . در این آیات خطاب با رسولخدا ص است اما در واقع از باب (اسمعی یا جارک به در می گویند که دیوار گوش کند) می باشد، ولی به طور خاص پیامبر، مأمور به اسلام وایمان و نیز تبلیغ آن به سایرین می باشد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
((اما شما هر کس را جز او مى خواهید بپرستید)) (فاعبدوا ما شئتم من دونه .
سپس مى افزاید: ((بگو این راه راه زیانکاران است ، چرا که زیانکاران واقعى کسانى هستند که سرمایه عمر و جان خویش و حتى بستگان خود را در روز قیامت از دست بدهند!)) (قل ان الخاسرین الذین خسروا انفسهم و اهلیهم یوم القیامة )
نه از وجود خویش بهره اى گرفتند، و نه از سرمایه عمر نتیجه اى ، نه خانواده و فرزندانشان وسیله نجات آنها هستند و نه مایه آبرو و شفاعت در پیشگاه حق .
((آگاه باشید خسران و زیان آشکار همین است !)) (الا ذلک هو الخسران المبین ).
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَلا ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِینُ «15»

فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ‌: پس پرستش کنید اى معاشر کفار آنچه خواهید، مِنْ دُونِهِ‌:
غیر از خدا از بتان. این آیه به آیة السیف منسوخ شده. قُلْ إِنَّ الْخاسِرِینَ‌: بگو اى پیغمبر به کفار بدرستى که زیانکاران از روى حقیقت، الَّذِینَ خَسِرُوا: آنانند که زیان کردند، أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ‌: در نفوس خود و در کسان خودشان، یَوْمَ الْقِیامَةِ:
روز قیامت، چه در آن روز به نفس خود منتفع نشوند به جهت ضلالت و از اهل خود انتفاع نبرند، زیرا همه از هم متفرق باشند و چه بسا اهل آنها مؤمن در بهشت و خودشان در جهنم به عذاب گرفتار باشند. أَلا ذلِکَ‌: آگاه باشند این خسران، هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِینُ‌: آن زیان ظاهر و هویداست که بر هیچکس از اهل محشر پنهان‌نباشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
فَاعبُدُوا ما شِئتُم‌ مِن‌ دُونِه‌ِ قُل‌ إِن‌َّ الخاسِرِین‌َ الَّذِین‌َ خَسِرُوا أَنفُسَهُم‌ وَ أَهلِیهِم‌ یَوم‌َ القِیامَةِ أَلا ذلِک‌َ هُوَ الخُسران‌ُ المُبِین‌ُ «15»

‌پس‌ ‌شما‌ عبادت‌ و پرستش‌ کنید ‌هر‌ چه‌ و ‌هر‌ کرا میخواهید ‌از‌ ‌غیر‌ خدای‌ ‌من‌ بفرما زیان‌ کاران‌ کسانی‌ هستند ‌که‌ ‌خود‌ و اهل‌ ‌خود‌ ‌را‌ بزیان‌ انداختند روز قیامت‌ آگاه‌ باشید اینکه‌ ‌اینکه‌ خسران‌ آشکارا ‌است‌.
فَاعبُدُوا امر تعجیزیست‌ مثل‌ اینکه‌ کسی‌ ‌که‌ ‌بر‌ باطل‌ میرود و هدایت‌ نمیشود می‌گویی‌ بکن‌ ‌هر‌ چه‌ میخواهی‌ بکنی‌ و برو ‌هر‌ جا میخواهی‌ بروی‌ ‌تا‌ نتیجه‌ و وبالش‌ ‌را‌ بچشی‌.
ما شِئتُم‌ ‌از‌ اصنام‌ و هوای‌ نفس‌ و شمس‌ و قمر و ملک‌ و بشر و جن‌ و حیوان‌ و اشجار و آتش‌ و ‌غیر‌ اینها.
مِن‌ دُونِه‌ِ ‌از‌ ‌غیر‌ خدای‌ متعال‌.
قُل‌ إِن‌َّ الخاسِرِین‌َ خسران‌ ‌در‌ تجارت‌ اینست‌ ‌که‌ علاوه‌ ‌از‌ اینکه‌ استفاده‌ نکرده‌ و سرمایه‌ ‌را‌ ‌هم‌ ‌از‌ دست‌ داده‌ ورشکست‌ ‌شده‌ و بدهکار کسانی‌ ‌که‌ فردای‌ قیامت‌ خاسر هستند علاوه‌ ‌از‌ اینکه‌ هیچ‌ مثوبتی‌ ندارند چون‌ ایمان‌ نداشتند ‌که‌ شرط صحت‌ ‌کل‌ اعمال‌ ‌است‌ و سرمایه‌ عمر ‌را‌ ‌هم‌ ببطالت‌ ‌از‌ دست‌ دادند عمری‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌هر‌ ساعت‌ میتوان‌ صد نوع‌ عبادت‌ کرد و بهره‌ برد علاوه‌ بدهکار ‌هم‌ هستند عقوبت‌ کفر و شرک‌ و ضلالت‌ و ظلم‌ و سایر معاصی‌ ‌را‌ ‌هم‌ دارند و اینها کیانند.

الَّذِین‌َ خَسِرُوا أَنفُسَهُم‌ وَ أَهلِیهِم‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌که‌ بخسران‌ و زیان‌ انداختند دیگران‌ ‌را‌ ‌هم‌ بخسران‌ کشیدند مثل‌ زن‌ و فرزند و بستگان‌ و فامیل‌ و دوستان‌ و رفقاء و اتباع‌ و ‌غیر‌ اینها ‌که‌ ‌هم‌ عقوبت‌ ‌خود‌ ‌را‌ دارند و ‌هم‌ عذاب‌ دیگران‌ ‌را‌.
یَوم‌َ القِیامَةِ ‌اینکه‌ خسران‌ ‌برای‌ ‌آنها‌ روز قیامت‌ مکشوف‌ میشود یَوم‌َ یَعَض‌ُّ‌-‌ الظّالِم‌ُ عَلی‌ یَدَیه‌ِ یَقُول‌ُ یا لَیتَنِی‌ اتَّخَذت‌ُ مَع‌َ الرَّسُول‌ِ سَبِیلًا یا وَیلَتی‌ لَیتَنِی‌ لَم‌ أَتَّخِذ فُلاناً خَلِیلًا لَقَد أَضَلَّنِی‌ عَن‌ِ الذِّکرِ بَعدَ إِذ جاءَنِی‌ وَ کان‌َ الشَّیطان‌ُ لِلإِنسان‌ِ خَذُولًا فرقان‌ آیه 29 ‌الی‌ 31.
أَلا ذلِک‌َ هُوَ الخُسران‌ُ المُبِین‌ُ ‌هر‌ معصیتی‌ موجب‌ خسران‌ ‌است‌ لکن‌ ‌در‌ باب‌ تجارت‌ کسی‌ ‌که‌ ورشکست‌ شد بسا بعضی‌ اداء دیون‌ ‌او‌ ‌را‌ میکنند و بسا بعض‌ طلب‌کارها گذشت‌ میکنند و ذمه ‌او‌ ‌را‌ بری‌ میکنند ‌اینکه‌ خسران‌ قابل‌ تدارک‌ ‌است‌ مثل‌ معاصی‌ اهل‌ ایمان‌ ‌با‌ خداوند ‌که‌ طلب‌کار ‌است‌ گذشت‌ میکند ‌ یا ‌ خاندان‌ عصمت‌ و مؤمنین‌ شفاعت‌ میکنند تدارک‌ میشود ‌حتی‌ ‌در‌ اخبار داریم‌‌که‌ بسا صد نفر ناصبی‌ ‌را‌ بازاء معاصی‌ یک‌ مؤمن‌ عذاب‌ میکنند و فدی‌ میدهند و ‌اینکه‌ ظلم‌ نیست‌ زیرا بازاء ظلم‌هاییست‌ ‌که‌ بمؤمن‌ وارد کرده‌ ‌که‌ گناه‌ مظلوم‌ ‌را‌ بار ‌بر‌ ظالم‌ میکنند و ‌اگر‌ مظلوم‌ گناه‌ ندارد گناهان‌ بستگان‌ و دوستان‌ مظلوم‌ ‌را‌ بار ‌بر‌ ظالم‌ میکنند بناء ‌علی‌ ‌هذا‌ می‌گوییم‌ ‌که‌ ‌اگر‌ گناه‌ جمیع‌ شیعیان‌ ‌را‌ بار کنند ‌بر‌ ظالمین‌ بعلی‌ و فاطمه‌ و ائمه‌ اطهار باز تدارک‌ ظلم‌ ‌آنها‌ نمیشود باری‌ خسران‌ مبین‌ آنست‌ ‌که‌ نه‌ خداوند گذشت‌ میکند و نه‌ شفیعی‌ دارند ‌که‌ تدارک‌ کنند ‌که‌ میفرماید وَ لَیسَت‌ِ التَّوبَةُ لِلَّذِین‌َ یَعمَلُون‌َ السَّیِّئات‌ِ حَتّی‌ إِذا حَضَرَ أَحَدَهُم‌ُ المَوت‌ُ قال‌َ إِنِّی‌ تُبت‌ُ الآن‌َ وَ لَا الَّذِین‌َ یَمُوتُون‌َ وَ هُم‌ کُفّارٌ نساء آیه 22 و نیز میفرماید ما لِلظّالِمِین‌َ مِن‌ حَمِیم‌ٍ وَ لا شَفِیع‌ٍ یُطاع‌ُ مؤمن‌ آیه 19. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.