از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نحوه برخورد با اموال یتیمان
« و لا تتبدلوا الخبیث بالطیب » معنایش این است که مال نامرغوب و بی ارزش خود را با مال مرغوب و بی‏عیب یتیم عوض نکنید(موسوی همدانی(مترجم ): چون بسا مى‏شود که مثلا مقدر بوده امروز فلان مقدار پول عاید من شود ولى من در اثر بى ایمانى همان مقدار را دزدیدم و خوردم، بعد معلوم شد که اگر تقوا به خرج مى‏دادم همان مقدار از راه حلال عایدم مى‏شده) و نیز ممکن است منظور این باشد که : مال خوردنی حلال را (بخاطر عجله و حرص به دنیا ) با مال خوردنی حرام معاوضه نکنید، همانطور که بعضی از مفسرین چنین معنا کرده‏اند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 263 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یتیم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول آیه «مراعات اموال یتیمان»
الدر المنثور در تفسیر آیه: «و آتوا الیتامی اموالهم ...» می‏گوید : در غطفان مردی مال بسیار زیادی که متعلق به برادر زاده یتیمش بود در تصرف داشت آنگاه که برادر زاده‏اش به حد بلوغ رسید مال خود را از عمویش مطالبه کرد و عمو از تحویل آن خود داری نمود ، و آن یتیم بناچار شکایت خود را نزد رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) برد ، و در این مورد بود که آیه : «و آتوا الیتامی اموالهم ... »نازل شد(تاآخر حدیث ) .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 278 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : یتیم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حداکثر زنانی که می توان به همسری در آورد
1-امام صادق (علیه‏السلام) فرمود: حلال نیست که نطفه یک مرد در رحم بیش از چهار زن آزاد جاری شود.
2-امام صادق (علیه‏السلام) فرمود : اگر مردی چهار زن داشته باشد و یکی از آنان را طلاق دهد ، قبل از تمام شدن عده او ، نمی‏تواند زن پنجمی را بگیرد .

علامه طباطبایی: روایات در این باب بسیار زیاد است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 279 قالب : روایی موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دوران جاهلیت جه دوره ای است؟
قرآن کریم روزگار عرب قبل از اسلام و متصل به ظهور اسلام را روزگار جاهلیت نامیده و این نام‏گزاری علتی جز این نداشته است که اشاره کند به اینکه حاکم در زندگی عرب آن روز ، تنها و تنها جهل بوده ، نه علم و در تمامی امورشان باطل و سفاهت بر آنان مسلط بوده است نه حق و استدلال .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 240 تا 243 قالب : تاریخی موضوع اصلی : جاهلیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دوران جاهلیت جه دوره ای است؟
قرآن کریم روزگار عرب قبل از اسلام و متصل به ظهور اسلام را روزگار جاهلیت نامیده و این نام‏گزاری علتی جز این نداشته است که اشاره کند به اینکه حاکم در زندگی عرب آن روز ، تنها و تنها جهل بوده ، نه علم و در تمامی امورشان باطل و سفاهت بر آنان مسلط بوده است نه حق و استدلال .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 240 تا 243 قالب : تاریخی موضوع اصلی : جاهلیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وضعیت ارث در دوران جاهلیت
فرزندان عرب جاهلیت تنها ملحق به پدران بودند و اگر در خردسالی پدر را از دست می‏دادند ، ارث نمی‏بردند و ارث خاص فرزندان کبیر بود و از جمله چیزهائی که به ارث برده می‏شد همسر متوفا بود و زنان و فرزندان خردسال چه پسر و چه دختر از ارث محروم بودند .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 241 و 242 قالب : تاریخی موضوع اصلی : جاهلیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وضع حکومت در میان عرب قبل از اسلام
در اطراف شبه جزیره عربستان غالبا ملوکی تحت حمایت قویترین امپراطوریهای همجوار و یا نزدیک‏ترین آنها یعنی ایران در طرف شمال و روم در سمت غرب و حبشه در طرف شرق ، حکومت می‏کردند . و اما اواسط این سرزمین از قبیل مکه و یثرب و طائف و غیره در وضعی نظیر جمهوریت زندگی می‏کردند که البته جمهوریت نبود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 242 قالب : تاریخی موضوع اصلی : جاهلیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تاریخ زندگی اهل کتاب در دوران جاهلیت
اهل کتاب یعنی یهود و نصارا و آنها که ملحق به اهل کتاب هستند اجتماعاتشان بر مبنای قانون اداره نمی‏شد ، بلکه بر محور خواسته‏های مستبدانه فردی دور می‏زد ، افرادی به عنوان پادشاه ، رئیس ، حاکم و عامل بر آنان حکمرانی می‏کردند ، در نتیجه می‏توان گفت : که اهل کتاب در آن روزگاران به دو طبقه حاکم و محکوم تقسیم می‏شدند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 243 تا 245 قالب : تاریخی موضوع اصلی : جاهلیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دعوت اسلامى بر مبناى «حق صریح» است‏
وضع جامعه انسانى در آن روز یعنى در عهد جاهلیت همین بود که متوجه شدى که مردم یکسره به سوى باطل رو کرده بودند و فساد و ظلم در تمامى شؤون زندگیشان سلطه یافته بود، حال در چنین جوى، دین توحید (که دین حق است) مى‏خواهد بیاید و حق را بر مردم‏ حاکم کند و آن را بطور مطلق و در همه شؤون بشریت بر بشر ولایت دهد تا دلهاى بشر را از لوث شرک پاک گرداند و اعمالشان را پاکیزه سازد و جامعه‏هایشان را که فساد در آن ریشه دوانده و شاخه و برگ زده بود و ظاهر و باطن جامعه را تباه ساخته بود، اصلاح نماید.

و کوتاه سخن اینکه: خداى تعالى مى‏خواهد بشر را به سوى حق صریح هدایت کند و نمى‏خواهد بیهوده بار تکلیفشان را سنگین‏تر سازد، او مى‏خواهد بشر را پاک کند و سپس نعمت خود را بر آنان تمام سازد. پس آنچه که مردم قبل از دین توحید بر آن بودند، باطل محض بود و آنچه دین توحید به سوى آن مى‏خواند نقطه مقابل باطل بود، و این دو (حق و باطل) دو قطب مخالفند، حال آیا از باب اینکه" هدف وسیله را توجیه مى‏کند"! جایز است به خاطر رسیدن به هدف یعنى از بین بردن اهل باطل با یک دسته از آنان پیمان بست؟ و بوسیله آن گروه باطل بقیه آنان را اصلاح نمود؟ یا خیر؟ و آیا به خاطر حرصى که نسبت به ظهور حق داریم، مى‏توانیم آن را به هر وسیله‏اى که بوده باشد تحقق بخشیم؟ هم چنان که بعضى اینگونه اظهار نظر کرده‏اند؟ و یا خیر؟.

بعضى گفته‏اند که مى‏توانیم چنین روشى را پیش بگیریم، چون اهمیت هدف، مقدمه و وسیله را توجیه مى‏کند، (موسوی همدانی(مترجم): مثل اینکه بخواهى و ناگزیر شوى براى نجات غریقى که نامحرم است و در شرف هلاکت قرار گرفته، دست به بدنش بزنى).

و این همان مرام سیاسى است که سیاستمداران در رسیدن به هدف بکار مى‏برند و بسیار کم دیده مى‏شود که این روش از رساندن به هدف و غرض تخلف کند، از هر بابى که جارى شود نود در صد آدمى را به مقصد مى‏رساند، الا اینکه در یک باب جارى نیست و آن باب" حق صریح" است، همان بابى که دعوت اسلامى تنها آن راه را دنبال مى‏کند و تنها راه صحیح هم همین راه است، براى اینکه هدف زائیده مقدمات و وسایل است و چگونه ممکن است مقدمات باطل حق را بزاید و به آن نتیجه بخشد و یا چگونه ممکن است بیمار سالم بزاید با اینکه فرزند مجموعه‏اى است گرفته شده از پدر و مادرى که او را به وجود آورده‏اند؟.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 246 و 247 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اسلام و رعایت تدریج در دعوت به حق
دین اسلام در دعوت به حق در سه مورد تدریج را رعایت نمود:
اول: در مورد احکام که به تدریج و در طول بیست و سه سال نازل شد و یک باره نازل نشد که تکلیف مردم دشوار شود.
دوم: در مورد مدعوین خود که ابتدا از عرب شروع کرد و به تدریج به کل بشریت رواج داد.
سوم: در کیفیت دعوت تدریج را رعایت کرد که ابتدا دعوتتش به زبان بود دوم به قطع رابطه و سوم با جهاد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 247 تا 263 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بررسی دعوت تدریجی اسلام از جهت معارف حقه و قوانین تشریع شده
چون حق با باطل مخلوط نگشته و با آن ائتلاف نمى‏کند، لذا خداى سبحان آن جناب را دستور مى‏دهد براى اینکه در زیر بار سنگین رسالت از پاى در نیاید، طریق رفق و مدارا را پیش بگیرد و به سوى هدف به تدریج قدم بر دارد تا هم دعوتش بهتر پیش برود و هم مردمى که آنان را دعوت مى‏کند پذیراتر شوند و هم دین خدا که به سویش دعوت مى‏کند و این دستور را از جهت زیر صادر فرموده:
از جهت معارف حقه و قوانین تشریع شده‏اى که دین خدا مشتمل بر آنها است و هر یک شانى از شؤون جامعه بشرى را اصلاح مى‏کند و یا ریشه یکى از مبادى فساد را قطع مى‏سازد، چون مساله تعویض عقاید باطله یک ملت و جایگزین کردن عقایدى حقه در میان آنان، از دشوارترین کارها است، مخصوصا وقتى آن عقاید باطل ریشه در اخلاق و اعمال آنان‏ دوانده و عادات و رسومى بر آن عقاید مستقر شده باشد و مردم (خلف‏ها بعد از سلف) قرنها داراى اخلاق و اعمال و عادات و رسومى بوده باشند که همه از عقایدى باطل منشا گرفته باشد و باز مخصوصا این دشوارى چند برابر مى‏شود زمانى که دعوت حقه دین، عمومى باشد و بخواهد در تمامى شؤون زندگى آن ملت دخالت نماید، آن قدر فراگیر باشد که همه حرکات و سکنات ظاهر و باطن، شب و روز فقیر و غنى افراد جوامع را بدون استثنا فرا گیرد (هم چنان که دعوت اسلام چنین است) و معلوم است که تصور ایجاد چنین انقلابى در عقاید عموم مردم و در آداب و رسوم و همه شؤون زندگى آنان چقدر دهشت آور است، و یا محال عادى است.

دشوارى این امر و مشقت آن در اعمال بیشتر از اعتقادات است، براى اینکه انس بشر به عمل و عادتش به آن و لمس حوائجش با آن زیادتر و مقدم‏تر بر اعتقادات است، علاوه بر اینکه عمل براى حس او محسوس‏تر است و در جایى که معارضه واقع شود بین عقاید و اعمالش، اگر اعمالش مطابق با شهواتش باشد. عمل را مقدم بر عقاید مى‏دارد مثلا فلان زناى لذتبخش را مرتکب مى‏شود، هر چند که با عقایدش سازگار نباشد و به همین جهت است که مى‏بینیم دعوت دین اسلام در همان روزهاى اول همه عقاید حقه را یک جا پیشنهاد کرد و هیچ ترسى به خود راه نداد، ولى قوانین و شرایع مربوط به اعمال را یک کاسه و یک جا بیان ننمود، بلکه در طول بیست و سه سال نزول وحى، به تدریج یکى یکى بیان فرمود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 248 تا 253 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دلیل دعوت تدریجی دین اسلام
سلوک از اجمال به تفصیل و رعایت تدریج در القای احکام خدا به سوی مردم (و دعوت تدیجی مردم به اسلام)جنبه ارفاق به مردم و حسن تربیت و رعایت مصلحت را دارد ، نه جنبه مداهنه و سازشکاری ، و فرق بین این دو روشن است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 253 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رعایت تدریج در دعوت از حیث انتخاب مدعوین‏
اسلام رعایت ترتیب و تدریج را از حیث انتخاب مدعوین را در میان مردم نموده‏، همه می‏دانیم که رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) مبعوث بود به تمامی بشر ، بدون اینکه دینش انحصاری و دعوتش اختصاص به قومی یا به مکانی و یا به زمانی معین داشته باشد( و معلوم است که مرجع اختصاص مکانی و زمانی هم در حقیقت به همان اختصاص قومی است) و دلیل این عمومیت دعوت آیات زیر است که می‏فرماید :« قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم جمیعا الذی له ملک السموات و الارض »(اعراف/158).
و نیز می‏فرماید :« و اوحی الی هذا القرآن لانذرکم به و من بلغ»(الانعام/19) و نیز می‏فرماید : و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین» (الانبیاء/107).
دلیل دیگر این معنا تاریخ است که حکایت می‏کند آن جناب یهود را با اینکه بنی اسرائیل بودند و از نژاد عرب نبودند و همچنین روم و ایران و حبشه و مصر را با اینکه غیر عرب بودند ، دعوت به اسلام فرمود و از معروفین صحابه‏اش سلمان فارسی از عجم و مؤذنش بلال از حبشه و صهیب از روم بود .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 253 تا 257 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کیفیت اجرا در دعوت تدریجی اسلام
اسلام رعایت تدریج در دعوت و طرز ارشاد و کیفیت اجرا و عملی کردن دعوت خود را در مرحله نخست دعوت با زبان و سپس با کناره گیری از معاشرت و سخن گفتن با کفار و سرانجام در مرحله سوم با جهاد و توسل به زور انجام داده است .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 256 تا 258 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دعوت اسلام با زبان بود نه شمشیر
یکى از سخنان بسیار نادرست تهمتى است که به اسلام زده و گفته‏اند: اسلام دین زور و شمشیر است، نه دین دعوت، و با اینکه قرآن کریم و سیره رسول خدا (ص) و تاریخ به مراحل سه‏گانه دعوت اسلام، شهادت مى‏دهد و آن را روشن مى‏کند معذلک چه باید کرد که بعضى به خود اجازه مى‏دهند چنین تهمتى را به اسلام بزنند، آرى کسى که خدا براى او نورى و روشنایى قرار نداده، هیچ چیزى برایش روشن نخواهد بود، نه کتاب خدا و نه‏ سیره رسول خدا (ص) و نه تاریخ.

آری اسلام عقیده است و این اشتباه بزرگ و غلط آشکار است که بعضی مرتکب شده و گفته‏اند : اسلام دعوت خود را با شمشیر گسترش داده ! ! ، زیرا عقیده و ایمان چیزی نیست که با زور و شمشیر در دلها جایگیر شود و اولین روش اسلام دعوت با زبان بود و دوم قطع رابطه و مرحله آخر آن جهاد بود آن هم نه برای تحمیل عقیده اش بلکه برای از بین بردن فتنه کفار بود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 259 تا 262 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارث و نکاح از مهمترین عوامل تشکل یافتن جامعه
این آیات، هم تتمه آیات قبل است، و هم توطئه و مقدمه است که در ابتداى سوره آمده تا زمینه را براى بیان احکام ارث و مسائل مهمى از احکام ازدواج از قبیل تعدد زوجات و اینکه چند طایفه محرمند و نمى‏شود با آنان ازدواج کرد، فراهم سازد.
و این دو باب از بزرگترین و با عظمت‏ترین ابواب قوانین حاکمه در جامعه انسانى است، چون عظیم‏ترین اثر را در تکون و هستى دادن به جامعه و بقاى آن دارند، اما مساله نکاح براى اینکه بوسیله آن وضع تولدها و فرزندان روشن مى‏شود، و معلوم مى‏گردد فلان شخص از اجزاى این مجتمع است یا نه، و چه عواملى در تکون او دست داشته، و اما ارث از مهمترین عامل تشکل یافتن جامعه است، براى اینکه ارث ثروت موجود در دنیا را که اساس زندگى جامعه و بنیه مجتمع بشرى در زندگى و بقا است تقسیم مى‏کند.

و به همین مناسبت آیات مورد بحث، در ضمن بیان دو جهت نامبرده از زنا و هر ازدواج نامشروع و نیز از خوردن مال یکدیگر به باطل نهى فرموده و راه کسب مشروع را منحصر در تجارت ناشى از رضاى طرفین دانسته و همین جا است که دو اصل اساسى و گرانقدر از امورى که مجتمع را تشکل مى‏دهد تاسیس مى‏شود، اصلى در امر تولید مثل و اصلى دیگر در امر مال و این دو امر از مهمترین امورى است که باعث تشکل جامعه مى‏شود.

و از همین جا روشن مى‏شود که چرا و به چه عنایت براى بیان این احکام در اول سوره، آن زمینه چینى را کرد و بدون مقدمه مساله انتشار نسل بشر از یک زن و مرد را پیش کشید، آن گاه به بیان احکامى پرداخت که مربوط به اجتماع انسانى است، احکامى که اصول و فروع اجتماع بشر بستگى به آن دارد، آرى، منصرف کردن مردم از سنت‏هاى غلط اجتماعى که بدان عادت کرده، و افکارشان با آن پرورش یافته، گوشت و خونشان با آن روئیده، نیاکانشان بر آن سنت‏ها مرده‏اند و اخلاقشان بر آن نمو و رشد نموده‏اند، کارى است دشوار و در نهایت دشوارى.

پس تشریع احکام نامبرده، نیازمند به آن مقدمه و زمینه چینى بود تا بتدریج افکار را متوجه غلط بودن سنت‏هاى جاهلیشان بکند و این معنا وقتى روشن مى‏شود که خواننده محترم در وصف و حالتى که عالم بشریت عموما و عالم عربى خصوصا (که سرزمینشان محل نزول قرآن بود) در آن دوره داشت، دقت و تامل کند، آن گاه برایش روشن مى‏گردد که چرا احکام نامبرده را بدون مقدمه بیان نکرد و چرا قرآن در همه احکام خود طریقه تدریج را طى نموده و آیاتش به تدریج نازل گردیده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج ‏4 ص: 239 و 240 قالب : تفسیری موضوع اصلی : امت - جماعت - جامعه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سر پرستى امور ایتام‏
این آیه شریفه مسلمانان را امر فرموده است که اموال یتیمان را به ایشان بدهند و این دستور زمینه‏چینى‏اى است براى دو جمله بعدى که مى‏فرماید: «وَ لا تَتَبَدَّلُوا ...» و یا به عبارت دیگر دو جمله نامبرده، مفسر این جمله‏اند، چیزى که هست اینکه: تعلیلى که در آخر آیه آمده از آنجا که راجع به دو جمله نامبرده و یا به جمله آخرى است، این احتمال را تایید مى‏کند که جمله اولى مقصود اصلى نیست بلکه براى این آورده شده که زمینه را براى نهى در دو جمله بعدى فراهم سازد.
و جمله اولى یعنى اصل نهى از تصرف زیان آور در اموال یتیمان به همان بیانى که گذشت به منظور زمینه چینى براى مطالب بعد بود یعنى حکم تزویج که در آیه بعدى آمده و احکام ارث که بعد از آن مى‏آید. {وَ آتُوا الْیَتامى‏ أَمْوالَهُم‏} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏4، ص: 263 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یتیم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خوردن مال یتیم، گناه بزرگ
«انه کان حوبا کبیرا »، معنایش این است که این عمل(خوردن مال یتیم) گناهی است بزرگ ، چون کلمه حوب به معنای گناه است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : معنای حوبا قالب : لغوی موضوع اصلی : یتیم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  یتیم - محمد به روز سعدآباد
با توجه به مقدمات آیه قبل لازم است که مراقب تقوای خود در محافظت و محدوده حرام و حرمت مال و اموال یتیم باشید. دستکاری غیر مجاز و بدون اجازه و شرایط متعارف در اموال یتیم نداشته باشید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : * قالب : احکام موضوع اصلی : احکام مالی گوینده : محمد به روز سعدآباد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حکمتِ تعدّد زوجات - سيد علي بهبهاني
الف: تلفات مردها در جنگ‏ها و حوادث بیشتر است و زنانى بیوه مى‏شوند.
ب: جوانان، کمتر حاضرند با بیوه ازدواج کنند.
ج: همه‏ى زنان بیوه و بى‏همسر، تقواى کافى و قدرت کنترل خود را ندارند.
د: زنان در هرماه، مدّتى عذر دارند و مسائل زناشویى تعطیل است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : احکام موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول - . پوربافراني
شخصى از قبیله "بنى غطفان" برادر ثروتمندى داشت که از دنیا رفت، و او به عنوان سرپرستى از یتیمان برادر اموال او را به تصرّف درآورد و هنگامى که برادرزاده به حد رشد رسید، از دادن حق او امتناع ورزید. موضوع را به اطلاع پیامبر رساندند و این آیه نازل گردید، و مرد غاصب بر اثر شنیدن آن توبه کرد و اموال را به صاحبش بازگرداند و گفت: "اعوذ باللَّه من الحوب الکبیر"، به خدا پناه می برم از اینکه آلوده به گناه بزرگى شوم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : شأن نزول موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول - مسعود ورزيده
شخصى از قبیله بنى غطفان برادر ثروتمندى داشت که از دنیا رفت ، و او به عنوان سرپرستى از یتیمان برادر اموال او را به تصرف درآورد ، و هنگامى - که برادرزاده به حد رشد رسید ، از دادن حق او امتناع ورزید ، موضوع را به - خدمت پیامبر عرض کردند آیه نخست نازل گردید ، و مرد غاصب بر اثر شنیدن آن توبه کرد و اموال را به صاحبش بازگرداند و گفت اعوذ بالله من الحوب الکبیر : به خدا پناه میبرم از اینکه آلوده به گناه بزرگى شوم.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : غصب گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خوردن مال یتیم به باطل - آرش طوفاني
این آیه اگرچه شاید ظاهری ساده داشته باشد، امّا بسیار عمیق است. خصوصا از آن آیاتی است که بزرگترین و سخت ترین امتحانات الهی را به آدمی تذکّر و انذار می دهد! «امتحان پرهیز از خوردن مال حرام» و یا همان به اصطلاح فقهی: «اکل مال به باطل!»
بسیاری از افراد هستند که وقتی این آیه را در حالت عادی بر آنها می خوانی، می گویند: «بله درست است! نباید مال یتیم را خورد!» امّا در عمل و زمانی که در خلوت هستند باید دید که آیا آنجا هم از حکم به ظاهر ساده ی این آیه تبعیّت می کنند؟ یا اینکه ثمنِ بخسِ دنیا، چشم آنها را کور می کند و از این آیه غافل شده و سرگشته ی شیطان نفسشان می شوند؟
قرآن در جای دیگری، خوردن مال یتیم را به «خوردن آتش جهنّم» تعبیر می کند! اما این آتش را فقط اهل دل می بینند!
این آیه مصداق آن تصویر شاعرانه است که می گوید:
«شکستی شیشه ی دل را؛ مگو صدایی نداشت
کاین صدا به روز قیامت بلند خواهد شد!» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبّر شخصی قالب : اخلاقی موضوع اصلی : حرام خواری گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.