از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  مسأله‏ى رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او یک هشدار کلّى و عمومى - ابراهيم چراغي
گرچه موضوع یاد نعمت و رعایت میثاقِ مطرح در آیه، یک هشدار کلّى و عمومى است، ولى ممکن است به دلایلى مسأله‏ى رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد. آن دلایل عبارتند از:
1- رهبرى الهى، عهد ومیثاق خدایى است. داستان حضرت ابراهیم و درخواست امامت براى نسل خویش و پاسخ خدا که ظالمان به عهد من (امامت) نمى‏رسند، گواه بر این مطلب است. «لاینال عهدى الظالمین» [34]
2- پس از تعیین حضرت على علیه السلام به امامت در غدیر خم، آیه سوّم همین سوره نازل شد که امروز نعمتم را بر شما تمام کردم.
3- مردم در غدیر خم با على علیه السلام بیعت کردند و سمعاً و طاعةً گفتند. این آیه بار دیگر مردم را به وفادارى و پایدارى نسبت به رهبرى فرا مى‏خواند.
پیمان بر شنیدن و اطاعت کردن، «سمعنا و أطعنا» شامل همه پیمان‏هایى مى‏شود که انسان‏ها بطور طبیعى و فطرى به صورت قولى، یا عملى با انبیا داشته‏اند، مثل بیعت‏ها و شهادت‏هاى آنان به توحید و نبوّت.

--------------------------------------------------------------------------------
34) بقره، 124.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : اطاعت- پیروی گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  یاد نعمت و رعایت میثاقِ - مسعود ورزيده

گرچه موضوع یاد نعمت و رعایت میثاقِ مطرح شده در آیه، یک هشدار کلّى و عمومى است؛ ولى ممکن است به دلایلى مسأله‏ى رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد.
آن دلایل عبارتند از:
1. رهبرى الهى، عهد ومیثاق خدایى است. داستان حضرت ابراهیم و درخواست امامت براى نسل خویش و پاسخ خدا که عهد من به ظالمان نمى‏رسند، گواه بر این مطلب است.
«لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» «1»
2. پس از تعیین حضرت على علیه السلام به امامت در غدیر خم، آیه سوم همین سوره نازل شد که امروز نعمتم را بر شما تمام کردم.
3. مردم در غدیرخم با على علیه السلام بیعت کردند و «سمعاً» و «طاعةً» گفتند. این آیه بار دیگر مردم را به وفادارى و پایدارى نسبت به رهبرى فرا مى‏خواند.
پیمان بر شنیدن و اطاعت کردن، «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا» شامل همه‏ى پیمان‏هایى مى‏شود که انسان‏ها بطور طبیعى و فطرى به صورت قولى، یا عملى با انبیا داشته‏اند، مثل بیعت‏ها و شهادت‏هاى آنان به توحید و نبوّت.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 249 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شکر- سپاس گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقصود از پیمان مسلمانان در این آیه - عبدالله عبداللهي
مفسران قرآن در مورد «پیمانى» که در آیه ى فوق مطرح شده، دو احتمال داده اند:

نخست آن که مقصود پیمان مسلمانان در آغاز اسلام باشد، یعنى مسلمانان در حُدیبیّه یا حجة الوداع یا عَقَبه و یا به مجرد قبول اسلام، به طور ضمنى با خدا پیمان بستند

2-آن که مقصود پیمانى باشد که هرکس به حکم فطرت و آفرینش، با خداى خود بسته است؛ یعنى خدا در هنگام آفرینش، استعدادها و مواهبى مثل عقل و هوش به انسان عطا کرد و به این صورت، عملاً از انسان پیمان گرفت که این استعدادها را در راه صحیح به کار گیرد و افراد انسان نیز با زبان حال و استعداد خود، فریاد برآوردند که شنیدیم و به کار بستیم این پیمان فطرى، بسیار وسیع است و همه ى مسائل دینى را نیز شامل مى شود

حق چندین کرم و رأفت و رحمت شرط است که به جاآورى و سست وفایى نکنى

(سعدى)

البته مانعى ندارد که آیه ى فوق هر دو قسم پیمان را شامل شود، که یکى تکوینى و دیگرى تشریعى است

2 در حدیثى حکایت شده که

مقصود از پیمان در آیه ى فوق، همان پیمانى است که پیامبر صلى الله علیه و آله در غدیر خم، دربارۀ ولایت و جانشینى على علیه السلام گرفت
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر ج 5 ، ص 57 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بیعت- پیمان- عهد گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.